طراحی چراغ های PET

0

پروژه “چراغ PET” پروژه‌ای است که در آن با استفاده دوباره از بطری‌های پلاستیکی PET و ترکیب آن‌ها با روش‌های سنتی بافندگی از گوشه‌های مختلف جهان، چراغ‌های دست‌بافت منحصربه‌فردی طراحی و تولید می‌شود. این ایده ابتدا توسط Alvaro Catalán de Ocón، که خود یک طراح است، شکل گرفت.

چراغ های دست ساز PET
چراغ های دست ساز PET

شرح مسئله و تلاش برای یافتن راه حل

این روزها مقدار بسیار زیادی زباله پلاستیکی در تمامی نقاط کره زمین وجود دارد که متأسفانه روز به روز بر مقدار آن افزوده می‌شود. بد آنکه در بسیاری از مناطق منابع مناسب و کافی برای جمع و بازیافت این زباله‌ها وجود ندارد. در مناطق استوایی این مشکل بسیار شدت گرفته است زیرا باران‌های استوایی پلاستیک‌ها را به سمت رودخانه‌ها هدایت می‌کنند که در نهایت آن‌ها به دریا می‌رسند و این زباله‌ها روی اقیانوس شناور خواهند شد. با وجود اهمیت و جدیت این مشکل، هیچ کشوری مسئولیت این اتفاق ناخوشایند را قبول نمی‌کند و در راستای بهبود آن قدمی بر نمی‌دارد. 

راه حل پیشنهادی برای حل مشکل پلاستیک ها | چراغ های PET

 راه حل پیشنهادی

در این پروژه به جای بازیافت پلاستیک، استفاده دوباره از آن پیشنهاد می‌شود. نقطه شروع این پروژه، تناقض موجود در بطری‌های پلاستیکی PET است، یعنی عمر کوتاه استفاده از آن‌ها اما مدت زمان طولانی لازم برای تجزیه آن‌ها به مواد اولیه‌شان!

علاوه بر انرژی لازم برای تولید محصولات، بازیافت آن‌ها را نیز باید در نظر گرفت. با این وجود محصولات ساخته شده از این جنس به دلیل قیمت مناسب و کاربردی بودنشان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. هدف این پروژه پیدا کردن راهکاری است که در طولانی مدت بتوان از پلاستیک ها استفاده کرد. فرایند مناسب و راهکار درست می‌تواند به تبدیل پلاستیک‌های زائد به محصولاتی مرغوب، محبوب و با عملکرد مناسب کمک کند.

چراغ های PET
چراغ های PET
منبع الهام چراغ های PET
منبع الهام چراغ های PET

منبع الهام

ایده اولیه این روش از همزن بامبو که متعلق به جشن چای مخصوص ژاپنی ها است، الهام گرفته شده است. این دو روش نقاط مشترک بسیاری دارند، به عنوان مثال در هر دو آن ها از یک متریال استفاده می شود و در نهایت محصولی یکپارچه به دست می آید. همچنین هر دوی آن ها یک ساختار اصلی بافته شده دارند و یک سطح با قابلیت چرخش. با استفاده از ترکیب این دو و پیچش های موجود در آن، این محصول می‌تواند به فرم مورد نظر برسد.

طراحی چراغ های PET

طراحی ایده

بطری های پلاستیکی می‌توانند بارها مورد استفاده قرار گیرند، راه های بسیاری برای این کار وجود دارد اما در این پروژه تصمیم گرفته شد تا این پلاستیک ها، یکی از پر مصرف ترین محصولات تولیدی، با کمک یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روش ها ،به چراغ های سقفی تبدیل شوند.
در این روش از قسمت بالا و درپوش بطری برای اتصال قطعات الکتریکی استفاده شده است، قسمت گردنی آن به عنوان پایه و از بدنه هم به عنوان سطحی برای انجام بافت استفاده می‌شود.

جهانی شدن پروژه چراغ های PET
جهانی شدن پروژه چراغ های PET

جهانی شدن پروژه

یکی از فرضیه های این پروژه این است که در این روش می‌توان یک مشکل بزرگ جهانی، یعنی زباله های پلاستیکی، را با رویکرد فعالیت های محلی (بافتن سبد) حل کرد.

بافتن سبد و تکنیک های بافت یک سنت و هنر دست قدیمی است که در بسیاری از نقاط دنیا از زمان های قدیم مرسوم بوده است. این بافته ها روشی برای انتقال دانش، فرهنگ و عقاید گذشته  هستند که می‌توان آن ها را با امکانات امروزی تطبیق داد. هدف این پروژه صرفا تولید محصولی جذاب و مدرن نیست، بلکه بافتن روش کاری است که در آن رویکرد های انسان شناسانه وجود دارد.

هویت هر فرهنگ و قومی که در این پروژه همکاری کرده است در این لامپ ها دیده می شود. رنگ ها، متریال های افزوده شده، نرمی و سختی، ظرافت و بسیاری دیگر از ویژگی ها در محصول وجود دارند که نشان دهنده فرهنگ الهام گرفته شده از آن هستند.

هدف پروژه چراغ های PET

 هدف پروژه

هدف این پروژه تولید محصولاتی مدرن، جذاب و محبوب است که با روش های سنتی و محلی گره خورده باشند. این محصولات در تعداد بالا تولید خواهند شد که ترکیبی از محصولات صنعتی با هنر دست هستند.

طی این فرایند هدف نشان دادن اهمیت و معضل زباله های پلاستیکی و افزایش آگاهی در مورد آن و همچنین احیای روش های سنتی و بازیابی آن ها است. در این پروژه نشان داده شد که طراحی میتواند در حل مشکلات و تولید محصولاتی پرکاربرد و مناسب با شرایط انسان ها و زمین تاثیر بسزایی داشته باشد.

منبع : خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد