فضای چندگانه را اینگونه بسازید

0
 گاهی وقت لازم است کاری کنید تا فضای متر مربع خانه تان نیازهایتان را برآورده کند. بعضی وقت ها، فضای کافی در خانه شما موجود نیست و در نتیجه از یک اتاق ممکن است برای دو کاربرد مختلف استفاده شود. این ها فضاهای چندگانه ای هستند که گاهی ممکن است چالشی در طراحی به شمار بیایند.
اگر شما هم با یکی از چنین فضاهایی مواجه هستید، نگران نباشید. در این مقاله توصیه هایی را آماده کرده ایم که چگونه از فضاهای چندگانه به خوبی استفاده کنید، تا بتوانید یاد بگیرید که یکی از این فضاهای نامعمول را متناسب با نیازهای خود آماده کنید.
استفاده چندگانه از فضا با دکوراسیون بهینه
فضای چندگانه چیست؟
اگر پیش از این به استفاده از فضای چندگانه فکر نکرده اید، شاید فکر کنید که مثل طراحی پلان باز می ماند. با اینکه این دو مفهوم به هم شبیه هستند، یک تفاوت کلیدی وجود دارد: فضاهای چندگانه یک کاربرد غالب و اصلی به همراه یک کارکرد ثانویه دارند. در حالی که فضاهای پلان باز عمدتاً دارای نوعی طراحی هستند که به طور مساوی توزیع شده است.
فضاهای چندگانه معمولاً بسیار ساده هستند. با اینکه هر دو نوع کاربردی که بخواهید را می توان با هم ترکیب کرد، این ها چند تا از نمونه های رایج هستند:
– میز کار یا محیط کاری در آشپزخانه
– فضای مشترک اتاق نشیمن و اتاق خواب
– گوشه ای برای مطالعه
– قسمت غذاخوری در آشپزخانه
– محلی مشترک برای قرارگیری لباس ها و رختشویی
استفاده چندگانه از فضا با دکوراسیون بهینه
در مورد طرح بندی فضای خود دقت کنید
در این گونه فضاها، طرح بندی بسیار مهم است. به طور معمول، باید مسیری مشخص در خانه و همچنین کارکرد فضا را نشان دهد. از آنجایی که فضای مورد نظر دو کاربرد دارد، مهم است که تعادلی مناسب بین آن دو به وجود آورید.
به همین خاطر، تناسب اهمیت بسیاری دارد. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، فضاهای چندگانه دارای کارکرد اصلی و ثانویه هستند. از لحاظ بصری، کاربرد غالب دو سوم فضا را به خود اختصاص می دهد، و یک سوم باقیمانده به کارکرد ثانویه تعلق می گیرد.
همچنین می توانید عناصری را طراحی کنید تا این تقسیم بندی را شفاف تر نیز کنید. حتماً فضای منفی کافی بین دو منطقه قرار دهید. همچنین می توانید از آیتم هایی مثل قالی یا وسایل نورپردازی استفاده کنید تا یکی از دو قسمت را به عنوان فضای اصلی مشخص کنید.
استفاده چندگانه از فضا با دکوراسیون بهینه
اجازه دهید که اسباب و اثاثیه کارکرد را مشخص کند
در فضاهای چندگانه، اهمیت بسیار زیادی دارد که هر دو کارکرد در اتاق به صراحت مشخص شوند. اگر این اتفاق نیفتد، اتاق ها معمولاً به صورت درهم و برهم و نامنظم به نظر می رسند. در این صورت دشوار خواهد بود که از لحاظ بصری بتوان تشخیص داد کدام عناصر طراحی برای کدام هدف استفاده شده اند.
با در نظر گرفتن این موضوع، بهترین توصیه ما این است که اجازه دهید تا اسباب و اثاثیه نقش اصلی را به عهده بگیرند. سعی کنید از یک یا دو قطعه اثاثیه برجسته استفاده کنید تا کارکرد هر قسمت را مشخص کنید. به عنوان مثال، برای اتاق خواب بزرگ با گوشه ای مخصوص مطالعه، می توانید تختخواب را نقطه کانونی اتاق کنید و فقط صندلی و قفسه کتابی تأکیدی را در گوشه ای جداگانه از اتاق داشته باشید.
نیازی به گفتن نیست که در این گونه فضاها، کمتر به معنای بیشتر است. بعد از اینکه اثاثیه را داخل اتاق قرار دادید، از حس تناسب خود استفاده کنید تا تصمیم بگیرید که آیا اتاق بیش از اندازه شلوغ به نظر می رسد و یا کارکرد آن ناواضح است. اگر به نظرتان اینطور می آید، پس در حذف اقلام غیر ضروری تعلل به خرج ندهید.
استفاده چندگانه از فضا با دکوراسیون بهینه
زیبایی ها را با هم هماهنگ کنید
پیش از این توضیح دادیم که فضاهای چندگانه را چگونه به صورت بصری از هم جدا کنید، ولی از آنجایی که این فضاها در اتاقی مشترک قرار دارند، حتماً باید به این موضوع نیز توجه کنید که چگونه آن ها را به هم مرتبط سازید. بهرحال، شما می خواهید نشان دهید که قرار دادن این دو کارکرد در کنار یکدیگر تصمیمی هدفمندانه بود و نه اتفاقی تصادفی.
بهترین کار این است که عناصر زیبایی را با هم هماهنگ کنید، به ویژه رنگ ها را. برای مثال، تصویر بالا را در نظر بگیرید. در این مورد، رنگ غالب خاکستری را می توان در هر دو طرف اتاق مشاهده کرد. رنگ سفید به عنوان رنگ ثانویه را می توان در هر دو قطعه اثاثیه اصلی و رنگ تأکیدی سبز را در هر دو قسمت کارکرد مشاهده کرد.
علاوه بر رنگ، همچنین بهتر است که از سبک طراحی یکسانی برای اثاثیه و اکسسوری های خود استفاده کنید. هم عناصر بزرگ مثل تابلوی دیواری و هم عناصر کوچکتر مثل کشوها و شیرآلات را با یکدیگر هماهنگ کنید.
 استفاده چندگانه از فضا با دکوراسیون بهینه
فضاهای چندگانه رایج تر از چیزی هستند که شما فکر می کنید. اکثر ما همیشه به دنبال فضای بیشتر در خانه خود هستیم و حداقل یک قسمت در اختیار داریم که بیشتر از یک هدف را برآورده می کند. اگر قصد دارید یکی از این اتاق های چندکاربرده را برای خود ایجاد کنید، این مقاله را دم دست خود نگه دارید. توصیه های مطرح شده در این مطلب به شما کمک می کند که هم کارکرد اتاق را بی نقص نگه دارید و هم ظاهر زیبایی به آن دهید.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد