راهنمای طراحی و دکوراسیون  برای اتاق نشیمن و ناهارخوری

2

تعداد اندکی از انسان‌ها با یک نگاه منحصر به فرد در طراحی و دکوراسیون متولد می‌شوند. بسیاری نیز با یادگیری مهارت‌های لازم، به خوبی از عهده طراحی و چیدمان فضاهای مختلف برمی‌آیند؛ هرچند این کار به زمان و تمرین زیادی نیاز دارد.

با این حال، اگر در طراحی دکوراسیون منازل هیچ سر رشته‌ای ندارید و به هر دلیل نمی‌توانید زمان کافی برای یادگیری اصول آن صرف کنید، مطالعه تکنیک‌هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، به شما در چیدمان اصولی فضای منزل کمک خواهد کرد. این قواعد و جزئیات به اندازه‌ای راحت هستند که هر کسی می‌تواند آنها را به اجرا درآورد.

قاعده اعداد فرد در دکوراسیون منزل
قاعده اعداد فرد در دکوراسیون منزل

از قانون اعداد فرد استفاده کنید

شاید تا پیش از این با قاعده اعداد فرد و به ویژه عدد ۳ در عکاسی آشنا شده باشید. در واقع با نگاهی به رفتار انسان‌ها می‌توان دریافت که آنها با اعداد فرد بیشتر انس می‌گیرند و در این بین عدد ۳ از محبوبیت بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که بسیاری از داستان‌های مشهور جهان نظیر سه تفنگدار، سه دلقک و سه خوک کوچک، فرشتگان چارلی و … سه قهرمان دارند.

در طراحی دکوراسیون منزلنیز اعداد فرد از هماهنگی و جذابیت بصری بیشتری برخوردارند. به عقیده سیسیلیا واکر (Cecilia Walker)، طراح دکوراسیون داخلی، «اشیایی که در قالب اعداد فرد چیده می‌شوند جذاب‌تر، به یاد ماندنی‌تر و مؤثرتر از چینش زوج هستند».

 

این قاعده به شما کمک می‌کند تا بتوانید اشیایی با اندازه، شکل و جنس‌های متنوع را در کنار یکدیگر بچینید. فراموش نکنید، این اشیا باید در یک مورد به هم شباهت داشته باشند.

به عنوان مثال، ظرف هایی که در تصویر روبرو مشاهده می‌کنید ارتفاع و محتوای متفاوتی دارند اما به لحاظ جنس همگی از شیشه و حصیر ساخته شده‌اند.

همچنین سیسیلیا واکر معتقد است که قانون اعداد فرد در دکوراسیون ممکن است در برخی مواقع مؤثر نباشد. در واقع هدف از اجرای این اصول ایجاد محیطی غیریکنواخت است و در صورتی که اشیا کاملاً به یکدیگر شباهت داشته و یا به کلی از هم متفاوت باشند، احتمالاً قانون اعداد فرد به درستی اجرا نشود.

قانون استفاده از اعداد فرد در دکوراسیون منزل
قانون استفاده از اعداد فرد در دکوراسیون منزل

نقطه کانونی اتاق را پیدا کنید

نقطه کانونی یکی از قسمت‌های مهم در هر فضای دکوراتیو است. این نقطه دقیقاً جایی است که توجه شما با ورود به اتاق خواب یا سالن به آن جلب می شود و تمام اشیا نیز در پیرامون آن قرار می‌گیرند. اگر در دکوراسیون منزل و چینش خانه خود با مشکل مواجه هستید، یافتن نقطه کانونی هر قسمت از خانه می‌تواند شروع خوبی باشد.
یافتن نقطه کانونی در دکوراسیون منزل
یافتن نقطه کانونی در دکوراسیون منزل

بسیاری از منازل از نقطه کانونی برخوردارند: یک پنجره با نمای زیبا، یک شومینه و یا یک تلویزیون بزرگ همگی می‌توانند به نقطه کانونی تبدیل شوند. با این حال اگر منزل شما فاقد این نقطه است، باز هم می‌توانید با استفاده از نکات زیر یک کانون مناسب برای آن خلق کنید:

  • یکی از دیوارها را به رنگی متفاوت درآوردید و پس از آن آثار هنری نظیر تابلو، عکس یا باکس‌های دیواری را به آن بیاویزید.
  • ابتدا تصمیم بگیرید که از فضای مورد نظر برای چه کاری می‌خواهید استفاده کنید و سپس نقطه کانونی خود را خلق کنید. برای مثال تلویزیون در یک اتاق نشیمن می‌تواند به نقطه کانون تبدیل شود. همچنین اگر می‌خواهید از یک اتاق برای مطالعه استفاده کنید، یک کتابخانه را به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنید.
  • در برخی مواقع می‌توانید یکمبلمانبزرگ چند نفره را نیز به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنید. معمولاً این روش در فضاهایی با مساحت قابل توجه اجرا می شود.
  • همچنین می‌توانید یک قطعه بزرگ از آثار هنری نظیر مجسمه، تابلو و یا یک آینه بزرگ را نیز به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید.

پس از انتخاب یا ایجاد نقطه کانونی باید سایر وسایل را در کنار آن قرار دهید. به خاطر داشته باشید که باید از رنگ اصلی به کار رفته در نقطه کانونی در سایر عناصر دکوراتیو موجود در محیط نیز استفاده نمایید.

به عنوان مثال در تصویر روبرو شومینه به رنگ سفید است که با دیوارهایی به رنگ قرمز حالتی برجسته پیدا کرده است. سایر عناصر نظیر گلدان‌ها، مبل، فرش و دیوارهای کناری نیز به رنگ سفید انتخاب شده اند.

استفاده از شومینه به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون داخلی
استفاده از شومینه به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون داخلی

قواعد اندازه‌گیری اولیه را بدانید

هنگامی که نوبت به آویختن پرده یا چیدن مبلمان می‌رسد اغلب ما دقت لازم را به خرج نمی‌دهیم؛ اما در واقع اندازه‌گیری‌های خاصی برای تزئینات وجود دارد که فضای منزل را زیباتر جلوه می‌دهند.

  • بهتر است میانمیزهای عسلیو مبل‌های راحتی فاصله‌ای در حدود ۱۵ سانتیمتر ایجاد شود تا جلوه آنها با یکدیگر تداخلی نداشته باشد.
  • لوازم دکوراتیو نظیر قاب عکس هنگام نصب بر روی دیوار باید حدودا در راستای نگاه شما باشند؛ بنابراین، فاصله‌ای در حدود ۱.۵ متر از سطح زمین برای نصب قاب عکس‌ها مناسب است، چراکه به راحتی توسط افراد دیده می‌شوند. اگر این لوازم دکوراتیو چند تکه هستند (مانند ست‌های ۳ تایی قاب عکس) یکی از آنها به عنوان نقطه مرکزی باید در راستای نگاه شما باشد و سایر قطعات بالاتر، پایین‌تر و یا هم‌راستا با آن قرار گیرند. همچنین اگر لوازم دکوراتیو آویزی بر روی دیوار پشت مبل راحتی نصب می شود نباید بیش از دو سوم عرض مبل پهنا داشته باشند.
شیوه صحیح نصب پرده در دکوراسیون داخلی
شیوه صحیح نصب پرده در دکوراسیون داخلی
  • عرضپرده‌ها بهتر است ۳ تا ۷ سانتی‌متر بیشتر از لبه‌های پنجره باشد تا در صورت تابش نور مایل از ورود مستقیم آن به داخل اتاق جلوگیری کنند. همچنین پرده‌ها باید حدود ۱۰ سانتیمتر بالاتر از پنجره‌ها نصب شوند. اگر می‌خواهید پنجره‌های منزل خود را بزرگ‌تر و گسترده‌تر جلوه دهید می‌توانید ارتفاع نصب پرده را بیش از ۱۰ سانتیمتر بالای پنجره نیز در نظر بگیرید، اما بهتر است این میزان از ۲۰ سانتیمتر تجاوز نکند. ضمنا می‌توانید عرض پرده‌ها را تا ۳۰ سانتیمتر بیشتر از لبه پنجره‌ها افزایش دهید.
  • فاصله تلویزیون تا مبلمان به اندازه آن بستگی دارد. بهترین فاصله ممکن میان تلویزیون و مبلمان به اندازه دو برابر قطر صفحه نمایش آن است. با این وصف، تلویزیون‌های بزرگ برای اتاق‌های کوچک چندان مناسب نیستند.
انتخاب فرش برای اتاق نشیمن و ناهارخوری
انتخاب فرش برای اتاق نشیمن و ناهارخوری

برای فرش و قالیچه نیز چند قاعده اساسی وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • اگرفرشاندازه بزرگی دارد، می‌توانید پایه‌های مبلمان را بر روی آن قرار دهید اما باید فضایی در حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر از هر چهار سوی اتاق خالی باشد.
  • بسیاری از طراحان دکوراسیون ترجیح می‌دهند که دو پایه جلو مبلمان را بر روی فرش قرار دهند. در این شیوه هماهنگی میان اجزای مختلف به خوبی حفظ می شود و فضای خالی از فرش نیز به حداقل مقدار ممکن می‌رسد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد