با این روش‌ها اتاق خواب کوچک شما کاربردی‌تر می‌شود

0

با این روش‌ها اتاق خواب کوچک شما کاربردی‌تر می‌شود

با این روش‌ها اتاق خواب کوچک شما کاربردی‌تر می‌شود : اکثر ما در زندگی شهری و آپارتمان نشینی با معضلی به نام اتاق خواب کوچک رو به رو هستیم. فضاهای آپارتمانی چندان بزرگ نیستند. از طرفی بر اساس فرهنگ زندگی ایرانی، داشتن فضای کافی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها در اتاق نشیمن در اولویت قرار دارد. همین است که سهم کمتری از فضای خانه نصیب اتاق‌خواب می‌شود. اتاق خواب‌های امروزی معمولا فضای کافی برای کارکردهای مختلف به جز خوابیدن را ندارند و برای چیدن وسایل در اتاق‌ خواب‌های کوچک معمولا با چالش روبرو هستیم. اما همه چیز با چیدمان درست قابل تغییر است. در ادامه راهکارهایی را در اختیار شما می‌گذاریم تا با بهینه‌سازی فضاها، بیشترین استفاده را از آن داشته باشید.

۱-ایجاد فضاهای چندکاره

در بسیاری از اتاق‌خواب‌های کوچک، به خصوص اتاق کودکان، می‌توان فضاهایی چندکاره ایجاد کرد. خوشبختانه راه حل‌های ساده‌ای برای ایجاد این فضاها وجود دارد. به‌عنوان مثال می‌توانید پاک‌کن‌ها و گیره‌های کاغذی را در ظرف‌های کوچک جداگانه ریخته و همه را در یه ظرف بزرگ نگه دارید. این کار را می‌توانید برای جواهرات و لوازم آرایش هم انجام دهید تا اتاقتان جمع‌وجور شود و از فضای کم روی میز با چندکاربرد، استفاده بهینه کنید.

۲-از روش‌های متفاوت ذخیره‌سازی استفاده کنید

با این روش‌ها اتاق خواب کوچک شما کاربردی‌تر می‌شود : در اتاق‌خواب‌های کوچک، با استفاده از انواع روش‌های ذخیره‌سازی، می‌توانید بیشترین انعطاف را در فضا ایجاد کنید. استفاده از یک میز کوچک که کشو هم داشته باشد در کنار تخت، استفاده از سبد برای قرار دادن وسایل در زیر تخت و یا استفاده از شلف‌های کوچک روی دیوار برای قرار دادن لوازم تزئینی کمک بسیاری به استفاده‌ بهینه از فضای کوچک می‌کنند.

۳-کم کردن تعداد مبلمان

در اتاق خواب تا حد امکان باید از گذاشتن مبلمان اضافی در کنار تخت خودداری کرد. سایز تخت را هم کوچک انتخاب کنید و به‌جای مبلمان و کمدهای جاگیر از کمدهای ساده و با فضای بیشتر استفاده کنید. به دنبال مبلمانی بگردید که بیشترین امکان ذخیره‌سازی لوازم را در اختیارتان بگذارد؛ برای مثال هم کشو داشته باشد و هم طبقه.

۴-کف اتاق را خالی نگه دارید

این ترفند به شما کمک می‌کند که فضای اتاق خوابتان بزرگ‌تر به‌نظر برسد. منظور از خالی کردن کف اتاق این است که تا حد امکان وسایل را به‌جای چیدن روی زمین، در باکس‌ها و قفسه‌های نصب شده روی دیوار قرار دهید. همچنین می‌توانید از چند جعبه روی هم با سایزهای مختلف برای گذاشتن وسایل استفاده کنید. اگر زیر تختتان فضای خالی دارد با گذاشتن وسایلتان در چند سبد، می‌توانید از آن فضا هم بهره ببرید.

۵-فضاهای خارج از دید را مرتب کنید

معمولا کشوها به‌دلیل در معرضِ دید نبودن به‌سرعت به‌هم می‌ریزند. اگر کوچک هم باشند بهم‌ریختگی وسایل بسیار بیشتر به چشم می‌خورد. سعی کنید داخل کشوها را با استفاده از تقسیم‌کننده‌های مخصوص و یا چند ظرف زیبا قسمت‌بندی کنید تا هرچیز در جای خودش قرار بگیرد. با این کار می‌توانید لوازم آرایش، داروها و لباس‌هایتان را مرتب کنید.

۶-لوازم مورد علاقه‌تان را به نمایش بگذارید

با این روش‌ها اتاق خواب کوچک شما کاربردی‌تر می‌شود : برای بسیاری از افراد ذخیره‌سازی در فضاهای کوچک به معنی جمع کردن همه‌ی وسایل در کنار هم و پنهان کردن آن‌هاست. اما شما می‌توانید وسایل مورد علاقه‌تان را به‌عنوان جزئی از دکور اتاق در نظر بگیرید. برای مثال زیورآلات و یا اکسسوری‌هایی مانند کلاه و کراوات برای استفاده در دکوراسیون اتاق بسیار مناسب هستند.

۷-استفاده از مبلمان چندکاره را فراموش نکنید

تا جایی که می‌توانید در اتاق‌خواب‌های کوچک از تخت‌خواب‌های تاشو استفاده کنید. این کار بیشترین کمک را به شما می‌کند تا فضایی با چند کاربری مختلف داشته باشید. برای میز کنار تخت می‌توانید از شلف‌های دیوارکوب استفاده کنید. چراغ مطالعه و یا چراغ خواب را هم روی دیوار نصب کنید تا فضای کمتری اشغال کنند.

۸-به فضاهای استفاده نشده توجه بیشتری کنید

در فضاهای کوچک هر سانتی‌متر مربع اهمیت ویژه‌ای دارد. به فضاهای غیرقابل استفاده توجه کنید و در صورت امکان در آنجا کابینت یا کمد کوچکی قرار دهید. برای مثال پشت در اتاق یا کمد از آویز فلزی برای آویختن لباس‌ها و کفش‌ها استفاده نمایید.

۹-از دیوارها استفاده کنید

روی دیوارهای اتاق‌خواب به‌جای استفاده از وسایل تزیینی بی‌مصرف، تعدادی قاب، قلاب و قفسه نصب کنید. زیورآلات و اکسسوری‌های مختلف را درون قاب‌ها آویزان کنید. با نصب یک شلف باریک، فضایی برای لوازم آرایشی مهیا کنید و با نصب چند گیره زیر این شلف، لوازم سبک مانند شال یا دستمال گردن و کیف‌دستی را آویزان کنید.

۱۰-از تمام نقاط استفاده کنید

مبلمان معمولی فضای زیادی را اشغال می‌کند. بهتر است برای فضاهای کوچک به‌دنبال مبلمان باریک‌تر با طراحی هوشمندانه‌تر باشید. قبل از خرید هر وسیله‌ای طول و عرض محل مورد نظر را اندازه بگیرید و ترجیحا از کمدهای باریک و با ارتفاع بیشتر استفاده کنید.

۱۱-تقسیم‌بندی فضاها

با این روش‌ها اتاق خواب کوچک شما کاربردی‌تر می‌شود : از هر قسمت اتاق می‌توانید برای یک یا چند کار استفاده کنید. مثلا می‌توانید روی کشو‌ها یا طاقچه‌ای که با وسایل مختلف تزیین کرده‌اید آینه‌ای نیز قرار دهید و برای آرایش از همان آینه استفاده کنید. ضمن اینکه آینه به فضا عمق و ژرفا می‌بخشد، موجب بزرگ به نظر رسیدن آن می‌شود و با بازتاب خود، نور فضا را روشن‌تر جلوه می‌دهد.

۱۲-ترفند گنجه‌ها

با این روش‌ها اتاق خواب کوچک شما کاربردی‌تر می‌شود : می‌توانید در هر گوشه از فضای اتاق خواب که بلااستفاده است، یک فایل و یا گنجه هرچند کوچک قرار دهید. فضاهایی مانند بالای کمدها و سایر قسمت‌های مرتفع مناسب این کار هستند. اگرکمد لباسبزرگی هم دارید از قسمت‌های غیرقابل‌استفاده‌اش به عنوان فضای ذخیره‌سازی استفاده کنید تا چیدن وسایل بیشتری برایتان امکان‌پذیر شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد