استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون اتاق نشیمن

0
اگر فکر می کنید که اتاق نشیمن منزلتان بیش از حد شلوغ، آشفته و نامرتب است، باید حتما به فکر فضاهای مناسب برای نگهداری وسایل و نظم دادن به اتاقتان باشید. بنابراین سرمایه گذاری روی استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون اتاق نشیمن، برایتان مفید خواهد بود.
اتاق نشیمن معمولا یکی از شلوغ ترین بخش های خانه است که با وسایل مختلف تمام اعضای خانه، در کنار مبلمان و میز و صندلی های متعدد پر می شود. به همین خاطر حتما باید برای نظم دادن به آن فکر اساسی داشته باشید. راز این کار در فکرهای خلاقانه شما نهفته است تا بتوانید راه حل های مناسبی را برای جا دادن وسایل ریز و درشت و نگهداری از آنها بیابید.
فضاهای مخفی کنار دیوارها
 ایده های استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون اتاق نشیمن
کناره های دیوارها بهترین محل برای قرار دادن  دراورها و کشوهایی با ارتفاع کم هستند تا ضمن ایجاد فضایی مناسب برای جای دادن وسایل کوچک و بزرگ در آنها، هیچ دخالت مستقیمی در شکل کلی دکوراسیون اتاق نشیمن ایجاد نشود. این دراورهای پهن و جادار می توانند به گونه ای طراحی شوند که ظاهری کاملا مخفی داشته باشند و به هیچ وجه جلب نظر نکنند.
به عنوان مثال دسته کشوها می توانند به شکل کلاسیک طراحی نشوند، و به صورت مخفی در کناره ها قرار گیرند. اگر این کشوها کاملا نرم باز و بسته شوند، دیگر هیچ بهانه ای برای اعضای خانواده باقی نمی ماند تا وسایلشان را در سطح اتاق نشیمن پراکنده کنند!

نشیمنگاه های حاشیه پنجره ها

 ایده های استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون اتاق نشیمن
نشیمنگاه هایی که کنار پنجره ها طراحی می شوند، بهترین امکان را برای ایجاد فضایی به منظور جای دادن وسایل در زیرشان فراهم می کنند. برای طراحی چنین نشیمنگاه هایی بهتر است طراحی کلی اتاق به گونه ای باشد که در قسمت پنجره ها، محل های فرورفته ای وجود داشته باشد تا در این بخش ها، ضمن ساختن نشیمنگاهی ایده آل، محلی برای نگهداری وسایل فراهم شود. اگر دیوارها کاملا صاف طراحی شوند و در قسمت قرارگیری پنجره ها، گود شدگی وجود نداشته باشد باید کمی خلاقیت بیشتری به خرج دهید و خودتان با استفاده از المان های طراحی، همین نشیمنگاه ها را در کنار پنجره ها تعبیه کنید.

اطراف درب اتاق

 ایده های استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون اتاق نشیمن
وقتی وارد اتاقی می شویم، معمولا تمرکز نگاهمان به سمت سه دیواری است که در برابرمان قرار می گیرند و معمولا به دیواری که پشت سرمان قرار گرفته، توجه نمی کنیم. این دیوار همیشه در سمت درب ورودی اتاق قرار دارد. چنین دیوارهایی معمولا ظرفیت بسیار بالایی برای نصب قفسه های مختلف و نگهداری از وسایل متعدد دارند. از آنجایی که معمولا این دیوارها در مرکز توجه نیستند و با ورود به اتاق در معرض دید قرار نمی گیرند، می توانند با قفسه های باز و دارای طبقات مختلف پوشانده شوند و حجم زیادی از وسایل را در خود جای دهند. البته اگر به دنبال فضایی مرتب تر و با نظم بیشتر هستید، این قفسه های باز و بدون درب، کمی برایتان مشکل ساز خواهند بود.

فضای بالای درها

 ایده های استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون اتاق نشیمن
محل هایی که به صورت عمودی و روی دیوارها برای قرار دادن وسایل در نظر گرفته می شوند، معمولا می توانند برای کتاب ها یا وسایل دکوراتیو کوچک مناسب باشند. بخش های مربوط به بالای درب و دیوارهای اطراف آن که اغلب از آنها غافل می شویم و مورد استفاده قرار نمی گیرند، مکان هایی هستند که با به کارگیری آنها می توان به شکلی کاربردی از فضای اتاق بهره گرفت. بهتر است که قفسه هایی که برای این قسمت ها طراحی می شوند، به رنگ خود دیوارها باشند، تا فضای اتاق شلوغی کمتری را نشان دهد و این قفسه ها به خوبی با دکوراسیون کلی اتاق نشیمن ترکیب شوند.

طاقچه های مخفی

 ایده های استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون اتاق نشیمن
برخی طاقچه ها و قفسه بندی ها می توانند با توجه به ظرفیت اتاق ها، به گونه ای طراحی شوند که از دید پنهان باشند و بخشی از فضای فرورفته دیوارها را به خودشان اختصاص دهند. از این طریق محیط اتاق ها مرتب تر به نظر خواهد رسید و در عین حال استفاده بهینه تری از فضا خواهد شد. تشخیص و طراحی چنین فضاهایی با توجه به شکل و ظاهر کلی اتاق ها قابل انجام است. به عنوان مثال فضایی که بالای شومینه ها وجود دارد اغلب برای این نوع طراحی ها مناسب خواهد بود.

استفاده از کمد دیواری

 ایده های استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون اتاق نشیمن
اغلب در اتاق هایی که فضای کوچکی دارند، استفاده از کمد دیواری می تواند به مرتب نشان دادن اتاق ها کمک بیشتری کند و با جای دادن وسایل اصلی اتاق باعث شود محیط بزرگ تر از آنچه که هست جلوه کند. بهتر است کمد های دیواری به گونه ای طراحی شوند که از کف اتاق تا سقف اتاق را پوشش دهند و رنگ آنها نیز مطابق با رنگ کلی دیوارها انتخاب شود تا ترکیب متمایزی را ایجاد نکند. طراحی خطوط عمودی روی کمدها که در تصویر می بینید، و از کف تا سقف اتاق امتداد یافته اند، باعث می شود از نظر بصری ارتفاع سقف بلند تر به نظر برسد و در عین حال قفسه بندی کوچکی که در کنار آنها قرار دارد، با خطوط افقی، کنتراست بسیار خوبی ایجاد نموده است.

محل قرارگیری تلویزیون

 ایده های استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون اتاق نشیمن
تلویزیون ها یکی از وسایل اصلی موجود در اتاق های نشیمن هستند، و باید در دکوراسیون این بخش از خانه هم مورد توجه قرار گیرند. اما وجود آنها در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن مشکلاتی را هم ایجاد می کند. مشکل اول این است که ظاهر آنها معمولا جز یک صفحه بزرگ سیاه و تیره نیست و در نظر گرفتن آن در ترکیب بندی دکوراسیون، توجهات خاص خودش را می طلبد و باید همخوانی مناسبی با دیگر اجزای دکوراتیو اتاق داشته باشد.
مشکل بعدی این است که تلویزیون ها باید در ارتفاع پایین و روی دیواها نصب شوند یا مستقر گردند و همین امر باعث می شود که فضای پشت آنها به کلی غیر قابل استفاده شود. بنابراین بهترین راه برای قرار دادن تلویزیون ها در اتاق نشیمن، طراحی قفسه ای روی دیوار، و در نظر گرفتن مکانی مشخص برای آن است. به این شکل استفاده بهینه تری از فضا خواهد شد و محلی برای قرار دادن وسایل و سایر المان های دکوراتیو کوچک در اطراف تلویزیون هم فراهم می شود.

پنهان کردن میز کار در یک کمد

 ایده های استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون اتاق نشیمن
یکی از بهترین ایده هایی که می توان برای سر و سامان دادن به اتاق نشیمن ارائه کرد، استفاده از یک کمد کوچک یا قفسه های دردار برای طراحی میز کار است. با این کار می توانید بخش زیادی از شلوغی اتاق نشیمن را که مربوط به وسایل کاری و خرده ریزهای آن می شود را در یک فضای کوچک گردآوری کنید تا هر وقت به آنها نیاز نداشتید، با بستن درهایش محیط اتاق را مرتب نشان دهید. حتی کامپیوتر ها و دیگر وسایل بزرگ خود را نیز می توانید در همین کمدها جای دهید و از آنها به عنوان یکی میز کار مخفی بهره گیرید.

مبلمان جادار

 ایده های استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون اتاق نشیمن
ایده استفاده از مبل هایی که بتوانند بخشی از وسایل ریز و درشت اتاق نشیمن را در خودشان جای دهند و بتوان از آنها به عنوان کمدهای کوچک استفاده کرد، بسیار جالب خواهد بود. این نوع مبلمان معمولا به شکل خلاقانه ای طراحی می شوند، و می توانند به اشکال مختلف، فضایی را برای قرار دادن وسایل در بخشی از بدنه خود فراهم کنند. به عنوان مثال در انواعی از این مبل ها، بخش نشیمن مبل می تواند جدا شده و در زیر آن فضای مورد نظر برای قرار دادن وسایل در نظر گرفته شود، یا حتی با تعبیه کشوهایی در کنار مبل ها، این فضاها را سازماندهی کرد.
قرار دادن یک مبل میزبان یا زیرپایی در کنار مبلمان اتاق نشیمن هم می تواند ایده خوبی برای در نظر گرفتن محلی برای قرار دادن وسایل کوچک اتاق نشیمن مثل ریموت کنترل های تلویزیون، مجلات، اسباب بازی های بچه ها و … باشد. می توانید هنگام خرید مبلمان یا سفارش آنها، حتما چنین ایده های خلاقانه ای را در نظر بگیرید و با آگاهی بیشتر نسبت به این موارد، مبلمان مورد نظرتان را تهیه کنید تا اتاق نشیمن مرتب تر و منظم تری هم داشته باشید.
منبع برترینها
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد