دکوراسیون داخلی منزل

4

دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی منزل به عنوان یکی از مباحثی که مردم عادی با آن سر و کار دارند، همواره با ابهامات و سوالات زیادی همراه بوده است.

بسیاری از ما هنگامی که تصمیم به ایجاد تغییراتی در فضای منزل خود می‌گیریم با این سوال مواجه هستیم که چگونه یک دکوراسیون داخلی را هم مطابق با سلیقه خود و هم متناسب با شرایط منزل به اجرا درآوریم؟

پاسخ این سوال نیازمند شناخت نسبی از سبک ها، نیازهای هر بخش از منزل و ترکیب صحیح عناصر مختلف نظیر رنگ‌ها و نورپردازی و سایر لوازم دکوراتیو است.

دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

دکوراسیون داخلی منزل بر خلاف طراحی داخلی نیازمند آموزش‌های رسمی و تحصلیلات خاصی نیست. دکوراسیون داخلی اغلب به جنبه ظاهری و زیبایی شناسی محیط‌‌ می‌پردازد و بازتابی از علایق شما هستند و شخصیت و خلقیات شما را معرفی‌‌ می‌کنند.

از این رو شما در نقش یک دکوراتور باید بتوانید رنگ‌ها، اثاثیه و سایر لوازم تزئینی را به گونه‌‌ای هماهنگ با یکدیگر و متناسب با بخش‌های مختلف منزل در کنار هم قرار دهید تا جلوه‌‌ای زیبا و هارمونیک به خود بگیرند.

از سوی دیگر راحتی و آرامش مولفه‌هایی مستقل از زیبایی هستند که در دکوراسیون داخلی باید مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت نخستین کسی که باید از دکوراسیون داخلی منزل لذت ببرد شما هستید.

در نتیجه، رنگ‌ها و اثاثیه منزل جدا از زیبایی و هماهنگی با یکدیگر باید آرامش و راحتی شما را نیز تامین کنند.

همچنین استفاده بهینه از فضا و توجه به عملکرد محیط نیز یکی دیگر از عوامل مهم در دکوراسیون داخلی منزل هستند.

چینش اشیا و لوازم درکنار یکدیگر نباید موجب کاهش فضای مفید منزل و ایجاد اختلال در عملکرد محیط شود. به بیان ساده، ترکیب رنگ‌ها و لوازم مختلف ممکن است در هر فضایی زیبا به نظر رسد اما بخش‌های مختلف منزل نظیر اتاق خواب، اتاق مطالعه یا اتاق ناهارخوری کاربری‌های متفاوتی دارند که در نتیجه آن استفاده از رنگ‌ها یا وسایل را محدود‌‌ می‌کند.

آشنایی با دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی منزل شامل بخش‌ها مانند اتاق خواب، اتاق نشیمن، اتاق مطالعه، آشپزخانه، فضای ناهارخوری، حمام و سرویس بهداشتی‌‌ می‌شود.

طبیعی است که هر یک از این فضاها کاربری‌های متفاوتی دارند و در نتیجه نوع رنگ ها، وسایل و نورپردازی به کار رفته در آنها نیز متفاوت است.

  • دکوراسیون اتاق خواب: راحتی نخستین چیزی است که در دکوراسیون اتاق خواب اهمیت دارد. بنابراین، انسان‌ها ناخودآگاه از رنگ‌های آرامش بخش و نورپردازی ملایمی در اتاق خواب خود استفاده‌‌ می‌کنند. در دکوراسیون اتاق خواب از مبلمان چندان استفاده‌‌ نمی‌شود و در مقابل به منظور ایجاد فضای دلبازتر سیستم‌های مختلف ذخیره سازی نظیر کمد، قفسه و شلف‌های دیواری در آن به کار‌‌ می‌رود.
  • دکوراسیون آشپزخانه: آشپزخانه‌ها معمولا فضایی کوچک از منازل هستند. از این رو، یکی از وظایف دکوراسیون آشپزخانه ایجاد یک محیط دلباز و در عین حال کاربردی است. در دکوراسیون آشپزخانه فضای نگهداری و ذخیره سازی به همان اندازه که زیبایی اهمیت دارد باید مورد توجه قرار گیرد.
  • دکوراسیون اتاق نشیمن و پذیرایی: در دکوراسیون اتاق نشیمن و پذیرایی به عنوان فضاهایی که ساعات زیادی از وقت خود را در آنها‌‌ می‌گذارنیم هم زیبایی و هم راحتی اهمیت دارند. مبلمانی که در این فضا استفاده‌‌ می‌شود باید امکان نشستن طولانی مدت بدون ایجاد خستگی را فراهم کند. از سوی دیگر نورپردازی نیز باید به گونه‌‌ای باشد که لوازم دکوراتیو به خوبی دیده شوند، از این رو اتاق نشیمن و پذیرایی از جمله فضاهایی هستند در آنها از نورپردازی تاکیدی و وظیفه‌‌ای در کنار نورپردازی کلی استفاده‌‌ می‌شود.

انواع دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی منزل به سبک‌های مختلفی نظیر کلاسیک، سنتی، معاصر، مدرن یا صنعتی تقسیم‌‌ می‌شود. این سبک‌ها مشخصه‌هایی دارند که به وسیله آنها شما‌‌ می‌توانید میزان علاقه خود به هر یک را متوجه شوید.

از سوی دیگر اجرای هر یک از این سبک‌ها نیازمند شرایطی است که ممکن است در هر منزلی مهیا نباشد.

  • دکوراسیون کلاسیک: دکوراسیون داخلی کلاسیک سبکی جذاب و با شکوه است که برخلاف دکوراسیون‌های مدرن به انحناها و خطوط پیچیده اهمیت زیادی‌‌ می‌دهد. چوب از جمله مواد مهم در مبلمان کلاسیک است که اغلب به صورت دست ساز و ظریف به کار‌‌ می‌رود. افزون بر تقارن در چینش مبلمان که سبب ایجاد تعادل در دکوراسیون کلاسیک‌‌ می‌شود، تزئینات متنوع نظیر مجسمه، لوستر، شمعدانی و پرده‌ها نیز از دیگر عناصر دکوراتیو این سبک هستند.
  • دکوراسیون مدرن: دکوراسیون داخلی مدرن نقطه مقابل دکوراسیون سنتی و کلاسیک محسوب‌‌ می‌شود. استفاده از خطوط صاف، رنگ‌های خنثی (نظیر سفید و خاکستری به عنوان عنصر متعادل کننده)، تنوع رنگ کم، کنتراست بالا و مبلمان ساده از جمله مشخصات دکوراسیون‌های مدرن هستند. دکوراسیون داخلی مدرن طی چند دهه اخیر با کاهش مساحت منازل آپارتمانی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
  • دکوراسیون صنعتی: دکوراسیون صنعتی سبکی است که از دل نقص‌ها متولد‌‌ می‌شود و زیبایی‌‌ می‌آفریند. در سبک صنعتی تاسیسات ساختمانی نظیر لوله، هواکش‌ها، کانال‌ها و کابل‌های برق به عنوان عناصر دکوراتیو به کار‌‌ می‌روند. از این حیث فلزات نقش مهمی در دکوراسیون صنعتی دارند. این سبک به سبب کاهش هزینه‌ها از طرفداران زیادی برخوردار است.

دکوراسیون داخلی منزل و نکات مهم آن

دکوراسیون داخلی منزل را‌‌ می‌توان با در نظر گرفتن نکاتی ساده زیباتر و کم هزینه‌‌‌تر به اجرا درآورد:

  • رنگ‌ها: یکی از راه‌های بدون دردسر برای زیباسازی دکوراسیون داخلی منزل ترکیب عمودی رنگ‌ها از تاریک به روشن است. به طوری که رنگ‌های تیره در کف، رنگ‌های با روشنایی متوسط برای دیوارها و وسایل و رنگ‌های روشن برای سقف انتخاب شوند. این شیوه رنگ بندی از طبیعت الهام گرفته شده است. افزون بر این،‌‌ می‌توان برای اثربخشی بیشتر رنگ‌ها از الگوهای منظم بزرگ استفاده کرد. این الگوها‌‌ می‌توانند در کاغذ دیواری، فرش، تابلو یا روکش مبلمان به نمایش در آیند.
  • ارتفاع پرده‌ها: در منازلی که از سقف کوتاهی برخوردارند، پرده‌ها بهتر است از سقف تا کف امتداد داشته باشند. در واقع درازای زیاد پرده ارتفاع اتاق را بلندتر جلوه‌‌ می‌دهد. همچنین بهتر است که رنگ‌های موجب در پرده با مبلمان و رنگ کفپوش‌ها همخوانی داشته باشد.
  • استفاده از فضای عمودی یکی از راه حل‌های مفید در منازلی با مساحت محدود هستند. استفاده این شیوه در اتاق خواب و آشپزخانه فضای آزاد بیشتری را در اختیار ما قرار‌‌ می‌دهد.
  • نورپردازی در دکوراسیون داخلی منزل با توجه به نیاز هر فضا باید صورت گیرد. فضاهایی نظیر اتاق خواب به نورپردازی چندانی نیاز ندارند و‌‌ می‌توان بخشی از روشنایی آنها را توسط نور طبیعی تامین کرد. در مقابل در فضاهایی نظیر اتاق نشیمن، راهروها و راه پله علاوه بر نورپردازی کلی بهتر است از نورپردازی تاکیدی نیز برای جلوه بیشتر عناصر دکوراتیو نزدیک به دیوار استفاده کرد.

آموزش دکوراسیون داخلی منزل

  • هنگام انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی منزل ابتدا از بخش‌های رسمی خانه نظیر اتاق نشیمن، راهرو و محیط ناهارخوری آغاز کنید و سپس در سایر قسمت‌های منزل تناژ‌های نزدیک به این رنگ‌ها را به کار ببرید. این کار سبب‌‌ می‌شود تا در مجموع فضای منزل شما یک هارمونی وجود داشته باشد.
  • رنگ سیاه موجب جلوه بهتر وسایل پیرامون خود‌‌ می‌شود. بنابراین از به کار بردن آن در اتاق نشیمن یا آشپزخانه دریغ نکنید. همچنین به جای استفاده از رنگ‌های خنثی نظیر سفید برای بزرگتر جلوه داد محیط تلاش کنید تا با نورپردازی طبیعی و مصنوعی به فضای خود عمق ببخشید و در عوض از رنگ‌های مورد علاقه خود استفاده کنید.
  • در یک فضای کلاسیک نظیر بیشتر منازل ما عرض پرده باید حدود ۲ تا ۲.۵ برابر عرض پنجره‌ها باشد. به یاد داشته باشید که پرده‌های کم عرض معمولا با عناصر دیگر نظیر میز و مبلمان هماهنگی ندارند.
  • پوف و اتومن از جمله لوازمی هستند که در منازل کوچک‌‌ می‌توانند راه گشا باشند. این وسایل هم از وزن سبکی برخوردارند و به آسانی جابجا‌‌ می‌شوند و هم‌‌ می‌تواند نقش‌های متفاوتی در دکوراسیون منزل ایفا کنند. شما‌‌ می‌توانید از پوف و اتومن به عنوان یک میز جلو مبلی، تکیه گاهی برای زیر پا و یک صندلی موقت استفاده کنید. در واقع لزومی ندارد که شما در یک منزل کوچک از یک ست کامل مبلمان استفاده کنید بلکه‌‌ می‌توانید کمی بیشتر از فضای نشیمن مورد نیاز خود مبلمان خریداری کنید و در عوض از پوف و اتومن در هنگام مهمانی‌ها کمک بگیرید.
  • یکی از راه‌های جلوه بخشی به دکوراسیون داخلی استفاده از نورپردازی دیواری است. اگرچه نورپردازی دیواری اغلب به عنوان یک نور تاکیدی برای آثار هنری روی دیوار استفاده‌‌ می‌شود اما در فضاهایی نظیر اتاق خواب، راهرو و راه پله‌‌ می‌تواند به عنوان منبع اصلی روشنایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد