مبلمان مدرن و معاصر چه تفاوتی با هم دارند؟

1

مبلمان مدرن و معاصر چه تفاوتی با هم دارند؟

مبلمان مدرن و معاصر چه تفاوتی با هم دارند؟ برای بسیاری از مردم کلماتی نظیر مدرن، امروزی یا معاصر مفاهیمی یکسان دارند و برخی تصور می‌کنند آن‌ها را می‌توان به جای یکدیگر به کار برد. حال اینکه اگر این واژه‌ها در هنر، دیزاین و مد مورد استفاده قرار گیرند به مشخصاتی کاملاً متفاوت اشاره خواهند داشت. در دکوراسیون، طراحی و صنعت مبلمان نیز این واژه‌ها معنای خاص خود را دارند. یعنی وقتی از مبلمان مدرن صحبت می‌کنیم از مبلمانی با طراحی، فرم، رنگ و شیوه تولیدی حرف می‌زنیم که کاملا با مبلمان معاصر متفاوت است. در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به مفاهیمی نظیر مبلمان مدرن و معاصر خواهیم داشت و سیر تحول تاریخی سبک‌های جدید مبلمان را بررسی خواهیم کرد.

تولد مدرنیسم

مدرنیسم جنبشی بود که از اوایل قرن بیستم (حدود ۱۹۱۰ میلادی) به وجود آمد. نتیجه این جنبش در دیزاین و طراحی صنعتی؛ ظهور طراحانی خلاق و تازه‌نفس بود. کسانی که به دنبال نوآوری، اصالت و سادگی در محصولات خود بودند. این سبک دو ویژگی اصلی داشت؛ اول تمایل به از بین بردن تجملات بیش از حد که در سبک‌های ویکتوریا مشاهده می‌شد و دوم؛ ترکیب مواد مختلف با یکدیگر. با این وصف، جنبش مدرنیسم با سبکی متفاوت و اشکال کلاسیک تا اواسط قرن بیستم (۱۹۶۰) ادامه یافت.

مبلمان مدرن

مبلمان مدرن و معاصر چه تفاوتی با هم دارند؟ پس از جنگ جهانی اول، نخستین نشانه‌های جنبش مدرنیسم در قاره اروپا نیز دیده شد. این جنگ موجب شد تا نگاه مردم اروپا به ارزش‌ها و سنت‌ها تغییر کند. آنها رفته رفته تلاش کردند تا در روش و مواد سنتی مورد استفاده در صنعت، تغییراتی ایجاد کنند. این جنبش به‌سرعت در سراسر جهان رایج شد اما در کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، دانمارک و ایتالیا که رشد اقتصادی سریع‌تری را تجربه می‌کردند، بیشتر دیده می‌شد.

با اینکه جنبش مدرنیسم سراسر قاره اروپا را در برگرفته بود اما در هر کشوری از تاریخ و سیر تکاملی متفاوتی در سبک‌ها و طرح‌ها برخوردار شد. همچنین در طراحی‌های هر کشور از مواد متفاوتی که در جغرافیای آنها قابل دسترس‌تر بود، استفاده می‌شد. برای مثال در مبلمان دانمارکی، چوب و در کشورهای آلمان و فرانسه استفاده از فلزات در ساخت مبلمان رایج بود.

تا سال ۱۹۳۰ مدرنیسم به‌عنوان یک سبک مجزا شناخته و به‌خوبی نیز در سراسر جهان پذیرفته شده بود. چراکه محصولات این سبک بر اساس تکنیک‌های صنعتی، مواد مدرن و رایج و هندسه ساده طراحی می‌شدند که موجب افزایش سرعت تولید و در نتیجه بهره‌وری بالای شرکت‌های سازنده مبلمان شده بودند.

مبلمان مدرن باهاوس (Bauhaus)

سبک مدرن باهاوس در سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۳۳ در اوج خود قرار گرفت. این سبک کاملاً متأثر از مدرسه آلمانی Bauhaus بود که طراحان بزرگی نظیر والتر گروپیوس (Walter Gropius) و مارسل برور (Marcel Breuer) و میس ون در روهه (Mies van der Rohe) را به دنیای هنر، معماری و طراحی معرفی کرد. اگرچه مدرسه باهاوس در سال ۱۹۳۳ بسته شد اما این طراحان به‌خوبی توانستند از فناوری جدید و آرمان‌های اجتماعی استفاده کنند. آنها با ایجاد و ترویج سبکی نو، ایده‌های سنتی طراحی مبلمان ودکوراسیونرا کم‌رنگ کردند.

سبک مدرنیسم اسکاندیناوی

درست قبل از شروع جنگ جهانی دوم، کشورهای حوزه اسکاندیناوی (دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند) توانستند ایده‌های مختلف خود را پیرامون سبک مدرنیسم با یکدیگر تلفیق کنند. در نتیجه طرح‌های نوآورانه با کیفیتی بی‌نظیر به بازار عرضه شد. رویکرد مدرنیسم در این کشورها ریشه در سنت‌های هر یک از آنها داشت. برای مثال سوئدی‌ها به استفاده از چوب‌های سبک و روشن تمایل داشتند، درحالی‌که در دانمارک استفاده از چوب ماهون رواج داشت. در نتیجه در طرح‌های اولیه مدرنیسم اسکاندیناوی چوب‌ها، نوع تراشکاری، نازک‌کاری و تکنیک‌های ساخت تمام کشورهای آن منطقه مورد توجه قرار گرفته بود. برخی از طراحان معروف سبک اسکاندیناوی عبارت‌اند از: هانس وگنر (Hans Wegner)، آرن ژاکوبسن (Arne Jacobsen)، فین جوهل (Finn Juhl) و پل کجارهلم (Poul Kjaerholm).

مبلمان مدرن Mid-Century

پس از جنگ جهانی دوم، عصری دیگر از مدرنیسم متولد شد که امروزه آن را به نام Mid-Century می‌شناسیم. طراحان در سایر کشورهای اروپا و ایالات متحده از فرم ظریف مبلمان مدرن اسکاندیناوی الهام گرفتند و شروع به طراحی نسل جدیدی از مبلمان کلاسیک مدرن کردند. طراحی امروزی، دوام بالا، استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و قیمت مقرون به صرفه از جمله مشخصات قابل اهمیت در مبلمان سبک مدرن Mid-Century بودند. در این سبک برای نخستین بار از پلاستیک و پارچه‌های رنگارنگ استفاده شد. چارلز و ری ایمز (Charles and Ray Eames)، ورنر پانتون (Verner Panton) و ایزامو نگوچی (Isamu Noguchi) از جمله طراحان معروف سبک مدرن Mid-Century بودند.

طراحی مبلمان معاصر (Contemporary)

تئوری طراحیمبلمان مدرنپس از سال ۱۹۷۰ از بین نرفت با این حال سبک و سیاق طراحی‌ها رفته رفته به سمت یک دوره جدید پست مدرن حرکت کرد. در این دوره قیمت مقرون به صرفه، کیفیت بالا و طراحی امروزی همچنان مورد توجه بود اما طراحان با کمک گرفتن از آخرین فناوری‌ها و پارچه‌ها و مواد جدید توانستند نگاهی تازه‌تر به مقوله طراحی مبلمان را ترویج دهند. مینیمالیست به‌عنوان یکی از دسته‌های مبلمان معاصر به‌خوبی نشان‌دهنده تفاوت‌های این سبک با طرح‌های پیشین مدرن است. در مبلمان معاصر به‌خوبی تأثیر پیشرفت تکنولوژی و مواد جدید قابل مشاهده است. این دو موجب شده‌اند تا مبلمان سبک معاصر از فرم‌هایی برخوردار باشند که تا چند دهه پیش به دلیل محدودیت تکنولوژی یا به ذهن طراحان مبلمان خطور نمی‌کردند و یا قابل ساخت نبودند.

یکی از ویژگی های سبک معاصر ارتباط نزدیک آن با زمان حال و اکنون است. در واقع  معاصر را به هر چیزی که محبوب مردم زمانه‌اش است و مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد، می توان اطلاق کرد. به همین دلیل می تواند حتی چهره‌های مختلفی داشته باشد که وام گرفته از مکان‌ها و فرهنگ‌های مختلف است.

یک محصول مدرن همواره مدرن است اما یک محصول معاصر ممکن است پنج سال دیگر معاصر نباشد. این تمایز به این علت است که محصول معاصر ارتباط تنگاتنگی با کاربرد متریال، تکنولوژی‌های جدید و سلیقه عمومی در زمان عرضه‌اش دارد

برای بسیاری از مردم کلماتی نظیر مدرن، امروزی یا معاصر مفاهیمی یکسان دارند و برخی تصور می‌کنند آن‌ها را می‌توان به جای یکدیگر به کار برد. حال اینکه اگر این واژه‌ها در هنر، دیزاین و مد مورد استفاده قرار گیرند به مشخصاتی کاملاً متفاوت اشاره خواهند داشت. در دکوراسیون، طراحی و صنعت مبلمان نیز این واژه‌ها معنای خاص خود را دارند. یعنی وقتی از مبلمان مدرن صحبت می‌کنیم از مبلمانی با طراحی، فرم، رنگ و شیوه تولیدی حرف می‌زنیم که کاملا با مبلمان معاصر متفاوت است. در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به مفاهیمی نظیر مبلمان مدرن و معاصر خواهیم داشت و سیر تحول تاریخی سبک‌های جدید مبلمان را بررسی خواهیم کرد.

تولد مدرنیسم

مبلمان مدرن و معاصر چه تفاوتی با هم دارند؟ مدرنیسم جنبشی بود که از اوایل قرن بیستم (حدود ۱۹۱۰ میلادی) به وجود آمد. نتیجه این جنبش در دیزاین و طراحی صنعتی؛ ظهور طراحانی خلاق و تازه‌نفس بود. کسانی که به دنبال نوآوری، اصالت و سادگی در محصولات خود بودند. این سبک دو ویژگی اصلی داشت؛ اول تمایل به از بین بردن تجملات بیش از حد که در سبک‌های ویکتوریا مشاهده می‌شد و دوم؛ ترکیب مواد مختلف با یکدیگر. با این وصف، جنبش مدرنیسم با سبکی متفاوت و اشکال کلاسیک تا اواسط قرن بیستم (۱۹۶۰) ادامه یافت.

مبلمان مدرن

مبلمان مدرن و معاصر چه تفاوتی با هم دارند؟  پس از جنگ جهانی اول، نخستین نشانه‌های جنبش مدرنیسم در قاره اروپا نیز دیده شد. این جنگ موجب شد تا نگاه مردم اروپا به ارزش‌ها و سنت‌ها تغییر کند. آنها رفته رفته تلاش کردند تا در روش و مواد سنتی مورد استفاده در صنعت، تغییراتی ایجاد کنند. این جنبش به‌سرعت در سراسر جهان رایج شد اما در کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، دانمارک و ایتالیا که رشد اقتصادی سریع‌تری را تجربه می‌کردند، بیشتر دیده می‌شد. با اینکه جنبش مدرنیسم سراسر قاره اروپا را در برگرفته بود اما در هر کشوری از تاریخ و سیر تکاملی متفاوتی در سبک‌ها و طرح‌ها برخوردار شد.

همچنین در طراحی‌های هر کشور از مواد متفاوتی که در جغرافیای آنها قابل دسترس‌تر بود، استفاده می‌شد. برای مثال در مبلمان دانمارکی، چوب و در کشورهای آلمان و فرانسه استفاده از فلزات در ساخت مبلمان رایج بود.

مبلمان مدرن و معاصر چه تفاوتی با هم دارند؟ تا سال ۱۹۳۰ مدرنیسم به‌عنوان یک سبک مجزا شناخته و به‌خوبی نیز در سراسر جهان پذیرفته شده بود. چراکه محصولات این سبک بر اساس تکنیک‌های صنعتی، مواد مدرن و رایج و هندسه ساده طراحی می‌شدند که موجب افزایش سرعت تولید و در نتیجه بهره‌وری بالای شرکت‌های سازنده مبلمان شده بودند.

مبلمان مدرن باهاوس (Bauhaus)

مبلمان مدرن و معاصر چه تفاوتی با هم دارند؟ سبک مدرن باهاوس در سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۳۳ در اوج خود قرار گرفت. این سبک کاملاً متأثر از مدرسه آلمانی Bauhaus بود که طراحان بزرگی نظیر والتر گروپیوس (Walter Gropius) و مارسل برور (Marcel Breuer) و میس ون در روهه (Mies van der Rohe) را به دنیای هنر، معماری و طراحی معرفی کرد. اگرچه مدرسه باهاوس در سال ۱۹۳۳ بسته شد اما این طراحان به‌خوبی توانستند از فناوری جدید و آرمان‌های اجتماعی استفاده کنند. آنها با ایجاد و ترویج سبکی نو، ایده‌های سنتی طراحی مبلمان ودکوراسیونرا کم‌رنگ کردند.

سبک مدرنیسم اسکاندیناوی

مبلمان مدرن و معاصر چه تفاوتی با هم دارند؟ درست قبل از شروع جنگ جهانی دوم، کشورهای حوزه اسکاندیناوی (دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند) توانستند ایده‌های مختلف خود را پیرامون سبک مدرنیسم با یکدیگر تلفیق کنند. در نتیجه طرح‌های نوآورانه با کیفیتی بی‌نظیر به بازار عرضه شد. رویکرد مدرنیسم در این کشورها ریشه در سنت‌های هر یک از آنها داشت. برای مثال سوئدی‌ها به استفاده از چوب‌های سبک و روشن تمایل داشتند، درحالی‌که در دانمارک استفاده از چوب ماهون رواج داشت. در نتیجه در طرح‌های اولیه مدرنیسم اسکاندیناوی چوب‌ها، نوع تراشکاری، نازک‌کاری و تکنیک‌های ساخت تمام کشورهای آن منطقه مورد توجه قرار گرفته بود. برخی از طراحان معروف سبک اسکاندیناوی عبارت‌اند از: هانس وگنر (Hans Wegner)، آرن ژاکوبسن (Arne Jacobsen)، فین جوهل (Finn Juhl) و پل کجارهلم (Poul Kjaerholm).

مبلمان مدرن Mid-Century

پس از جنگ جهانی دوم، عصری دیگر از مدرنیسم متولد شد که امروزه آن را به نام Mid-Century می‌شناسیم. طراحان در سایر کشورهای اروپا و ایالات متحده از فرم ظریف مبلمان مدرن اسکاندیناوی الهام گرفتند و شروع به طراحی نسل جدیدی از مبلمان کلاسیک مدرن کردند. طراحی امروزی، دوام بالا، استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و قیمت مقرون به صرفه از جمله مشخصات قابل اهمیت در مبلمان سبک مدرن Mid-Century بودند. در این سبک برای نخستین بار از پلاستیک و پارچه‌های رنگارنگ استفاده شد. چارلز و ری ایمز (Charles and Ray Eames)، ورنر پانتون (Verner Panton) و ایزامو نگوچی (Isamu Noguchi) از جمله طراحان معروف سبک مدرن Mid-Century بودند.

طراحی مبلمان معاصر (Contemporary)

مبلمان مدرن و معاصر چه تفاوتی با هم دارند؟ تئوری طراحیمبلمان مدرنپس از سال ۱۹۷۰ از بین نرفت با این حال سبک و سیاق طراحی‌ها رفته رفته به سمت یک دوره جدید پست مدرن حرکت کرد. در این دوره قیمت مقرون به صرفه، کیفیت بالا و طراحی امروزی همچنان مورد توجه بود اما طراحان با کمک گرفتن از آخرین فناوری‌ها و پارچه‌ها و مواد جدید توانستند نگاهی تازه‌تر به مقوله طراحی مبلمان را ترویج دهند. مینیمالیست به‌عنوان یکی از دسته‌های مبلمان معاصر به‌خوبی نشان‌دهنده تفاوت‌های این سبک با طرح‌های پیشین مدرن است. در مبلمان معاصر به‌خوبی تأثیر پیشرفت تکنولوژی و مواد جدید قابل مشاهده است. این دو موجب شده‌اند تا مبلمان سبک معاصر از فرم‌هایی برخوردار باشند که تا چند دهه پیش به دلیل محدودیت تکنولوژی یا به ذهن طراحان مبلمان خطور نمی‌کردند و یا قابل ساخت نبودند.

یکی از ویژگی های سبک معاصر ارتباط نزدیک آن با زمان حال و اکنون است. در واقع  معاصر را به هر چیزی که محبوب مردم زمانه‌اش است و مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد، می توان اطلاق کرد. به همین دلیل می تواند حتی چهره‌های مختلفی داشته باشد که وام گرفته از مکان‌ها و فرهنگ‌های مختلف است.

مبلمان مدرن و معاصر چه تفاوتی با هم دارند؟ یک محصول مدرن همواره مدرن است اما یک محصول معاصر ممکن است پنج سال دیگر معاصر نباشد. این تمایز به این علت است که محصول معاصر ارتباط تنگاتنگی با کاربرد متریال، تکنولوژی‌های جدید و سلیقه عمومی در زمان عرضه‌اش دارد

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد