چه صندلی‌ای برای مدرسه مناسب است؟

1

چه صندلی‌ای برای مدرسه مناسب است؟

اگر از شما بپرسند که یک صندلی مدرسه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، چه پاسخی می‌دهید؟ برای بسیاری از ما مدرسه یادآور نیمکت‌های چوبی خشک و میزهایی است که گاه برای قامت ما بیش از اندازه بزرگ بودند. میز و نیمکت‌هایی که گاه از سنین ابتدایی تا دوره راهنمایی از آنها استفاده می‌کردیم.

بر اساس استانداردهای جدید آموزشی، مدارس به همان اندازه که باید به سلامت روح و تربیت فکر دانش آموزان اهمیت دهند، می‌بایست به سلامت جسم آنها نیز توجه کنند و در این میان صندلی مدرسه نقش مهمی دارد. جالب است بدانید برای حفظ سلامت جسمانی دانش آموزان نیاز به محصولات و صندلی‌های بسیار متفاوت و خاص نیست.

مدیران و مسئولان هنگام خرید صندلی مدرسه کافی است به سه ویژگی اساسی توجه کنند؛  در ادامه به شرح این سه ویژگی می‌پردازیم.

راحتی صندلی مدرسه

راحتی یکی از جنبه‌های مهم هر صندلی مدرسه است که متأسفانه گاهی فراموش می‌شود. به‌خصوص هنگامی‌که مدیران با چالش‌های بودجه و هزینه مواجه هستند. با این حال، حتی با داشتن بودجه اندک نیز انتخاب یک صندلی با راحتی مناسب دور از انتظار نیست اگر بدانید که باید به دنبال چه چیزی باشید:

آیا صندلی مورد نظر شما دارای استانداردهای ارگونومی است؟ (یعنی حداقل شیب لازم و انعطاف پذیری تکیه‌گاه را دارد؟ از ستون فقرات با فرم متناسب با بدن پشتیبانی می‌کند؟ قابلیت جابه‌جایی آسان دارد؟ و …)

 آیا ارتفاع صندلی با قامت دانش آموزان و ارتفاع میز متناسب است؟

آیا پیش از خرید برای مدتی کوتاه صندلی را امتحان کرده‌اید؟

پاسخ به همین سؤالات ساده می‌تواند تا حد زیادی راحتی صندلی مدرسه را تضمین کند.

از تاریخچه صندلی راکینگ چه می‌دانید؟

استحکام صندلی مدرسه

در محیط‌های پر رفت و آمدی نظیر مدارس، آموزشگاه و دانشگاه‌ها، استحکام و ماندگاری مبلمان اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. به این منظور توجه به نکات زیر خالی از لطف نیست:

آیا صندلی دارای قطعات قابل تنظیم زیادی است؟ شاید تصور کنید که یک صندلی یکپارچه و بدون قطعات و جک‌های قابل تنظیم گزینه‌ای ماندگار و بادوام برای کلاس درس محسوب می‌شود. با این حال، صندلی مدرسه پلاستیکی چیزی نیست که همیشه به دنبال باشید.

در واقع آنچه که شما باید به آن توجه کنید اتصالات قوی و بادوام قطعات قابل تنظیم است و این چیزی است که ماندگاری و استحکام یک صندلی آموزشی را تضمین می‌کند. جنس پایه‌ها، قاب فلزی، نوع اتصال‌ها، نقاط جوش و نوارهای حاشیه‌ای از جمله مواردی هستند که هنگام خرید باید به آنها توجه کنید.

چیزی به‌اندازه ضخامت قاب صندلی قابل توجه نیست، معمولاً صندلی‌هایی که از لوله‌های فلزی ضخیم‌تر بهره می‌برند استحکام بیشتری دارند.

با این حال برخی صندلی‌ها از قاب‌های نازک‌تر اما فولادی برخوردارند. قاب صندلی هر قدر هم که قطور باشد باید در نقاط اتصال به طور کامل جوش داده شده باشد.

 

تست صندلی به غیر از سنجش راحتی، امکان به آزمون گذاشتن استحکام یک صندلی آموزشی را نیز فراهم می‌کند. بهتر است پیش از خرید کلی، تعدادی از صندلی مورد نظر خود را خریداری کنید و در طول یک دوره زمانی محدود توسط دانش آموزان مختلف آنها را آزمایش نمایید تا از استحکام و قدرت صندلی‌ها مطمئن شوید.

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب صندلی آموزشی، ضخامت و طراحی بخش‌های پلاستیکی است. پلاستیک با ضخامت کم در برابر وزن بالا استحکام زیادی ندارد و به راحتی خمیده می‌شود. از سوی دیگر پلاستیک خشک در برابر ضربه انعطاف خوبی ندارد و ممکن است در صورت واژگون شدن صندلی به آسانی شکسته شود.

عملکرد صندلی مدرسه

قطعه نهایی پازل انتخاب صندلی مدرسه، توجه به عملکرد محصولی است که خریداری می‌کنید. بهترین صندلی مدرسه محصولی است که با شرایط آموزشی مدرسه شما سازگار باشد. بهترین راه برای دانستن اینکه آیا صندلی‌ها برای محیط آموزشی شما کارایی دارند یا خیر، برای هرچه بهتر مشخص شدن این موضوع باید پیش از خرید به سؤالات زیر پاسخ دهید:

چه دانش آموزانی قرار است از این صندلی‌ها استفاده کنند؟ (سن و ویژگی‌های رفتاری و فیزیکی هر گروه سنی، شرایط فیزیکی مثل ناتوانی‌ها و کم‌توانی‌ها و … همه باید مورد توجه باشند.)

 آنها برای چه مدت زمانی از آن‌ها استفاده می‌کنند؟

دانش آموزان برای چه کاری از این صندلی استفاده می‌کنند؟ (کلاس درس، آزمایشگاه یا سالن اجتماعات؟)

چه کسی، چه چیزی و چه زمانی! اگر شما بتوانید برای این سه پرسش پاسخی مناسب پیدا کنید بی‌شک بهترین صندلی آموزشی را برای مدرسه خود انتخاب خواهید کرد.

تنوع پایه در صندلی‌های آموزشی

چند نکته ضمنی:

با توجه به چند نکته دیگر می‌توانید اطمینان حاصل کنید که به همه جنبه‌ها و ابعاد لازم، توجه کرده‌اید:

 تنوع پایه در صندلی‌های آموزشی

بیشتر صندلی‌های آموزشی در مدل‌های چهارپایه، پایه سورتمه‌ای و پایه کنسولی (صندلی یک‌سرپایه) ساخته می‌شوند که در این میان مدل چهارپایه‌ای رایج‌تر است.

در تمامی فریم‌ها قطعاتی پلاستیکی در زیر پایه قرار داده می‌شود تا مانع از سر و صدای صندلی‌ها هنگام جابجایی شود. تمامی این فریم‌ها استحکام بالایی دارند اما مدل چهارپایه‌ای به دلیل تقسیم وزن کاربر به چهار قسمت برای دانش آموزان سنگین وزن مناسب‌تر است.

 صندلی آموزشی ترکیبی

در مدرسه‌هایی که کلاس‌های درس کوچکی دارند میز و صندلی جداگانه مساحت زیادی را به اشغال خود در می‌آورد و فضایی برای انجام کارهای گروهی باقی نمی‌گذارد.

از این رو صندلی‌های ترکیبی که علاوه بر نشیمن‌گاه فضایی برای نگهداری وسایل و یک میز کوچک به‌عنوان تکیه‌گاه دارند، می‌توانند گزینه مناسبی برای این فضاها باشد. از سوی دیگر صندلی‌های ترکیبی به سبب جابجایی راحت‌تر، نظافت کلاس درس و انجام کارهای گروهی را آسان‌تر می‌کنند و امکان استفاده از وسایل کمک آموزشی را نیز فراهم می‌نماید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد