دکوراسیون داخلی چیست؟

1

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی چیست؟ : دکوراسیون داخلی شاید عنوان تازه‌ای باشد اما از زمانی که بشر متمدن شد و در همه جای جهان، طراحان همیشه به دنبال ساختن فضاهایی بوده‌اند که نیازهای انسان را براورده کند و همچنین به او حس خوبی بدهد، حسِ حضور در فضایی دلچسب.

این کار جز با مهارت و دانش فنی ممکن نخواهد بود. دکوراسیون داخلی از اوایل قرن بیستم، هنگامی که به عنوان یک “حرفه” به مردم دنیا شناخته شد، تغییرات بسیار زیادی را هم از سر گذرانده است، طراحی داخلی در واقع حرفه‌ای گسترده، چندوجهی، فنی و خلاق است که درون یک ساختمان به کار می‌رود تا محیط داخلی آن را به بهترین شکل بسازد.

راه‎‌حل‌هایی که دکوراسیون داخلی ارائه می‌دهد عملکردی هستند و کیفیت زندگی و فرهنگ زیست ساکنان آن محیط را بهبود بخشیده و به شکل اصیل زیست انسانی نزدیک می‌کنند، روی هم رفته می‌شود گفت دکوراسیون داخلی، هنر ساختن فضای زندگی به زیباترین و کاربردی‌ترین شکل آن است.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی مناسب در یک دفتر کار، روحیه جمعی کارمندان را بهبود می‌بخشد، در یک بیمارستان از خستگی نیروی درمان می‌کاهد و حتی در فروشگاه‌ها، فروش را افزایش می‌دهد.

حتما برای شما هم پیش آمده که در بعضی از سوپرمارکت‌ها چند دقیقه پرسه می‌زنید و چیزی نمی‌خرید، اما در بعضی از آن‌ها حتی وقتی به چیز خاصی نیاز ندارید، پول زیادی خرج می‌کنید چون از ظاهر و چینش وسایل و غذاهای آن‌جا خوشتان آمده، این جادوی دکوراسیون داخلی است.

هنری که باعث می‌شود یک فضای معمولی، به فضایی شگفت‌انگیز و –در مورد سوپرمارکت- وسوسه‌برانگیز تبدیل شود.

فرایند دکوراسیون داخلی شامل راه‌ها و روش‌هایی هدفمند است که تحقیق، تحلیل و دانش متخصصان را به راهبردهای خلاق تبدیل می‌کنند و در طول آن، اهداف و دارایی‌های مشتری یا هر فردی که طراحی برای او انجام می‌شود، در اولویت هستند تا با براورده شدن آن‌ها، محیطی برای او فراهم شود که هم هدف‌های پروژه را مرتفع می‌کند و هم با سبک زندگی مشتری بیشترین سازگاری را دارد.

طراحان داخلی در جهت بهینه‌سازی ایمنی، عملکرد و زیبایی فضاهای داخلی تلاش می‌کنند. آن‌ها به شکل‌ها و رنگ‌ها، بافت‌ها و وسایل مختلف، نورپردازی و فضا اهمیت می‌دهند، در هر ساختمانی که در آن کار کنند.

آشنایی با دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی چیست؟ آشنایی با دکوراسیون داخلی به خودی خود موضوعی جالب است. دکوراسیون داخلی به عنوان یک علم و حرفه، قدمتی صد و چند ساله دارد.

در این سال‌ها، آن‌چه به عنوان تزئین منازل شناخته می‌شد، رفته رفته به علمی تبدیل شد که امروز اصول و تخصص‌های مخصوص به خود را دارد و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

در اوایل قرن بیستم واژه “طراح داخلی” فقط در آمریکا استفاده می‎‌شد، آن‌هم برای افرادی که نه تحصیلات عالیه دانشگاهی، بلکه سلیقه‌ و استعدادی در تزئین خانه‌ها داشتند. در سال‌های دهه سی با رفتن جهان رو به مدرنیت کم‌کم در مجله‌ها و محافل علمی واژه “طراح داخلی” جایگزین “دکوراتور” شد و دانشگاه‎‌ها نیز کم کم طراحی داخلی را علاوه بر طراحان به معماران و مهندسان سپردند.

در دنیایی که با سرعت زیادی رو به دهکده جهانی پیش می‌رود، دکوراسیون داخلی رو به رشد و پیشرفت گذاشته است و تخصص‌ها و شاخه‌های گوناگونی پیدا می‌کند، امروز کمتر فضایی را می‌شود پیدا کرد که دکوراسیون داخلی به عنوان بخشی از فرایند ساخت آن اجرا نشده باشد.

دکوراسیون داخلی امروز به عنوان یک رشته دانشگاهی در بسیاری از کشورهای جهان تدریس می‌شود، رشته‌ای که ترکیبی از هنر و مهندسی است و نیاز به خلاقیت و توانایی‌های فنی دارد.

طراحان داخلی به عنوان سازندگان فضای زندگی، بیشتر اوقات با معماران و مهندسان همکاری می‌کنند و یا به عنوان مشاور در شرکت‌های ساختمانی مشغول به کار می‌شوند، البته مثل هر شغل دیگری، پروژه‌های شخصی نیز بخش بزرگی از بازار کار را تشکیل می‌دهند.

انواع دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی چیست؟ دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز خرید و سینماها، حتی بازارهای سنتی نشانی از دکوراسیون داخلی را برای داشتن فضایی دلچسب درون خود دارند.

دکوراسیون داخلی در خانه، اداره، فضاهای عمومی و غیره انجام می‌شود. اما در این بین پرطرفدارترین سبک‌های دکوراسیون داخلی کدام‌ها هستند؟

  • مدرن

واژه مدرن به طیف وسیعی از انواع دکوراسیون داخلی اطلاق می‌شود که در آن‌ها خطوط تیز، رنگ‌های ساده و تمیز و موادی مانند فلز، شیشه و فولاد به کار می‌رود. دکوراسیون مدرن در تمام عناصر تشکیل‎دهنده خود ساده است، حتی در وسایل. بیشتر اوقات دکوراسیون مدرن “ساده و خلوت” توصیف می‌شود و در آن خرده‌ریز و وسایل کوچک به چشم نمی‌خورند.

  • معاصر

دکوراسیون معاصر با شیوه مدرن تفاوت دارد زیرا در هر زمانی، منطبق با همان زمان انجام می‌شود. تفاوت اصلی این دو شیوه دکوراسیون، این است که دکوراسیون مدرن دقیقا از آغاز قرن بیستم شروع شد اما دکوراسیون معاصر، سیال است و در هر زمان و مکانی –و حتی در هر شرایطی- می‎‌تواند با ذات آن فضا منطبق شده و کاملا متفاوت با انواع دیگر باشد. برای مثال، ممکن است دکوراسیون معاصر خطوط منحنی داشته باشد اما دکوراسیون معاصر این خطوط را ندارد.

  • مینیمالیست

مفهوم دکوراسیون مینیمال، حتی از دکوراسیون مدرن هم ساده‌تر است. در این نوع دکوراسیون که بیشتر در استرالیا رایج است؛ رنگ‌ها بسیار طبیعی و کمرنگ هستند، وسایل ساده و کوچک هستند و در تزئینات و لوازم، هیچ چیز اضافه یا زرق و برق‎‌داری به چشم نمی‌خورد، در دکوراسیون مینیمالیستی، هر چیزی فقط در صورتی وجود خواهد داشت که به کار بیاید.

دکوراسیون داخلی و نکات مهم آن

دکوراسیون داخلی چیست؟ در دکوراسیون داخلی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ نمی‌شود گفت که دکوراسیون قانون یا دستورالعملی دارد که اگر از آن پیروی نکنیم همه چیز به هم می‌ریزد، اما بیشتر اوقات طراحان به قوانین نانوشته توجه می‌کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

  • *ابعادتان را بشناسید. قبل از این که مبل سه نفره مورد علاقه‌تان را سفارش دهید یا یک تابلو نقاشی زیبا بخرید، از اندازه اتاق‌هایتان مطمئن شوید. هیچ‌چیز بیشتر از یک اتاق پر از وسایل بزرگ چشم را خسته نمی‌‍کند.
  • *ساده شروع کنید. برای چیدن وسایل در اتاق شروع نکنید، این اتاق‌ها پناهگاه شما هستند پس هرچه ساده‌تر به نظر برسند بیشتر حس آرامش می‌دهند. وقت بگذارید و خانه را بشناسید، جنس دیوارها، رنگ کاشی اشپزخانه و یا حتی شیشه پنجره‌ها، اینطور می‌توانید وسایلتان را طوری بچینید که بیشترین حس آرامش را به شما منتقل کنند.
  • *هم زیبا، هم عملکردی. زیبایی خانه شما خیلی اهمیت دارد اما نگذارید جلوی کاربرد وسایلتان را بگیرید. از وسایلی استفاده کنید که استفاده‌ دارند، مثلا اگر خانواده کم‌جمعیتی دارید مبل‌های با عرض زیاد که کنار دیوار قرار می‌گیرند بهترین گزینه هستند.
  • *دیوارها را لخت نگذارید. روی دیوار تابلو، نقاشی یا عکس‌هایی داشته باشید که سلیقه‌تان را منعکس می‌کنند و به شما حس خوبی می‌دهند. حتی داشتن یک اثر هنری کوچک، آینه یا قاب عکس فضا را زنده‌تر می‌کند و آن را از حالت عادی درمی‌آورد.

آموزش دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی چیست؟ برای داشتن مهارت‌های ویژه دکوراسیون و ساختن فضاهای دوست‌داشتنی، بهترین راه‌حل آموزش دکوراسیون داخلی است.

در جهانی که اینترنت در آن تقریبا همه چیز را، از بخیه زدن تا چیدمان منزل، از باغبانی تا آشپزی و از تعمیر کامپیوتر تا ساختن هواپیما آموزش می‌دهد داشتن یک مدرک، به شما امیتاز رقابتی ویژه‌ای را در میان مشتری‌ها و البته دیگر حاضران در بازار کار می‌بخشد.

در حال حاضر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مانند مراکز فنی و حرفه‌ای و یا حتی دانشگاه‌‍های مجازی می‌شود مدرک دوره‌های دکوراسیون داخلی گرفت و در مراحل تحصیل تا دکترا پیشرفت کرد.

یاد گرفتن مهارت‌های علمی و شناخت حرفه‌ایِ اصول این حوزه، دانشی بسیار بیشتر از آموزه‌های اینترنتی و ویدیوهای خودآموز به هرکسی می‌دهند، همچنین با داشتن مدرک معتبر می‌شود بهتر و سریع‌تر به عنوان طراح داخلی وارد بازار کار شد اما اگر به دنبال آکادمیک خواندن این رشته نیستید، مجله‌های کاغذی یا اینترنتی دکوراسیون، با تصویر و توضیحات می‌توانند شما را روی خط آخرین تغییرات و تحولات این مقوله جذاب قرار دهد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد