به بهترین شکل بالش هایتان را تمیز کنید

0

شب‌ها هنگامی‌که به رختخواب می‌روید، به‌طورقطع انتظار دارید که سرخود را بر روی بالشی تمیز بگذارید. درواقع برای بسیاری از ما تمیزی بالش، به‌اندازه نرمی و راحتی آن اهمیت دارد. باقی ماندن سلول‌های مرده پوست، گردوغبار، مو، عرق و چربی بدن بر روی بالش‌ها، فضای مناسبی برای رشد قارچ‌ها و میکروب‌ها فراهم می‌کند و بوی بدی هم از خود به‌جای می‌گذارد. با این وصف اگر فکری به حال نظافت بالش خود نکنیم ممکن است به بیماری‌های پوستی نظیر حساسیت و التهاب در قسمت‌هایی از صورت دچار شویم. اما یکی از چالش‌های همیشگی ما عدم اطلاع از شیوه صحیح نظافت بالش است. بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به روش‌های نظافت انواع بالش‌ها بپردازیم.

به بهترین شکل بالش هایتان را تمیز کنید
به بهترین شکل بالش هایتان را تمیز کنید

نخستین گام برای نظافت و شستن بالش، تشخیص الیاف درون آن است. برخلاف بالش‌های سنتی که عمدتاً از پر تشکیل‌شده‌اند، در بالش‌های استانداردکه از بازار خریداری می‌کنید یک اتیکت یا برچسب وجود دارد که نوع مواد داخلی بالش را معرفی کرده و حتی شیوه شستن آن را توضیح داده است.

بالش فیبری
 

بالش فیبری

اگرچه استفاده از ایننوع بالشچندان مرسوم نیست، اما بد نیست بدانید که این بالش‌ها به‌آسانی در ماشین‌های لباسشویی شسته می‌شوند. البته توصیه می‌شود که این بالش‌ها را به‌تنهایی در ماشین لباسشویی قرار ندهید چراکه با وارد شدن آب به داخل آنها افزایش وزن پیدا می‌کنند و اگر فضای خالی در محفظه ماشین لباسشویی وجود داشته باشد، در هنگام چرخش، بالانس دستگاه را بر هم می‌زند و احتمال خرابی آن را به همراه دارد. بنابراین بهتر است بالش‌های فیبری را دوتایی و همزمان باهم بشویید تا فضای خالی چندانی در محفظه لباسشویی باقی نماند.

اگر بهبالش برچسبینصب‌شده حتماً آن را مطالعه کنید و نکات مربوط به شستشو مانند دمای آب و نوع مواد شوینده مجاز را در نظر بگیرید. درصورتی‌که اتیکتی در کناره‌های بالش مشاهده نمی‌کنید توصیه می‌کنیم که ابتدا از آب گرم و چرخش ملایم استفاده کنید و در انتها آنها را با آب سرد یک دور شستشو دهید. بهتر است که بالش‌های فیبری در گرمای کم خشک شوند، بنابراین از گذاشتن آنها در معرض آفتاب به‌خصوص در فصل‌های گرم سال خودداری کنید. افزون بر این، هرچند ساعت بالش را بچرخانید تا دو سطح آن به شکلی یکنواخت خشک شوند.

نظافت بالش فیبری
نظافت بالش فیبری
بالش پر

 بالش پر

بالش‌های پُر شدهاز پر نیز با ماشین‌های لباسشویی سازگاری زیادی دارند، اما باید مطمئن شوید که در پوشش بالش هیچ شکاف یا پارگی وجود نداشته باشد، چراکه ممکن است در اثر چرخش با سرعت‌بالا پرهای داخل بالش، خارج شوند. به‌منظور حفظ بالانس دستگاه لباسشویی، این بالش‌ها هم می‌بایست به‌صورت دوتایی داخل ماشین قرار گیرند. به‌منظور خشک‌کردن این بالش‌ها می‌توانید چندین توپ تنیس تمیز را حین فرایند خشک کن لباسشویی، داخل ماشین قرار دهید. این توپ‌ها در جذب رطوبت بالش نقش مؤثری دارند.

همچنین بالش‌های پر را می‌توان به‌صورت دستی شستشو کرد. برای این کار می‌توانید بالش را در وان حمام یا یک تشت بزرگ قرار داده و قسمت‌های مختلف آن را به‌طور آهسته فشار دهید. با توجه به اینکه بالش‌های پر نسبت به لباس‌های معمولی به زمان زیادتری برای خشک شدن نیاز دارند، بهتر است آنها را به مدت چند ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید.

نظافت بالش پر
نظافت بالش پر
بالش فومی

 بالش فومی

متأسفانه برخلاف مدل‌های ساخته شده از پر و فیبر،بالش‌های فومیرا نمی‌توان در ماشین لباسشویی شست، چراکه فوم در تماس با آب جمع شده و پس از خشک شدن به حالت اولیه خود بازنمی‌گردد. با این حال اگر بر روی این بالش‌ها یک روکش ضخیم و قابل تعویض قرار دهید، نظافت آنها کمی آسان‌تر می‌شود. به منظور زدودن گرد و غبار از بالش‌های فومی می‌توانید از جاروبرقی با سطح مکش پایین استفاده کنید. همچنین اگر فوم به کار رفته در این بالش نیز کثیف شده باشد، می‌توانید آن را کمی نم‌دار کنید و به مدت حدود ۲۰ دقیقه در خشک‌کن لباسشویی قرار دهید. به یاد داشته باشید که بالش‌های فومی را در معرض آب گرم قرار ندهید و هنگامی که خیس هستند، آنها را به‌آرامی جابجا کنید، زیرا فوم نم‌دار بسیار سنگین است و امکان دارد در اثر کشیدگی تکه تکه شود.
افزون بر تمام موارد فوق، قبل از آنکه روکش روی آنها بکشید، اجازه دهید بالش‌های فومی به طور کامل خشک شوند و از قرار دادن آنها بر روی تخت و زیر سر نیز اجتناب کنید؛ چراکه فوم مرطوب خاصیت شکل پذیری بالایی دارد و محل مناسبی هم برای رشد میکروب‌ها است. اگرچه برخی بالش‌های فومی قابل شستشو هستند، اما بهتر است با شستن به‌موقع روکش، از نفوذ کثیفی و الودگی به فوم داخل آن جلوگیری کنید.

با رعایت موارد فوق، به‌راحتی می‌توانید بالش‌های خود را تمیز و پاکیزه کنید و از انواع بیماری‌ها به دور بمانید
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد