طراحی متفاوت مجموعه نوری

0

طراحی متفاوت مجموعه نوری

طراحی متفاوت مجموعه نوری : شیشه‌گری هنر شکل دادن به شیشه است. هنرمند در این هنر، ابتدا ماده شیشه را حرارت می‌دهد تا نرم و نیمه مایع شود.سپس بوسیله دستها یا ابزار مخصوص یا دمیدن اشکال زیبایی را با آن پدید می‌آورد.

از ابزار و مواد مورد استفاده در هنر شیشه گری می‌توان به ماده اصلی ساخت شیشه، سنگ سیلیس { که به منظور صرفه جویی از مخلوط خرده شیشه نیز استفاده می‌شود } اشاره کرد همچنین برای رنگی کردن بار شیشه نیز از اکسیدهای فلزی نظیر اکسید کبالت، مس، آهن، منگنز، گوگرد و… استفاده کرد. هنر شیشه گری مانند انواع روش‌های ساخت (فوتی و قالبی) و تزئینات مکمل (نقاشی و تراش) است.

نقاشی روی شیشه با ابزار لازم بر روی شی اجرا می‌شود و بسته به نوع نقش و رنگ‌های به کار رفته یک یا چند مرحله پخت در کوره با حرارت مناسب صورت می‌گیرد. رنگ‌های مورد استفاده به صورت پودر و قابل ترکیب با حلال خاص و رنگ‌های محلول از اکسید فلزات تهیه شده‌است. تراش روی شیشه بوسیله سنگ‌های مخصوص و ابزار فرز انجام می‌شود که در مورد اول خطوط ایجاد شده عمیق تر بوده و روی ظروف کاربرد بیشتری دارد. این سنگ با قابلیتهای تراش و مات کردن در تزئین کاربرد دارد.

Bocci یکی از شرکت های طراحی روشنایی پیشرو در جهان است ، این شرکت در ونکوور کانادا مجموعه نوری متفاوتی به نام ۳۸ را طراحی کرده است.۳۸مجموعه ی مهیجی است از گسترش تکنیکهای ساخت پروژه ای به نام ۲۸ که به موجب آن هوا با فشار داخل و خارج شیشه که بطور متناوب گرم و سرد شده است دمیده می شود.

طراحی متفاوت مجموعه نوری : برای ساخت شیشه روشهای مختلفی وجود دارد که عبارتست از: روش فوتی: برداشت ماده مذاب از کوره به وسیله بوری یا میله دم که قبلاً گرم شده، ثابت کردن ماده مذاب روی نوک میله، مرمری کردن یا ورز دادن و چرخاندن آن روی میز کار و گرد کردن آن، دوباره گرم کردن خمیر شیشه روی سر میله، دمیدن در میله و ایجاد حباب کوچک در وسط خمیر سر میله، سرد کردن خمیر تا جایی که سرخی خود را از دست دهد، برداشت مجدد خمیر از کوره و ثابت کردن آن روی میله دم، قاشقی کردن خمیر سر میله یا یکنواخت کردن آن، کارهایی است که باید انجام شود تا استاد کار ساخت شیشه را آغاز نماید. از این مرحله به بعد استاد کار میله دم را گرفته، به چرخش درمی آورد تا شکل اولیه ظرف را بسازد.

سپس آن را به دست قالب ساز می‌دهد تا شیاری در محل اتصال شیشه و میله فلزی واگیره ایجاد کند. سپس از آن میله واگیره را به ته ظرف می‌چسباند و استاد کار میله دم را از محل شیار ظرف جدا می‌کند. بعد از این مرحله، کار شکل دادن و ساخت و پرداخت دهانه و لگوی ظرف شروع می‌شود. در مرحله بعد دسته و تزئینات را روی آن قرار می‌دهد. در پایان ظرف را با میله واگیره به پشت بر می‌دهد تا به گرمخانه ببرد سپس کوره را خاموش می‌کنند تا اشیاء هم زمان با سرد شدن هوای داخل کوره خنک شوند.

طراحی متفاوت مجموعه نوری : روش فوتی قالبی: در این روش، ابتدا مقداری از مواد مذاب را با میله دم از کوره برداشته، پس از آماده کردن و یک بار دمیدن در آن مقداری مواد به آن اضافه نموده گرم می‌کنند. سپس آن را در قالب قرار داده در میله دم می‌دمند تا خمیر شیشه شکل قالب را به خود بگیرد. سپس از میله دم جدا نموده، لبه کار را صاف می‌کنند و آن را به گرمخانه می‌برند، مانند انواع بطری، آبلیمو، گلاب و غیره.

روش پرسی: ساخت در قالبهای پرس بادی نیز بیشتر برای انواع بطری به کار می‌رود، به این صورت که مقدار مناسب مواد مذاب با میله دم از کوره بر می‌دارند و آن را بسیار سریع از میله دم جدا کرده در قالب پرس قرار می‌دهند و با بستن قالب و فشار هوای وارد شده در قالب، خمیر شکل مورد نظر را می‌گیرد. سپس قالب را باز کرده، به سرعت شیء ساخته شده را خارج نموده، در گرمخانه قرار می‌دهند.

در ساخت این پروژه شیشه های کروی بزرگی به روش پرسی ، ساخته شده است.بعد از آن حفره های سفیدی بصورت تصادفی به آنها اضافه شده است.تعدادی ازاین حفره ها به اندازه کافی عمیق هستند که بتوان برای کاشت گل و گیاه استفاده کرد.بقیه آنها به عنوان روشنایی استفاده می شود.هر کره بزرگ شامل دو یا سه المان نوری است و یک یا دو گوی شامل گل و گیاه است.

طراحی متفاوت مجموعه نوری : سیستم قطع و وصل جریان برق به کمک لوله های مسی سخت به صورت زیگ زاگ و درهم و برهم ایجاد شده است . با توجه به اینکه این پروژه با مهارت طراحی شده است بسته به مکانی که مورد استفاده قرار خواهد گرفت سایز آویزها، تعداد،قطر و گاهی اوقات شکل می تواند دستخوش تغییر شود

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد