راهنمای خرید ظروف آشپزخانه برای شب عید نوروز

0

ظروف بزرگ و کوچک، قابلمه‌ هایی که نمی‌دانید کجا قرار دهید، کارد و چنگال‌هایی که مرتباً گم می‌شوند و لیوان‌هایی که در جای مناسب قرار نمی‌گیرند و می‌شکنند. 

راه حل چیست؟

بهترین کار این است که به  آشپزخانه  نظم و ترتیب داده شود. اینکه بدانید کدام وسیله را چقدر نیاز دارید و قرار است در چه بازه‌های زمانی از آنها استفاده کنید، بسیار مهم است. با این کار دیگر لازم نیست که برای استفاده از یکی از وسایل آشپزخانه‌ ی خود، تمام کابینت‌ها را خالی کنید و تمام ظروف آشپزخانه را بیرون بکشید و برای مثال یک قابلمه را از جایی از آن دوردست‌ترین نقطه‌ی کابینت بیرون آورید. 
 

انواع ظروف آشپزخانه
انواع ظروف آشپزخانه

از طرفی، نظم و ترتیب موجود در آشپزخانه هم بسیار مهم است. آشپزخانه یکی از فضاهای مهم برای خانم های خانه دار است. اینکه یک آشپزخانه ی زیبا، پر از وسایل داشته باشند که در عین حال خیلی مرتب و منظم چیده شده باشد، هر سه در کنار هم اهمیت بسیاری دارد.

ظروف آشپزخانه می توانند در این مورد بسیار تاثیر گذار باشند، چرا که خانم ها علاقه ی عجیبی به ظروف آشپزخانه زیبا دارند. البته باید بگوییم که لزوما هرچه از این  ظروف خریداری می شود، کاربردی نیست، برخی از آنها تنها برای آنکه زیبا هستند، خریداری می شوند و برخی دیگر برای اینکه بسیار مورد نیاز است!

 

چیدمان ظروف آشپزخانه بر اساس نوع کاربرد
چیدمان ظروف آشپزخانه بر اساس نوع کاربرد

مسلماً از خیر هیچ‌کدام از اینها نمی‌توانیم بگذریم. پس باید فکری به حال اینظروف کنیم و آنها را درست در آشپزخانه جا سازی کنیم تا نه زیاد دست و پا گیر باشند و نه آن‌قدر دور که دسترسی به آنها سخت باشد.

برای اینکه بتوانیم به بهترین شکل، وسایل و ظروف آشپزخانهرا مرتب کنیم و ضمنا به دکوراسیون آشپزخانه لطمه ای وارد نکنیم، باید در ابتدا کاربرد هر یک را تعیین کنیم تا بتوانیم متناسب با کارایی و میزان استفاده، آنها را در جای مناسب خود قرار دهیم.

تقسیم بندی ظروف آشپزخانه
تقسیم بندی ظروف آشپزخانه

ظروف آشپزخانه به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند:
 

  • ظروف پذیرایی
  • ظروف دم دستی
  • ظروف دکوراتیو

نام این ظروف تا حدودی نمایانگر میزان استفاده ی آنها نیز هست.

نگه داری از ظروف پذیرایی آشپزخانه
نگه داری از ظروف پذیرایی آشپزخانه

ظروف پذیرایی:

 

این ظروف حداقل استفاده در آشپزخانه ی یک کدبانو را دارند. چرا که مخصوص مهمان خریداری شده اند و تنها برای پذیرایی از آنها استفاده می شود. این دسته ازظروف آشپزخانهمعمولا گرانقیمت تر از سایر ظروف هستند و طرح های مختلفی دارند.
 

برای آنکه نه دم دستتان باشند و نه آسیبی به آنها وارد شود، شما می‌توانید از راه‌های مختلفی بهره بگیرید:

معمولاً برای نگه داری از ظروف گران‌ قیمت از بوفه‌ها استفاده می‌شود. بوفه‌ها انواع مختلفی دارند، نوعی از آنها شیشه‌ای هستند و  نوعی دیگر کاملاً شبیه به کمد. از هر دوی این بوفه‌ها می‌توانید استفاده کنید، اما در بوفه‌ی کمدی که محتویات آن معلوم نیست، شما می‌توانید تنها به نگهداری و حفاظت از ظروف پذیرایی گران‌قیمتتان بیندیشید و نه چیدمان آنها!

راه دیگری هم وجود دارد و آن استفاده از فضای انتهایی کابینت‌ها است، جایی که کمترین دسترسی به آنها وجود دارد. حتی برای آنکه به طور کامل ظروف شما حفظ شوند، می‌توانید از جداکننده‌های مخصوص کابینت و ظروف استفاده کنید.

همچنین در بعضی از آشپزخانه‌ها نوعی کابینت گردان وجود دارد که می‌توان از آن بیشترین بهره را برای جاسازی این ظروف، برد.
 

 

چیدمان ظروف دم دستی در آشپزخانه
چیدمان ظروف دم دستی در آشپزخانه

ظروف دم دستی
 

همان طور که از نام این ظروف پیداست، از آنها بسیار استفاده می‌شود و کاربرد زیادی دارند. این ظروف معمولاً چندان ظاهر زیبایی ندارند و اغلب اندازه‌های کوچک‌تری نسبت به ظروف پذیرایی دارند و البته قیمت این ظروف آشپزخانه چندان بالا نیست.

از آنجایی که از این ظروف استفاده‌ی زیادی می‌شود، پیشنهاد می‌شود آنها را جلوی ظروف پذیرایی قرار دهید و برای نظم دادن به کابینت‌ها، از دیوایدرهای مخصوص استفاده کنید. جایگاه این ظروف می‌بایست در راحت‌ترین مکان ممکن باشد، چرا که قرار است در طول روز بارها و بارها آنها را به کارگیرید.

بهترین جا برای قرار دادن وسایل آشپزخانه دم دستی، کشوهای کابینت، کابینت های بالایی که دسترسی آسانی دارند و استندهای کوچک است. 
حتی اگر کابینت و کشوهای زیادی برای مدیریت تمامی این وسایل ندارید، می توانید قفسه های کوچکی بسازید و آن را گوشه ی آشپزخانه قرار داده و وسایل دم دستی آَشپزخانه را مرتب و منظم روی آن بچینید.
 

ظروف دکوراتیو
ظروف دکوراتیو

ظروف دکوراتیو
 

دسته ی آخر، ظروف دکوراتیوی هستند که معمولا چندان کاربردی در آشپزخانه جز زیباسازی فضا ندارند. این وسایل و ظروف باید جایی قرار گیرند که دیده شوند، پس بهتر است برای این ظروف مکانی ویژه ایجاد کنید.

برای این کار می توانید قفسه هایی کوچک و یا طبقه هایی را در آشپزخانه ایجاد کنید و این ظروف را روی آنها بچینید. حتی می توانید از نگه دارنده های زیبایی استفاده کنید و برخی از آنها را بیاویزید.

در چیدمان تمامی موارد فوق، به این نکات نیز توجه کنید: 

– در کل بهتر است دسترسی به همه‌ی وسایل آسان باشد. به گونه‌ای که آن‌قدر منظم و مرتب چیده شده باشند که بدانید چه ظرفی را کجا قرار داده‌اید تا برای استفاده از آن مشکلی ایجاد نشود.

– وسایل مشابه را کنار هم قرار دهید، قاشق‌ها یک جا، قابلمه‌ها یک جا و ظروف هم یک جا!

– چنگک‌ها و وسایلی که برای هم زدن غذا استفاده می‌کنید، جز پر کاربردترین و البته بی نظم ترین ابزار آشپزی هستند. بهترین راه برای نظم بخشیدن به این وسایل، آویخته شدن از دیوار است. با این کار، فضای بیشتری را برای سایر وسایل و ظروف ایجاد می‌کنید.

 – در نهایت به کودکان هم بیندیشید. برخی از ظروف و لیوان مورد استفاده‌ی آنها را در طبقات و کشوهای کابینت‌های پایینی قرار دهید.

  

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد