افزایش ایمنی چیدمان لوازم خانه در شرایط احتمال زلزله

0

افزایش ایمنی چیدمان لوازم خانه در شرایط احتمال زلزله

افزایش ایمنی چیدمان لوازم خانه در شرایط احتمال زلزله : زلزله این روزها به یکی از موضوعات پر حرف و حدیث کشور تبدیل شده است. پس از وقوع زمین لرزه کرمانشاه و تلفات جانی و مالی تأسف‌بار آن، حال مردم ایران کمی به ایمنی در هنگام وقوع زلزله توجه بیشتری می‌کنند و طی یک هفته اخیر با وقوع چند زمین لرزه در تهران شاهد اطلاع رسانی گسترده‌ای پیرامون رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان و دستگاه‌های مسئول هستیم.

با این حال یکی از نکاتی که در این اطلاع رسانی ها کمتر به آن توجه شده ، شرایط نامناسب لوازم منزل است به‌طوری‌که احتمال آسیب دیدن اعضای خانواده در اثر جابجایی و سقوط این وسایل بسیار بالاتر از احتمال آسیب بر اثر تخریب ساختمان است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم تا نکاتی مهم در زمینه افزایش ایمنی چیدمان لوازم منزل در شرایط احتمال زلزله را به شما ارائه دهیم.

بر اساس گزارش وب سایت پیشگیری از حوادث توکیو با رعایت چند نکته کلیدی می‌توان ایمنی چیدمان لوازم منزل را تا حد زیادی افزایش داد.

ایجاد یک فضای ایمن

به‌منظور ایجاد یک فضا با ایمنی بیشتر در اتاق خودتان، اتاق خواب کودکان و سالمندان کمترین تعداد مبلمان ممکن چیده شود. در واقع افراد باید در هنگام وقوع زلزله بتوانند بدون زحمت و برخورد با پایه و دسته مبلمان در یک مسیر باز به‌سرعت از اتاق خواب خارج شوند. راهرو و راه‌پله‌ها نیز باید کاملاً باز و فاقد لوازمی نظیر کمد و کتابخانه‌های بلند و بدون گیره‌های دیواری نگهدارنده باشند. افزون بر این، قرار دادن آینه‌های قدی بدون گیره‌های نگهدارنده نیز در راه‌های خروجی از خانه بسیار خطرناک است.

افراد معمولاً پس از وقوع زلزله به‌سرعت از منزل خارج می‌شوند. در این هنگام ممکن است وسایل منزل از جای خود تکان بخورند؛ بنابراین به‌منظور جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی بهتر است از قرار دادن وسایلی نظیر مبل و فرش در نزدیکی بخاری یا شومینه خودداری کنید. همچنین بهتر است بطری، گلدان یا سایر لوازم شیشه‌ای را در مسیر حرکت فضای نشیمن قرار ندهید.

حفاظت با لوازم ایمنی

افزایش ایمنی چیدمان لوازم خانه در شرایط احتمال زلزله : می‌توانید لوازمی که نظیر کمد و کتابخانه‌ ها که احتمال واژگون شدن آنها در هنگام وقوع زلزله وجود دارد را از طریق براکت های L شکل به دیوارها اتصال دهید. همچنین اگر امکان اتصال مستقیم این لوازم به زمین یا دیوارها وجود ندارد می‌توانید قسمت‌های بالایی آنها را از طریق میله، تسمه یا زنجیر به دیوار متصل کنید.

در مواقعی که به هیچ وجه امکان اتصال کمد و کتابخانه‌ ها به دیوارها وجود ندارد می‌توانید با به حداقل رساندن فاصله میان سقف با این وسایل از واژگونی آنها جلوگیری کنید.

به این منظور می‌بایست در حد فاصل قسمت فوقانی کمد و کتابخانه‌ ها تا سقف، باکس‌هایی نصب کنید تا علاوه بر جلوگیری از واژگونی این وسایل، یک فضای نگهداری و ذخیره‌سازی نیز برای دیگر لوازم خود داشته باشید. حتی اگر این امکان را هم ندارید گذاشتن چمدان های بزرگ روی کمدها به نحوی که فاصله باقیمانده تا سقف بسیار کم باشد از واژگونی کمد جلوگیری می کند.

همچنین قرار دادن استاپر در قسمت زیرین لوازم به‌منظور ایجاد یک شیب ملایم به عقب نیز راه مناسبی برای جلوگیری از واژگونی آنهاست.

جلوگیری از سقوط و ریزش اجسام کوچک

در لوازمی نظیر کمد، کتابخانه یا کابینت‌های آشپزخانه که درهای لولایی دارند باید با استفاده از نگهدارنده، استاپرهای مخصوص یا کش از باز شدن درب آنها جلوگیری کرد. شیشه‌ها را نیز باید با استفاده از نوارهای محافظ به چهارچوب‌ها اتصال داد تا در هنگام وقوع زلزله در اثر تکان شدید شکسته نشوند. همچنین در قفسه یا کابینت‌هایی که فاقد درب هستند نیز می‌توان با نصب رک‌های افقی مانع از سقوط وسایل شد. همچنین در آشپزخانه‌ها دور بودن لوازم قابل اشتعال از شعله گاز نیز امری مهم در افزایش ایمنی منزل محسوب می‌شود.

در اتاق خواب و اتاق نشیمن نیز با مهار لوازم بلند و استفاده از نوارهای محافظ برای جلوگیری از لرزش شیشه‌ها می‌توانید مانع از آسیب دیدن افراد در هنگام وقوع زلزله شوید. همچنین این نوارها به علت خاصیت چسبندگی خود می‌توانند برای نصب محکم‌تر قاب عکس‌ها به دیوار نیز مورد استفاده قرار گیرند.

چینش صحیح مبلمان

افزایش ایمنی چیدمان لوازم خانه در شرایط احتمال زلزله : به‌منظور کاهش احتمال سقوط لوازم مرتفع نظیر کمد و کتابخانه‌ها از قرار دادن آنها بر روی فرش خودداری کنید. همچنین وسایل سنگین نظیر کتاب‌های قطور، ظروف بزرگ و گلدان‌ها را در ارتفاع یا روی طبقات بالای قفسه‌ها قرار ندهید تا احتمال سقوط آنها کاهش یابد.

سقوط وسایل برقی و شکست آنها به دلیل وجود جریان الکتریسیته در آنها می‌تواند در هنگام وقوع زلزله خطراتی نظیر برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین از قرار دادن این وسایل در ارتفاع خودداری کنید. همچنین وسایل بزرگی نظیر کمد، کتابخانه و جاکفشی را در نزدیکی درب خروجی قرار ندهید چراکه واژگونی آنها می‌تواند مانع از عبور افراد و باز کردن درب خروجی شود.

در آشپزخانه یخچال باید در صورت امکان با استفاده از تسمه به دیوار مهار شود و یا چرخ‌های آن قابلیت قفل شدن داشته باشند. در نهایت اگر هیچ یک از راه‌های فوق ممکن نبود باید یخچال را به‌گونه‌ای قرار دهید که در اثر جابجایی احتمالی مانعی برای خروج افراد نباشد.

تلویزیون‌ها نیز امروزه یکی از وسایل مستعد برای واژگونی محسوب می‌شوند. این تجهیزات به‌طور معمول بر روی پایه‌هایی استوانه‌ای قرار می‌گیرند و به کوچک‌ترین تکان ممکن است تعادل خود را از دست دهند؛ بنابراین به‌منظور افزایش ایمنی بهتر است تلویزیون را از قسمت‌های پایه و بدنه به‌وسیله تسمه یا پیچ به دیوار یا میز تلویزیون اتصال دهید. همچنین به هیچ وجه تلویزیون را در نقاطی نزدیک به محل خواب افراد قرار ندهید.

تلویزیون‌های قدیمی‌تر با وجود اینکه به لحاظ فرم از پایداری بیشتری برخوردار بودند اما به علت وزن بالا در صورت سقوط خطرات زیادی برای شما ایجاد می‌کنند. در پشت این تلویزیون‌ها معمولاً قسمت‌هایی برای قرار دادن گیره مشاهده خواهید کرد با این حال می‌توانید از شیارهای محفظه لامپ تصویر نیز برای نصب قلاب و گیره استفاده کرده و این وسیله را به دیوار متصل کنید.

برای افزایش ایمنی ماکروویو در هنگام وقوع زلزله و جلوگیری از سقوط آن باید کابینتی با عمق زیاد را برای قرار دادن این وسیله انتخاب کنید. همچنین کابینت را با استفاده از براکت یا پیچ و پرچ به دیوار متصل نمایید و با استفاده از تسمه ماکروویو را به دیوار اتصال دهید.

افزایش ایمنی چیدمان لوازم خانه در شرایط احتمال زلزله : این تمهیدات کمک می کند که درصورت بروز زلزله با شدت بالا حداقل مانع برای خروج از فضا ایجاد شود و آسیب کمتری به ساکنان خانه برسد. گرچه امیدواریم با کاهش تنش های درونی زمین و فعالیت گسل ها احتمال وقوع زلزله روز به روز کاهش یابد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد