یک بنای تاریخی ، یک تجربه با خوگر

0

یک بنای تاریخی ، یک تجربه با خوگر

یک بنای تاریخی ، یک تجربه با خوگر : در یکی از روزهای گرم تابستان با گروهی از دوستان خوگر تصمیم گرفتیم سری به خانه ی موزه ی مقدم بزنیم.شاید کمتر کسی باور کند که در قلب تهران در منطقه ی پر رفت و آمدی مانند حسن آباد فضایی دنج و آرام و یک خانه ی تاریخی زیبا قرار داشته باشد.این خانه ی زیبا و مجلل که لقب گرانبهاترین خانه ی تاریخی جهان را به خود اختصاص داده است متعلق به یکی از درباریان دوره ی قاجار به نام احتساب الملک بود که سرانجام به یکی از فرزندانش به نام محسن مقدم رسید. محسن مقدم نیز به دلیل علاقه ی وافرش به فرهنگ و هنر ایران در سال ۱۳۵۱ این خانه ی زیبا را وقف دانشگاه تهران کرد.

مروری بر زندگینامه

یک بنای تاریخی ، یک تجربه با خوگر : احتساب الملک مدتی شهردار تهران بود و دو فرزند به نام های حسن و محسن داشت که جهت ادامه ی تحصیل به اروپا سفر کردند.حسن مقدم در زمینه ی سیاسی و اجتماعی حضور فعالی داشت . متاسفانه وی در جوانی و در سن ۲۸ سالگی در گذشت.وی یکی از بزرگمردان تاریخ ادب کشورمان محسوب می شد و برای اولین بار تئاتر را به صورت آکادمیک و حرفه ای روی صحنه آورد.برادر بزرگتر محسن مقدم تحصیلات خود را در مدرسه ی آلمانی ها آغاز کرد و سپس برای ادامه ی تحصیل روانه ی سوییس شد.وی در سال ۱۲۹۵ با آغاز جنگ جهانی اول به ایران بازگشت.

وی علاقه ی زیادی به نقاشی داشت و به مدت ۳ سال در مدرسه ی صنایع مستظرفه شاگرد کمال الملک بود.محسن مقدم علاوه بر هنر علاقه ی زیادی به باستان شناسی داشت و به همین خاطر به همراه پدرش روانه ی پاریس شد.با فوت برادرش به اجبار به ایران بازگشت و پس از اقامتی ۲ ساله مجددا روانه ی پاریس شد.بازگشت وی به پاریس این بار با فوت پدر همراه شد و وی برای سروسامان دادن به اموال پدری مجددا به ایران بازگشت.

محسن مقدم بعد از فوت پدر حدود ۶سال در پاریس اقامت داشت وی بعد از آشنایی با یک خانم بلغاری_فرانسوی باستان شناس با وی ازدواج کرده و به تهران بازگشت و مدتی در منزل پدری خود زندگی می کرد.محسن مقدم از بدو ورود به ایران فعالیتهای فرهنگی وهنری مختلفی را انجام داد و علاوه بر کارهایی در حوزه ی باستان شناسی از بدو تاسیس دانشگاه تهران ، کرسی استادی هنر را در اختیار داشت.وی در طی سفرهای مختلف خود لوازم گرانبها و زیبایی را گردآوری کرده بود که در سال ۱۳۵۱ خانه به همراه تمامی اشیاء گرانبهای خود را وقف دانشگاه تهران کرد.محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ دار فانی را وداع گفت و پس از مرگ همسرش در سال ۱۳۶۹ تولیت موزه مقدم در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفت.

معماری بنا_حیاط اندرونی

یک بیک بنای تاریخی ، یک تجربه با خوگر : این خانه ی تاریخی دارای قدمتی ۱۲۰ ساله است.سبک معماری خانه التقاطی است.سبک التقاطی در واقع ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است. این خانه ی زیبا دارای سه حیاط اندرونی ، بیرونی و سرایداری است و براساس ویژگیهای معماری ایرانی ، ژاپنی و اسپانیایی طراحی شده است.تصویر زیر مربوط به حیاط اندرونی این خانه ی زیبا است که در ضلع شرقی آن طاقنمایی زیبا طراحی و اجرا شده است. این بخش همچنین شامل اتاق نشیمنی است که محل اصلی زندگی محسن مقدم و همسرش بوده و هم اکنون نقاشی های استاد محسن مقدم و نقاشی هایی از دوران صفویه و قاجار در آن  به نمایش گذاشته شده است.حوض زیبای این بخش با الهام از طرح فرشهای دوران صفویه و قاجار طراحی شده است.حیاط اندرونی وبیرونی به کمک ستون های مارپیچی مشابه پایه های کاخ چهل ستون اصفهان از یکدیگر جدا شده اند.این دیوار زیبا توسط استاد هوشنگ سیحون طراحی و اجرا شده است.

معماری بنا_حیاط بیرونی

در ضلع غربی حیاط بیرونی ساختمانی را داریم که با الهام از کاخ الحمرا در اسپانیا و یا به طور کلی قلعه های قرون وسطی اروپا ساخته شده است.ایوان این بخش معروف به ایوان قاجار به کاشیکاری های زیبایی از دوران زندیه و قاجاریه مزین گشته و حوضچه ی مرمری کوچکی متعلق به حمام فتحعلی شاه در آن کار گذاشته شده است.در این بخش از ساختمان فضاهای مختلفی مثل اتاق صدف، اتاق تدخین و اتاق کدخدا نیز وجود دارد.در بخش میانی حیاط بیرونی ، حوضچه ای وجود دارد که با الهام از باغ های ژاپنی طراحی و اجرا شده است.

معماری بنا_حیاط سرایداری

یک بنای تاریخی ، یک تجربه با خوگر : این بخش از ساختمان که در حال حاضر به عنوان بخش اداری مورد استفاده قرار می گیرد قبلا به عنوان محلی برای استراحت مستخدمین و مطبخ مورد استفاده قرار می گرفته است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد