زلزله کرمانشاه، به چه بناهایی آسیب زد؟

0

  کرمانشاه، به چه بناهایی آسیب زد؟

زلزله کرمانشاه، به چه بناهایی آسیب زد؟ روز یکشنبه ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه، زلزله ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر استان کرمانشاه در غرب کشورمان را لرزاند. بزرگی و شدت این زلزله به قدری بود که پس لرزه های آن، به سایر شهرهای همجوار نیز سرایت کرد. زلزله ی یکشنبه شب حادثه ی دلخراشی را رقم زد که نتیجه ی آن کشته شدن ۴۴۵ نفر از هم وطنان و مجروح شدن بیش از ۶۷۰۰ نفر شد. البته این تنها دستاورد تلخ زلزله ی یکشنبه نیست. زمین لرزه ی ۷ ریشتری قربانی های فرهنگی و تاریخی نیز داشته است.

زلزله کرمانشاه، به چه بناهایی آسیب زد؟ علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعلام کرد که در جریان این زلزله پنج اثر تاریخی کرمانشاه شامل کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب، دچار آسیب شدند. به گفته ی وی، میزان آسیب های این بناهای تاریخی، ۲۰ درصد بوده که قابل ترمیم و مرمت است.

وی همچنین گفت: براساس اعلام نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان ایلام، گچبری‌های شهر تاریخی سیمره، قلعه میرغلام هاشمی و قلعه پور اشرف در دره شهر، قلعه والی و کاخ فلاحتی در مرکز استان، بنای والی کهره در شهرستان چرداول و پشت قلعه در شهرستان آبدانان دچار ترک خوردگی در دیوارهای اصلی شده‌اند.

دیوارهای موزه باستان شناسی دره شهر نیز ترک برداشته است اما خوشبختانه ویترین ها و آثار تاریخی داخلی از آسیب های احتمالی در امان مانده اند.

برای آشنایی با این ۵  جاذبه گردشگری آسیب دیده در کرمانشاه که در ادامه ی مطلب به آن خواهیم پرداخت، از شما دعوت می کنیم که با ما همراه شوید.

هفدهمین شهر کشور، یکی از قشنگ ترین، تاریخی ترین  و البته پر جاذبه ترین شهرهای ایران است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در کرمانشاه ۴ هزار جاذبه ی گردشگری وجود دارد، پس دور از انتظار نیست که این شهر، برای مسافران داخلی و خارجی از جذابیت ویژه ای برخوردار باشد.

با امید آبادی هرچه زودتر این شهر زیبا، کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب را معرفی خواهیم کرد.

این ۵ جاذبه ی آسیب دیده در زلزله کرمانشاه کدامند؟

کاروانسرای شاه عباسی و بیستون کرمانشاه

زلزله کرمانشاه، به چه بناهایی آسیب زد؟ به ۳۰ کلیومتری کرمانشاه که بروید، کاروانسرای تاریخیرا خواهید دید که یکی از جاذبه های گردشگری کرمانشاه محسوب می شود.نام کرمانشاه که به گوش می رسد، بیستون و فرهاد کوه کن به یادمان می آید. کوه بیستون و این مجموعه، مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی است.

این کاروانسرا متعلق به دوره ی صفوی است و یکی از آثار ملی ایران محسوب می شود. این مجموعه ی زیبا، به سبک چهار ایوانی که سه هزار متری است، ساخته شده است و مدت ساخت آن از دوره شاه عباس تا شاه سلیمان به طول انجامید. البته این کاروانسرا بازسازی و به هتلی مجهز به نام لاله بیستون تبدیل شده است.

کتیبه ی بیستون که بزرگ ترین کتیبه سنگ نوشته دنیاست، از دیگر دیدنی های این منطقه محسوب می شود. روی این سنگ نوشته به فرمان داریوش کبیر، به سه خط میخی اکدی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده است.

عمارت خسرو یا کاخ خسرو

قدمت عمارت خسرو به دوران ساسانیان برمیگردد و  این عمارت به دستور خسرو پرویز کنار شهر قصر شیرین برای همسر وی، شیرین، ساخته شد.

این کاخ ۲۸۴ متر طول و ۹۸ متر عرض دارد. ورودی این کاخ در جهت های شرقی و غربی ساخته شده است و با استفاده از مصالح مختلفی مانند سنگ، آجر و گچ ارتفاع آن به ۸  متر رسیده است.

جالب است بدانید که طاق سنگی آن بعد از ۱۵۰۰ سال هنوز به همان شکل پا برجاست و تخریب نشده است و این برای جغرافیا نویسان، موضوعی بس شگرف است و عجیب.

زلزله کرمانشاه، به چه بناهایی آسیب زد؟ این کاخ دارای دو بخش رسمی و خصوصی است. در بخش رسمی این کاخ، تالار ستون دار، اتاق گنبد دار، صحن رواق دار و دیواری وجود دارد که جلوی آن قرار گرفته است. برای رفتن به این بخش، پلکان هایی دو طرفه در اضلاع شمالی، غربی و شرقی این صفحه قرار داشته اند که متاسفانه امروز به کل از بین رفته است. اما بخش خصوصی این امارت، خانه هایی دارد که در مرکز آن قرار گرفته اند. به نظر تعدادی از باستان شناسان، این عمارت بنایی تشریفاتی از دوره عباسی است، اما جغرافیا نویسان ایرانی و عرب، با توجه به پژوهش های صورت گرفته، کاخ خسرو را بنایی متعلق به خسرو پرویز می دانند. این بنا در ۱۸۰ کیلومتر غرب کرمانشاه و در نزدیکی مرز عراق گرفته است، درست جایی که زلزله ی اخیر اتفاق افتاد و به این بنای تاریخی آسیب زد.

آتشکده چهارقاپی در قصرشیرین

زلزله کرمانشاه، به چه بناهایی آسیب زد؟ چهار قاپو نام دیگر آتشکده،  به معنی چهار در، است. این آتشکده از دوران ساسانی تا به امروز در شهر قصر شیرین به عنوان جاذبه ای فوق العاده، خودنمایی می کند که البته زلزله ی اخیر این مکان را نیز تهدید کرده است. در این آتشکده، دالان طواف وجود داشته است که گذشت زمان های بسیار،  سبب فروریزی آن شد، به طوری که تنها در برخی از قسمت های آن، آثاری از این دالان دیده می شود.

این آتشکده مربعی شکل و در ابعاد ۲۵ در ۲۵ است، که سقفی گنبدی شکل به قطر ۱۶ متر داشته است. حتما حدس می زنید که متاسفانه امروز از آن سقف گنبدی شکل خبری نیست و تنها می توانید به تماشای بقایای گوشواره آن در چهار گوشه ی این مکان بسنده کنید.

برای وارد شدن به اتاق آتشکده، ۴ درگاه ورودی وجود دارد که همگی به رواق اطراف فضای مرکزی منتهی می‌شوند.

کاوش های باستان شناسی اخیر مجموعه اتاق ها و فضایی را در اطراف شناسایی کرده اند. برای ساخت این آتشکده از لاشه سنگ و ملاط گچ استفاده شده است و در گنبد آن از آجر. از این بنا در زمان های دور برای تشخیص شروع سال، استفاده می شد که متاسفانه بیشترین آسیب را در دوران جنگ تحمیلی به خود دید.

قلعه یزدگرد

زلزله کرمانشاه، به چه بناهایی آسیب زد؟ اگر به منطقه ی ریجاب استان کرمانشاه بروید و مسیر خود را به سمت کوه های دالاهو کج کنید، در بلند ترین قله های این کوه ها، دژی را خواهید دید که از دوران باستانی به جا مانده است.

بین اهالی شایع است که یزدگرد و دخترش شهربانو که بنا به اعتقاداتی بعدها به همسری امام حسین(ع) درآمد، بعد از حمله اعراب در این قلعه پناه گرفتند. کاوش های این منطقه اخبار ضد و نقیضی را منتشر کرده است، به گفته ی برخی، زمان ساخت این مجموعه به دوران ساسانی بر می گردد و برخی دیگر آن را متعلق به دوران اشکانیان می دانند. این مجموعه ی تاریخی محوطه های زیر را داراست:

دیوار گچی به طول ۲.۵ و عرض ۲ الی ۴ متری

آشپزخانه ای برای استقرار سربازان

دروازه

محلی به عنوان جای دار

تپه رش یا تپه سیاه

بنای قلعه

گنبد گچ که با نام میدان شناخته می شود و دارای مساحتی به وسعت ۸۰۰ در ۴۰۰ متر است.

قلعه داور

نقاره خانه

آسیاب

جالب است بدانید که این قلعه ی ۴۰ کیلومتر مربعی، از مستحکم ترین قلعه های ساخته شده در کشور است که متاسفانه زلزله به آن آسیب وارد کرده است.

زیج منیژه

زلزله کرمانشاه، به چه بناهایی آسیب زد؟ زیج منیژه یکی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده ازدوران ساسانیاست که در زلزله ی اخیر آسیب دیده است، درست در پل ذهاب که بیشترین تکان ها را تجربه کرد. این بنا بیش از هزار سال قدمت دارد، به همین دلیل یکی از بهترین جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود. زیج در لغت به معنای تماشاخانه است. در بخش مرکزی این بنا، تالار بزرگی وجود دارد که راهروهایی آن را محاصره کرده اند. جالب اینجاست که راهروهای شمالی آن، شما را به اتاق های جنوبی میرساند و راهروهای جنوبی به اتاق های شمالی می رسد.  محلی ها بر این باورند که منیژه شاهنامه، مدتی در این مکان مستقر بوده است.

امید است که روزی به نقطه ای برسیم که برای مقابله با بلایای طبیعی و محافظت از جان انسان ها و بناهای تاریخی، آمادگی لازم را داشته باشیم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد