روز دانشجو؛ معرفی تعدادی از بهترین دانشگاه های جهان

0
در سال ۱۳۳۲، در جریان مخالفت با ازسرگیری روابط ایران با بریتانیا و اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده آمریکا، سه دانشجو به نام‌های “مصطفی بزرگ نیا” و “احمد قندچی” و “مهدی شریعت رضوی”، در روز ۱۶ آذر در دانشگاه تهران، کشته شدند. پس از انقلاب این روز، روز دانشجو نامیده شد. اگر چه اتفاقی که منجر به نام گذاری این روز شد یک اتفاق سیاسی بود ولی روز دانشجو امروزه تنها به گرامی داشت ابعاد سیاسی حضور دانشجویان خلاصه نمی شود و مباحثی که دراین روز مطرح می شود کلیه مسائل مرتبط با دانشجو و دانشجویان را در بر می گیرد.
از آنجایی که برخوداری از فضای آموزشی مناسب یکی از حقوق دانشجویان است و اهمیت بسیاری در کیفیت آموزش دارد به مناسبت گرامیداشت این روز، در این مطلب قصد داریم تا جدیدترین و زیباترین دانشگاه‌های جهان و همچنین بزرگ‌ترین و زیباترین دانشگاه ایران را به شما معرفی کنیم. در ادامه‌ی مطلب با ما همراه شوید.
زیباترین دانشگاه های جهان
زیباترین دانشگاه های جهان
همان‌طور که تحصیل علم، آموزش‌وپرورش افراد، روند رو به رشد و تکاملی را طی می‌کند، نیاز به تغییرات در ساختمان‌های دانشگاه‌ها نیز به‌شدت احساس می‌شود. ازاین‌رو، برجسته‌ترین طراحان، سرمایه‌گذاران و دانش‌پژوهان در سراسر جهان دست‌به‌دست هم دادند تا ساختمان‌های گوناگونی را طراحی کرده و بسازند. این دانشگاه‌های متفاوت در اقصی نقاط جهان یافت می‌شوند؛ از آمریکا گرفته تا چین، نروژ و ایران! در ساختمان‌های امروز، نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های جدید حس می‌شود درحالی‌که پایبندی به جزئیات تاریخی و سنتی و اصول معماری نیز مدنظر قرار می‌گیرد.
مرکز هنر مودی، دانشگاه رایس
مرکز هنر مودی، دانشگاه رایس

با تعدادی از برترین دانشگاه های جهان آشنا شوید.

– مرکز هنر مودی، دانشگاه رایس

با توجه به رتبه‌بندی سازمانی دانشگاه رایس به‌عنوان یکی از بهترین مدارس معماری در ایالات‌متحده برای هر دو دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، جای تعجب نیست که پردیس آن در هوستون برنده جایزه ویژه معماری شده باشد. آخرین ساختمانی که برای مرکز هنر مودی در نظر گرفته شد، یک پروژه ۳۰ میلیون دلاری است که اجرای آن از ماه فوریه آغاز شده است. این ساختمان باهدف ایجاد فضایی آزاد و حس همکاری بیشتر پدید آمده است. ساختار دو لایه‌ای آجر و شیشه‌ی آن، زاییده افکار طراح لوس‌آنجلسی،Michael Maltzanاست.

مرکز بلومبرگ، مرکز فناوری کورنل
مرکز بلومبرگ، مرکز فناوری کورنل
– مرکز بلومبرگ، مرکز فناوری کورنل

محل این مرکز از نیویورک به جزیره روزولت، به ساختمانی که بین منهتن و کوئینز قرار دارد و روزی از آن به‌عنوان مرکز بیماران روانی استفاده می‌شد، انتقال‌یافته است. این مرکز ۷۱۰ هزار متر مربعی، دقیقاً همان جاییست که معماران حرفه‌ای در  آن جمع می‌شوند. یکی از ویژگی‌های برجسته در طراحی آن وجود یک سایبان انرژی و پنل‌های خورشیدی است که به یکی از بزرگ‌ترین ساختمان های انرژی صفر در آمریکا تبدیل‌شده است، به گونه ای که پس از اتمام تابستان، تمام انرژی ذخیره‌شده در آن دردانشگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد. گفتنیست که گروه معماری Pritzker Prize–winning Morphosis، طراح این ساختمان، اخیراً مجتمع مهندسی، معماری و علوم زیستی آلفرد توبمان در دانشگاه تکنولوژی لارنس واقع در ایالت میشیگان را ساخته است.

اتحاد جماهیر غربی، دانشگاه دوک
اتحاد جماهیر غربی، دانشگاه دوک

– اتحاد جماهیر غربی، دانشگاه دوک

در بازسازی دانشکده دوکدر دانشگاه کمبریج غرب در دورام، کارولینای شمالی، گروه معماری Grimshaw به‌طور کامل نمای سنگی ساختمان را که توسط طراح آمریکایی Horace Trumbauer در سال ۱۹۲۰ اجراشده بود، بازسازی کرده و یک اتاق شیشه‌ای برای تالار اجتماعات دانشجوها به این ساختمان اضافه کرده است. ضمن قرارگیری در ساختار سنتی، این اتاق شیشه‌ای محلی مناسب را برای گردهمایی‌های دانشجویان پدید می‌آورد. گفتنی است که این شرکت اخیراً مرکز هنری و نوآوری جدیدی را در دانشگاه بنگور در انگلستان ساخته است.

مرکز فناوری و انرژی، دانشگاه برگن
مرکز فناوری و انرژی، دانشگاه برگن

– مرکز فناوری و انرژی، دانشگاه برگن

برگن دومین شهر بزرگ نروژ است که شهر فرهنگ اروپایی و میراث جهانی یونسکو است، اخیراً به دلیل ساخت مرکز فناوری و انرژی، شهرت این شهر تاریخی و نوآور، بیشتر شده است به گونه‌ای که از آن با عنوان EnTek نیز یاد می‌شود. این ساختمان توسط شرکت معماری دانمارکی بانام Arkitema و شرکت نروژی Arkitektgruppen Cubus ساخته‌شده است. شیشه‌های زاویه‌دار استفاده‌شده در نمای آن، یک لابی چندمنظوره باز  و طبقات با فضای باز،  به‌منظور افزایش همکاری و تعامل افراد ساخته‌شده است.

خانه پری جهان، دانشگاه پنسیلوانیا
خانه پری جهان، دانشگاه پنسیلوانیا
– خانه پری جهان، دانشگاه پنسیلوانیا

طراح برجستهDavid Piscuskas از میان ۱۱۰۰ معمار، کلبه‌ی ۱۶۳ ساله‌ای را در سپتامبر ۲۰۱۶ بازسازی و تعمیر کرد که اکنون از آن به عنوان یکی از دانشگاه‌های پنسیلوانیا استفاده می‌شود. طرح ابتدایی این قدیمی‌ترین ساختمان دانشگاه، توسط ساموئل اسلون ارائه شد و بعدها مقامات مسئول به دنبال طراحی بودند که بتواند ترکیب مناسبی را از این ساختمان پدید آورد. خانه پری جهان اکنون مرکز سیاست‌گذاری دانشگاه است. ساختمان آهکی آن به واسطه سبک و استفاده از عناصر براقی چون اتاق‌های شیشه‌ای، ترکیبی ویژه برای این ساختمان را پدید آورده است.

استودیو Lassonde، دانشگاه یوتا
استودیو Lassonde، دانشگاه یوتا
– استودیو Lassonde، دانشگاه یوتا

یکی از ویژگی‌های جالب  دانشگاه یوتا، نمای مسی ساختمان است. این پروژه ۴۵ میلیون دلاری توسط استودیو یزدانی با همکاری شرکت معماران EDA در اوت ۲۰۱۶ افتتاح شد. نمای بیرونی ساختمان که از مس ساخته‌شده است، با مرور زمان تغییر رنگ پیدا می‌کند. استودیو Lassonde بخشی از موسسه کارآفرین Lassonde است و طراحی خلاقانه‌ی آن برای جذب هرچه بیشتر کارآفرینان به دانشگاه‌هاست. ساختار آن بر اساس سیستم شبکه ساخته‌شده است که اتاق‌ها به‌راحتی می‌تواند با توجه به نیاز کاربران تنظیم شود.

ساختمان هنرهای تجسمی، دانشگاه آیوا
ساختمان هنرهای تجسمی، دانشگاه آیوا
– ساختمان هنرهای تجسمی، دانشگاه آیوا
ساختمان جدید ۱۲۶،۰۰۰ مترمربعی به پردیس دانشگاه آیووا که توسط معمار AD۱۰۰ استیون هول طراحی‌شده است، اضافه شد. ساختمان هنرهای تجسمی، که در اکتبر سال ۲۰۱۶ تکمیل‌شده است، شبیه به مجموعه‌ای از جعبه‌ها است که هر یک به‌طور جداگانه در بالای یکدیگر قرارگرفته‌اند و در هر یک پنجره‌های مکعبی ساخته‌شده است. داخل دیوارهای آن چندلایه  طبقه‌های نوری کارشده است و اتاق‌هایی را ساخته است که دانشجویان هنر می‌توانند در آنها باهم تعامل داشته باشند. همچنین این شرکت قصد دارد تا اواخر امسال مرکز هنرهای لوئیس در دانشگاه پرینستون را تکمیل کند و همچنین مدرسه هنر Glassell و  محوطه دانشگاه موزه هنرهای زیبا در هوستون در سال ۲۰۱۸ را تکمیل کند.
دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران
دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران
– دانشگاه سیستان و بلوچستان
این دانشگاه در منطقه جنوب شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان ساخته‌شده است و عنوان زیباترین و مجهزترین دانشگاه ایران را به خود اختصاص داده است. دانشگاه سیستان و بلوچستان، دارای زیباترین پردیس است که شامل ۵ پارک اصلی با غرفه‌ها و رستوران‌های مختلف و بیش از ۲۰ بوستان مطالعه می‌شود. این دانشگاه فعالیت خود را از سال ۱۳۵۳ تحت عنوان دانشگاه بلوچستان آغاز کرد. جالب است بدانید که هم‌اکنون سرانه فضای سبز در دانشگاه سیستان و بلوچستان۳۵ مترمربع برای هر نفر است، این در حالی است که میانگین همین سرانه در سایر مراکز کشور ۷ مترمربع برای هر نفر است.
architecturaldigest.com
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد