آباژور ایستاده جذاب و بازیگوش به طراحی نیک رنلی

0

آباژورها ازجمله وسایلی هستند که به شیک و به‌روز بودن خانه و دفتر کار، کمک شایانی می‌کند. حتی بسیاری از افراد از این وسیله‌ی روشنایی، برای جذاب شدن مکان‌هایی که گیرایی ندارند، استفاده می‌کنند، چراکه به نظر می‌رسد آباژورها، عاملی بسیار تأثیر گذار در لوکس شدن دکور رستوران‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و دیگر مکان‌های تبلیغاتی و خصوصی، محسوب می‌شوند.

آباژور متحرک جذاب
آباژور متحرک جذاب

باید توجه داشت که این وسایل ظریف و پیچیده، همان‌طور که روشنایی و زرق‌وبرق را برای مکانی فراهم می‌کنند، به‌راحتی می‌توانند شکسته شوند و خسارت ببینند. خوشبختانه باید گفت که طراحی جدید نیک رنلی، یعنیآباژورهای ایستاده و بازیگوش، راه‌حلی برای جلوگیری از سقوط این آباژورها حین فشار و ضربه است. درنتیجه استفاده آن در فضاهایی که در آن ها رفت و آمد صورت می گیرد، انتخاب هوشمندانه‌ای است. استفاده از این آباژورهابه‌صورت دسته‌های چندتایی، با توجه به مکان موردنظر، جلوه منحصربه‌فردی به فضا می‌دهد. مثلاً یک دسته سه تایی در گوشه‌ای از اتاق‌خواب بزرگ، می‌تواند دکور بی‌همتایی باشد.

آباژور متحرک نیک رنلی
آباژور متحرک نیک رنلی

آباژور ایستادهنیک رنلی دارای طراحی ویژه‌ای است که شامل دو قسمت کروی شکل می‌شود. این وسیله دارای میله‌ای نازک است که دو کره را به هم وصل می‌کند. کره‌ی زیرین که روی سطح زمین قرار می‌گیرد، تمام وزن این آباژور را به زمین منتقل می‌کند و سبب می‌شود تحت هر فشاری هم که باشد، نیافتد و مانند تاندون ساعت در رفت‌وآمد باشد. در اصل می‌توان این آباژور زیبا را یک نور بی‌سیم دانست که در هر جای منزل می‌توان از آن استفاده کرد.

آباژور های گوی شکل نیک رنلی
آباژور های گوی شکل نیک رنلی

داشتن درک درست از فرآیند تولید و همچنین دانش آگاهانه از تکنولوژی، سبب شده تا طراح این آباژور، یعنی نیک رنلی، به فکر ساختن چنین محصولی بیفتد که تمامی تصورات راجع به طرح و شکل یک آباژور و تعاملات آن با کاربران را به چالش بکشد. نتیجه‌ی این تفکر چیزی نیست جز یک آباژور مینی‌مالیستی و بازیگوش که به‌راحتی قابل شکستن نیست. درحالی‌که جنس کره‌ی پایینی از فولاد است، سر لامپ یعنی نیمکره‌ی بالایی از سیلیکون ساخته‌شده است. LED هایی که توسط حباب سایه‌ای پنهان‌شده‌اند، از طریق یک باطری تغذیه می‌شوند. خود لامپ را هم، زمانی که نیازمند شارژ است، می‌توان به پریز برق متصل کرد. روشن کردن آن نیز، به‌راحتی با یک ضربه به میله‌ی میانی یا سر لامپ امکان‌پذیر است.

با این طراح کمی آشنا شویم

در سال ۲۰۰۱  نیک رنلی پس از اتمام تحصیلات خود در رشته طراحی صنعتی در موسسه سلطنتی فناوری ملبورن، اقدام به دایر کردن استودیوی طراحی خود با نامHAPPY FINISH DESIGNنمود. نیک رنلی با میلی شدید به طراحی ساده، در تلاش است تا محصولی با تعادل بصری و هماهنگی خاص بین کاربرد و معنی خود شی‌ء با مواد سازنده آن، تولید کند. فلسفه او در مورد طراحی‌هایش، ایجاد لذت توام با شادیست. او می‌گوید “طراحی برای من، ارائه‌ی یک مشکل و فرصتی جهت یافتن راه‌حل آن مشکل است. با این حال، درک شخصی من بسیار گسترده‌تر از این‌هاست. می‌توان گفت توانایی، احساس، شور و هیجانی است که در لحظه‌ی دیدن اشیاء به افراد دست می‌دهد. این مساله خیلی ساده به نظر می‌آید اما برای هر فرد با هر درک و دریافتی نیز خوشایند است. شیفتگی طراحی برای من، در توانایی‌ها و امکانات یک شی‌ء در گذشته، حال و آینده است.”

نیک رنلی
نیک رنلی
طراحی‌های مدرن نیک رنلی
طراحی‌های مدرن نیک رنلی

در طراحی‌های او می‌توان زندگی مدرن را در میان تکرار فرم‌های ساده و خانگی، کاملا احساس کرد؛ در حالی که کاربر به شدت درگیر شده است و واکنش احساسی در او پدید آمده است. این یکی از اهداف مهم نیک رنلی در طراحی است. برای وی طراحی یک فرآیند به اشتراک گذاشته شده است. محصول پایانی، به اندازه ای به دید سازنده، نیاز کاربر و اشتیاق شخصی وی برای بیان کردن آن، بستگی دارد. رنلی از دانش جامعی درباره‌ی مواد و همچنین فناوری برخوردار است و به طور مداوم تلاش می‌کند تا هرگونه محدودیت این موارد را بررسی کند. او به دنبال توسعه محصولاتی است که بسیار ساده اند، اما در عین حال خاص و لذت آفرین هستند.

طراحی‌های جذاب نیک رنلی
طراحی‌های جذاب نیک رنلی

او ایده‌ی طرح‌هایش را از تعامل افراد با اشیاء می‌گیرد. اینکه افراد مختلف چگونه و چرا از ابزاری استفاده می‌کنند و یا  اینکه آن ابزار می‌توانند چه کابردهای دیگری داشته باشند، برای او مهم است. برخورد رنلی با اشیایی که هرروز با آن‌ها در تماس است یا آن‌ها را می‌بیند، بسیار ویژه است. به‌طوری‌که همیشه به دنبال ایده‌های جدید با توجه به قابلیت‌های مواد و شیء موردنظر است. او معتقد است تابوها باید از بین بروند و ویژگی‌های ابزار را می‌بایست با بینش جدید و علمی موردبررسی قرارداد.

با تعدادی دیگر از طراحی های او آشنا شوید

از دیگر طراحی‌های او می‌توان به فرش‌های صد در صد پشمی اشاره کرد که از ۱۶ و ۲۲ طیف رنگی مختلف آبی و نارنجی که در دسته‌های چندتایی جای گرفته‌اند، تشکیل شده است؛ اندازه‌ی آن‌ها ۷۹ در ۱۱۸ است و وزنشان حدود ۲۸ کیلوگرم.

فرش‌های نیک رنلی
فرش‌های نیک رنلی

یکی دیگر از محصولات رنلی،میزهای جلو مبلیبسیار شیکی است که از جنس کریستال ساخته شده‌اند و دارای ۴ پلاتر چسبیده به هم هستند و درنتیجه ۳ محفظه را پدید می‌آورند که می‌توان در آنها، کتاب یا چیزهای دیگری قرار داد.

میز جلو مبلی طراحی شده توسط نیک رنلی
میز جلو مبلی طراحی شده توسط نیک رنلی
لامپ‌های قارچی شکل
لامپ‌های قارچی شکل

لامپ‌های قارچی شکل که مانند تاندون ساعت در رفت و آمد هستند، نیز یکی دیگر از طراحی‌های رنلی است که قبل ازآباژورهای بازیگوش، خود آن‌ها را روانه‌ی بازار کرد. این مدل لامپ‌ها ساخت مشترک او و یک سازنده فرانسوی است. لامپ‌های زیبا مانند قارچ‌های بی‌وزنی هستند که ریشه‌ی آن‌ها از زمین کنده شده است و در هوا معلق‌اند و مدام به این طرف و آن طرف می‌روند تا بالاخره در جای خود، آرام ‌گیرند.

لامپ‌های کارگاهی یا آتلیه‌ای، ساخته‌ی دیگر اوست. حباب این لامپ بر روی یک میله نازک قرارگرفته که قابلیت بالا و پایین آمدن را از ارتفاع ۳۰ سانتی متر تا ۱۷۵ سانتی متر، را دارد. این لامپ می‌تواند تا زاویه ۳۶۰ درجه چرخش داشته باشد که این عمل توسط یک چرخه‌ی آلومینیومی که بر روی میله تعبیه‌شده، انجام می‌گیرد. یعنی هنگامی‌که لامپ در ارتفاع و زاویه موردنظر تنظیم می‌شود، آن را از طریق این چرخه قفل می‌کنند تا ثابت بماند. دامنه کاربرد اینآباژورها بسیارگسترده است، اما با توجه به امکاناتی که دارند برای استفاده در کارگاه‌هایی که نیاز به متمرکز شدن نور هست و یا آتلیه‌ها، بسیار مفید هستند.

لامپ‌های کارگاهی نیک رنلی
لامپ‌های کارگاهی نیک رنلی

ناگفته نماند مبل‌های راحت و کلاسیک، بانام سافتلی، از بهترین طراحی‌های نیک رنلی محسوب می‌شوند. تختخواب، یکی از روشن‌ترین و ساده‌ترین مفاهیم برای بیان راحتی است. با دست‌کاری جزئی در طراحی مبل سافتلی، یک تختخواب زیبا را نیز مشاهده می‌کنید که تشک، بالشت و کوسن‌های متعددی دارد. ساختار این عناصر پایه، به‌گونه‌ای است که سه بالشت بزرگ به‌طور عمودی روی زمین قرار می‌گیرند که یکی از آنها پشتی است و دو بالشت دیگر دسته‌های مبل را تشکیل می‌دهند. فضای آن‌ها از طریق کنج‌ها که بسیار زیبا این دسته‌ها و بالشت عقبی را از هم جدا می‌کند، مشخص می‌شوند.

مبل‌های سافتلی
مبل‌های سافتلی
طراحی‌های نیک رنلی
طراحی‌های نیک رنلی

تشک‌هایی که از جنس بسیار نرمی هستند و قسمت نشیمنگاه مبل را در برمی‌گیرند، از طریق کوک‌های برجسته‌ای از هم جدا می شوند تا فضای نشستن را مشخص و آن را به سه قسمت تقسیم کنند. این قسمت قابلیت جابه‌جایی دارد و هرگاه کاربران قصد تبدیل کردن مبل به تختخواب را داشته باشند، می‌توانند نشمن را پایین، روی زمین و در کنار قسمت زیرین مبل قرار دهند تا تخت بزرگ‌تری داشته باشند. کوسن‌های موجود هم در سه سایز مختلف (مربع کوچک، مربع بزرگ و مستطیل شکل) موجود هستند که می توان از آنها به عنوان بالشت، استفاده کرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد