شش نکته برای ترکیب رنگی بی‌نقص در دکوراسیون داخلی

0

بسیاری از ما دکوراسیون داخلی جذاب را با خرید وسایل لوکس اشتباه می‌گیریم. برخی دیگر کمی واقع‌بینانه به این موضوع می‌نگرند و چیدمان صحیح مبلمان را نیز مؤثر می‌دانند. با این وجود یکی از موارد مهمی که از دید بسیاری از ما پنهان مانده است، ترکیب رنگ اجراشده در دکوراسیون داخلی است. یک ترکیب رنگ درست می‌تواند بیش از نوع و چیدمان مبلمان منزلتوجه مخاطبان را به خود جلب کند. با این وصف به سراغ پاتریک مله، طراح دکوراسیون داخلی می رویم تا کمی درباره ترکیب رنگ اجراشده در خانه خود توضیح دهد.

پاتریک مله درباره علاقه خود به رنگ‌ها می‌گوید: «من از رنگ‌ها نمی‌ترسم، خلق جلوه‌های جسورانه با رنگ‌ها را دوست دارم و به رنگ‌های غنی عشق می‌ورزم. من چندان تمایلی به کار با رنگ‌های خاموش و ثالث ندارم و از جنب و جوش رنگ‌ها در تمام فضای منزل استقبال می‌کنم»

استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده
استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده

در نگاه اول، ورودی خانه پاتریک مله همچون شورشی از رنگ‌های مختلف، چشم بیننده را درگیر می‌کند اما پس از صحبت با پاتریک متوجه شدیم که او درواقع قصد داشته با این رنگ‌بندی یک پالت رنگ را تداعی کند. رنگ سفید نخستین اولویت او در رنگ‌بندی است و آبی و نارنجی در جایگاه بعدی قرار دارند؛ اما راز این رنگ‌بندی جذاب چیست؟ در حقیقت پاتریک با طیف‌های مختلفی از دو رنگ مکمل آبی و نارنجی کارکرده است. رنگ‌های آبی به‌کاررفته دردکوراسیون داخلیمنزل او عبارت‌اند از: کبالتی، فیروزه‌ای، خرچنگی و دریایی و رنگ‌های نارنجی نیز شامل نارنگی، گریپ فروتی می‌شود.

ترکیب بی‌نظیر آبی و سفید

برای پاتریک مله ترکیب رنگ‌های سفید و آبی چیزی شبیه به پوشیدن پیرهنی سفید با شلوار جین یا یک کت شلوار آبی است؛ ترکیبی جذاب که بارها آن را مشاهده کرده ایم، اما از دیدنش خسته نمی‌شویم. به عقیده او ترکیب رنگ‌های آبی و سفید چیزی شبیه به تلفیق سفید و سیاه است با این تفاوت که در آن چیزی شبیه به خشم، قدرت یا تندخویی دیده نمی‌شود. از سوی دیگر ترکیب آبی و سفید به‌گونه‌ای است که می‌توان بدون نگرانی در سراسر فضای منزل اعم از دیوارها، مبلمان و سایر اشیای زینتی از آن استفاده کرد
ترکیب بی‌نظیر آبی و سفید
ترکیب بی‌نظیر آبی و سفید

یک پالت رنگ را دائماً تکرار کنید

استفاده از یک پالت رنگ ثابت در تمام قسمت‌های خانه نه‌تنها حس یکپارچگی در دکوراسیون داخلی را تقویت می‌کند، بلکه موجب ایجاد یک هارمونی منظم از تغییرات بین اتاق‌های مختلف نیز می‌شود. درنتیجه هنگامی‌که شما در اتاق نشیمن ایستاده‌اید، می‌توانید تا حدودی اتاق‌های دیگر را نیز مشاهده کنید. درواقع شما توانسته‌اید از تعدادی رنگ محدود به طرق مختلف استفاده کنید. در خانه پاتریک مله، دیوارهای اتاق صبحانه بارنگ آبی مشابه اتاق نشیمن پوشش داده‌شده است با این تفاوت که در نگاه اول، رنگ نارنجی مبل راحتی تأثیری چشمگیرتر بر بیننده می‌گذارد.

تکرار رنگ های ثابت در دکوراسیون داخلی
تکرار رنگ های ثابت در دکوراسیون داخلی
تغییر مقدار رنگ های استفاده در دکوراسیون داخلی
تغییر مقدار رنگ های استفاده در دکوراسیون داخلی

با درصدها بازی کنید

یک روش جذاب برای ایجاد تنوع بارنگ‌های محدود، بازی با میزان استفاده از آنها در بخش‌های مختلف است. درواقع شما می‌توانید رنگی که در یک اتاق به شکل محدود استفاده کرده‌اید را در فضایی دیگر به‌عنوان پیش‌زمینه به‌کار ببرید. این شیوه دقیقاً همان چیزی است که پاتریک مله در اتاق موسیقی خود از آن بهره برده است. او در این فضا از پرده و آباژورهایی به رنگ نارنجی به‌عنوان رنگ زمینه و به میزان زیاد استفاده کرده و رنگ آبی را تنها برای یکی از صندلی‌های راحتی در نظر گرفته است.

خلق فضایی تازه با رنگ سفید

به عقیده پاتریک مله رنگ سفید پتانسیل بالایی برای خلق یک فضای تازه و مدرن دارد. مردم از مبلمان قدیمی خانه‌های مادربزرگشان بیزارند اما در واقع فرم این مبل و میز و صندلی‌ها شگفت انگیز و ماندگار است و رنگ سفید نیز می‌تواند به آنها جلوه‌ای مدرن ببخشد. پاتریک در اتاق ناهارخوری منزل خود برای ایجاد تعادل میان ست ناهارخوری قدیمی و دیوارهای نارنجی، رنگ سفید را برای صندلی‌ها انتخاب کرده است.

خلق فضایی تازه با رنگ سفید در دکوراسیون داخلی
خلق فضایی تازه با رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

نکاتی پیرامون ترکیب رنگ‌ها

اگر به استفاده گسترده از رنگ‌هایی نظیر نارنجی و آبی تمایل ندارید یا دست‌کم برای این تغییر ناگهانی آماده نیستید، بهتر است ابتدا از تغییر رنگ وسایل کوچک نظیر بالش، پتو و قالیچه‌ها آغاز کنید. در این صورت احتمالاً پس از مدتی سلیقه شما نیز تغییر کرده و به این رنگ‌ها عادت می‌کنید. افزون بر این، کتاب‌ها، گل‌ها وآباژورها یا چراغ‌های تزئینی و رومیزی نیز راهی کم‌هزینه و سریع و برای افزودن رنگ‌های غنی به دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند.

مصرف بیش‌ازحد رنگ‌های خنک، خاکستری و طیف‌های خالی از رنگ‌های طبیعی و واقعی نیز چندان توصیه نمی‌شود. این نکته در مورد رنگ کرم نیز صادق است. کرم می‌تواند در برخی مواقع دوست‌داشتنی باشد اما درواقع این رنگ تاریخ‌مصرف دارد و بسیاری از کهنگی و حس کثیفی آن گلایه دارند. با این وصف بهتر است از رنگ سفید به‌جای کرم استفاده کنید. همچنین بهتر است به‌جای رنگ ماسه‌ای از شکلاتی استفاده نمایید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد