دکوراسیون خانه

1

دکوراسیون خانه

دکوراسیون خانهخیلی‌ها به هر مکان آرامش‌بخشی نام “خانه” را می‌دهند و حتی به کسانی که به آن‌ها حس خوبی می‌دهند می‌گویند که شبیه خانه هستند.

چون این مکان در ذهن همه ما، با آرامش و امنیت همراه است. خانه جایی است که بعد از سفر، بعد از یک روز کاری طولانی و یا هنگام خستگی از مشکلات مختلف، به آن پناه می‌آوریم پس اهمیت بسیار زیادی دارد که این پناهگاه چه ظاهری داشته باشد.

دکوراسیون خانه یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دکوراسیون است که به زندگی شخصی تک تک ما مربوط می‌شود.

اگر خانه‌ای که ساکن آن هستیم را دوست نداشته باشیم، روزهای خوبی را در آن نخواهیم گذراند. بسته به نیاز شخصی هرکدام از ساکنین و علایق و سلیقه‌هایشان، فضایی که باید داشته باشند متفاوت خواهد بود.

 دکوراسیون خانه چیست؟  

دکوراسیون خانه شامل شناخت نیازها، علایق و شرایط اعضای ساکن، و ساختن بهترین فضای ممکن برای آن‌هاست، چه این خانه یک آپارتمان کوچک باشد چه یک باغ چندهکتاری در میان جنگل.

مردم نقاط مختلف جهان سبک‌های زندگی متفاوت، علایق مختلف و حتی نیازهای جسمانی متفاوتی دارند. طراح دکوراسیون خانه باید با تحقیق و بررسی در مورد نیازهای ویژه مردم هر منطقه، منازل آن را طوری طراحی کند که ویژه و مورد علاقه مردم باشد.

برای مثال در کشورهای اروپای شمالی، سیستم‌های گرمایشی بسیار گسترده و پنجره‌های رو به افتاب برای دریافت بیشترین میزان نور مورد نیاز هستند در حالی که در نقاطی مانند جنوب ایران، اهمیت دارد که با کاشتن گیاهان مختلف در حیاط و یا در پاسیو، خنکی و سایه به داخل خانه آورده شود و کمترین میزان گرمای هوا به درون خانه راه پیدا کند.

در جهان میلیاردها خانه وجود دارد و هیچ دو خانه‌ای شبیه هم نیستند، حتی خانه شما با همسایه‌تان متفاوت است، چون شما افراد متفاوتی هستید، حتی منزل شخصی اعضای مختلف یک خانواده نیز متفاوت است، بخش بزرگی از انجام موفق دکوراسیون خانه، شناخت دقیق همین تفاوت‌ها میان سنین، جنس‌ها و سلیقه‌های مختلف است، تفاوت‌هایی که درست مانند اثر انگشت، هر خانه را از دیگری متمایز می‌کند.

 آشنایی با دکوراسیون خانه   

آشنایی با دکوراسیون خانه و روند تکامل آن دیدگاه ما را نسبت به این هنر و نکات علمی آن گسترده‌تر می‌کند. انسان از اولین روزی که برای پناه گرفتن به درون غارها رفت، سعی کرد آن را مناسب نیاز شخصی خود تغییر دهد، او روی دیوارها نقاشی کشید تا سرگرم شود، کسی چه می‌داند شاید نقاشی‌های روی دیوار غارها، اولین دکوراسیون‌های دیوار بشر حساب شوند.

در طول تاریخ در خانه‌های گلی و خشتی، یا در چادرهای کوچ‌نشینان و در اولین خانه‌های آجری، زیبایی محیط خانه، یکی از عوامل شخصی و حسی محسوب شده و برای انسان اهمیت بسیار زیادی داشت، اما سال‌های زیادی طول کشید تا دکوراسیون خانه شکل امروزی خود را بگیرد.

مثلا در دوران باستان، خانه برای رفع نیاز به سرپناه، نگهداری اموال و غذاها و محل خواب ساخته می‌شد و دکور، امری لوکس محسوب می‌شد که هر خانواده‌ای توان تامین آن را نداشت اما در قرن‌های بعد دکوراسیون جدی‌تر شد و بیشتر خانه‌ها نوعی از تزئین را داشتند، امروزه دکوراسیون خانه و چینش وسایل یک علم است که به بهبود فضای خانه و آرامبخش بودن آن کمک می‌کند.

دکوراسیون خانه همچنین یکی از نشانگرهای فرهنگ‌های مختلف جهان است.

امروز با نگاه کردن به نحوه چینش و رنگ‌ها و وسایل به کار رفته در یک خانه می‌شود سلیقه، فرهنگ و حتی ملیت افراد ساکن آن خانه را حدس زد.

مثلا در استرالیا بیشتر مردم سبک دکوراسیون مینیمال را می‌پسندند و در خانه‌هایشان وسایل کم و رنگ‌های بسیار روشن به کار می‌برند در حالی که در خاور میانه، مردم طرفدار رنگ‌های گرم و وسایل تزئینی بسیار زیاد هستند.

انواع دکوراسیون خانه  

انواع دکوراسیون خانه بسیار متعدد و گسترده است و با رعایت اصول دکوراسیون خانه و کمی تحقیق و بررسی درمورد انواع خانه‌های نقاط مختلف جهان، می‌شود سبک و سیاق گوناگون و متنوعی به خانه بخشید.

چند نوع از دکوراسیون‌های مختلف خانه را با هم در زیر بخوانیم:

  • سبک دکوراسیون سنتی غربی

در این سبک که کلاسیک و سنگین است، مبل‎‌های مجلل (یا به اصطلاح سلطنتی)، عناصر کلاسیک مانند گلدان‌های چینی و لوازم تزئینی را می‌بینیم.

در سبک دکوراسیون غربی، چوب‌، رنگ‌های تند و تیره، بافت‌های متنوع مبلمان با پارچه‌های بافتنی یا مخمل مانند، ابریشمی و گلدوزی و خطوط منحنی وجود دارند.

  • سبک دکوراسیون خاورمیانه‌ای

خاور میانه در بین نقاط مختلف جهان، دارای یکی از منحصر به فردترین انواع دکوراسیون خانه است. در این شیوه، فرش یا گلیم (معمولا ایرانی) حرف اول را می‎‌زند و با حضور در نقطه مرکزی خانه، تمام عناصر و وسایل مختلف را دور خود جمع می‌کند.

رنگ‌های این سبک گرم و تند و نقش‌ها شرقی و اسلیمی هستند. برای ترکیب این دکوراسیون با شیوه مدرن، معمولا از مبلمانی استفاده می‌شود که نقش سنتی فرش یا طرح‌های اسلیمی روی آن باشند.

  • سبک دکوراسیون شرق دور

حتما شما هم اتاق‌های معروف نشیمن چینی و ژاپنی را دیده‌اید. این اتاق‌ها به سادگی معروف هستند و معمولا به چشم بسیاری از مردم خالی می‌رسند چون فقط دو صندلی کوچک یا یک میز در میان خود دارند.

این سادگی، نشانگر سبک زندگی دقیق و به دور از تجملات مردم این سرزمین‌ها است.

در این شیوه دکوراسیون خانه، صندلی‌ها کوتاه و مربع هستند و تخت وجود ندارد، بلکه به جای آن از تشک استفاده می‌شود، درها و پنجره‌ها هم به دور از هر تزئین و اضافاتی طراحی می‌شوند.

دکوراسیون خانه و نکات مهم آن

دکوراسیون خانه نکات مهم اما نه چندان پیچیده‌ای دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند تغییر چشمگیری در حس شما نسبت به فضا ایجاد کند. وقتی که می‌خواهیم فضای منزل شخصی خود را طراحی کنیم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

هر یک از ما با توجه به سبک زندگی، علایق و البته نیازهای شخصی خودمان بهترین ایده‌ها را برای چیدمان و طراحی خانه‌مان داریم اما بد نیست چند نکته را بدانیم تا به شکل اصولی و صحیح این طراحی را انجام دهیم:

سفید و آرام. اگر به رنگ‌های روشن و به ویژه سفید علاقه دارید، خبر خوب برای شما این است که این رنگ‌ها فضای خانه شما را خیلی بزرگ‌تر نشان می‌دهند. اتاق‌های کوچک خانه را با این رنگ‌ بپوشانید و با چند وسیله رنگی، آن‌ها را جذاب‌تر کنید.

هر چیزی سر جای خود. حتما شما هم مثل بقیه مردم جهان، وسایل خانه‌تان را برای زیباتر شدن آن خریدید، اما باید حواستان باشد که این وسایل، ظاهر خانه شما را به هم نریزند. اگر مبل‌ها و فرش‌هایتان ساده و کمرنگ هستند با اضافه کردن چند تابلو یا مجسمه رنگی، نشاظ بیشتری به منزل ببخشید و برعکس اگر قصد دارید دیوارهایتان را خالی بگذارید، مبل‌های و میزهای رنگی انتخاب کنید.

در فضای خانه گیاهان را فراموش نکنید. خانه‌ها هرچقدر هم کوچک باشند، فضا برای چند گلدان آپارتمانی را دارند. فراموش نکنید که گیاهان علاوه بر تزئین و زیبایی منزل، اکسیژن زیادی را نیز به فضای آن وارد می‌کنند.

 آموزش دکوراسیون خانه

با یادگیری علم و هنر دکوراسیون خانه، می‌توان بهترین شرایط زندگی را حتی در کوچک‎‌ترین و ساده‌ترین خانه‌ها فراهم کرد. اگر یاد بگیرید که با چه نکات و روش‌هایی باید وسایل خانه را بچینید، رنگ‎‌ها را بشناسید و در و پنجره‌های مناسب انتخاب کنید، خانه برای شما و اعضای خانواده‌تان، شگفت‌انگیزترین و آرامبخش‌ترین مکان دنیا خواهد بود.

با گذراندن دوره‌های مختلف فنی و حرفه‌ای یا دوره‌های آموزش آنلاین می‌شود این مهارت‌ها را یاد گرفت و به یک طراح حرفه‌ای در زمینه دکوراسیون خانه تبدیل شد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد