از تاریخچه صندلی راکینگ چه می‌دانید؟

0

 از تاریخچه صندلی راکینگ چه می‌دانید؟

از تاریخچه صندلی راکینگ چه می‌دانید؟ آیا تا به حال نام صندلی راکینگ به گوشتان خورده است؟ بی‌شک همه ما دست‌کم در سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی این صندلی‌ها را مشاهده کرده‌ایم. صندلی راکینگ (rocking) یا راکر (rocker) نوعی صندلی با پایه‌های خمیده و منحنی است. این پایه‌های خمیده ضمن ایجاد تعادل، به صندلی اجازه می‌دهند تا رو به جلو و عقب حرکت کند. نشستن بر روی صندلی‌های راکینگ آرامش زیادی به افراد می‌دهند چراکه همچون گهواره‌ای آنها را به‌آرامی حرکت می‌دهد؛ اما نخستین بار ایده ساخت این صندلی جالب به ذهن چه کسی رسید؟

شاید تصور کنیدصندلی راکینگیک کالای لوکس و تشریفاتی است. البته این ذهنیت تا حد زیادی به دلیل تصاویری است که در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌اید؛ اما مگر نه اینکه ما بخش زیادی از بودجه خود را صرف خرید محصولاتی آرامش بخش نظیر تشک‌های خوش‌خواب، کاناپه و مبل‌های راحتی می‌کنیم؟ پس دست‌کم این روزها این کالای لوکس و زیبا، جنبه‌ای کاربردی نیز به خود گرفته است.

تاریخچه صندلی راکینگ

از تاریخچه صندلی راکینگ چه می‌دانید؟ اگرچه بسیاری از مردم، طراحی صندلی راکینگ را به بنجامین فرانکلین نظریه‌پرداز سیاسی و مخترع آمریکایی نسبت می‌دهند اما مورخان سابقه نخستین صندلی راکینگ را ابتدای قرن ۱۸ میلادی در آمریکای شمالی، یعنی هنگامی‌که فرانکلین یک کودک بود می‌دانند. صندلی راکینگ در ابتدا با ظاهری شبیه به صندلی‌های دیگر که تنها پایه‌های متفاوتی داشت ساخته می‌شد و بیشتر در فضای بیرون از خانه نظیر حیاط یا باغ مورد استفاده قرار می‌گرفت.

نخستین صندلی راکینگ در سال ۱۷۲۵ در ساخته شد و به دلیل عملکرد جالب توجه خود به‌سرعت محبوب شد، به‌گونه‌ای که تا اواسط قرن ۱۸ طراحی آن رشد قابل توجهی کرد و مدل‌های کلاسیک و تشریفاتی آن نیز وارد بازار شد.

فواید صندلی راکینگ

صندلی‌های راکینگ از همان ابتدا با اندازه‌ای بزرگ‌تر از صندلی‌های معمولی ساخته می‌شد. دلیل این کار نیز امکان استفاده دو نفره از این محصولات بود به‌طوری‌که یک مادر یا پرستار به‌آسانی بتواند با نشستن بر روی آن به نوزاد خود شیر دهد. با این وصف، مشخص است که از همان ابتدا هدف از طراحی صندلی راکینگ افزایش آرامش کاربران بوده است.

البته به‌مرور مدل‌های کوچک‌تر و تک‌نفره صندلی راکینگ نیز به بازار عرضه شدند اما همچنان از این محصول به‌عنوان یک صندلی مادر و کودک نیز استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که صندلی راکینگ به بخشی از هنر و رسوم اجدادی مردم آمریکا تبدیل شده‌اند که سمبل اوقات فراغت و سبک زندگی این کشور است.

پزشکان متخصص استفاده از صندلی راکینگ را به‌منظور بهبود تعادل و آرامش عضلات برای سالخوردگان و پس از تمرینات ورزشی سنگین مفید می‌دانند. همچنین در برخی کشورها صندلی‌های راکینگ پزشکی نیز به‌منظور کمک به مادران برای نگهداری بهتر از کودکان و بیماران روحی و روانی برای غلبه بر اضطراب تولید می‌شوند.

نکاتی مهم درباره خرید صندلی راکینگ

از تاریخچه صندلی راکینگ چه می‌دانید؟ صندلی‌های راکینگ در اندازه و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند به‌گونه‌ای که برخلاف گذشته که این صندلی‌ها صرفاً با دکوراسیون‌های سنتی و کلاسیک همخوانی داشتند، امروزه می‌توان آنها را با دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال نیز هماهنگ کرد. این تنوع گسترده موجب شده تا صندلی‌های راکینگ در عین حال که از عملکرد یکسانی برخوردارند اما ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند که در هنگام خرید باید به آنها توجه کرد.

صندلی راکینگ

 از تاریخچه صندلی راکینگ چه می‌دانید؟ روکش:از دیرباز مادران و پرستاران کودک از صندلی راکینگ برای افزایش آرامش نوزادان در هنگام به آغوش گرفتن آنها استفاده می‌کردند. همچنین این صندلی با توجه به عملکرد خود بسیار مورد توجه کودکان است. با این وصف، اگر کودکان یکی از کاربران صندلی راکینگ خانه شما هستند ممکن است پس مدتی روکش این صندلی چرک و کثیف شود؛ بنابراین بهتر است صندلی‌هایی با روکش قابل شستشو خریداری کنید.

مدل:نوعی از صندلی‌های راکینگ به صندلی Gliderمعروف است. در این مدل به‌جای آنکه صندلی بر روی یک پایه منحنی به سمت جلو یا عقب خم شود، در یک حرکت خطی به سمت جلو یا عقب حرکت می‌کند. در واقع این مدل برای مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند مناسب‌تر است.

اتومن:بسیاری از صندلی‌های راکینگ از یک قطعه اضافه به نام اتومن نیز برخوردارند. اتومن به کاربر اجازه می‌دهد تا پای خود را بر روی آن دراز کند. همچنین صندلی‌های راکینگ Glider نیز عمدتا از اتومن هایی با عملکرد حرکتی مشابه خود برخوردارند.

کاربری:برخی از صندلی‌های راکینگ برای استفاده در داخل منزل طراحی‌شده‌اند و برخی دیگر نیز برای استفاده در فضای آزاد. با این وصف، اگر قصد دارید که صندلی راکینگ خود را در معرض هوای آزاد قرار دهید پیش از خرید مطمئن شوید که صندلی خریداری شده از روکش و مواد مقاوم و ضد رطوبت ساخته شده باشد.

قابلیت چرخش:علاوه بر حرکت رو به جلو و عقب، برخی از صندلی‌های راکینگ دارای پایه‌ای گردان در زیر خود هستند که امکان چرخش ۳۶۰ درجه را به کاربران می‌دهد. این ویژگی موجب کارایی بیشتر و سهولت در استفاده از این صندلی می‌شود

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد