مبلمان دوس داشتنی

0

مبلمان دوس داشتنی ، اغلب ما هنگامی‌که نام صندلی تاشو را می‌شنویم به یاد چهارپایه‌های کوچک پیک‌نیکی می‌افتیم.

این چهارپایه‌ها یک ویژگی منحصربه‌فرد دارند و آن نیاز به فضای بسیار کم برای نگهداری است؛ اما این ویژگی آنقدر کافی نبود که از چنین صندلی‌هایی در منازل، ادارات یا سایر فضاهای عمومی استفاده شود. در نتیجه همزمان با کاهش چشمگیر مساحت خانه‌ها به‌ویژه منازل آپارتمانی، طراحان مبلمان نیز تصمیم گرفتند تا قابلیت تا شوندگی را با زیبایی درآمیزند و محصولاتی خلاقانه و در عین حال جذاب به بازار عرضه کنند.

  1. چهارپایه تاشو «ابعاد» (De-dimension)

اینکه شما در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید دلیل بر این نیست که دکوراسیونی زیبا و جذاب نداشته باشید. یکی از معضلات منازل کوچک نبود فضای نشستن کافی است که از نظر خیلی‌ها مشکلی لاینحل محسوب می‌شود.

با این حال، طراحی کره‌ای به نام «جونقا چوی» (Jongha Choi) که در هلند دیزاین خوانده، با یک ایده ساده این مسئله را حل کرده است. چوی با یک راه خلاقانه توانسته صندلی‌ها یا چهارپایه‌های تاشویی تولید کند که پس از جمع شدن حالتی کاملاً دو بعدی به خود می‌گیرند و می‌توان آنها را به دیوار آویزان کرد.

  1. چهارپایه تاشو ابعاد

مبلمان دوس داشتنی : جالب آنکه این صندلی انعطاف‌پذیر حتی در حالت تاشو نیز با پرسپکتیوی که از خود به نمایش می‌گذارد، سه بعدی به نظر می‌رسد و نمایی جالب به دیوار می‌بخشد. به بیان بهتر صندلی‌های «ابعاد» حتی در زمانی که کاربرد ندارند نیز به عنوان یک شیء دکوارتیو و برای تزئین دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگرچه چوی تنها از این ایده برای طراحی چهارپایه استفاده کرده اما به نظر می‌رسد که می‌توان از آن برای تولید دیگر قطعات مبلمانی نیز استفاده کرد. چنین طرح‌هایی بی‌شک برای منازلی که آشپزخانه و اتاق‌های کوچک دارند، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

  1. صندلی تاشو «سوِش» (Swish)

مبلمان دوس داشتنی : در نگاه اول Swish به یک صندلی تاشو فانتزی و ظریف شباهت دارد که علیرغم زیبایی نمی‌تواند وزن زیادی را تحمل کند. برخلاف تصورمعمول اما هر صندلی ظریفی، شکننده نیست. صندلی تاشو Swish کاملاً بر اساس الگوریتم‌ها و مدل‌های ریاضی ساخته شده و نیروی وارد شده به خود را طوری به تمام بخش‌های متصل به زمین منتقل می‌کند که به‌راحتی می‌تواند وزن‌های بالا را تحمل کند. با این وصف، صندلی تاشو Swish یک صندلی جادویی محسوب می‌شود. کارلو رتی (Carlo ratti) این صندلی را سال گذشته برای کمپانی کاسینا (Cassina) طراحی کرد و اولین بار در هفته طراحی میلان ۲۰۱۷ به نمایش درآمد.

این الگوریتم‌ها تا پیش از این برای طراحی پل‌ها، سالن‌های کنسرت و یا بخش‌هایی از بدنه موتور سیکلت‌ها مورد استفاده قرار گرفته بودند. صندلی تاشو Swish نمونه‌ای جدید از تلفیق این ایده علم ریاضی با طراحی مبلمان است که در نوع خود نظیر ندارد.

گفتنی است طراحان صندلی تاشو Swish پیش از طراحی آن یک اسکن کامل سه بعدی از بدن انسان تهیه کردند. این اسکن به آنها کمک می‌کرد تا با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی محصولی ارائه دهند که کاملاً با فیزیک بدن و فرم نشستن انسان همخوانی داشته باشد.

  1. صندلی تاشو دی (Chair D)

مبلمان دوس داشتنی : صندلی تاشو «دی» نام محصولی است که از یک تکیه‌گاه با قابلیت تاشوندگی برخوردار است. پشتی این چهارپایه همانند یک ورق کاغذ تا می‌شود. از این محصول می‌توان در فضاهایی با دکوراسیون مدرن استفاده کرد. این صندلی تاشو را استودیوی بلگرادی Kako.Ko با استفاده از اصول اوریگامی طراحی کرده است.

[lightbox thumb=”https://decokadeh.com/wp-content/uploads/2018/10/151.jpg” link=”https://www.khooger.com/products/%D9%85%D8%A8%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%84/%D8%B5%D9%86%D8%AF%D9%84%DB%8C”]

  1. صندلی تاشو صدف ( Oyster)

صندلی صدف (Oyster) برای کسانی طراحی شده است که به نشستن روز زمین علاقه دارند؛ مثل بسیاری از ایرانی‌ها. صدف یک صندلی تاشو بدون پایه است که یک نشیمن‌گاه راحت و زیبا را فراهم می‌کند. حالت مسطح این محصول پس از تا شدن کمک می‌کند تا صاحبان منازل کوچک بتوانند تعداد قابل توجهی از آن را بر روی هم بچینند.

صندلی تاشو صدف محصولی مناسب برای تماشای دسته جمعی فیلم در کنار یکدیگر است. این صندلی در استودیوی کاوامورا-گنجویان طراحی شده است. این استودیو در مادرید اسپانیا و لوزان سوئیس به فعالیت می‌پردازد و کی پورتیلا کاوامورا (Key Portilla-Kawamura) و علی گنجویان آن را تاسیس کرده‌اند.

  1. صندلی تاشو «شاعران» (The Poets)

مبلمان دوس داشتنی : قابلیت تاشوندگی تنها ویژگی‌ صندلی‌های تاشو نیست و برخی از صندلی‌های تاشو متمایزتر هم هستند. به‌عنوان مثال در این طراحی تلاش شده تا صندلی تاشو را با یک چراغ مطالعه ترکیب و محصولی کاربردی‌تر تولید شود. این صندلی جذاب برای کسانی که به مطالعه در قسمت مختلف منزل علاقه دارند محصول مناسبی به نظر می‌رسد.

استودیوی هلندی Nieuwe Heren در طراحی این اثر فلسفه دیگری را نیز در نظر داشته است. طراحان این استودیو، اریک دنیس (Erik De Nijs) و تیم اسمیت (Tim Smit) نام این اثر را «شاعران» گذاشته‌اند چرا که از دیدگاه خود صندلی سبز را نماد «ویلیام بلیک» و صندلی سفید را نماد «گوته» دو شاعر سرشناس در نظر گرفته‌ و صندلی‌ها را به یاد آن‌ها ساخته‌اند.

  1. صندلی تاشو اکس و زد (XZ)

مبلمان دوس داشتنی : توجه به طراحی فرمی تنها محدود به صندلی‌های تاشو که برای فضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نشده است. طراحان نگاهی هنرمندانه هم به صندلی‌های تاشو فضای باز داشته‌اند؛ مثل صندلی XZ. استفاده از صندلی‌های تاشو در سواحل قدمت بسیار زیادی دارد با این تفاوت صندلی تاشو فوق یک ویژگی کاربردی دیگر نیز با خود به همراه آورده است.

به طور معمول در ساحل برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از سایه‌بان‌هایی مجزا استفاده می‌کنند. اگرچه این سایه‌بان‌ها نیز قابلیت جمع شدن دارند اما فضای قابل توجهی به خصوص در صندوق عقب خودروها اشغال می‌کنند. این در حالی است که صندلی تاشو ساحلی فوق از یک سایه‌بان متصل به خود برخوردار است که به سرعت می‌تواند نصب شود.

در مواقع غیرضروری نیز این سایه‌بان در پشت صندلی قرار می‌گیرد. این صندلی مانند سایر محصولات شرکت المنت (Element) با الهام از تایپوگرافی حروف انگلیسی انجام شده است و از کنار کلاف چوبی آن به شکل حرف X و بخش پارچه‌ای Z دیده می‌شود.

  1. میز و نیمکت پیکنیکی (Picnic Table Bench)

آقای سوآن (Izzy Swan) فردی است که همه تصوری که از طراحان مبلمان داشته‌ایم را به هم ریخته! او بدون اینکه مدرک یا مهارت ویژه‌ای داشته باشد تنها با کمک تجربه بصری و خلاقیت یک محصول خاص طراحی کرده است.

او که پیش از بازنشستگی صاحب یک فروشگاه مبلمان بوده توانسته در ایام فراغت خود محصولات چوبی جالبی طراحی کند. سوآن یک وب سایت با نام Think Woodworks نیز راه اندازی کرده است که در آن محصولات خود را به نمایش می‌گذارد و آموزش‌هایی را نیز ارائه می‌دهد.

یکی از جالب‌ترین طرح‌هایی که سوآن ارائه کرده یک ست میز و صندلی یکپارچه تاشو است که او آن را سریع‌ترین میز تاشو جهان نام نهاده است. این میز و صندلی‌های تاشو که ظرفیتی ۴ نفره دارند در چند حرکت ساده به سرعت آماده استفاده می‌شود.

آقای سوآن برخی طرح‌های خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند. برای مثال طرح ساخت این میز و صندلی تاشو را به قیمت ۱۰ دلار در وب سایتش عرضه کرده است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد