اصول فنگ شویی در آشپزخانه

0
فنگ شویی به معنای یافتن دکوراسیون و چیدمانیمناسب در قسمت‌های مختلف یک ساختمان مسکونی، تجاری و ویلا و … است تا دکوراسیون طراحی‌شده بتواند اثری توأم باانرژی مثبت را روی افراد و محیط زندگی منزلمان داشته باشد.هدف فنگ شویی آن است که انرژی مثبت تاثیر گذاری بر زندگی ما داشته باشد و حرکت انرژی در مسیر سالمی قرار گیرد و بتوان از آن در جهت رسیدن به خواسته ها و نیازهای زندگی مان بهره ببریم.
آشنایی با مفهوم فنگ شویی
آشنایی با مفهوم فنگ شویی

فنگ شویی به ما کمک می‌کند تا با یک طراحی ساده و شرقی به زندگی ساده و آرامی برسیم. اولین مسئله این است که اطمینان پیدا کنیم تا این «انرژی نا مرئی» یا «جی – J» که در ابتدا از آن صحبت کردیم، بتواند آزادانه و به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه مانعی در خانه جریان پیدا کند، چراکه هر مانعی در برابر حرکت این انرژی قرار گیرد، درواقع مانعی در میان ما وزندگی راحتمان خواهد بود.

با دور ریختن اشیاء و وسایل اضافی، برای حرکت انرژی، فضا ایجاد می‌کنید و امکان جذب انرژی‌های جدید را به سمت خودتان بیشتر فراهم می‌کنید. مخصوصاً آن انرژی‌هایی که بیشتر دوست دارید و یا فکر می‌کنید در بخشیدن آرامش به شما مؤثر خواهند بود.

در فنگ شویی از پنج عنصر سنتی طالع بینی یعنی آتش، خاک، فلز، آب و چوب استفاده فروانی می‌شود و تمام اشیاء و پدیده‌های جهان با یک یا چند تا از این عناصر پنج گانه، مرتبط شناخته می‌شوند.

مفهوم فنگ شویی اغلب سه ناحیه از خانه را موردتوجه قرار می‌دهد که این فضاها حمام، اتاق‌خواب و آشپزخانه را شامل می‌شود. اما باید گفت که اصل فنگ شویی در آشپزخانه از دو فضای اتاق‌خواب و حمام مهم‌تر است.

نکات فنگ شویی
نکات فنگ شویی

 

استفاده از ترفندها و نکات فنگ شویی در همه بخش‌های دکوراسیون داخلی منزل اعم از آشپزخانه ضروری است، بنابراین بهتر است در طراحی دکوراسیون آشپزخانه از اصول فنگ شویی استفاده کنید. قوانینفنگ شویی آشپزخانه بر اساس نظافت و ایمنی فضا تعریف‌شده‌اند و این اصول به شما کمک می‌کنند تا بتوانید دکوراسیونی با فضای امروزی و مدرن باانرژی مثبت در آشپزخانه منزلتان ایجاد کنید.
عمل کردن به اصول فنگ شویی باعث می‌شود که انرژی درفضای آشپزخانهدوچندان شود، برای  مثال شما می‌توانید یک کاسه میوه روی میز اپن قرار دهید و از انرژی اش بهره ببرید. آشپزخانه باید دارای طراحی کاربردی و هماهنگ باشد تا بتواند در ما احساس آرامش، هماهنگی، قدرت و شادی به وجود آورد.

نورپردازی و روشنایی آشپزخانه

در اصول فنگ شویی میزان نورپردازی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نورپردازی مانع از افسردگی و خستگی در فضای آشپزخانه می‌شود، بنابراین بهتر است آشپزخانه در محلی از منزل که دارای نور طبیعی کافی است، ساخته شود. اگر آشپزخانه منزل شما دارای نور طبیعی کافی نیست می‌توانید با کمک گرفتن از نورهای مصنوعی، نورپردازی موردنیاز و مناسب را برای آشپزخانه طراحی کنید. توجه داشته باشید نورهای مصنوعی باید در سراسر فضای آشپزخانه منزل شما جریان داشته باشند.
آشپزخانه‌تان را به‌وسیله یک لوستر پرنور، روشن نگه‌دارید تا به عبور انرژی هم کمک کرده باشید.
معمولاً فقط لوستر را در قسمت مرکزی آشپزخانه، جایی که میز غذاخوری قرار دارد، نصب می‌کنیم،  اما اگر به‌جای یک لامپ پرنور در وسط اتاق، از لامپ‌های با نور ملایم در سرتاسر اتاق استفاده کنید، به‌طوری که کناره‌ها و گوشه‌های اتاق، روی کابینت‌ها و روی ظرف‌شویی و اجاق‌گاز را کامل روشن کند، بهتر خواهد بود. همین‌طور دقت داشته باشید که چراغ‌ها درجایی نصب نشوند که نور مستقیم به چشم افراد بتابد.

نکته :
در هیچ فضایی استفاده از لامپ های فلورسنت پیشنهاد نمی شود. این لامپ ها دائماً نوسان دارند و چشم ها و سیستم عصبی را تحت الشعاع قرار می دهند و ممکن است سبب افزایش فشار خون، خستگی چشم و سردرد شوند.

نورپردازی و روشنایی آشپزخانه
نورپردازی و روشنایی آشپزخانه
محل قرارگیری اجاق گاز
محل قرارگیری اجاق گاز

محل قرارگیری اجاق گاز

بهتر است اجاق‌گاز نزدیک در ورودی نباشد، هم‌چنین نباید مقابل در ورودی آپارتمان، دست‌شویی یا در اتاق‌خواب قرار گیرد. ضمناً اگراجاق‌گاز در گوشه آشپزخانهقرار نگیرد، بهتر است، چراکه رفت‌وآمد در اطراف آن سخت می‌شود.

سینک ظرف‌شویی، یخچال و ماشین لباس‌شویی را هم نباید در مجاورت اجاق‌گاز قرار دهید. بهترین طرز قرارگیری یخچال، سینک ظرف‌شویی و اجاق‌گاز به گونه ایست که این وسیله ها، سه رأس یک مثلث را بسازند. در این صورت فرد کمترین انرژی را صرف دسترسی به آن‌ها می‌کند.

هم چنین در فضای بالای اجاق، گیاه یا ظروف روغن یا مایعات اشتعال زا قرار ندهید. نظافت آشپزخانهو نظم آن نیز بسیار مهم است.، چرا که انباشتگی نه تنها باعث آلودگی می‌شود، بلکه سردرگمی، آشفتگی و استرس را نیز در پی خواهد داشت. در مقابل، یک محیط کاری تمیز و نظیف به ما احساس آرامش می‌دهد و خلاقیت را بالا می‌برد.

محل قرار گیری وسایل در مکان های مناسب یکی دیگر از مهم ترین اصول فنگ شویی آشپزخانه است. بر اساس اصول فنگ شویی، عناصر آتش و آب نباید در ارتباط مستقیم با یکدیگر قرار بگیرند، بنابراین همان طور که گفتیم ماشین ظرفشویی و سینک نباید در مجاورت اجاق گاز باشند، زیرا تقابل بین آب و آتش باعث ایجاد تنش درفضای آشپزخانهمی شود. عناصر چوبی از عناصر اعتدال بین آب و آتش محسوب می شوند، بنابراین شما می توانید در بین اجاق گاز و سینک ظرفشویی یا ماشین ظرفشویی، از قفسه ها و یا کابینت های چوبی و ام دی اف و یا عناصر با رنگ سبز استفاده کنید. 

محل قرارگیری سینک
محل قرارگیری سینک
رموز فنگ شویی
رموز فنگ شویی
نکته :گاز، مایکروفر و توستر را در یک طرف و یخچال و سینک و ماشین ظرفشویی را در طرف دیگر قرار دهید. هر گروه از این وسایل را می توانید با چوب از هم جدا کنید.
اجاق در ارتباط با عنصر آتش است، بنابراین آن را مستقیم رو به سینک ظرف شویی یا یخچال قرار ندهید، زیرا هردوی اینها تحت تأثیر عنصر آب هستند.
اگر می خواهید از طریق فنگ شوییبه رشد مالی برسید هر روز لااقل یکبار از اجاق گازتان استفاده کنید.

رنگ ها را بخاطر بسپارید

استفاده درست از رنگ می‌تواند تأثیر شگرفی برمحیط فنگ شویی آشپزخانهداشته باشد. تأثیر یک رنگ روشن با کمک‌گیری از محیط و نور طبیعی یا مصنوعی باعث می‌شود که فضای آشپزخانه بزرگ‌تر و چشمگیرتر به نظر آید.
در اصول فنگ شویی رنگ‌ها از مهم‌ترین عناصر ایجادکننده انرژی مثبت در فضا هستند، بنابراین بهتر است از ترکیب رنگ‌های مناسبی برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه استفاده کنید. رنگ‌های تیره فضایی سنگین وتوام باانرژی منفی ایجاد می‌کنند، بنابراین بهتر است حتی‌الامکان از این رنگ‌ها در فضای آشپزخانه استفاده نکنید.
کابینت‌ها و شیشه‌های پنجره هم می‌توانند در رعایتاصول فنگ شوییتأثیرگذار باشند. رنگ کابینت‌ها اغلب دارای محدودیت‌های مختلفی مانند براق یا مات بودن هستند، اما با پیشرفت تکنولوژی، این محدودیت‌ها اغلب از بین رفته است. افزایش تنوع نوع چوب، متریال، رنگ و طراحی سبب شده است که هر فردی با هر سلیقه ای آشپزخانه خود را طراحی کند.

 

اصول رنگ در فنگ شویی
اصول رنگ در فنگ شویی
رنگ سفید آشپزخانه
رنگ سفید آشپزخانه

 

برای نمونه چند رنگ مطرح در فنگ شویی آشپزخانه را معرفی می کنیم:

همان طور که می دانید، رنگ مناسب برای دیوارها سفید است که سمبل پاکی و روشنی است. از رنگ های کرم، بژ و زرد کمرنگ هم می توانید استفاده کنید که می توانند طراوت و شادابی را چاشنی آشپزخانه تان کنند. رنگ نارنجی هم باعث تحریک اشتها می شود و می توانید در دکوراسیون آشپزخانه از این رنگ استفاده کنید.

اگر در آشپزخانه تان از رنگ های تیره استفاده کرده اید و امکان تعویض آن ها وجود ندارد ، تعدادی گیاه خانگی در این فضا قرار دهید تا محیط را تلطیف کند و حس سرزندگی را به شما برگرداند.
نکته : 
از رنگهای قرمز، صورتی، بنفش که رنگ آتش هستند و منجر به بحث و مشاجره می شود، به شدت دوری کنید و  به جای آن ها از رنگ سفید، سبز روشن، آبی استفاده کنید. 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد