جنگلی عمودی در شهر برای مقابله با آلودگی هوا، راه‌حل خلاقانه طراح ایتالیایی

0

جنگلی عمودی در شهر برای مقابله با آلودگی هوا، راه‌حل خلاقانه طراح ایتالیایی

جنگلی عمودی در شهر برای مقابله با آلودگی هوا، راه‌حل خلاقانه طراح ایتالیایی : در زندگی امروز شهری با انبوهی از مشکلات نظیر سر و صدا، ترافیک و آلودگی هوا بعید است شهروندی از دیدن فضای سبز و درختان انبوه حاشیه خیابان لذت نبرد. با این حال، گسترش شهرنشینی دیگر مجالی برای بقای درختان هم باقی نگذاشته و در نتیجه در سراسر دنیا کلان شهرها با مشکلی بزرگ به نام آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان استفانو بویری (Stefano Boeri) معمار ایتالیایی طرحی برای احداث یک شهرک در نزدیکی شهر لیوژو (Liuzhou) چین ارائه داده که شامل برج‌هایی است که به طور کامل با درختان و گیاهان سبز پوشیده شده‌اند.

شهر جنگلی لیوژو شامل ۴۰ هزار درخت و نزدیک به یک میلیون گیاه در ۱۰۰ نوع مختلف است. این فضای سبز حدود ۱۷۵ هکتار مساحت دارد و به‌گونه‌ای طراحی شده که سطح بالکن‌ها و حتی سقف آسمان‌خراش‌ها را نیز به طور کامل بپوشاند. این طرح پس از آزمایش‌های صورت گرفته توسط استفانو بویری در شهرهای میلان و لوزان به‌عنوان یک راه‌حل برای مقابله با آلودگی هوا و کاهش دی اکسید کربن مطرح شد.

افزون بر این، ایجاد فضای مسکونی و اداری با تراکم بالا نیز از دیگر مزیت‌های این شهرک سبز محسوب می‌شود. همچنین استفانو بویری طرح مشابهی را برای شهر شیجیاژوانگ (Shijiazhuang) چین با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت نیز ارائه کرده است. این در حالی است که پروژه احداث آسمان‌خراش‌هایی با پوشش گیاهی اخیراً در مرکز نانجینگ با شکست مواجه شده است.

جنگلی عمودی در شهر برای مقابله با آلودگی هوا، راه‌حل خلاقانه طراح ایتالیایی : شهر جنگلی لیوژو قرار است نزدیک به ۳۰ هزار منزل مسکونی برای مردم این منطقه فراهم کند و شامل فضاهای متعدد تجاری و تفریحی، دو مدرسه و یک بیمارستان نیز می‌شود. به گفته معمار این طرح، شهر جنگلی می‌تواند سالانه ۱۰ هزار تن دی اکسید کربن و ۵۷ تن آلاینده‌های دیگر را جذب و در عوض حدود ۹۰۰ تن اکسیژن تولید کند.

مجوز ساخت این مجتمع توسط شهرداری لیوژو به تصویب رسیده و ساخت آن قطعی به نظر می‌رسد. در شهر جنگلی لیوژو از یک منبع زمینی گرمایی برای تهویه هوا و پانل‌های خورشیدی برای تأمین انرژی پاک و تجدیدپذیر استفاده می‌شود. یک خط راه‌آهن برقی نیز در کنار آن احداث خواهد شد و وظیفه حمل و نقل ساکنین آن را بر عهده خواهد داشت.

جنگلی عمودی در شهر برای مقابله با آلودگی هوا، راه‌حل خلاقانه طراح ایتالیایی : در واقع می‌توان گفت که برای نخستین بار در چین و در جهان، یک راه‌حل نوآورانه برای کاهش آلودگی هوا، خودکفایی انرژی و استفاده از منابع تجدیدپذیر مطرح شده است. این موضوع برای مردم و مسئولان کشور چین که از هوایی بسیار آلوده رنج می‌برند حائز اهمیت است. اجرای این طرح در شهر لیوژو مزایای دیگری نیز با خود به همراه دارد که از جمله آنها می‌توان به کاهش دمای هوا، کاهش آلودگی‌های صوتی و ایجاد زیستگاه‌های جدید برای پرندگان، حشرات و حیوانات کوچک اشاره کرد.

جنگلی عمودی در شهر برای مقابله با آلودگی هوا، راه‌حل خلاقانه طراح ایتالیایی : ساخت و ساز شهر جنگلی لیوژو از سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود. این پروژه موجب شده تا دیگر معماران نیز طرح‌هایی را برای بهبود کیفیت هوای شهرهای دیگر ارائه دهند که برج تصفیه هوای Daan Roosegaarde از جمله آنها محسوب می‌شود. این برج همانند جاروبرقی آلودگی هوا را مکش کرده و در عوض اکسیژن را به فضا بازمی‌گرداند. افزون بر این، ساختمان‌هایی با پوشش گیاهی توجه معماران دیگری نظیر Kengo Kuma، Jean Nouvel، Herzog و De Meuron نیز به خود جلب کرده است و همگی قصد دارند تا در پروژه‌های آتی خود از آنها استفاده کنند

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد