چه زمانی باید تشک خود را عوض کنیم؟

0

چه زمانی باید تشک خود را عوض کنیم؟

چه زمانی باید تشک خود را عوض کنیم؟کارشناسان صنعت کالای خواب معتقدند که یک تشک باید حداقل هر ۸ سال تعویض شود، اما این تصمیم آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. هیچ قانونی در این زمینه که برای همه‌ تشک‌ها قابل‌ تعمیم باشد نیز وجود ندارد زیرا متغیرهای زیادی هستند که در ساییدگی و فرسودگی یک تشک نقش دارند.

به‌عنوان مثال تشکی که موقع خرید، کیفیت بالای آن مدنظر قرارگرفته، مسلماً عمر طولانی‌تری نسبت به تشکی دارد که از نظر اقتصادی در اولویت بوده است.

طبیعی است که تولید کنندگان، تعویض مداوم تشک را توصیه می‌کنند اما بعضی مطالعات نشان می‌دهند که بعضی از تشک‌های خوب و باکیفیت قابلیت ماندگاری تا ۱۵ سال و یا حتی بیشتر را نیز دارند. در ادامه به بررسی انواع تشک و نشانه‌هایی که به ما می‌گویند زمان تعویض تشکمان فرارسیده، می‌پردازیم.

تشک‌های فنری (innerspring) از فنرهای نگه‌دارنده‌ استیل و لایه‌هایی از فوم و الیاف مختلف ساخته‌شده‌اند. این تشک‌ها بر اساس موادی که در آن به‌کار رفته‌اند، همچون مموری فوم، ژل تنظیم‌کننده‌ دما، لایه‌های فوم برای تهویه‌ هوا و لایه‌ اضافی که مانند بالش در بالای تشک قرارگرفته، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

تشک‌های فنری Innerspring به‌طور معمول بین ۷ تا ۱۰ سال و البته گاهی حتی بیشتر از این دوام‌ دارند. همان‌طور که از ویژگی‌های گفته‌شده مشخص شد، تنها دلیل ماندگاری طولانی این تشک‌ها کیفیت و ساختار داخلی آن‌هاست. تشک‌های باکیفیت‌تر از مواد بهتر و متعاقباً گران‌قیمت‌تری ساخته می‌شوند و درنتیجه دو‌ام بیشتری دارند.

فنرهای با قدرت ارتجاعی بالا و پوشش سطحی متراکم‌تر ازجمله ویژگی‌های این تشک‌ها هستند که آن‌ها را از تشک‌های ارزان‌تر متمایز می‌کند. خیلی از تشک‌های فنری دوطرفه هستند و این یعنی وقتی یک طرف آن دچار ساییدگی یا پارگی شد، می‌توانید از طرف دیگر آن استفاده کنید. انجام مداوم این کار، باعث افزایش ماندگاری تشک می‌شود. چیزی که بیشتر از همه بر این تشک‌ها اثر می‌گذارد، وزن فرد است که هرچه بیشتر باشد، تشکدو‌ام کمتری خواهد داشت.

[images cols=”five”]
[image link=”#” image=”4588″]
[/images]

 تشک مموری فوم

در تشک‌ مموری فوم از فوم پلی‌اورتان استفاده می‌کنند که وقتی فرد روی آن دراز می‌کشد، شکل بدن او را به خود می‌گیرد و وقتی فرد بلند می‌شود، دوباره به حالت قبلی خود برمی‌گرد، چرا که این فوم به گرمای بدن کاربر حساس است و در هر بخشی از بدن که گرم‌تر باشد بیشتر منعطف می‌شود و نهایتا تمام بدن را تحت پوشش قرار می‌دهد و به طور کامل از آن حمایت می‌کند. خوبیِ این ویژگی این است که تشک خود را با بدن افراد وفق می‌دهد و افراد مختلف می‌توانند تجربه‌ یک خواب راحت را روی این تشک‌ها داشته باشند.

این تشک‌ها هم دسته‌بندی‌های خاص خود را دارند. طول عمر مفید این تشک‌ها از تشک‌های فنری بیشتر است. هر یک ازین تشک‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ سال و گاهی حتی بیشتر ماندگاری دارند. نیازی به برگرداندن و پشت‌ورو کردن این تشک‌ها نیست ولی هرازچندگاه باید قسمت بالا (جایی که سر قرار می‌گیرد) و پایین (جایی که پاها قرارمی‌گیرند) عوض شوند (به‌اصطلاح سروته کردن تشک) تا تأثیر وزن بدن بر تشک کاهش یابد.

تشک مموری فوم ژل‌ دار

تشک‌های مموری فوم ژل دار همان ویژگی‌های مموری فوم را دارند و علاوه بر آن ژل داخل آن‌ها خاصیت خنک کنندگی دارد.

ماندگاری‌ تشک‌های مموری فوم ژل دار همچون تشک‌های مموری فوم عادی و بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. حتی در صورت استفاده از مواد با کیفیت تر بادوام تر هم می‌شوند. سروته کردن این تشک‌ها همچون تشک‌های مموری فوم، باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود

تشک لاتکس

تشک‌های لاتکس که از فوم طبیعی یا مصنوعی لاتکس ساخته‌شده‌اند، به‌عنوان یکی از بادوام‌ترین انواع تشک شناخته می‌شوند. مخصوصاً وقتی‌که از فوم لاتکس طبیعی با تراکم بالا ساخته‌شده باشند. طول عمر این تشک‌ها معمولاً ۱۵ سال است. بااین‌حال بعضی از افراد، تشک‌های لاتکس را تشک‌های راحتی نمی‌دانند.

تشک Hybrid

تشک‌های Hybrid از قرار دادن لایه‌های مموری فوم روی فنرهای نگه‌دارنده‌ استیلی innerspring ساخته‌شده‌اند. ترکیبی که باعث می‌شود خیلی از افراد این نوع تشک‌ها را، راحت‌ترین نوع تشک بدانند. در حالی که بیشتر تشک‌های Hybrid از مموری فوم‌های استاندارد ساخته‌شده‌اند، بعضی از آن‌ها در ساختار خود دانه‌های ژل نیز دارند که باعث خنک‌تر شدن تشک برای خواب می‌شود. تولیدکنندگان ماندگاری این تشک‌ها را تا ده سال تخمین می‌زنند.

نشانه‌های ساییدگی و پارگی تشک

نشانه‌های زیادی وجود دارند که به شما خواهند گفت وقت تعویض تشکتان فرارسیده است و از آنجا که تشک شما نقش مستقیمی در سلامتی شما دارد، باید حتماً به این نشانه‌ها توجه کرد. اگر این علائم را در خود و تشکتان می‌بینید وقت آن رسیده که به فکر تعویضش باشید:

وقتی روی تشک دراز می‌کشید، راحت نیستید و وقتی بیدار می‌شوید، همچنان احساس خستگی یا درد می‌کنید.

روی تشک نشانه‌های ساییدگی یا پارگی قابل‌مشاهده هستند یا وقتی روی آن دراز می‌کشید، فنرهای آن صدا می‌کنند.

سروته کردن و پشت‌ورو کردن تشک فایده‌ای نداشته و شما همچنان روی آن راحت نیستید.

همچنین:

اگر آلرژی دارید و مدت زمانی نسبتاً طولانی‌ است که از تشک خود بدون استفاده از روتختی‌های ضد حساسیت، استفاده می‌کنید، وقت آن رسیده که تشک خود را عوض کنید؛ البته راه‌های دیگری هم برای از بین بردن ذرات گردوغبار ریز و نامرئی روی تشک هست ولی استفاده از یک تشک جدید می‌تواند گزینه‌ی راحت‌تر و نتیجه‌بخش‌تری باشد.

اگر بیشتر از ۴۰ سال سن دارید و حدود ۱۰ سال است که از یک تشک استفاده می‌کنید، وقت عوض کردن تشکتان رسیده است چون‌که با افزایش سن، بدن نسبت به نقاط فشار حساس‌تر می‌شود و این نقاط می‌توانند باعث ایجاد اختلال در خواب شما شود و بر سلامت عمومی‌تان تاثیر بگذارد.

خرید یک تشک باکیفیت بیشتر ازآنکه فکرش را بکنید، باعث ایجاد حس و حال خوب در زندگی شما می‌شود.

[images cols=”five”]
[image link=”#” image=”4588″]
[image link=”#” image=”4589″]
[/images]

در نهایت گفتنی است که خرید یک تشک بادوام که از مواد باکیفیتی ساخته‌شده است، بسیار مهم است زیرا در کنار داشتن طول عمر بالای آن تشک، باعث ارتقا سطح کیفیت خواب شما و درنتیجه سلامت عمومی شما خواهد شد.

شما عزیزان جهت دیدن محصولات با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ ویا به لینک  تشک مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد