توصیه‌هایی برای انتخاب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

0

یکی از اولین و مهم‌ترین مراحل درطراحی دکوراسیون داخلی، انتخاب رنگ است. رنگ عنصری قدرتمند در دکوراسیون داخلیخانه شما است که می‌تواند به فضای ساده خانه شما، حال و هوای ویژه‌ای دهد. رنگ‌هایی که در دکوراسیون خانه استفاده می کنید، بازتابی از شخصیت شماست و بر روحیه و افکارتان تأثیر مستقیمی دارند. این در حالی است که اکثر افراد، زمان زیادی برای انتخاب رنگ خانه خود صرف نمی‌کنند، غافل از آنکه هر رنگ دارای ارزش روانی خاص خود است، به همین دلیل است که رنگ‌های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی خانه را باید به‌صورت عاقلانه و ماهرانه بر اساس یک سری عوامل انتخاب کنید. در ادامه برای آگاهی از انتخاب رنگ مناسب خانه خود، با ما همراه شوید.

بعد از آنکه سبک مورد علاقه خود را دردکوراسیون داخلیانتخاب کردید و بودجه خود را برای صرف دکوراسیون تعیین کردید، نوبت به آن می رسد که رنگ مورد علاقه ی خود را در دکوراسیون هم برگزینید. به این نکته دقت کنید که لزوما رنگ مورد علاقه ی شما، نمی تواند گزینه ای مناسب برای پروژه تان باشد. آیا می‌خواهید محیط خانه شما روشن و شاد باشد یا تاریک و دلپذیر؟ آلنا هومزلی، طراح داخلی از کالیفرنیا می گوید، به عنوان مثال، اگر برای اولین بار است که رنگی را انتخاب می‌کنید و برای این کار، قهوه ای را در نظر گرفتید و از سوی دیگر هم می‌خواهید فضایی روشن داشته باشید، انتخاب رنگ شما مناسب نیست. در کل باید بگوییم که در انتخاب رنگ باید دقت بسیاری شود.

توصیه‌هایی برای انتخاب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی
توصیه‌هایی برای انتخاب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

در رنگ‌آمیزی خانه خود روشنایی را در نظر بگیرید

برای انتخاب رنگ باید موقعیت مکانی که می‌خواهید رنگ‌آمیزی کنید را بررسی کنید. نوع نور و مقدار نور در یک اتاق تأثیر قابل‌توجهی بر روی رنگ‌آمیزی فضای خانه شما دارد و می‌تواند رنگ‌ها را به صورت روشن‌تر یا تیره‌تر نمایش دهد. از این ‌رو هنگام انتخاب رنگ دردکوراسیون داخلیباید به انعکاس نور در فضای خانه توجه شود. گاهی اوقات بهترین رنگ‌ها را می‌توان در پوشش گیاهی و تخته ‌سنگ‌های موجود در بیرون از فضای خانه جستجو کرد.

بهترین رنگ‌ها در طبیعت
بهترین رنگ‌ها در طبیعت

اغلب پیشنهاد می‌شود برای اینکه رنگ مورد علاقه خود را پیدا کنید به کمد لباس‌های خود سری بزنید. در صورتی که این پیشنهاد درستی نیست و به این معنا نیست که چون شما رنگی را برای لباس خود انتخاب کردید، حتما رنگ مناسبی برای خانه شماست. یا برعکس، اگر خانه شما به رنگ خاصی است، دلیل نمی شود که آن را برای لباس های خود انتخاب کنید. این را در نظر باشید که هر چیز، رنگ آمیزی خاص خود را می طلبد و باید به درستی و با دقت انتخاب شود.

انتخاب نادرست رنگ با کمک کمد لباس
انتخاب نادرست رنگ با کمک کمد لباس

روش دیگر برای انتخاب رنگ مورد علاقه و البته مناسب دردکوراسیون داخلی، دقت به اشیایی است که در خانه وجود دارد. یک اثر هنری و یا یک قالیچه که دوست دارید می‌تواند الگو رنگ‌آمیزی خانه شما باشد.

انتخاب رنگ با الهام از اشیا
انتخاب رنگ با الهام از اشیا
انتخاب رنگ با الهام از دکوراسیون خانه
انتخاب رنگ با الهام از دکوراسیون خانه

حال تصور کنید که چند رنگ را انتخاب کرده‌اید، حتما از خود می پرسید که کجا باید از آن رنگ‌ها استفاده کنید؟ پاسخ به این سؤال تا حد زیادی به نظر شما و بودجه مصرفی شما بستگی دارد.

چرا بودجه؟ زیرا رنگ آمیزی خانه نیاز به صرف هزینه دارد. چنانچه شما مایل باشید که مطابق مد پیش بروید، هزینه ای را برای رنگ دکوراسیون صرف می کنید. در صورتی که پس از مدتی، آن رنگ از بورس مد خارج می شود و شما را دلزده می کند. حال تکلیف چه می شود؟ بله، حتما شما دوست خواهید داشت تا دوباره رنگ را تغییر دهید که این کار هزینه ای مضاعف می خواهد. پس بهتر است رنگ‌های مد شده را انتخاب نکنید و از رنگ‌هایی الهام بگیرید که دردکوراسیون خانه شما موجود هستند، همانند رنگ کوسن‌ها و یاپردهها که به راحتی می‌توان آنها را تغییر داد.

رنگ آبی که در این اتاق بکار برده شده است، رنگی غالب است، اما استفاده از آن، به دیوار، کوسن‌ها و پرده‌ها، عناصری که به راحتی برای صاحب‌خانه قابل تغییر هستند، محدود شده است.

رنگ‌های خنثی در دکوراسیون خانه
رنگ‌های خنثی در دکوراسیون خانه

در صورتی که ترجیح می‌دهید برای انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی خانه خود کمی محتاطانه عمل کنید، پیشنهاد می‌شود از رنگ‌های خنثی استفاده کنید تا رنگ‌های دیگر را هم پوشش دهد. از آن جایی که رنگ های خنثی نباید کل دکوراسیون و طراحی را در برگیرد، پیشنهاد می شود که از این رنگ ها در لوازم جانبی خانه استفاده کنید.

کاربرد رنگ سیاه و سفید در دکوراسیون داخلی
کاربرد رنگ سیاه و سفید در دکوراسیون داخلی

کاربرد رنگ سیاه و سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سیاه‌ و سفید در کنار هم مکمل بسیار خوبی هستند و ترکیب این دو با هم، به دکوراسیون منزل، جلوه ای ویژه می بخشد. در واقع، برخی از کارشناسان معتقدند که بهتر است برای حفظ تعادل در محیط، ترکیب این دو رنگ، در کنار رنگ های دیگر استفاده شود. در واقع پیشنهاد می شود از مقدار کمی رنگ سیاه برای خنثی کردن رنگ های دیگر استفاد شود و از رنگ سفید برای ایجاد فضایی منحصر به فرد.

کاربرد رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی
کاربرد رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

کاربرد رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

رنگ قرمز یکی از سه رنگ اصلی است که استفاده از آن دردکوراسیون خانهباعث افزایش انرژی می‌شود و  به فضای خانه شادی می بخشد. البته استفاده زیاد از رنگ قرمز در دکوراسیون خانه، چندان پیشنهاد نمی شود، چرا که می تواند هیجانات را افزایش دهد و تنش در فضا ایجاد کند. رنگ قرمز باعث افزایش اشتها می‌شود، به همین دلیل کاربرد آن در آشپزخانه و سالن‌های غذاخوری خالی از لطف نیست. رنگ قرمز باعث جذابیت اتاق نشیمن می‌شود و جلوه تأثیرگذار و دلپذیری به فضا می‌دهد.

کاربرد رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

رنگ زرد یکی از رنگ‌های گرم محسوب می‌شود و مظهر انرژی و شادی است. استفاده از این رنگ یک انتخاب عالی برای آشپزخانه، اتاق‌های ناهارخوری و حمام‌ها است. کاربرد این رنگ در سالن‌ها، ورودی‌ها و فضاهای کوچک حالت صمیمت و گرما ایجاد می‌کند و انتخابی عاقلانه‌ برای بزرگ‌تر و روشن‌تر کردن فضاهای تاریک است. اگر چه رنگ زرد یک رنگ شادی‌بخش است، اما برای فضای اصلی رنگ مناسبی نیست و استفاده از این رنگ به مقدار زیاد، احساس ناامیدی و خشم ایجاد می کند و باعث تحریک اعصاب می‌شود. توصیه می‌شود به همراه رنگ زرد از رنگ‌های خنثی سیاه و سفید استفاده کرد تا درخشندگی این رنگ بیشتر به نمایش گذاشته شود.

کاربرد رنگ زرد در دکوراسیون داخلی
کاربرد رنگ زرد در دکوراسیون داخلی
کاربرد رنگ آبی در دکوراسیون داخلی
کاربرد رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

کاربرد رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ آبی از جمله رنگ‌های محبوب در جهان است. گفته می‌شود که این رنگ، فشارخون و ضربان قلب را کاهش می‌دهد، به همین دلیل است که آن را رنگ آرامش‌بخش و درون‌گرا می‌نامند و اغلب توصیه می‌شود برای اتاق‌خواب و اتاق کار و سرویس‌های بهداشتی از این رنگ استفاده شود. بااین‌حال اگر روشنایی اتاق شما از نور طبیعی است، رنگ آبی اثر ناخوشایند و سردی بر روی دیوار و مبلمان برجای می‌گذارد. پس اگر  آن را به عنوان رنگ اصلی در اتاقی انتخاب می‌کنید، آن را با رنگ‌های گرم ترکیب کنید تا تعادل در فضا حفظ شود.

کاربرد رنگ سبز در دکوراسیون داخلی
کاربرد رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

کاربرد رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

سبز، رنگی ملایم است که شادی و آرامش را به ارمغان می‌آورد. تقریباً این رنگ در اکثر فضاها کاربرد دارد، چرا که به راحتی می تواند با سایر رنگ ها هماهنگ شود. کاربرد رنگ سبز در آشپزخانه به تمیزی و شفافیت آن شدت می‌دهد، حس تازگی را در فضا ایجاد می‌کند و می تواندبه اندازه کافی آسایش و آرامش را در فضا ایجاد کند. بهترین راه استفاده از رنگ سبز در طراحی داخلی، ترکیب آن با رنگ‌های دیگر است.

کاربرد رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

نارنجی یکی از شادترین و گرم‌ترین رنگ‌ها در طیف رنگ است. این رنگ موجب هیجان و اشتیاق می شود و انرژی زیادی را منتقل می کند. استفاده از رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی موجب ایجاد حرارت و گرما در محیط می‌شود. با این وجود استفاده از این رنگ برای اتاق خواب، ایده خوبی نیست. به جای اتاق خواب، از آن در اتاق ورزشی استفاده کنید بهتر است، چرا که تمام انرژی که شما در هنگام ورزش به آن احتیاج دارید را به شما منتقل می‌کند. استفاده از رنگ نارنجی در اتاق نشیمن به علت خاصیت گرمابخشی که دارد، می‌تواند محیطی صمیمی را برای گفتگو دوستانه شما آماده کند.

منبع : سایت مبلمان اداری خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد