بررسی تخصصی نوت بوک شیائومی پرو ۲۰۱۸

0
 تصویر مرتبط
شیائومی شرکتی چینی است که اکثر کاربران آن را به خاطر گوشی های هوشمندش می شناسند، اما این شرکت در حوزه های مختلفی فعالیت دارد و در سال اخیر شاهد ورود شرکت شیائومی به بازار لپ تاپ ها بودیم؛ در این مطلب به معرفی و نقد و بررسی قدرتمند ترین لپ تاپ تولید شده توسط این شرکت چینی و یا Xiaomi Mi Notebook Pro می پردازیم.
تصویر مرتبط
 
تعدد حوزه های فعالیت شرکت شیائومی به جایی رسیده است که علاوه بر گوشی های هوشمند، دستبند های ورزشی و دیگر گجت ها، شاهد عرضه محصولاتی مانند پلوپز ، تصفیه کننده هوا و دیگر وسایل خانگی توسط این شرکت هستیم و با این اوصاف، دیدن لوگوی این شرکت بر روی هیچ محصولی نخواهد توانست تا ما را متعجب کند.
نتیجه تصویری برای ‪Mi Notebook Pro‬‏
شرکت شیائومی در ۱۸ ماه اخیر فعالیت خود را در بحث تولید لپ تاپ ها آغاز کرده و عرضه Mi Notebook Air 13.3، Mi Notebook Air 12 و Mi Notebook Pro به بازار از اولین نتایج تلاش این شرکت چینی برای رقابت در بازار لپ تاپ ها به حساب می آید.
 
 

طراحی

نتیجه تصویری برای ‪xiaomi notebook‬‏
«فوق العاده مدرن»، کوتاه ترین عبارتی است که می توانیم برای توصیف ظاهر Mi Notebook Pro به کار ببریم.
با نگاهی اجمالی به این محصول می توانیم آن را به یک مکعب مستطیل فلزی تشبیه کنیم که شرکت سازنده لبه های آن را کمی گرد کرده است؛ این لپ تاپ ابعادی معادل ۳۶۰ در ۲۴۴ در ۱۵ میلی متر دارد و با وجود وزن ۲ کیلوگرمی اش، نمی توانید خیلی روی حمل و نقل آسان آن حساب باز کنید.
نتیجه تصویری برای ‪Mi Notebook Pro‬‏
لپ تاپ Mi Notebook Air در مقایسه با Mi Notebook Pro قدرت سخت افزاری مشابهی را به نمایش می گذارد و به دلیل داشتن صفحه نمایش کوچک تر و به تبع آن ابعادی کوچک تر، وزن آن حدودا ۳۰ درصد کمتر از وزن Mi Notebook Pro است و البته قیمت پایین تری هم دارد؛ مهم ترین تفاوت میان این دو لپ تاپ در ابعاد و تعداد و تنوع درگاه های آنهاست به طوری که تنوع پورت ها در Mi Notebook Pro بیشتر از Mi Notebook Air است.
نتیجه تصویری برای ‪Mi Notebook Pro‬‏
با نگاه به لبه سمت چپ Mi Notebook Pro می توانید یک درگاه HDMI، ۲ درگاه USB Type A و جک خروجی صدا را مشاهده کنید، شرکت سازنده در لبه سمت راستی بدنه پورت هایی مانند ۲ درگاه USB Type C و درگاه کارت حافظه SD را جاگذاری کرده است که البته از یکی از دو درگاه USB Type C این لپ تاپ به عنوان ورودی منبع تغذیه برق استفاده شده است.
با نگاه به قسمت تحتانی لپ تاپ می توانید لوگوی شیائومی، دو بلندگوی تعبیه شده در دو طرف بدنه و روزنه های متعدد ایجاد شده برای ورود و خروج هوا به داخل لپ تاپ را مشاهده کنید.
 تصویر مرتبط

نمایشگر

با باز کردن لپ تاپ، صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی Mi Notebook Pro خود نمایی می کند، صفحه نمایش این لپ تاپ لمسی نیست و جالب است بدانید که شرکت سازنده برای مقاومت هرچه بیشتر صفحه نمایش در مقابل ضربه، آن را به پوشش Corning Gorilla Glass مجهز کرده است.
بهره مندی Mi Notebook Pro از یک لولای بلند برای اتصال بدنه اصلی و صفحه نمایش ما را به یاد لپ تاپ های شرکت اپل می اندازد و طراحی صفحه کلید این لپ تاپ شک ما را نسبت به تقلید شیائومی از سبک طراحی لپ تاپ های اپل را به یقین تبدیل می کند.
 تصویر مرتبط

صفحه کلید

صفحه کلید قریب به اکثر لپ تاپ های ۱۵.۶ اینچی در قسمت سمت راست، یک KeyPad مجزا را در خود جای داده اند و عدم وجود KeyPad مجزا در صفحه کلید Mi Notebook Pro یکی از ضعف های این لپ تاپ است. شرکت سازنده صفحه کلید این لپ تاپ را به صورت فول سایز و استاندارد طراحی کرده که درصد خطای کاربر در هنگام تایپ را به حداقل می رساند؛ دکمه های صفحه کلید به نرمی فشرده می شوند و شاهد کیفیت بالای ساخت محصول در این بحث هستیم.
تصویر مرتبط
 
 
صفحه کلید این لپ تاپ به نور پس زمینه مجهز شده است که البته فقط می توانید آن را فعال و یا غیر فعال کنید و امکانی برای انتخاب شدت نور و یا رنگ آن به کاربر داده نشده است؛ نقطه ضعف دیگری که در صفحه کلید Mi Notebook Pro شاهد آن هستیم مربوط به کمبود دکمه های میانبر و دو منظوره موجود در آن است.

کانفیگ دستگاه 

Mi Notebook Pro یکی از اولین لپ تاپ هایی است که در ساخت آن از پردازنده نسل هشتم شرکت اینتل استفاده شده است؛ ما در آزمایشات فنی خود نمونه ای با پردازنده Core i5-8520U را در اختیار داشتیم و پس از انجام اولین آزمایشات توانستیم تا برتری قاطع قدرت این پردازنده در مقایسه با پردازنده های نسل هفتم شرکت اینتل را حس کنیم؛ دلیل این مسئله هم این است که شرکت اینتل برای اولین بار موفق شده تا پردازنده های ۴ هسته ای را به این خانواده از محصولات خود اضافه کند.
پردازنده نصب شده بر روی این لپ تاپ ۴ هسته واقعی و ۴ هسته مجازی دارد، فرکانس پایه آن ۱.۶ گیگاهرتز بوده و به هنگام قرار داشتن لپ تاپ در حالت پردازش سنگین، این فرکانس به ۳.۴ گیگاهرتز خواهد رسید. پردازنده مذکور از ۶ مگابایت حافظه Cache استفاده کرده و به لطف فناوری جدیدی که در تولیدش به کار رفته از یک کارت گرافیکی آنبورد Intel UHD Graphics 620 پشتیبانی می کند. هرچه از قدرت این پردازنده جدید بگوییم کم است و برای اینکه درک بهتری از قابلیت های آن داشته باشید، باید بگوییم که قدرت پردازشی این پردازنده حتی از پردازنده ای مانند Core i7-7600U نیز بالاتر است.
 تصویر مرتبط
 
کارت گرافیکی Mi Notebook Pro از نوع Nvidia Geforce MX150 با ۲ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR5 است و به لطف بهره گیری از سیستم معماری پاسکال در تولید این کارت گرافیکی شاهد برتری ۳۰ درصدی  قدرت در آن نسبت به نمونه Nvidia Geforce 940MX هستیم.
Mi Notebook Pro یکی از معدود لپ تاپ های بازار است که از فناوری صدای Dolby Atmos پشتیبانی می کند و بهره مندی این لپ تاپ از دو بلندگوی ۲.۵ واتی Infinity ساخته شده توسط شرکت مطرح Harman Kardon کیفیت صدای Mi Notebook Pro را در بالاترین سطح قرار داده است. از دیگر مشخصه های سخت افزاری به کار رفته در لپ تاپ Mi Notebook Pro می توان به استفاده از ۸ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 و حافظه داخلی SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت اشاره کرد.
 نتیجه تصویری برای ‪Mi Notebook Pro‬‏

کارایی دستگاه 

در طول تجربه کاربری ما از این لپ تاپ، قدرت ارائه شده توسط Mi Notebook Pro بیشتر شبیه به یک لپ تاپ با پردازنده Core i7 بود تا لپ تاپی که از یک پردازنده Core i5 استفاده می کند، به لطف سخت افزار قدرتمند موجود در این لپ تاپ، Mi Notebook Pro توانست با اجرای بنچمارک CineBench نمره نهایی شگفت آور ۸۹.۴۴ فریم در ثانیه را کسب کند؛ نمره ای که هر لپ تاپی نمی تواند به دست آورد. باتری به کار رفته در ساخت Mi Notebook Pro، ۴ سلولی است و ظرفیتی معادل ۶۱ وات ساعت را داراست که در طول آزمایشات انجام شده توانست به مدت ۷ ساعت و ۲۲ دقیقه لپ تاپ را روشن نگه دارد.
 
 
عمر باتری Mi Notebook Pro نسبت به اکثر لپ تاپ های ویندوزی موجود در بازار در سطح بالاتری قرار دارد؛ البته عمر باتری این لپ تاپ هنوز هم قدرت رقابت با عمر طولانی باتری های به کار رفته در تولید سری لپ تاپ های Macbook شرکت اپل را ندارد.
باید بدانید که نسخه ویندوز ۱۰ نصب شده بر روی این لپ تاپ به طور پیش فرض از زبان چینی استفاده می کند و این مسئله ممکن است در برخی از مواقع سردرگمی کاربران را به دنبال داشته باشد. صدای تولید شده از لپ تاپ به هنگام انجام پردازش های سنگین بسیار بالاست و مطمئنا به هنگام کار در نیمه های شب هم اتاقی شما را بیدار خواهد کرد، البته اگر شدت صدای تولیدی فن های لپ تاپ برایتان اهمیت زیادی ندارد، می توانید روی عملکرد بی نقص سیستم خنک کننده Mi Notebook Pro حساب کنید.
 
صفحه کلید و تاچ پد این لپ تاپ هم عملکرد مطلوبی را به نمایش می گذارند و به هنگام آزمایش بر روی این لپ تاپ هیچ مشکلی را در عملکرد آنها مشاهده نکردیم. صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی Mi Notebook Pro به منظور استفاده در کار های روزمره و معمول، رضایت بخش است؛ صفحه نمایش این لپ تاپ دقتی Full HD دارد و رنگ های آن طبیعی به نظر می رسند، گرچه برخی از کاربران از تراکم پیکسلی نسبتا پایین آن انتقاد کرده اند.
 

نتیجه گیری نهایی

Mi Notebook Pro، به طور قطع یکی از قدرتمند ترین لپ تاپ های موجود در بازار است؛ تنها سوالی که لازم است قبل از خرید این لپ تاپ ۵ میلیون تومانی به آن پاسخ دهید، این است که آیا حاضر هستید با محدودیت های موجود در بحث پشتیبانی و خدمات پس از فروش محصولات شرکت شیائومی کنار آیید و یا خیر؟ اگر خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی از اولویت های اصلی شما به هنگام خرید یک لپ تاپ نیستند، Mi Notebook Pro یکی از بهترین انتخاب های در دسترس شماست.
 

نقاط قوت

  • عملکرد فنی خارق العاده
  • ارزش خرید بالا
  • طراحی خیره کننده
  • عمر باتری طولانی

نقاط ضعف

  • زبان پیش فرض در نظر گرفته شده، زبان چینی است و می تواند باعث سردرگمی کاربران شود
  • عدم پشتیبانی صفحه نمایش از فرمان های لمسی
  • صدای زیاد سیستم خنک کننده به هنگام انجام پردازش های سنگین
  • تصویر مرتبط
تهیه و ترجمه : محمد علی زارع
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد