ترکیب طرح و نقش در دکوراسیون خانه به روایت حرفه‌ای‌ها

0

ترکیب طرح و نقش در دکوراسیون خانه به روایت حرفه‌ای‌ها

ترکیب طرح و نقش در دکوراسیون خانه به روایت حرفه‌ای‌ها : ترکیب طرح و نقش درطراحی دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی دارد و به شما کمک می کند تا سبک مخصوص خودتان را داشته باشید. شما می توانید از الگوهای مختلفی از طرح و نقش در دکوراسیون خانه استفاده کنید و جلوه ی خانه را بیشتر کنید.

برای داشتن این ترکیبات به شکل حرفه‌ای‌ها، باید اصولی را رعایت کنید که در اینجا به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

۱.استفاده از یک الگوی سه تایی:

سه، عددی عجیب و غریب در طراحی است و بهتر است برای طراحی منحصربه‌فرد خودتان این عدد را پایه قرار دهید تا حداقل میزان الگوی شما، سه تایی باشد.

برای این منظور بهتر است شما ابتدا الگویی خاص را برای شروع انتخاب کنید و سپس دو الگوی دیگر را در کنار آن به‌کار گیرید. الگوی اول باید در بزرگ‌ترین مقیاس باشد و نقطه توجه بیشتری را جذب کند. به‌عنوان مثال، می‌توانید از یک گل بزرگ برای الگوی اول استفاده کنید و اهمیت آن را دوچندان کنید.

یا اینکه الگوی دوم را نصف الگوی اول انتخاب کنید و یا از یک فرم هندسی استفاده کنید که دارای رنگ‌های مشابه و مکمل الگوی اول باشد.

این الگو نباید به‌عنوان مرکز توجه و نقطه اصلی انتخاب شود. الگوی سوم، در ابعاد کوچک‌تری قرار می گیرد و می‌تواند از هر یک از این دو الگو پیروی کند و یا هر دو را تکمیل کرده و ترکیبی از آنان باشد.

اگر الگو‌های بعدی را به طراحی اضافه می‌کنید، توجه داشته باشید که در حد علامت‌های کوچکی باشند و کمتر در کانون توجه باشند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که بهتر است به ابعاد، وزن و حجم این الگو‌ها توجه کنید و آن‌ها را در سه سایز مختلف انتخاب کنید و یا در سه رنگ از آن‌ها استفاده کنید.

۲.از اطرافتان الهام بگیرید:

ترکیب طرح و نقش در دکوراسیون خانه به روایت حرفه‌ای‌ها : این الهام گرفتن می‌تواند از یک رنگ که شما بسیار آن را دوست دارید باشد و یا از تکه‌ای پارچه که همیشه برایتان جذاب بوده است و همچنین از اهمیت وسایلی که در اطرافتان وجود داشته است!

مثلا همیشه به صندوقچه کنار خانه‌تان علاقه داشته‌اید و یا یک صندلی که حس خوبی را به شما انتقال می‌دهد. همچنین الهام از طبیعت می‌تواند کمک بزرگی به شما کند. زیرا طبیعت با کم‌ترین خطا، مادر ترکیب‌بندی و رنگ است و می‌تواند منبع بسیار مفیدی برایتان باشد.

۳.شدت رنگ را تغییر ندهید:

به عقیده برخی از طراحان استفاده از رنگ‌های خالص در طراحی، نمی‌تواند مناسب باشد. اما برخی دیگر اعتقاد دارند که از رنگ‌های اولیه و پر جنب و جوش استفاده کنید و ترکیبی بسازید که این سرزندگی و شدت رنگ را در خود داشته باشد.

استفاده از رنگ‌های اولیه با شدت اصلی در ترکیب گل‌های بزرگ و کوچک و یا اشاره‌های هندسی، می‌تواند ترکیبی هیجان‌انگیز و منحصر به‌فرد برایتان ایجاد کند.

۴.پارچه‌ها را احساس کنید:

ترکیب طرح و نقش در دکوراسیون خانه به روایت حرفه‌ای‌ها : به غیر از اصول رنگ و شدت رنگ و طرح، جنس پارچه‌ها خود بیانگر خیلی از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد آن است. هر یک از پارچه‌هایی که به‌کار می‌برید خود دارای شخصیت و کیفیت متفاوت است و هرکدام حس و حالی مجزا را منتقل می‌کنند.

برخی پارچه‌ها رسمی، برخی غیر رسمی، برخی سرزنده و مدرن، برخی پر ابهت و کلاسیک و … هستند. توجه به شخصیت پارچه و احساسی که در آن جریان دارد، می‌تواند از مهم‌ترین کاربرد‌های پارچه‌ باشد. شما باید بتوانید، حسی را که هر نوع پارچه منتقل می‌کند، به‌راحتی دریافت کنید و در کنار ترکیب بندی مناسب به‌کار بندید.

۵.وزن طراحی‌تان را تماشا کنید:

از قرار دادن تمام قطعات الگویی در یک طرف اتاق بپرهیزید. حجم‌ها و رنگ‌ها را در سرتاسر اتاق تقسیم کنید و آن را از یکنواختی خارج کنید. قرار دادن حجم‌های یک اندازه در یک سمت اتاق، باعث ایجاد سنگینی بیش از حد و تمرکز بر آن نقطه می‌شود.

حجم‌های بزرگ را به اطراف منتقل کنید تا از شلوغی و تمرکز نا به‌جا فاصله گیرید. همچنین باید گفت هر رنگ، وزن بصری خود را دارد و بهتر است از رنگ هایی که قدرت و میزان وزن یکسانی دارند، در یک نقطه استفاده نکنید و آن‌ها را با فضا و اجسام ترکیب کنید.

۶.مراقب رنگ‌های سفید باشید:

اگر شما از رنگ سفید استفاده می‌کنید، قدرت و جسارت خاصی را در ارائه طراحی داشته‌اید. اما باید توجه کنید برای داشتن یک ترکیب زیبا از رنگ سفید، بهتر است آن‌ها را در یک خانواده نگاه دارید.

از رنگ‌های هم‌خانواده، مثل کرم، شیری و یا سفید روشن، در کنار آن‌ها استفاده کنید تا اهمیت و جذابیت این رنگ‌ها از دست نرود. اما توجه به هماهنگی نوع سفید‌هایی که به‌کار می‌برید باید در الویت باشد.

اگر سفید‌های شما با یکدیگر مطابقت نداشته باشند، ترکیب دوست داشتنی‌ای که ایجاد کرده‌اید از دست خواهد رفت و پارچه شما دیگر آن اهمیت را نخواهد داشت. پس برای ترکیب‌های خانواد سفید باید بسیار دقت کنید.

۷.به انرژی الگو‌ها فکر کنید:

ترکیب طرح و نقش در دکوراسیون خانه به روایت حرفه‌ای‌ها : الگو می‌تواند تاثیر زیادی بر اتاق بگذارد. اگر شما به وجود هماهنگی بیشتر فکر می‌کنید، باید به ترکیب الگو‌های بزرگ و کوچک توجه کنید و به شخصیت الگو‌ها اهمیت دهید.

هر الگو انرژی مخصوص خود را دارد. طرح های ساده‌تر و خلوت‌تر، فضا را آرام‌تر و رنگ پریده‌تر می‌کنند، در حالی‌که الگو‌های شلوغ انرژی بیشتری دارند و فضا را شلوغ‌تر می‌کنند، ضمن آنکه توجه بیشتری را به خود جلب کرده و میزان انرژی موجود در یک فضا را نیز افزایش می‌دهند.

همچنین به این نکته باید توجه داشت که گاهی طرح‌های کوچک و ریز، خود دارای انرژی مضاعفی هستند که بهتر است در یک محدوده کوچک به‌کار بروند.

۸.تقلب با پارچه‌های همنشین:

برخی از شرکت‌های پارچه، این تقلب را در طراحی ایجاد کرده‌اند و رنگ‌ها و طرح‌هایی را در هم ترکیب کرده‌اند. این فرایند کار را برای شما آسان‌تر می کند. آن‌ها گاهی سه و یا بیشترین حد یک الگو را با هم ترکیب کرده‌اند و تنها کاری که شما باید انجام دهید، انتخاب پالت رنگی دلخواهتان است تا بتوانید آنچه را که در طراحی مد نظرتان است به‌دست آورید. این امر ممکن است تا حد زیادی اعتماد به‌نفس شما را برای رسیدن به یک طراحی مناسب افزایش دهد.

۹.از مخلوط کردن رنگ‌ها نترسید:

ترکیب طرح و نقش در دکوراسیون خانه به روایت حرفه‌ای‌ها : برای این مورد باید فقط به چند نکته توجه داشته باشید.ابتدا طرح‌ها و رنگ‌ها را از هم جدا کنید و اگر تغییری ایجاد می‌کنید، باید در یکی از این موارد باشد. به طور مثال طرح‌های بزرگ را در یک ترکیب با رنگ‌های مختلف به کار ببرید. همچنین بدانید که خانواده سفید‌ها را با هم ترکیب نکنید تا کیفیت رنگ سفیدتان از دست نرود.

می‌توانید الگوهای مخصوص را تغییر دهید ولی حواستان باشد که رنگ‌هایی که در آن استفاده می‌کنید، همگی مکمل یکدیگر و یا در ترکیب مناسبی با هم باشند تا طراحی شما تبدیل به آشفته بازار نشود.

پارچه را الگو قرار دهید و از ترکیب چند پارچه استفاده کنید، اما حواستان باشد که باید یک الگوی پارچه در اولویت قرار گیرد و سپس بقیه پارچه‌ها در میزان کم‌تر و در کنار پارچه اصلی قرار گیرند. این کار خیلی معمول نیست، اما از انجام آن نترسید و تا رسیدن به ترکیب دلخواهتان ادامه دهید.

بافت‌ها را با هم ترکیب کنید. شما می‌توانید یک بافت خشن از چوب را در کنار بافت لطیفی از مخمل قرار دهید و با ترکیب رنگ‌ها و حجم‌ها به طراحی مخصوص خودتان برسید.

تمام نکات مطرح شده از کاربردی‌ترین برنامه‌های طراحان حرفه‌ای است، اما باید به این نکته توجه کنید که متناسب با فضا و شرایط خاص، این عوامل نیز می توانند تغییر کنند و یا کاربردی برعکس پیدا کنند. توجه به نور و کاربرد آن در طراحی و رنگ و بافت و … از مهم‌ترین ویژگی‌های یک طراحی حرفه‌ای است. به طور کلی به آنچه که از محیط دریافت می‌کنید و حسی که محیط به شما منتقل می‌کند، بیشتر اهمیت دهید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد