طراحی نوردیک چیست؟

0

برای آشنایی با طراحی نوردیک، در ابتدا باید با حوزه جغرافیایی که به این نام شناخته می شود آشنا شوید. nordic اشاره به بخشی جغرافیایی و فرهنگی در شمال اروپا و شمال آتلانتیک و کشورهای حوزه اسکاندیناوی دارد.

این مجموعه کشورها شامل دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، سوئد و همچنین شامل جزایری از قبیل گرینلند و فارو هستند و مردم کشورهای شمال اروپا عموماً اسکاندیناوی یا فنلاندی و برخی اقلیت‌های بومی منطقه هستند.

طراحی اسکاندیناوی یک جنبش طراحی است که بر اساس مینیمالیست، سادگی و عملکرد، در اوایل قرن بیستم شکل گرفت و در دهه ۱۹۵۰، در پنج کشور نوردیک که شامل دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد می‌شود، به رشد و شکوفایی رسید.

در سال ۱۹۱۴، شرکت دانمارکی در زمینه دکوراسیون، مجله‌ای را راه‌اندازی کرد که عنوان آن به نام یک سبک جدید هنر و صنایع دستی دانمارک تبدیل شد (مجله گریسفول ورک، به معنای کار ظریف و شایسته). از دهه ۱۹۳۰ تاکنون، طراحان زیادی به ایجاد یک عصر طلایی در دکوراسیون اسکاندیناوی کمک کرده‌اند.

سبک طراحی نوردیک
دکوراسیون نوردیک، ترکیبی از شکل و عمل
دکوراسیون نوردیک، ترکیبی از شکل و عمل

دکوراسیون نوردیک، ترکیبی از شکل و عمل

ما نمی‌توانیم آن‌چنان که شایسته این سبک است، در مورد آن صحبت کنیم. اگرچه این سبک زیبایی شناسی، پس از جنگ جهانی دوم و حتی پیش‌تر از آن در شمال اروپا مرسوم بوده است، اما اخیراً با موج محبوبیت عظیمی روبه‌رو شده است. از آن جایی که ظاهر این سبک بر اساس خطوط روشن، مینیمالیسم شیک و یک حس روحی عالی تعریف شده است، فهمیدن این‌که چرا افراد درصدد ایجاد این سبک دردکوراسیون داخلی خود هستند، کار دشواری نیست.

با این حال، همیشه الهام گرفتن از یک عکس، نحوه چیدمان با استفاده از آن در فضای زندگی خود، آسان نیست. در این مورد، ممکن است متعجب شوید که چگونه حس سردی و یکنواختی زیاد را از این سبک دور نگه داریم و یا چه نوع مبلمانی بهترین ترکیب ممکن را با سبک اسکاندیناویایی یا همان نوردیک خواهد داشت.

رنگ‌های روشن در سبک نوردیک
رنگ‌های روشن در سبک نوردیک

رنگ‌ها را محتاطانه انتخاب کنید

هنگامی که شروع به طراحی یک سبک می‌کنیم، رنگ، یکی از مهم‌ترین جایگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. این کار پس زمینه‌ای برای طراحی است و به یکپارچگی عناصر دکوراسیون شما کمک می‌کند. طراحی دکور اسکاندیناویایی هم از این قاعده مستثنا نیست. این سبک اغلب با سده مدرن میانی مقایسه می‌شود، درحالی‌که جزئیات زیادی را از مدهای جدیدتر الگوبرداری می‌کند و طیف رنگ‌ها، عناصر ناهماهنگ را با هم سازگار می‌کند. فضاهای مدرن سده میانی به دلیل رنگ‌های تیره و فاخر، شناخته شده هستند. در سبک اسکاندیناویایی، تمرکز بر توجه به عناصر روشن، نور و تهویه است.

به این ترتیب، شما اگرمی‌خواهید اطمینان حاصل کنید که در انتخاب رنگ‌ها احتیاط لازم را به عمل آورده‌اید، از سایه‌های پاستلی و خیلی خنثی (کمرنگ)، استفاده کنید. اگر تمایل به اضافه کردن مقدار رنگ بیشتر دارید، آبی یخی و صورتی روشن، عموما سایه‌هایی محبوب هستند.

رنگ‌های روشن و گچی در دکوراسیون نوردیک
رنگ‌های روشن و گچی در دکوراسیون نوردیک
مبلمان با خطوط و طرح‌های روشن در سبک نوردیک
مبلمان با خطوط و طرح‌های روشن در سبک نوردیک

مبلمان با خطوط و طرح‌های روشن انتخاب کنید

مبلمان یکی از عناصر شناسایی سبک نوردیک است. (کسانی که با لوازم برند ایکیا آشنا هستند، از سبک مورد بحث ما در حیطه زیبایی شناسی، کاملاً آگاهی دارند). مبلمان اسکاندیناویایی دارای ویژگی‌های سادگی فوق‌العاده، طرح‌های روشن و تاکید بر استفاده از متریال طبیعی است.

در این سبک، هرگاه که امکان‌پذیر بود، انتخاب وسایل خوش ساخت و صنایع دستی را به جای لوازمی که با تولید انبوه ساخته شده‌اند، در اولویت قرار دهید. دقت کنید که جایگاه قرار دادن لوازم، به اندازه خود آنها اهمیت دارد. در سبک اسکاندیناویایی مبلمانخود را در مرکز دید در اتاق (یا در نقطه کانونی اتاق) و اتاق‌های نشیمن مرکزی، در محدوده فضاهای دنج و راحت، سوئیت‌های مستر، کنار یک اتاق خواب باشکوه و ناهارخوری کنار یک میز بزرگ قرار دهید.

با استفاده از مدهای مرسوم، گرما را اضافه کنید
با استفاده از مدهای مرسوم، گرما را اضافه کنید

با استفاده از مدهای مرسوم، گرما را اضافه کنید

تفاوت کلیدی بین دکوراسیون نوردیک و دیگر سبک‌های مینیمالیست، سطح راحتی آن است. درحالی‌که بسیاری از فضاهای داخلی مینیمالیستی، ممکن است سبب ایجاد احساس خفگی و سردی شوند، فضاهای اسکاندیناویایی گرم و دعوت کننده هستند. استفاده از مبلمان راحت، کلید موفقیت این سبک است که در کشورهای شمال اروپا، به هیگی شهرت دارد و هوگا تلفظ می‌شود.

هیگی در زبان دانمارکی به معنای آسایش است و (در اصل به معنای سبک زندگی است) یک اصل مهم در طراحی دکوراسیونکشورهای شمالی اروپا محسوب می‌شود.

استفاده از منسوجات، راهی عالی برای ایجاد راحتی در هر اتاق است. تعداد زیادی بالش و پتوهای نرم به دکور خود اضافه کنید. سپس با اضافه کردن یک فرش فاخر، سطح زیبایی همه چیز را بالا ببرید. در چیدمان به این سبک، از فرش‌های تیره و بزرگ و قفسه‌های کتاب بر روی دیوار، خودداری کنید. به‌جای آن می‌توانید از یک تکه فرش دست‌باف صفویه و قدیمی استفاده کنید و تعدادی گلدان درختچه انجیر بزرگ در گوشه و کنار قرار دهید.

با استفاده از مدهای مرسوم، گرما را اضافه کنید
با استفاده از مدهای مرسوم، گرما را اضافه کنید

به یاد داشته باشید، روش‌های زیادی برای ایجاد گرما در اتاق، به جز منسوجات وجود دارد. شما می‌توانید از ترکیب گیاهان سبز و استفاده از اجسام با رنگ‌های روشن با کنتراست بالا و تند استفاده کنید. مثلاً ترکیبی از یک گلدان سبز با کوسن‌هایی به رنگ نارنجی روشن!

اتاق نشیمن به سبک نوردیک
اتاق نشیمن به سبک نوردیک
طراح نوردیک، فضای منفی را در بر می‌گیرد
طراح نوردیک، فضای منفی را در بر می‌گیرد

طرح نوردیک، فضای منفی را در بر می‌گیرد

ازآنجایی‌که سبک نوردیک، سبکی بسیار ساده است، پس تعجبی ندارد که عناصر چیدمان در آن خیلی کم باشند. در این سبک، وظیفه و عملکرد هر اتاق، درخشش و جلوه آن است. اجازه دهید که فضای منفی، به‌جای آن‌که ذهن شما را آشفته و گیج کند، به شما کمک کند تا روی آن متمرکز شوید.

برای اینکه بتوانید این کار را به نحو مؤثری انجام دهید، بهتر است از ابتدا شروع کنید. همه موارد را از فضای خود حذف کنید و هنگامی‌که یک بوم خالی در اختیارتان قرار گرفت، یک به یک آنها را بازگردانید. مثل یک ناظم فکر کنید و تصمیم بگیرید که آیا هر مورد، ارزش خاصی به طرح اضافه می‌کند یا نه. اگر مطمئن نیستید، آن قطعه را رها کرده و کنار بگذارید.

اتاق غذاخوری بهترین مکان برای شروع کار است. یک به یک، قطعات و لوازم سنگین را با نوع سبک‌تر آن جایگزین کنید و تنوع رنگی و متریال ایجاد کنید.

به تغییرات عادت کنید
به تغییرات عادت کنید

ما می‌دانیم که برای برخی افراد، تغییر فضا می‌تواند در ابتدا احساس ناخوشایندی ایجاد کند. اگر شما یکی از آن دسته افراد هستید، سعی کنید که تسلیم این حس اولیه نشوید. به خود زمان بدهید تا بتوانید با طراحی جدید اتاق، خود را وفق بدهید. اگر پس از چند روز، فضای اتاق همچنان همان حس را برایتان تداعی کرد، بررسی کنید و ببینید چه بخشی از آن نیاز به کار بیشتر دارد. آن‌قدر با آنها بازی کنید که به تعادل مطلوب خود برسید.
ازآنجاکه این سبک بر اساس یکپارچه‌سازی فرم و نوع عملکرد ایجاد شده، تمرکز آن بر راحتی و پذیرفتن عناصر کمتر نسبت به فضاهای شلوغ‌تر است. با این تفاسیر، فهمیدن اینکه چرا مردم نسبت به سبک نوردیک وسواس دارند، آسان است. آن‌ها می‌گویند، ما می‌دانیم که خلق دوباره یک سبک زیبایی‌شناسی، سخت‌تر از آن است که در نگاه اول به نظر می‌رسد.

خانم “راشل دوگان”، طراح دکوراسیونداخلی و مالک سایت “وی‌وی اینتریور”  در آمریکا درباره سبک نوردیک می‌گوید: « این همان سبک زندگی است که دقیقاً به نظر می‌رسد. این سبک یعنی به نظم درآوردن عناصر. برای مثال، نیمکت‌های سوئدی دارای پایه‌های بلند هستند و خود من فکر می‌کنم که چقدر راحت بود اگر می‌شد چیزهایی را زیر آن، انبار کرد. اما طراحی سوئدی جایی برای بی‌نظمی و هرج و مرج ندارد. تنها چیزی که لازم دارد این است که آن‌ها را به حال خود رها کنند تا جریان هوا و نور بتواند در میان آن گردش کند. عالی است.»

 

منبع : خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد