درباره ی شرکت Panton و رنگ سال بیشتر بدانید

0
در طراحی دکوراسیون منزل، استفاده از رنگ سال برای دیوارها، سقف و وسایل منزل برای برخی از افراد بسیار مهم است. زیبایی و به روز بودن از عوامل مهمی است که افراد را به استفاده از رنگ سال در دکوراسیون داخلی ترغیب می کند.

جالب است بدانید که هرسال، موسسه ای معتبر برای سال جدید رنگی را به عنوان رنگ سال معرفی می کند. امسال نیز مانند روال گذشته موسسه Pantone رنگ سال را معرفی کرد و اینبار قرعه به نام بنفش افتاد.

 Pantone
Pantone

 Pantone چیست؟

Pantone نام شرکتی است که در شهر کارلستات نیو جرسی قرار گرفته است و به دلیل داشتن سیستم مخصوص رنگ (PMS) که فضایی رنگی اختصاصی است، در دنیای رنگ و چاپ بسیار شناخته شده است و به عنوان تعیین‌کننده غیررسمی رنگ سال، شهرت جهانی دارد.

از این سیستم شاخص رنگ گاهی در تولید رنگ و پارچه و پلاستیک نیز استفاده می‌شود تا رنگ ها از استاندارد مشخصی پیروی کنند.

با استفاده از این استاندارد رنگ، تولید‌کنندگان در مکان‌های مختلف می‌توانند به سیستم پانتون مراجعه کنند تا مطمئن شوند رنگ مورد استفاده آن‌ها، همان‌ رنگی است که در خروجی کار می خواهند.

سیستم تطبیق پنتون
سیستم تطبیق پنتون

تاریخچه موسسه Pantone

شرکت Pantone، شرکت خصوصی است که در سال ۱۹۵۶ توسط لورنس هربت افتتاح شد و
در سال ۱۹۶۰ سیستم تطبیق پنتون را به جهان معرفی کرد.

به مرور زمان این سیستم در جهان شهرت پیدا کرد و تمام کارخانه های رنگ بر اساس سیستم رنگ پنتون رنگ های خود را وارد بازار جهانی کردند.

پنتون در مدار پیشرفت

شرکت Pantone در سال ۱۹۶۲ به غول بزرگ در دنیای رنگ در عرصه بین‌الملل تبدیل شد.

لورنس هربت با تمام مشکلات اقتصادی و رقبای قوی توانست این شرکت را سرپا نگاه دارد و با کمک خیرین و سرمایه داران یهودی، سرمایه اولیه شرکت را از رقم ۵۰۰۰۰ هزار دلار به نیم میلیون دلار در سال برساند.

سیستم تطبیق رنگ هربت در شرکت پنتون سبب شد مشکلات این صنعت پایان یابد.

تاریخچه موسسه Pantone
تاریخچه موسسه Pantone
هربت
هربت

رنگ جوهر کامپیوتری

در دهه ۱۹۷۰ میلادی با وارد شدن علوم کامپیوتری به صنعت چاپ، روال شرکت پنتون به کلی تغییر کرد و این شرکت فرمولاسیون جدیدی را برای رنگ جوهر کامپیوتری به بازار جهانی معرفی کرد.

هربت با مدیریت و طرز تفکر خودش توانست در سال ۱۹۷۸ سرمایه شرکت را به سالی دو میلیون دلار برساند.

شرکت پنتون
شرکت پنتون

رشد روز افزون در صنعت چاپ

با گسترش روز افزون صنعت دیجیتال و کامپیوتر در دهه ۹۰ میلادی، شرکت پنتون به حوزه دیجیتال و رنگ کامپیوتری وارد شد. در سال ۱۹۹۱ اولین گام برای صنعتی شدن رنگ در سیستم رایانه ای برداشته شد.

کمی بعد این شرکت، سیستم رنگ نساجی خودش را به بازار معرفی کرد و قالب رنگ خود را به ۱۷۰۱ پالت رساند.

موسسه پنتون در سال ۱۹۹۳ توافقنامه‌ی همکاری را با شرکت نرم افزار ونتورا و هیولت پاکارد امضا کرد. طی این توافق، هر سه سرمایه گذاری را برای تولید نرم افزاری برای سیستم عامل UNIX در حوزه صنعت چاپ و رنگ آغاز کردند.

موسسه پنتون
موسسه پنتون

پنتون فراتر از آینده

قرارداد تولید نرم افزار با سیستم عامل UNIX، از دوران خودش سالها جلوتر بود، زیرا با وجود سیستم عامل هایی مانند مکینتاش شرکت اپل و ویندوز شرکت مایکروسافت، شرکت پنتون این برنامه تشخیص سطوح رنگی را برای سیستم لینوکس پایه ریزی کرد.

اما این دو  غول کامپیوتری (اپل و ماکروسافت) بیکار ننشستند و برنامه های خود را برای  جبران عقب ماندگی خود در صنعت چاپ و رنگ پیاده سازی کردند.

اپل پیشرو تر از مایکروسافت

در سال ۱۹۹۱  شرکت پنتون استانداردهای تازه‌ای را در صنعت چاپ دیجیتال معرفی کرد.
شرکت اپل که با سیستم عامل مکینتاش خود توانسته بود در دهه ۹۰ میلادی، به پر درآمدترین شرکت خصوصی و مستقل در ایالت متحده تبدیل شود، پیشنهاد قرار داد ۲ میلیون دلاری با شرکت پنتون داد.

شرکت پنتون به ناچار این قرار داد را امضا کرد و توانست سرمایه خود را به سالی حدود ۱۰ میلیون دلار برساند.

شرکت اپل اولین نرم افزار رنگ دیجیتال که از سیستم رنگی استاندارد شرکت پنتون استفاده کرده بود را، در سال ۱۹۹۴ وارد بازار جهانی کرد.

این نرم افزار که تنها با سیستم عامل اپل مکینتاش سازگار بود، در آن زمان مسئولیت ساخت تجهیزات الکتریکی و سخت افزاری با شرکت IBM-PC بر عهده داشت.

بعدها نیز مایکروسافت با پنتون قرار دادی مبنی بر  تولید نرم افزارهایی مانند:

  • نرم افزار ColorWeb
  • نرم افزار OfficeColor
  • نرم افزار ColorDrive

را منعقد کرد.

شرکت Pantone
شرکت Pantone
همکاری با شرکت Purup
همکاری با شرکت Purup

همکاری با شرکت Purup الکترونیک

کم کم شرکت های چاپ و بسته بندی نیز ، خواهان استفاده از سیستم رنگ دیجیتال پنتون شدند.

در اواخر سال ۱۹۹۰، توافق همکاری دیگری با شرکت پنتون بسته شد. این بار نوبت شرکت Intergraph بود که با این موسسه همکاری کند.

با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری شرکت Intergraph، یک شرکت زیر مجموعه ای به نام  Purup الکترونیک تاسیس شد.

شرکت Purup الکترونیک  به بزرگ ترین شرکت طراحی بسته بندی و چاپ دیجیتال در دهه ۹۰ میلادی تبدیل شد.

بعدها این شرکت؛ توانست جدیدترین خطوط بسته بندی طراحی و مونتاژ چاپ را به دنیا معرفی کند.

اولین چاپگر لیزری با فرمت رنگ پنتون

در سال ۱۹۹۲،  اولین چاپگر لیزری وارد بازار آمریکا شد که طراحی و تامین جوهر و سیستم تشخیص رنگ این چاپگرها، به موسسه پنتون واگذار شد.

در این زمان موسسه پنتون، سیستم تطبیق رنگ خود را به شرکت های ادوبی، بیتی، دنبا مولتی اد،  ، کوارک، و ونتورا فروخت.

در سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ موسسه پنتون اولین سیستم رنگ با فرمت WYSIWYG را برای چاپگرهای لیزری و نرم افزارهای عکاسی معرفی کرد و در نهایت در سال ۲۰۰۱، پالت رنگ خود را به ۱۷۵۷ عدد رساند.

سیستم رنگی پنتون
سیستم رنگی پنتون

پنتون و انتخاب رنگ سال

انتخاب رنگ سال بسیار مهم است، کاری که تنها توسط مؤسسه پنتون صورت می‌گیرد.

مؤسسه پنتون (Pantone) به لطف سامانه هماهنگ سازی پنتون (PMS) و ترکیب رنگ‌های اختصاصی خود، زبان زد خاص و عام است.

این شرکت درخشان، هر سال جلسات تخصصی را برگزار می کند تا با در نظر گرفتن عوامل متعدد، پشت درهای بسته رنگی را برای سال جدید انتخاب کند.

کدهایی که از سوی این شرکت تعریف می شوند، بین‌المللی هستند و به گرافیست‌ها، چاپخانه‌ها و طراحان مد کمک می کند تا بتوانند از ترکیب رنگی یکسانی در کار خود استفاده کنند.

پنتون و انتخاب رنگ سال 
سبز Greenery، در جلسه تخصصی پنتون به عنوان رنگ سال ۲۰۱۷ انتخاب شد. این رنگ جدید، طیفی احیاکننده و حیات بخش دارد که آن را نماد سرآغازی جدید می‌دانند.

با ترکیبی از رنگ‌های سبز و زرد، سبز Greenery برگ‌های شاداب اوایل بهار را میسازد. مشاهده چنین طیف رنگی، در بیننده حس طراوت ایجاد می کند و آنها را به سمت تنفسی عمق سوق می دهد که نشانگر ورود اکسیژن به بدن و شور و نشاط است.

رنگ بنفش رنگ سال ۲۰۱۸

رنگ بنفش برای سال ۲۰۱۸ نیز از سوی پنتون انتخاب شد که به عبارتی Ultra Violet ۱۸-۳۸۳۸ نام دقیق تر این رنگ است.

این رنگ از جمله رنگ های خوش ترکیبی است که می تواند با رنگ های مختلف، ترکیب های زیبایی بسازد و در عین ایجاد شادی، بسیار آرامش بخش است.

در زمان های قدیم  بنفش را رنگی خاص و ناب میدانستند و فقط افراد معروف و ثروتمند و خانواده های آنها می توانستند از آن استفاده کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد