نگاهی به باغ های دیدنی شهر شیراز

0

نگاهی به باغ های دیدنی شهر شیراز

نگاهی به باغ های دیدنی شهر شیراز : با آغاز فصل بهار شهر شیراز نیز رنگ و بویی بی‌مثال به خود می‌گیرد. این شهر با باغ‌های متعدد و خیابان‌های پر درخت خود مظهر شکوفایی فصل بهار است. به همین مناسبت پانزدهم اردیبهشت ماه هر سال که مصادف با جشن بهاربد است را روز شیراز نام نهاده‌اند. در این روز مراسم‌های گوناگونی در آثار تاریخی این شهر برگزار می‌شود و تماشای باغ‌های بزرگ و فراوان این شهر نیز لذتی دوچندان پیدا می‌کند. با این وصف تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به معرفی باغ‌های معروف شهر شیراز بپردازیم.

باغ ارم

خیابان ارم با درختان انبوه خود برای مردم شیراز یکی از خاطره‌انگیزترین مکان‌های این شهر است که در فصل بهار به مسیری برای قدم زدن تبدیل می‌شود. در این خیابان باغی وجود دارد که بی‌شک هر مسافری که پا به شیراز بگذارد به دیدن آن نیز می‌رود.

باغ ارم یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور شهر شیراز است که اگرچه از تاریخ دقیق ساخت آن اطلاع زیادی در دست نیست اما در سفرنامه‌های متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری نام این باغ به چشم می‌خورد. همچنین عمارت میانی باغ ارم نیز در زمان قاجار بنا شده که به لحاظ ساختار و گچ کاری یکی از شاهکارهای معماری سنتی ایرانی به شمار می‌رود. این باغ هم‌اکنون در اختیار دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز است و به‌عنوان یک باغ گیاه‌شناسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در باغ ارم تنوع بی‌نظیری از گیاهان و درختان مختلف وجود دارد که از این حیث در ایران بی‌نظیر است. این باغ بزرگ علاوه بر فراهم آوردن فضایی برای استراحت و قدم زدن بازدیدکنندگان، یک سوژه منحصر به فرد برای افرادی است که به عکاسی علاقه دارند.

باغ جهان‌نما

به لحاظ قدمت باغ جهان‌نما قدیمی‌ترین باغ شهر شیراز شناخته می‌شود که در دوره زندیه و به دستور کریم خان زند برای پذیرایی از مهمانان بازسازی شد. قدمت این باغ به قرن هشتم هجری بازمی‌گردد که با هجوم تیمور لنگ به ایران خسارت زیادی به آن وارد شد. در میانه این باغ عمارتی کوچک و هشت ضلعی وجود دارد و از هر سو به خیابان‌های سنگ‌فرش شده مشرف می‌شود. در داخل این ساختمان نقاشی‌های دیواری بی‌نظیری به چشم می‌خورد که بخشی از آن در دوره قاجار تخریب شده اما چند سالی است که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان فارس مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

به لحاظ موقعیت، باغ جهان‌نما به آرامگاه حافظ، باباکوهی و مقبره خواجوی کرمانی نزدیک است. همچنین کتابخانه ملی اسناد نیز در کنار این باغ قرار دارد. باغ جهان‌نما با انبوهی از گل‌های رنگارنگ و درختان سر به فلک کشیده پوشیده شده و مکانی دلپذیر برای قدم زدن در اردیبهشت شیراز است.

باغ عفیف آباد

نگاهی به باغ های دیدنی شهر شیراز : در انتهای خیابان عفیف آباد باغی بزرگ و تماشایی به نام عفیف آباد وجود دارد که در سال ۱۲۸۴ هجری قمری توسط میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم بنا شده است. باغ عفیف آباد هم‌اکنون در اختیار ارتش است و در زیرزمین آن یکی از بزرگترین موزه‌های اسلحه خاورمیانه وجود دارد.

محوطه این باغ حدود ۱۲۷ هزار متر مربع وسعت دارد و با درختان انبوه و سر به فلک کشیده خود هر بازدیدکننده‌ای را به وجد می‌آورد. در میانه باغ عفیف آباد کاخی دو طبقه با ۳۰ اتاق و تالار وجود دارد که همگی با گچ‌بری و نقاشی‌های دیواری زینت داده شده‌اند. در روبروی این عمارت نیز یک محوطه بزرگ چمن‌کاری شده قرار دارد که بسیاری از بازدیدکنندگان با نشستن بر روی آن به تماشای عمارت و درختان انبوه اطراف آن می‌پردازند.

در باغ عفیف آباد علاوه بر موزه نظامی یک قهوه‌خانه و حمام خزینه‌ای نیز وجود دارد. قهوه‌خانه‌این باغ از شش حجره ساخته شده که به نقاشی‌های شاهنامه فردوسی نظیر داستان ضحاک و کاوه آهنگر و نبرد رستم و سهراب آراسته شده‌اند.

باغ دلگشا

نگاهی به باغ های دیدنی شهر شیراز : در نزدیکی آرامگاه سعدی شیرازی باغی وجود دارد که به گفته برخی قدمت آن به دوره پیش از اسلام و سلسله ساسانیان بازمی‌گردد چراکه عمارت میانی این باغ شباهت زیادی به کاخ بیشاپور دارد. این باغ در زمان حمله تیمور نیز بسیار آباد بوده و در سفرنامه‌های متعلق به دوره صفویه نیز نام آن به چشم می‌خورد.

فضای داخلی عمارت باغ دلگشا با آینه‌کاری، گچ‌بری و سقف‌های چوبی نقاشی شده پوشش داده شده و روبروی این ساختمان نیز یک حوض سنگی بزرگ قرار دارد. مساحت باغ دلگشا نزدیک به ۶ هکتار است که سراسر از درختان نارنج پوشیده شده و در فصل بهار با باز شدن گل‌های بهار نارنج عطر بی‌نظیری را در خیابان‌های اطراف می‌پراکند.

باغ نارنجستان قوام

در نزدیکی خیابان زند شیراز باغی کوچک واقع شده که مردم شیراز آن را به نام نارنجستان می‌شناسند. این باغ به همراه در دوران ناصرالدین شاه قاجار به دستور قوام السلطنه بنا شد که امروزه یکی از ارزشمندترین آثار به‌جامانده از دوران قاجار به شمار می‌رود. با ورود به محوطه این باغ، باغچه‌ای بزرگ با گل‌های رنگارنگ و درختان انبوه در حاشیه به چشم می‌آید که بی‌شک هر بیننده‌ای را به عکاسی و ثبت این منظره زیبا فرا می‌خواند. همچنین در جلوی عمارت نیز حوضی بزرگ با آبی زلال واقع شده که زیبایی بنا را دوچندان می‌کند.

آنچه در درون عمارت نارنجستان به چشم می‌آید آینه‌کاری‌های فراوان و پنجره‌های بزرگ رو به باغ است که با شیشه‌های رنگارنگ حس و حالی بی‌نظیر به فضای داخلی آن می‌دهد. همچنین سقف اتاق‌ها نیز همگی از چوب با نقاشی روغنی پوشش داده شده که هر بیننده‌ای را به تعجب وا می‌دارد.

خانه زینت الملک

نگاهی به باغ های دیدنی شهر شیراز : در کنار باغ نارنجستان قوام و به فاصله چند متر خانه‌ای به نام باغ زینت الملک قرار دارد که به دستور قوام السلطنه بنا شده و در واقع اندرونی قوام بوده است. به لحاظ ساختار این باغ شباهت‌های زیادی به نارنجستان دارد و در درون عمارت آن منبت‌کاری، گچ‌بری و نقاشی‌های سقفی نیز به چشم می‌خورد. هم‌اکنون از عمارت این بنا به‌عنوان موزه استفاده می‌شود. در دوران جنگ تحمیلی به دلیل تغییر کاربری خانه زینت الملک به مسکونی خسارات زیادی به این بنا وارد شد که برخی از آنها به‌طور کامل قابل مرمت نیستند اما در مجموع سازمان میراث فرهنگی تلاش زیادی برای بازسازی و مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده این خانه انجام داده است.

خانه فروغ الملک

نگاهی به باغ های دیدنی شهر شیراز : خانه فروغ الملک یکی از آثار دیدنی شهر شیراز است که شاید برای برخی از مردم این شهر نیز چندان آشنا نباشد. این خانه در بافت قدیمی شیراز و در محله سنگ سیاه و پشت امامزاده بی‌بی دختران واقع شده است و از ارگ کریم‌خانی حدود ده دقیقه فاصله دارد. این ساختمان امروزه به نام موزه هنر مشکین‌فام شناخته می‌شود و به‌طور خصوصی توسط خانواده مشکین فام اداره می‌شود.

در این موزه بخش‌های متعددی نظیر خوشنویسی، نقاشی، کتابخانه و دفتر مطالعات هنرهای تجسمی وجود دارد و مجموعه‌ای دیدنی و تماشایی برای بازدیدکنندگان محسوب می‌شود

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد