بهداشت حرفه‌ای و اهمیت صندلی ارگونومیک

0

بهداشت حرفه‌ای و اهمیت صندلی ارگونومیک

بهداشت حرفه‌ای و اهمیت صندلی ارگونومیک : هشتم اردیبهشت ماه (۲۸ آوریل) توسط سازمان بین‌المللی کار به‌عنوان روز بهداشت حرفه‌ای نام‌گذاری شده است. این روز فرصتی است تا به اهمیت سلامت جسمی کارکنان و جلوگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار بپردازیم. یکی از موارد پر اهمیت در رابطه با محیط کار که بخش قابل توجهی از جامعه شاغل با آن سر و کار دارند صندلی اداری است. صندلی‌های ارگونومیک امروزه یکی از راه‌حل‌های طراحان مبلمان اداری برای حفظ سلامت مفاصل و ستون فقرات کارمندان هستند و طی دو دهه گذشته نیز بسیار مورد توجه بوده‌اند. این توجه موجب شده تا استانداردهای صندلی ارگونومیک به‌مرور زمان اصلاح شود و محصولاتی با ویژگی‌های متعدد قابل تنظیم به بازار عرضه شود.

یافتن یک صندلی ارگونومیک مناسب یک معضل مشترک میان کسانی است که به دنبال یک محصول استاندارد برای دفتر کار خود هستند. امروزه تنوع صندلی‌هایی که به‌عنوان یک محصول ارگونومیک به بازار عرضه می‌شوند بسیار زیاد است اما همین موضوع می‌تواند شما را به اشتباه بیاندازد چراکه بسیاری از این محصولات از ویژگی‌های ارگونومیک تنها یک برچسب را دارند!

 سرویس بهداشتی مدرن

طی دو دهه گذشته تلاش شده تا صندلی‌های ارگونومیک برای طیف وسیعی از افراد قابل استفاده باشد با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که یک محصول به طور خاص برای یک فرد مناسب باشد. برای مثال ممکن است که ارتفاع یک صندلی بیش از اندازه بالا و دسته‌های آن کوتاه یا بلند به نظر رسد. همچنین ممکن است که یک صندلی ارگونومیک با هر محیط کاری سازگار نباشد. در واقع یک صندلی اداری هنگامی ارگونومیک می‌شود که با مشخصات فیزیکی کاربر نظیر قوس کمر، قد، حالت دست‌ها و میزان چاقی او هماهنگ شود. این موضوع سبب شده تا کمپانی‌های تولیدکننده صندلی ارگونومیک با اضافه کردن ویژگی‌های مختلف قابل تنظیم محصولات خود را با تنوع بیشتری از مشخصات فیزیکی سازگار کنند.

چه چیزهایی را باید در مورد انتخاب یک صندلی ارگونومیک بدانید؟

بهداشت حرفه‌ای و اهمیت صندلی ارگونومیک : انتخاب صندلی مناسب گامی مهم در پیشگیری از بیماری‌های ستون فقرات در افرادی است که در موقعیت نشسته کار می‌کنند. در علم ارگونومی نشستن نیز به‌عنوان یک فعالیت خاص و تخصصی شناخته می‌شود و در نتیجه صندلی‌های ارگونومیک باید چند مفهوم اساسی را در خود داشته باشند.

یک صندلی ارگونومیک برای همه مناسب نیست، پس لطفاً هنگام خرید طول و عرض صندلی را ابعاد بدن خود یا دیگر کاربران تطبیق دهید. وقتی پهنای بدن شما بسیار بیشتر یا کمتر از عرض صندلی باشد دیگر چه فرقی می‌کند که دسته‌ها، ارتفاع و زاویه پشتی این محصول قابل تنظیم است یا خیر، چراکه شما با نشستن بر روی این صندلی یک احساس بیشتر ندارید و آن چیزی نیست جز ناراحتی!

ارتفاع مطلوب قسمت نشیمن صندلی حدود یک چهارم ارتفاع بدن است. البته این فقط یک قاعده کلی است، زیرا نسبت لگن به پا می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت باشد. اما در مجموع می‌توان گفت که هنگام نشستن بر روی یک صندلی ارگونومیک وضعیت ران به ساق پا باید در زاویه ۹۰ درجه باشد و کف پاها نیز به‌راحتی با زمین تماس پیدا کند.

هیچ صندلی برای همه فعالیت ها مناسب نیست به‌عنوان مثال، دندان‌پزشکان نیاز به یک صندلی متفاوت از کارگران صنعتی یا اپراتورهای کامپیوتر دارند.

ویژگی یک صندلی ارگونومیک خوب چیست؟

در صندلی‌های ارگونومیک برخی از ویژگی‌ها به طور مشترک وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

قابلیت تنظیم ارتفاع

قابلیت تنظیم پشتی در هردو حالت عمودی و در جهت جلو یا عقب

وجود یک قوس در تکیه‌گاه برای پشتیبانی کمر

پارچه‌های غیر لغزنده و با قابلیت تنفس برای جلوگیری از تعرق

عمق صندلی باید به گونه باشد که ران کاربران به طور کامل بر روی آنها قرار گیرد

برخی ویژگی‌ها نیز با توجه به قیمت صندلی‌ها به آنها افزوده می‌شوند از جمله:

دسته‌های قابل تنظیم در جهات عمودی و افقی

قابلیت تنظیم شیب و گودی کمر

آیا یک صندلی ارگونومیک می‌تواند مشکلات ستون فقرات را حل کند؟

بهداشت حرفه‌ای و اهمیت صندلی ارگونومیک : یک صندلی ارگونومیک واقعی امکان درست نشستن را به شما می‌دهد. در واقع خرید یک صندلی استاندارد برای حل مشکلات ستون فقرات شروع خوبی است اما به‌تنهایی نیز کافی نیست. آنچه پس از این اهمیت دارد شیوه درست نشستن شماست. همچنین به یاد داشته باشید که صندلی ارگونومیک تنها یک عنصر از فضای کاری شماست و سایر اجزا نظیر میز، میزان نور و دوری یا نزدیکی کمدها و فایلینگ ها به شما نیز در سلامتی نقش مؤثری دارند.

آیا یک صندلی ارگونومیک می‌تواند مشکلات ستون فقرات را حل کند؟

برترین صندلی‌های اداری حال حاضر در جهان

امروزه شرکت‌های شناخته‌شده‌ای در جهان به تولید صندلی اداری می‌پردازند. یکی از این شرکت‌ها هرمان میلر (Herman Miller) نام دارد. از میان طیف وسیع محصولات این شرکت دو صندلی با نام‌های Embody و Aeron در بازار مبلمان اداری جهان بسیار شناخته‌شده هستند. صندلی Embady در سال ۲۰۱۷ عنوان پرفروش‌ترین صندلی ارگونومیک را به خود اختصاص داده است. این محصول علاوه بر ویژگی‌های قابل تنظیم فراوان، از استانداردهای بی‌نظیری مانند روکش قابل تنفس، توزیع فشار و تنظیم خودکار پشتی برخوردار است.

بهداشت حرفه‌ای و اهمیت صندلی ارگونومیک : صندلی اداری Leap نیز یکی از محصولات شناخته‌شده در بازار جهانی است که توسط شرکت استیل کیس Steelcase تولید می‌شود و با وجود آنکه نزدیک به ۱۹ سال از تولید آن می‌گذرد، با تغییراتی که به خود دیده هنوز هم در بازار می‌درخشد. این صندلی از ۸ نقطه قابل تنظیم در تکیه‌گاه، دسته‌ها، عمق، گودی کمر و ارتفاع برخوردار است و تاکنون نزدیک به ۳۵ میلیون دلار برای طراحی آن هزینه شده است.

SILQ نام جدیدترین محصول شرکت استیل کیس است که در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه می‌شود. این صندلی ارگونومیک تفاوتی اساسی با دیگر محصولات موجود در بازار دارد. در سال‌های اخیر طراحان مبلمان اداری علاوه بر افزودن ویژگی‌های مختلف قابل تنظیم به صندلی‌های ارگونومیک اداری، به کاربری و استفاده آسان از این محصولات نیز توجه بیشتری کرده‌اند. این موضوع سبب شده تا به‌تازگی محصولاتی وارد بازار شوند که از ویژگی تنظیم خودکار در قسمت‌های مختلف بهره می‌برند. صندلی SILQ نیز از جمله این محصولات است که تنظیم ارتفاع تنها ویژگی قابل کنترل آن است. این صندلی از پلیمرهای با عملکرد بالا نظیر فیبر کربن ساخته شده که به این محصول امکان می‌دهند تا با توجه به شرایط فیزیک بدن کاربر به بهترین شکل ممکن تغییر کند

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد