بیونیک دیزاین رویکردی مناسب در طراحی مبلمان

0

بیونیک دیزاین رویکردی مناسب در طراحی مبلمان

واژه «بیونیک» را اولین بار جک استیل دانشمند امریکایی در سال ۱۹۵۸ به کار برد. استیل کلمه “Bionics” را برای بیان همزیستی بین طبیعت و تکنولوژی معرفی کرد. در برخی منابع آورده‌اند ریشه این واژه، لغت یونانی بیون (bion) است که معنای آن واحد زندگی است و پسوند شباهت ic- به آن اضافه شده است.

گروهی دیگر آن را ترکیب بیوس یونانی به معنی زندگی و الکترونیک می‌دانند. فارغ از ریشه لغوی آن، جک استیل به اصل «یادگیری از طبیعت» معتقد بود و بیونیک را بر همین مبنا تعریف کرده است. طبیعت همواره به عنوان یک منبع الهام بخش در طراحی مطرح بوده و امروزه نیز طراحان سعی در استفاده از اشکال و فرم‌های برگرفته از طبیعت در آثار خود دارند. طراحی بیونیک با الهام از طبیعت تلاشی جدی برای نوآوری درطراحی صنعتی محسوب می شود.

سبکی که در آن با تقلید از اشکال و فرم های طبیعی و محیطی محصولات متنوعی با قابلیت اطمینان و کارایی بالا تولید می‌شود. با این سبک، محصولات و کاربردهای آن در حوزه مبلمان، اینجا بیشتر آشنا شوید.

 بیونیک دیزاین چیست؟

دیزاین نمایش دهنده ظاهر بیرونی یک محصول است و محصولات را جذاب، زیبا و مطلوبتر می‌کند و تأثیر قابل توجهی در فروش محصول و افزایش ارزش تجاری و هنری آن دارد. ویژگی یک دیزاین و طراحی منحصر به فرد این است که علاوه بر کارکرد فنی، دارای ارزش‌های خاصی نیز باشد.

به این منظور طراحان و نوآوران دائما به دنبال منابع الهام بخش برای ایجاد طرح‌های جدید بوده‌اند و در همین راستا محبوبیت بیونیک دیزاین در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده است. این سبک همچنین برای خود در طراحی مفهومی و در زمینه شکل و مواد جایگاهی ویژه یافته است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت بیونیک این است که ابزار و مهارت‌هایی را برای تجزیه و تحلیل طبیعت در اختیار انسان قرار می‌دهد.

با مطالعه در طبیعت، می توان برای حل بسیاری از مشکلات انسان در زمینه طراحی و ساخت و ساز محصولات راهکار ارائه نمود. این روش طراحی و تفکر می تواند به عنوان یک نوآوری الهام گرفته از طبیعت تعریف شود.

 علم بیونیک در معماری

طبیعت همیشه یک راز بزرگ برای انسان بوده و هر مرحله از فهم آن یک گام بزرگ در پرده‌بردازی از این راز محسوب می شود. الهام‌گیری در جهت توسعه فناوری‌های نوین، رویکرد اصلی بیونیک است.

تنوع فراوان در اشکال و فرم‌های بیولوژیکی این امکان را فراهم می کند تا بیونیک راه حل‌های زیادی برای استفاده در طراحی‌های نوآورانه داشته باشد. حشرات و گیاهان و حیوانات، حامل دانش زیادی برای ما هستند.

با توجه به آن‌ها می‌توان ایده‌های بسیاری در زمینه طراحی مفهومی و نوآورانه بدست آورد. هرچه انسان به طبیعت نزدیک‌تر باشد، شانس بقای او بیشتر است. امروزه بیشتر مردم در پی درک طبیعت و استفاده از فرم‌ها و فرایندهایی از آن در طرح‌های خود هستند که زندگی انسان را تسهیل می‌کنند.

چطور باید با الهام از طبیعت طراحی کرد؟

علاوه بر ارزش‌های زیبایی شناختی و کاربردی، طراحی بیونیک ارزش زیست محیطی و اقتصادی نیز دارد به همین دلیل طراحان در تلاش برای ایجاد طراحی‌های سازگار با محیط زیست هستند. صنایع مبلمان نمونه‌های بسیاری دارد که بر اساس اصل بیونیک تولید می‌شوند.

گاهی در طراحی مبلمان، لوازم روشنایی، دکوراسیون از اشکال بیرونی حیات وحش و طبیعت مانند لانه پرنده، برگ، عنکبوت، گل‌ها و … استفاده می‌شود، اما بیونیک دقیقا به این معنی نیست.

یافته‌های مطالعات علمی نشان می‌دهند که روش منطقی این است که اصول چگونگی کار در طبیعت را درک کنیم، نه اینکه از مدل‌های طبیعی کپی‌برداری کنیم. از این رو روش اصلی بیونیک استفاده ازخواص و ویژگی‌های فرم‌هایی است که عملکرد یک ارگانیسم خاص را نشان می‌دهند.

 

 نمونه‌هایی از بیونیک دیزاین در حوزه دکوراسیون و مبلمان

برای مثال نورپردازی در طراحی داخلی تنها با تقلید از اشکال طبیعی بدست نمی‌آید، بلکه با تقلید از فرآیند طبیعی شب‌تابی حاصل می‌شود.

فرآیندی که طی یک پدیده طبیعی شیمیایی موجودات زنده در عمق دریاها وهمچنین انواع خاصی از گیاهان، باکتری‌ها، حشرات و کرم‌ها برای زنده ماندن در محیط تاریک نور تولید می‌کنند. از این رو مهمترین فاز کار طراح، شناخت حیات وحش است تا بتواند طراحی کاربردی مبتنی بر محیط زیست ارائه دهد.

برگ لوتوس و پارچه ضد آب الهام گرفته شده از آن که در مبلمان و دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد

طراحی و تولید چسب Geckskin با الهام از پاهای مارمولک

پارچه‌های ضد آب و خود پاک شونده نمونه دیگری از طراحی‌های الهام گرفته از طبیعت هستند. با تجزیه و تحلیل برگ لوتوس پارچه‌هایی ضد آب و خود پاک شونده تولید شد‌ه‌اند که در طراحی داخلی بسیار کاربرد دارد.

یا نمونه‌ دیگر پارچه “Morforex” است که با تقلید از مورفولوژی بال‌های پروانه‌ها ساخته شده؛ مخلوطی از نایلون و پلی استر که رنگ‌های درخشان و ظرافت ویژگی بارز آن است. در همین راستا می‌توان به ساخت مواد ضد میکروبی اشاره کرد که ساختاری شبیه پوست کوسه دارد.

همچنین چسب‌های قوی و مواد چسبنده “Geckskin” که می‌تواند به‌راحتی وزنه ۳۱۷ کیلوگرمی را به دیوار روغنی متصل سازد و با الهام از پاهای مارمولک طراحی و تولید شده است و از آن می‌توان در اتصالات دکوراسیون داخلی بهره برد.

مبلمان بیونیک دیزاین

طراحی بیونیک می‌تواند از نظر شکل، مواد، ساختار، فرایند یا عملکرد بیونیک باشد. محصولات طراحی شده به روش بیونیک به طور ویژه در زمینه معماری کاربرد دارند. امروزه طیف گسترده‌ای از مبلمان از اشکال طبیعی الهام گرفته شده‌اند و در انواع مختلف داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تبدیل فرم‌های طبیعی فرصتی را برای طراحان مبلمان به منظور ترکیب اشکال، رنگ‌ها و بافت‌ها فراهم می‌کند. طراحی بیونیک یک رویکرد نوآورانه است که در آن طبیعت و فرایندهای طبیعی الهام بخش برای ایجاد محصولات در نظر گرفته می‌شوند.

استفاده از بیونیک در طراحی منجر به تفکر خلاق شده و باعث می‌شود که شما فکر کنید، نگاه کنید و قوانین طبیعت را اعمال کنید. بطور خلاصه، رویکرد بیونیک خلق یک طراحی است که نه تنها به لحاظ بصری جذاب و زیباست که کاربرد مناسب نیز دارد.

طراحی داخلی بیونیک دیزاین

بیونیک دیزاین رویکردی مناسب در طراحی مبلمان.امروزه یکی از ویژگی های بسیار مهم، ارزش زیست محیطی محصولات تولید شده است. انسان بیشتر و بیشتر تلاش می کند تا با طبیعت سازگار شود و محیط زیستی سالم ایجاد کند.

در حال حاضر بسیاری از طراحی‌ها همسو با تغییرات فرایندهای طبیعی ایجاد می‌شوند به نحوی که الهام از طبیعت به منظور بهبود تکنولوژی و تاثیر آن در همه حوزه‌های زندگی کاملا ملموس است. هر چند امروزه برخی از طرح‌ها غیرممکن به نظر می‌رسند، اما درک بیشتر انسان از طبیعت و کسب بیشتر مهارت‌ها، باعث می‌شود که در آینده همه طرح‌ها تحقق یابند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد