۸ سری مبلمان جدید از بهترین طراحان برای فضای کاری متفاوت

0

نخستینمبلمان اداری واقعی در سال ۱۹۶۴ در شرکت هرمان میلر (Herman Miller) طراحی شد. این مبلمان که Action Office  نام گرفته بود، از یک صندلی قابل تنظیم، یک میز کار و سه دیواره جداکننده تشکیل شده بود؛ چیزی شبیه به کابین‌های اداری فعلی که هنوز هم در بسیاری از ادارات نظیر آن را مشاهده می‌کنیم.

در آن زمان، اکثر محیط‌های اداری با میزهایی ردیفی و کنار هم پر می‌شدند، در حالی که رابرت پروپس طراح Action Office معتقد بود کارمندان برای عملکرد بهتر و بهره‌وری بالاتر، به محیطی پویا و حریمی شخصی نیاز دارند.

مبلمان اداری Action Office I طراحی شده توسط رابرت پروپس
مبلمان اداری Action Office I طراحی شده توسط رابرت پروپس

مبلمان اداری رابرت پروپسدر ابتدا چندان مورد پذیرش قرار نگرفت چراکه بسیاری از مدیران با چنین فضای کاری موافق نبودند. اما تلاش او در طراحی سری دوم Action Office نتیجه داد و این طرح به موفقیت تجاری دست یافت.

با این حال، طرح پروپس نواقصی هم به همراه داشت. او با طراحی مجموعه Action Office قصد داشت تا یک حریم شخصی و راحت‌تر برای کارکنان ایجاد کند، اما در نهایت آنچه حاصل شد سلول‌های کوچک و منفرد بودند که کارمندان را همچون صیدی به دام خود می‌انداختند.
برخلاف ایده‌های رابرت پروپس، طراحان دکوراسیون اداری، امروزه بر این باورند که محیط اداری را می‌توان به‌گونه‌ای طراحی کرد که فضایی شادتر و کارآمدتر برای کارکنان خلق کند. ما نیز در این مطلب به معرفی ۸ سری مبلمان اداری جدید برای خلق یک فضای کاری متفاوت اشاره می‌کنیم.

مبلمان اداری Focus از Note Studio

ایده مبلمان اداری Focusبسیار ساده است. هنگامی‌که شما در یک محیط اداری یا حتی یک کافی‌شاپ نشسته‌اید، اغلب افرادی از پشت سر یا کنار شما می‌گذرند. این موضوع کمی آزار دهنده است، به‌خصوص هنگامی که مشغول مطالعه یک مطلب خصوصی، تماشای یک عکس یا نوشتن یک متن هستید. حال مبلمان Focus با یک صفحه جداکننده توانسته حریم شخصی مناسبی را برای کاربران خود فراهم کند.

استودیو سوئدی ZilenZio که این دیوار جداکننده را طراحی کرده است، مدعی شده که روکش پارچه‌ای به کار رفته در این صفحه کاملاً جاذب صداست و حتی در کارگاه خود نیز تجهیزات تست این دیوار در برابر سطوح مختلف صدا را فراهم کرده است.

مبلمان اداری Focus از Note Studio
مبلمان اداری Focus از Note Studio

مبلمان اداری Zone از Teknion

Teknion به‌تازگی موفق به دریافت جایزه بهترین طراحی از نمایشگاه NeoCon در بخش مجموعه مبلمان اداری باز (open-office) شده است.

این مبلمان که Zone نامیده می‌شود شامل میز، نیمکت، صندلی و دیوارهای جداکننده اطراف آن می‌شود.

کارمندان در یک محیط اداری می‌توانند از این مبلمان برای انجام جلسات کوچک اداری و یا استراحت و دور ماندن از سر و صدای دفاتر کار استفاده کنند.

مبلمان Zone که به سبک اسکاندیناوی طراحی شده است، می‌تواند جایگزین مناسبی برای دفاتر کار باز که معمولاً از تعداد زیادی میز و چند اتاق کنفرانس تشکیل می‌شود، باشد.

مبلمان اداری Zone از Teknion
مبلمان اداری Zone از Teknion

میز اداری Hack از Vitra

در آخرین نمایشگاه طراحی مبلمان اداری لندن، شرکت Vitra از جدیدترین میز اداری ساخته شده توسط طراح صنعتی مشهور خود یعنی کنستانتین گرچیک (Konstantin Grcic) پرده برداشت.

این میز که Hack نام دارد به نظر می‌رسد از چند ورقه چوب کامپوزیت ساخته شده که با قرار گرفتن در کنار هم، فضایی شبیه به کابین‌های اداری با حریم خصوصی مناسب ایجاد می‌کند.

اما آنچه بیش از همه در میز اداری Hack جلب توجه می‌کند، قابلیت جداسازی و نصب آسان است که به مدیران اداری اجازه تغییرات ساختاری و جابجایی در محیط اداری را می‌دهد.

همچنین این میز اداری به قابلیت تنظیم دستی ارتفاع نیز مجهز است که کار با آن را برای کاربران مختلف آسان‌تر می‌کند.

میز اداری Hack از Vitra
میز اداری Hack از Vitra

میز اداری Cap از Koleksiyon

Cap یک میز اداری تک‌نفره است که برای اغلب ما تا حدودی میزهای دوران مدرسه و دانشگاه را تداعی می‌کند که مانع از تقلب کردن ما از یکدیگر می‌شد.

هرچند در آن زمان از این میزها چندان دل خوشی نداشتیم اما حالا Cap یک فضای کار تمام عیار با حریم خصوصی منحصر به فرد، سیستم نورپردازی داخلی و سیم کشی کاملاً مخفی برای اتصال دستگاه‌های الکترونیکی است.

استودیو کایروس (Kairos) که طراحی این میز برای برند Koleksiyon را بر عهده داشته، معتقد است که بسیاری از دفاتر کار مدرن برای ایجاد تعامل بیشتر میان کارمندان و در عین حال افزایش آرامش و تمرکز آنها طراحی می‌شوند و در میز اداری Cap نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است.

میز اداری Cap از Koleksiyon
میز اداری Cap از Koleksiyon

صندلی اداری Keyn از Herman Miller

در نگاه اول به نظر می‌رسد که Keyn یک صندلی اداری ساده و معمولی باشد اما در حقیقت راحتی و اصول ارگونومیک از مهم‌ترین معیارهای طراحی این صندلی محسوب می‌شوند.

شرکت Herman Miller صندلی اداری Keyn را برای افرادی که از نشستن طولانی مدت احساس ناراحتی می‌کنند، تولید کرده است.

استودیو Forpeople طراحی صندلی Keyn معتقد است که ساختار پلیمری و انعطاف‌پذیر این صندلی به کاربران امکان می‌دهد تا در جلسات طولانی مدت که امکان خارج شدن از آنها وجود ندارد با کمی جابجایی مانع از خستگی عضلات و ستون فقرات خود شوند.

صندلی اداری Keyn از Herman Miller
صندلی اداری Keyn از Herman Miller

میز اداری The Last Writing Desk از Frans Willigers

هنگامی‌که نخستین بار این میز اداری را روبروی شما قرار دهند، احتمالاً نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید و در کدام قسمت از این میز بنشینید.

فرانس ویلیگرز (Frans Willigers) طراح هلندی با استفاده از تکنولوژی روز دنیا این میز را خلق کرده است. به عقیده او هنگامی تنها ابزار کار شما یک لپ‌تاپ است، وجود یک میز کار بزرگ ضرورت ندارد. شما در این مواقع تنها به محلی برای نشستن و یک سطح صاف برای تایپ کردن نیاز دارید و میز کاری که او طراحی کرده است، این نیازها را در کمترین فضای ممکن برآورده می‌کند.

میز اداری The Last Writing Desk از Frans Willigers
میز اداری The Last Writing Desk از Frans Willigers

مبلمان اداری Oblivion از Koleksiyon

اگر ظاهر مبلمان اداری Oblivion برای شما کمی آشنا به نظر می‌رسد شاید به دلیل شباهت آن به وسایل بازی چرخان در پارک‌ها باشد.

این فضای کار مدور در کنار زیبایی و ظاهر متفاوت، حریم خصوص قابل توجهی را برای کاربران خود ایجاد و در کمترین فضای ممکن یک میز بزرگ، یک نیمکت برای استراحت یا گفتگو با همکاران و فضای کافی برای حرکت صندلی اداری را فراهم می‌کند.

مبلمان اداری Oblivion از Koleksiyon
مبلمان اداری Oblivion از Koleksiyon

مبلمان اداری Corals از Palau

مبلمان اداری Corals توسط رابرت برونواسر (Robert Bronwasser) برای کمپانی Palau طراحی شده است. تمام قطعات این مجموعه به‌راحتی توسط قاب‌های آلومینیومی به یکدیگر متصل می‌شوند.

این مبلمان اداری کاملاً قابل تنظیم طراحی شده است، به‌گونه‌ای که تمام صندلی‌ها، دیوارهای جداکننده، دسته‌ها و میزها می‌توانند به شیوه‌های مختلف در کنار هم قرار گیرند و یک محیط کار خصوصی یا یک فضای ملاقات و گفتگو را تشکیل دهند.

به سبب استفاده از قاب‌های آلومینیومی، این مجموعه از وزن بسیار کمی برخوردار است، در نتیجه جابجایی و پیکربندی مجدد آن به‌راحتی امکان‌پذیر است.

همچنین با توجه به اینکه مبلمان اداری Corals کاملاً مدولار است، تعمیر و نگهداری آن نیز به هزینه بسیار کمی نیاز دارد و در صورت خرابی یک قسمت لازم نیست کل مجموعه تعویض شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد