مشکلات معمول خانه‌های قدیمی و راه‌حل‌های آن

0

خرید یا رهن یک خانه یا آپارتمان قدیمی امکان زندگی در فضایینوستالژیک را برای شما به وجود می‌آورد. البته گاهی شاید به اختیار این کار را نکنید اما در جست و  جوی خود برای مسکن خانه‌ای پیدا کنید که قدری قدیمی است اما سایر شرایط آن برایتان مناسب است. حتی ممکن است دلتان بخواهد در شهرستانی که زادگاه پدر و مادرتان است خانه قدیمی که آنها در آن زندگی کرده‌اند را بخرید و پایگاهی برای رفت‌وآمد در آنجا با خاطرات دور برای خود فراهم کنید. البته که بهره‌برداری از یک خانه قدیمی بسیار سخت از یک خانه نوساز است اما شما می‌توانید با آگاهی از مشکلاتی که این‌گونه خانه‌های قدیمیدارند و پیدا کردن راه‌حل برای آن‌ها این خانه یا آپارتمان قدیمی را  روبه‌راه کنید و از اقامت در آن لذت ببرید.  در این مقاله سعی شده بعضی از مشکلات معمول خانه‌های قدیمی و راه‌حل‌هایی جهت حل آن‌ها، توضیح داده شود.

مشکلات خانه‌های قدیمی
مشکلات خانه‌های قدیمی

انجام تحقیقات کافی برای خرید یک خانه قدیمی خصوصا اگر از ساخت آن بیش از ۲۰ سال می‌گذرد به نفع شماست. قبل از هر کار از املاکی که این خانه را از آن می خرید یا حتی از همسایه ها درمورد این که خانه مشکل عمده و بزرگی مثل نشست ساختمان، مشکل دفع فاضلاب یا نرسیدن آب و … نداشته باشد سوال کنید. در بعضی مناطق هنوز هم در خانه ها یا در طبقه همکف آپارتمان ها با مشکل بالا زدن آب در هنگام بارندگی مواجهند. اگر این مشکلات عمده وجود نداشت کار شما بسیار آسان تر است. مشکلات معمول دیگری وجود دارد که در زیر به آنها می پردازیم.

سیستم لوله‌کشی آب خانه‌های قدیمی
سیستم لوله‌کشی آب خانه‌های قدیمی

۱. سیستم لوله‌کشی آب

با گذشت زمان و بیشتر شدن عمر ساختمان، سیستم تاسیسات ساختمان هم دچار کهنگی می‌شوند. لوله‎‌های قدیمی فلزی بوده‌اند که بعد از مدتی دچار زنگ‌زدگی می‌شوند و مشکلاتی از قبیل آلودگی صوتی، هدر رفتن انرژی در مسیر لوله، افت فشار، نم و ترکیدگی را به وجود می‌آورد و نیاز به تغییر دارند. این موارد علاوه بر مشکلات فنی، سبب نابودی دیوار و سقف خانه نیز می‌شوند. حال تصور کنید که چند روزی به قصد سفر خانه خود را ترک کرده و هنگام برگشت خوشحال از رسیدن به خانه و رفع خستگی با باز کردن در متوجه می‌شوید نصفی از خانه را آب برده است و این تنها به دلیل ترکیدن یکی از لوله‌های آب خانه بوده است. برای دوری از چنین صحنه‌ای لطفا قبل از سکونت خود تمامی لوله‌ها را تعویض یا تعمیر نمایید.

مشکلات خانه‌های قدیمی
مشکلات خانه‌های قدیمی

۲. وضعیت دیوار و در و پنجره ساختمان

رنگ دیوارها و کاشی‌ها، وضعیت آن‌ها از نظر سالم بودن و همچنین نوع و وضعیت در و پنجره‌ خانه‌های قدیمی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که قبل از خرید خانه باید توجه لازم را به آن داشته باشید. مثلا پنجره‌های قدیمی باعث اتلاف انرژی، سردی هوا در زمستان و آلودگی صوتی (مخصوصا اگر در مراکز شلوغ شهر یا نزدیک اتوبان باشد) می‌شوند. پس احتمالا دوجداره کردن پنجره‌ها قبل از ورود به خانه، کمک زیادی برای شما محسوب شود. اگر پنجره‌های خانه را دوست دارید و از لحاظ تاریخی بسیار نایاب و زیبا هستند می‌توانید بدون اینکه این اثر هنری زیبا را از بین ببرید، از درزگیرهای قوی استفاده کنید تا زمستانی گرم را با خاطره‌ایی از گذشته، در کنار خانواده خود داشته باشید.

مشکلات خانه‌های قدیمی
مشکلات خانه‌های قدیمی

سلامت دیوارها نیز بسیار مهم است زیرا شاید به دلیل نم و کهنگی، ترک داشته باشند یا حتی  بعد از سکونت شما هم، سقف خانه آب پس دهد که این هم از لحاظ ایمنی خطرناک است و هم فضای خانه را زشت و نامرتب جلوه می‌دهد. پس تعمیر سقف خانه جزو اولویت‌هاست. علاوه بر این مسائل، رنگ دیوارها نیز می‌تواند با گذشت زمان شما را خسته کند. زیرا در گذشته رسم بر این بوده که صاحبخانه تمام فضا را به یک رنگ درمی‌آورد و حرفی از دیوارها با رنگ خاص در میان نبوده است. به همین دلیل اگر شما نسبت به سلیقه خود و متناسب با دکور خانه و رنگ میلمان، مایل به تغییر رنگ دیوارها یا تعویض کاشی‌ها هستید، بهتر است قبل از سکونت تعمیرات مورد نظر را به پایان رسانید تا بعدا هم از نظر فنی و هم از نظر سلیقه دچار مشکل و اذیت نشوید.

سیستم گرمایشی خانه‌های قدیمی
سیستم گرمایشی خانه‌های قدیمی

۳. سیستم گرمایشی

گرم نگه داشتن خانه‌های قدیمی در فصل سرما به دلیل وسعت زیاد، کمی سخت و هزینه بردار است . پس اگر قصد سکونت دائم در اینگونه خانه‌ها را  دارید، حتما سیستم لوله‌کشی گاز را چک کنید که تمامی اتاق‌های آن لوله‌کشی گاز داشته باشند تا بتوان با بخاری تمامی فضای خانه را گرم نگه داشت. اگر از این خانه قدیمی فقط در مسافرت هایتان و گاهی استفاده می کنید می توانید از کرسی هم برای گرم نگه داشتن خانه استفاده کنید و البته کرسی برقی. استفاده از کرسی هم در گرم نگه داشتن خانه کمک می کند و هم  فضایی نوستالژیک و زیبا ایجاد می کند. نگران نباشید روش‌های دیگری نیز برای گرم نگه داشتن خانه وجود دارد که یکی از آن‌ها نصب پرده‌های ضخیم جلو در ورودی است تا از ورود سرما به خانه جلوگیری کند.

سیستم الکتریکی خانه‌های قدیمی
سیستم الکتریکی خانه‌های قدیمی

۴. سیستم الکتریکی

سیستم الکتریکی درخانه‌های قدیمی برای استفاده مدرن، طراحی نشده است.کامپیوتر، تلویزیون، سیستم‌های تهویه مطبوع و لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، بیشتر از زندگی‌های گذشته مردم، نیازمند برق است. مثلا در ساختمان‌های قدیمی به سبب توسعه برق رسانی داخل ساختمان و افزایش روشنایی از سیم نایلونی جهت مهار سیم استفاده شده است که موجب مشکلاتی مانند قطع برق به دلیل نوسانات، بروز آتش‌‎سوزی به دلیل اتصالات برقی و … می‌شود. در این حالت نیاز به تعویض این سیم‌ها و استفاده از سیستم مناسب و مدرن پیدا خواهید کرد. به علاوه با توجه به فرسوده شدن طولانی مدت اکثر تجهیزات برقی در ساختمان‌ها و نیز شرایط مختلف آب و هوایی در فصول مختلف، اگر سبک زندگی شما به گونه‌ایست که به طور روزمره نیازمند این ابزار هستید، قبل از خریداری خانه از سیستم الکتریکی آن اطمینان حاصل فرمایید و در صورت وجود مشکل، توسط افراد خبره این کار، آن را حل کنید.

حشرات موذی در خانه‌های قدیمی
حشرات موذی در خانه‌های قدیمی

۵. وجود حشرات موذی

اصولا تعدادی مهمان ناخوانده، بعد از تخلیه‌ی یک خانه قدیمی توسط صاحبخانه قبلی، به آن راه پیدا می‌کنند. سوسک‌ها، موریانه‌ها و موش‌ها از آن دسته میهمانان ناخوانده‌ایی هستند که شما هیچ دلتان نمی‌خواهد با آن‌ها زندگی کنید. هرچه خانه قدیمی‌تر باشد احتمال وجود این موجودات بیشتر است. ممکن است بعضی از آن‌ها حتی قابل دیدن هم نباشند و در نقاط بسیار پرت و کور خانه لانه کرده باشند. اما مطمئنا بعضی دیگر از آن‌ها از لحاظ بهداشتی، خطر بزرگی برای شما محسوب می‌شوند.

مشکلات خانه‌های قدیمی
مشکلات خانه‌های قدیمی

اگر در بدو ورود متوجه شدید که قسمتی از ساختار و یا دکور خانه ( مخصوصا قسمت‌های چوبی) به شکل عجیبی از فرم افتاده است، قطعانه موریانه در آن خانه لانه کرده است. این اتفاق بیشتر در خانه‌های قدیمی که از چوب زیادی استفاده کرده‌اند مرسوم‌تر است که به‌دلیل وجود نم، این چوب‌ها دچار آسیب شده‌اند. اما این مشکل هم قابل رفع است. کافی است قبل از سکونت با افراد متخصص در این زمینه گفتگو و کل خانه را با دقت بررسی کنید تا به محض مشاهده هر نشانه‌ایی، پای هرگونه موجود موذی را از خانه‌تان دور کنید و یا اگر آسیب زیادی به ساختار و مصالح ساختمان وارد شده، قبل از صدمه بیشتر آن را رفع کنید. مثلا سمپاشی کردن، تهیه سرپوش برای چاه حمام و دستشویی و یا پر کردن سوراخ دیوارها با گچ، می‌توانند راه‌کار مناسبی برای خلاص شدن از دست این مهمان‌های ناخوانده باشند.

مشکلات خانه‌های قدیمی
مشکلات خانه‌های قدیمی

حتی یکخانه قدیمی جذاب و زیباکه در یک محله دنج و آرام با همسایگانی صمیمی، قرار گرفته است، احتمال داشتن هر یک از مشکلات بالا را دارد. هرگاه اقدام به خرید خانه‌ای قدیمی کردید و تصمیم داشتید تمامی مشکلات آن را حل نمایید، هزینه‌ی قابل توجهی را باید برای آن بپردازید. اگر تصمیم داشتید به طور خلاصه بعضی از مشکلات را رفع کنید، در قیمت فروش یا هزینه تعمیرات خانه با صاحب ملک گفتگویی داشته باشید. در نهایت مساله مهم، سلیقه و توانایی مالی شماست.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد