دکوراسیون فروشگاه

2

دکوراسیون فروشگاه

دکوراسیون فروشگاه از نظر شما تا چه اندازه به طراحی دکوراسیون کافی شاپ یا منازل شباهت دارد؟ رفتن به فروشگاه‌‌ها سال هاست که به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است.

ما به فروشگاه می‌رویم، مایحتاج خود را می‌خریم و حسابی جیب خود را خالی می‌کنیم بدون آنکه تصور کنیم چیزی بیش از نیاز، ما را به خرید کردن در فروشگاه وا می‌دارد.

حقیقت این است که دکوراسیون فروشگاه نه تنها برای زیباسازی بلکه به منظور فروش بیشتر به اجرا در می‌آید و در این میان، عوامل زیادی نظیر سن، جنس و تعداد مشتریان، میزان و نوع اجناس، مساحت فروشگاه و محل قرارگیری کالاها بر دکوراسیون فروشگاه تاثیر می‌گذارند.

با این وصف، ظاهرا تفاوت‌‌های اساسی میان دکوراسیون فروشگاه با منازل و سایر اماکن تجاری وجود دارد.

دکوراسیون فروشگاه چگونه است؟

دکوراسیون فروشگاه بی‌شک با هدف فروش بیشتر طراحی می‌شود.

در واقع این دکوراسیون است که جریان مشتریان، محل توقف آنها و نوع نگاه و احساس شان را تعیین و کنترل می‌کند.

در نتیجه برخلاف دکوراسیون منازل، چیزی بیش از زیبایی شناسی و سلیقه در طراحی دکوراسیون فروشگاه دخیل است.

شما برای رسیدن به فروش و سود بیشتر ناچارید تا مشتریان خود را به خوبی بشناسید و نوع خرید کردن آنها، مدت زمانی که به خرید اختصاص می‌دهند و حتی اولیت‌‌های آنها در خرید را بدانید.

از سوی دیگر رنگ‌ها در دکوراسیون فروشگاهی اهمیت دارند و بر عملکرد مشتری تاثیر می‌گذارند. یک رنگ روشن مشتری را به داخل فروشگاه جلب می‌کند.

رنگ‌‌های خنثی آرامش را به مشتریان القا و فرایند خرید آنها را آهسته‌‌‌تر می‌کنند که در نتیجه آن مدت زمان و میزان خرید آنها بیشتر می‌شود.

رنگ‌‌های تیره نیز با پیچیدگی و جذابیت خود مشتریان را با چالش مواجه می‌کنند.

افزون بر این، گرافیک و نورپردازی نیز از عواملی هستند که نگاه مشتریان را به خود جلب می‌کنند. از این رو، طرحان برای بخش‌‌هایی که فاصله زیادی با در ورودی دارد از گرافیک و نورپردازی بیشتری استفاده می‌کنند تا مشتریان را وادار به پیمودن مسافت بیشتر کنند.

جالب آنکه در بسیاری از فروشگاه‌ها یک موزیک ملایم نیز پخش می‌شود. موزیک‌‌های تند انسان را به فعالیت بیشتر وا می‌دارند، در حالی که ما با پخش یک موزیک ملایم آهسته‌‌‌تر راه می‌رویم و بهتر و بیشتر به اجناس فروشگاه نگاه می‌کنیم.

آشنایی با دکوراسیون فروشگاه

دکوراسیون فروشگاه دقیقا از جایی که به آن پا می‌گذارید آغاز می‌شود. ورودی فروشگاه که اصطلاحا به ناحیه فشردگی نیز معروف است نخستین جاییست که مشتریان بالقوه شما اندکی در آنجا می‌ایستند و به پیرامون خود نگاه می‌کنند.

این فضا بسته به مساحت فروشگاه شما عمقی از پنچ تا پانزده قدم دارد.

با این وصف، با توجه تعداد مشتریان خود مساحت این فضا باید به اندازه ای باشد که سبب برخورد مشتریان با یکدیگر نشود. همچنین اولین تجربه و احساس مشتریان از فروشگاه شما نیز در همین محیط رقم می‌خورد.

بنابراین طراحان دکوراسیون سعی می‌کنند تا این فضا را بزرگ، زیبا، منظم و کاملا عملگرا طراحی کنند به گونه ای که تمامی نیازهای اولیه آنها نظیر چرخ دستی، علائم راهنمایی یا مکان اجناس پراستفاده آنها مشخص باشد.

طبق یک تحقیق صورت گرفته در آمریکای شمالی، نزدیک به ۹۰ درصد مشتریان پس از ورود به فروشگاه به طور ناخودآگاه به سمت راست حرکت می‌کنند.

از این رو، دیوارهای سمت راست فروشگاه «دیوار قدرت» نیز نامیده می‌شوند.

در نتیجه رنگ ها، گرافیک‌ها و نورپردازی‌ها در سمت راست فروشگاه جذاب و جالب توجه‌‌‌تر هستند. همچنین کالاهایی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند نیز در سمت راست فروشگاه گذاشته می‌شوند.

در دکوراسیون هر فروشگاهی دیوارها محل قرارگیری قفسه ها، رک‌ها و گیره‌‌های نگهدارنده هستند. این تجهیزات از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و بسته به نوع کسب و کار، شکل و فرم آنها تغییر می‌کند.

اما همانطور که پیش از این اشاره شد، مشتریان در فروشگاه به سمت راست متمایل می‌شوند. از این رو کار بعدی شما این است که مطمئن شوید جریان حرکت مشتریان دچار اختلال نشود.

در فروشگاه‌‌های معتبر معمولا قفسه‌ها را به گونه ای می‌چینند که یک حرکت پاد ساعتگرد ایجاد شود و کالاهای مصرفی نیز در این مسیر پخش می‌شوند و لابلای آنها اجناس گران قیمت‌‌‌تر که کمتر خریداری می‌شوند قرار می‌گیرد.

انواع دکوراسیون فروشگاه

دکوراسیون فروشگاه فارغ از بزرگ یا کوچک بودن مساحت آن عمدتا از سه مدل مختلف پیروی می‌کند.

  • مدل شبکه ای: این مدل برای فروشگاه‌‌های خوار و بار، کتاب، اسباب بازی و لوازم خانگی مناسب است. در این روش شما از بیشترین فضای ممکن به صورت افقی و عمودی استفاده می‌کنید. مشتریان نیز با این مدل احساس آشنایی بیشتری دارند و برحسب تجربه قفسه‌‌های مورد نیاز خود را راحتتر پیدا می‌کنند. البته این شیوه برای فروشگاه‌‌هایی که به عرضه محصولات مارک می‌پردازند چندان مناسب نیست چرا که دید کلی مشتریان را محدود می‌کنند.
  • مدل حلقه ای: صاجبان فروشگاه‌‌های عرضه محصولات لوکس، مارک یا حتی پارچه، پتو، لباس و لوازم گران قیمت منزل تمایل دارند که مشتریان در هر قسمتی که می‌ایستند، دید واضحی از فروشگاه داشته باشند تا بتوانند محصولات را با یکدیگر مقایسه کنند. این موضوع سبب می‌شود تا فضای میانی فروشگاه از قفسه‌‌های بلند خالی شود و تمرکز کالاها در دیوارها بیشتر گردد. این شیوه همچنین موجب ایجاد یک جریان گردشی از مشتریان در فروشگاه می‌شود.
  • مدل جریان آزاد: برخی از صاحبان فروشگاه به خلاقیت بیش از هر چیزی اهمیت می‌دهند. این مدل یک دید بسیار واضح و متفاوت از فروشگاه شما را به نمایش می‌گذارد و سبب می‌شود که مشتریان در بدو ورود به سمت راست متمایل نشوند بلکه با توجه به چیدمان فضای میانی به سمت رنگ و اجناس مورد علاقه خود حرکت کنند. این مدل اگرچه فضای زیادی می‌طلبد اما به راحتی می‌توان چینش محیط میانی آن را تغییر داد و فضایی جدید برای مشتریان خلق کرد به گونه ای که گاهی آنها تصور می‌کنند محصولات فروشگاه شما جدید شده اند!

دکوراسیون فروشگاه و نکات مهم آن

دکوراسیون فروشگاه قطعا با نورپردازی معنا پیدا می‌کند اما نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که نورپردازی در یک فروشگاه برای بهتر دیده شدن به کار می‌رود.

نورپردازی زیبایی می‌آفریند، توجه مخاطبان را جلب می‌کند و موجب فروش بیشتر می‌شود بدون آنکه خود دیده شود.

در واقع اگر قرار باشد با نورهای شدید و خیره کننده یا طیف‌‌های رنگی توجه مخاطب را به سمتی غیر از کالاها پرت کنید، باید بگوییم که راه اشتباهی را می‌روید.

متخصصان رفتار مصرف کننده دریافته‌‌‌‌اند که مشتری‌‌های معمولی و به خصوص زنان هنگام حرکت در یک راهرو، از خرید اجناسی که سایر مشتریان در مقابل قفسه آنها ایستاده‌‌‌‌اند اجتناب می‌کنند و از کنار آنها می‌گذرند.

از این رو، در دکوراسیون فروشگاه عرض قفسه‌ها باید به اندازه ای باشد که بیش از یک مشتری امکان دسترسی به آنها را داشته باشد.

هرچه مشتریان را به صرف زمان بیشتری در فروشگاه تشویق کنید طبیعتا میزان فروش شما نیز افزایش می‌یابد. یکی از راه‌‌های تشویق مشتریان ایجاد فضایی باز برای نشستن آنهاست. این موضوع در بسیاری از فروشگاه‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تلاش می‌شود تا از حداکثر فضا برای چینش قفسه‌ها استفاده شود. این در حالی است که بخش قابل توجهی از مشتریان، فروشگاه را تنها به دلیل خستگی ترک می‌کنند.

آموزش دکوراسیون فروشگاه

دکوراسیون فروشگاه پیش از هر چیز از روی کاغذ آغاز می‌شود. چه شما یک طراح باشید و چه از طراح برای این کار کمک بگیرید بهتر است ابتدا طرح اولیه ای که در ذهن خود دارید را بر روی کاغذ بیاورید.

قبل از شروع به یاد داشته باشید که بسیاری از فروشگاه‌ها معتبر دنیا دریافته‌‌‌‌اند که از ترکیب مدل‌‌های مختلف دکوراسیون فروشگاه با یکدیگر نتیجه بهتری به دست می‌آورند.

به عنوان مثال، با وجود آنکه مشتریان به مدل شبکه ای آشنایی زیادی دارند اما بد نیست در میانه فروشگاه فضایی را به منظور قرار دادن یک قفسه مدور برای محصولات جدید و کمتر دیده شده یا صندلی‌‌هایی برای نشستن اختصاص دهید.

به یاد داشته باشید که هدف نهایی شما از طراحی دکوراسیون جذب مشتریان و سود بالاتر است. از این رو، در طراحی دکوراسیون فروشگاه باید به کالاهای گران‌‌‌تر توجه زیادی داشته باشید و با بازی رنگ‌ها و نورپردازی مناسب مشتریان را به خرید آنها تشویق کنید.

اگر فروشگاه شما دارای پنجره است باید خلاقانه‌‌‌ترین طرح‌ها یا محصولات را در مقابل آنها قرار دهید. در واقع مشتریان باید از بیرون فروشگاه نمایی واضح و جذاب داشته باشند چراکه آنها از بدو ورود در حال قضاوت کردن هستند.

همچنین در ورودی فروشگاه به جای نصب تبلیغات فراوان سعی کنید با استفاده از رنگ‌ها و چیدمان مناسب مشتری را جذب کنید.

یک یا چند پرسونا یا شخصیت خیالی از مشتریان خود بسازید و سعی کنید یک داستان نزدیک به حقیقت از نحوه خرید کردن او خلق کنید.

برای مثال در یک فروشگاه خوار و بار، مشتریان بزرگسال عمدتا به دنبال یک چرخ دستی هستند پس نیازهای آنها نظیر لبنیات یا مواد شوینده را نیز در سمتی قرار دهید که به چرخ‌‌های دستی نزدیکتر است.

در مقابل کودکان به دنبال خوراکی و تنقلات هستند و هنگام ورود اغلب به سمت جلو یا سمتی که رنگ‌‌های شاد و جذاب دارد متمایل می‌شوند.

از قرار دادن مواد گران قیمت در انتهای فروشگاه خودداری کنید.

بهتر است برخی لوازم مورد نیاز مشتریان را در انتهای هر راهرو قرار دهید و در میانه‌‌های راهرو کالاهای گرانتر را بچینید. این شیوه شانس خرید محصولات گران را افزایش می‌دهد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد