نقش و نگار در دکوراسیون منزل خانه شما

1

به راستی که طراحی داخلی منزل شما نشانه‌ی ذوق و هنر و سلیقه‌ی شماست. به هیچ وجه نمی‌توان اثر درمانی طراحی داخلی را انکار کرد. با یک نگاه به دکوراسیون داخلی می‌توان به شخصیت صاحب خانه پی برد. رنگ و طرح اثاث منزل می‌تواند بر روحیه‌‌ی افراد تاثیر مستقیمی بگذارد. طیف رنگ سرد٬ گرم و یا حتی خنثی دنیای شما را نشان می‌دهد.

نورپردازی٬ نقش و نگار فرش٬ مبل٬ پرده و حتی طرح کاغذ دیواری‌ها بیان می‌کنند که شما دنیا را چگونه می‌بینید. ما می‌توانیم با انتخاب آگاهانه‌ی رنگ و نقش و نگار طراحی داخلی فضایی که در اختیار داریم تاثیر درمانگری بر ذهن و روح  آشفته وخسته‌ی خود بگذاریم. وقتی وارد یک فضای جدید می‌شویم به راحتی می‌توان فهمید که اینجا چه رده‌ی سنی زندگی می‌کند٬ افراد روحیه‌ی شادی دارند یا که نه و یک سری نکات مرتبط با این موضوع.

شناخت درست از روحیه‌ی خود

شناخت درست از روحیه‌ی خود

 

روانشناسان معتقدند با تغییر دکوراسیون داخلی می توان تا حدود زیادی افسردگی و اضظراب را درمان کرد. اجسام و رنگ‌ها در این روند نقش بسزایی دارند. قبل از هر چیز باید از روحیه‌ی خود شناخت درستی داشته باشید. انسان‌های مختلف در مقابل رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون واکنش یکسانی از خود بروز نمی‌دهند. موقعیت٬ سن و سال، جنسیت، احساسات همه در این باره موثر هستند. نقش و نگار اثاثیه‌ی خانه از چه چیز تبعیت می کند؟ سنت؟ مدرنیته؟ فرهنگ؟ هنر؟ مذهب؟ رنگ این نقش و نگارها چطور؟ چه احساسی را در شما زنده می‌کند؟ همه‌ی این موارد در روحیه‌ی ما تاثیرگذارند. قبل از خرید وسیله‌ای به نقش و نگارهای آن توجه کنید شاید طرحی که بروی آن نقش بسته با اعتقادات شما جور در نیاید و یا با افکار و نظرات شما مغایرت داشته باشد. با توجه به فهم هنری حتی جزئیات حائز اهمیت هستند. زیرا اجزاء کوچک از حافظه پاک نمی شوند.

زیبایی و آرامش در طرح و رنگ ایرانی

زیبایی و آرامش در طرح و رنگ ایرانی

نقش و نگار فرش‌‌های ایرانی در هر کجای دنیا به خانه حس و حال زندگی می‌دهند. خانه را از کرختی، سردی و صرفا دکوری بودن می‌اندازد و گرما و صمیمیت خاصی به فضا می‌بخشد. فرش‌های پر نقش و نگار را علاوه بر زیر پا می‌توان قاب گرفت و بعنوان تابلو فرش استفاده کرد و گرمای بیشتری به خانه بخشید. ظروف مینا کاری و ظرف‌های سفالی با طرح‌های سنتی گوناگون به دلیل رنگ آبی که دارند آرامش خاصی به همراه دارند. آبی فیروزه‌ای که به آبی ایرانی شهرت دارد پر از حس آرامش است. می‌توان از اشیائی با این رنگ به روی دیوار‌ها، روی میز در هر کجای منزل به صورت مناسبی استفاده کرد. علاوه بر آن طرح‌هایی با رنگ آبی در کنار سفید احساس پاکیزگی و آسایش را منتقل می‌کنند.

 

دکوراسیون داخلی متناسب با مکان

دکوراسیون داخلی متناسب با مکان

شاید بعضی‌ها در بکار بردن وسایل طرحدار در دکوراسیون داخلی محتاط عمل می‌کنند اما اگر مبلمان و یا سایر وسایلی که دارای نقش و نگار هستند را به درستی در کنار هم استفاده کرد٬ می‌توان فضای مناسبی برای اعضای خانواده مهیا کرد. تصور کنید وارد مطب یک پزشک می‌شوید از همان ابتدا در و دیوار را با تابلو‌های فراوان و با تنالیته‌ی تند مواجه می‌شوید. مبل‌های قرمز و دیوارهای پر نقش و نگار٬ واکنش شما چیست؟ ضربان قلبتان بالا می‌رود و آن آرامشی که انتظارش را داشتید نمی‌یابید. طرح‌هایی که برای دیوارهای یک شرکت مهندسی استفاده می‌شود باید با نقش و نگارهای یک مطب دندان‌پزشکی فرق داشته باشد. اصلا مناسب نیست که در یک طراحی داخلی دفتر یک وکیل از اشکال هندسی و پلان‌های گوناگون بکار برده شود. با ادغام نقش و نگارهای مناسب در کنار هم می‌توان آسایش را به فضا وارد کرد. با استفاده از طرح‌هایی که الهام گرفته از طبیعت هستند می‌شود از قیل و قال و آشفتگی زندگی شهری کمی فاصله گرفت.

هماهنگی طرح‌ها و نقش‌ها

هماهنگی طرح‌ها و نقش‌ها

طرح های سوزنی آبی به روی زمینه‌ی سفید می‌توانند مانند یک ظرف چینی با ارزش بعنوان رویه‌ی مبل یا میز در نشیمن شما بدرخشند، البته باید همچین طرحی را با چیز دیگری چون پرده و یا قسمتی از کاغذ دیواری هماهنگ کرد. یک صندلی میزبان با نشیمنی سفید که روی آن گل های قرمز نقش بسته و با کوسن‌های مبلمان ست شده تصور کنید آیا می‌توانید جلوی خود را بگیرید و روی آن ننشینید؟ حال همه‌ی جای خانه را با این نقش و نگار تصور کنید واقعا خسته کننده و دلهره آور است. حتما برایتان اتفاق افتاده که وارد جایی بشوید که از در و دیوار آن طرح‌های شطرنجی ببارد اصلا قصد این را ندارم که سرگیجه‌‌ای که در آن حال به شما دست داده یادآوری کنم. پس نقش و نگار را باید مناسب و به جا استفاده کرد.

تاثیر طرح و رنگ در آشپزخانه

 

بیاید یک تصویر خوشایند خلق کنیم، یک میز غذا خوری به رنگ چوب با صندلی‌های ززرد رنگی که شما را به یاد گل های آفتابگردان می اندازد؟ حتما اشتهایتان باز شده. حال آشپزخانه‌ای را تصور کنید که دارای کاشی‌هایی با گل‌های آبی است و یا هنگام غذا خوردن بشقاب‌ و ظروف تزئینی با همین رنگ درست روبرویتان به دیوار آویزان است مسلما اشتهایتان کم می‌شود. پس در اینجاست که پی می‌بریم باید رنگ‌ها و طرح‌ها را مناسب با فضا انتخاب کرد.کنده‌کاری‌های روی کابینت‌های آشپزخانه بسیار زیباست اما افراط در این مورد آشپرخانه را به یک مکان شلوغ و کوچک تبدیل می‌کند. در آشپرخانه‌ای به رنگ سفید استفاده از چهارپایه‌های پشت کانتر با نقش راه راه فضایی ساحلی و آرامبخش خلق می کند.

 

تاثیر طرح و رنگ در آشپزخانه
تاثیر طرح و رنگ در آشپزخانه
تاثیر طرح و رنگ در آشپزخانه
تاثیر طرح و رنگ در آشپزخانه
نقش و نگارهای مؤثر در اتاق نشیمن

نقش و نگارهای مؤثر در اتاق نشیمن

در خانه‌های آپارتمانی امروزه با کمبود فضا مواجهیم. برای چیدمان این خانه‌ها باید از تجربه و خلاقیت بیشتری بهره برد زیرا باید محیط را بزرگتر ازآنچه که هست نشان داد. اتاق پذیرایی خانه‌هایی با مساحت کم را نباید زیاد شلوغ کرد. می‌توان از آینه‌های که دارای قاب‌های نقش دار و سفید هستند  استفاده کرد. نباید همه‌ی مبلمان گل‌دار باشند. به طرحدار بودن یکی از مبلمان ها و ست شدن با کوسن‌ها باید بسنده کرد. در خانه‌ای که پر از طرح و رنگ و نقش باشد دل‌آشوبه خواهید داشت. خانه‌هایی که تمام مبلمان و دکوراسیون پر از طرح و نگارهای سلطنتی است مطمئن باشید که احساس راحتی نخواهید کرد. از اشیاء کوچک با ظریف‌کاری کمتری استفاده کنید تا فضای خانه بزرگ‌تر به چشم بیاید. در خانه‌های بزرگ درست برعکس است. داشتن فضای خالی زیاد خانه را سرد و بی‌روح نشان می‌دهد. کسانی که دارای پذیرایی بزرگی هستند دستشان بازتر است اما هنوز در این مکان‌ها هم باید هنرمندانه کارکرد. زیاد شلوغش نکنید قرار نیست هرکسی که وارد می‌شود خانه‌یتان را با سمساری اشتباه بگیرد.

طراحی داخلی ارزان

طراحی داخلی ارزان

اختصاص دادن یک دیوار به قاب عکس‌های خانوادگی به خودی خود بهترین نقش و نگار برای یک خانه است. داشتن یک قفسه‌ی کتاب و یا فیلم‌های مورد علاقه به جای تابلوهای عجیب غریب گزینه‌ی مناسبی برای دکوراسیون داخلی است. بهتر است از وسایلی برای تزیین و پر کردن خانه استفاده شود که با آن‌ها احساس معذب بودن نداشته باشید. حتی جنس اجسامی که بر روی آن‌ها نقش و نگار حک می‌شود بروی روحیه افراد تاثیرگذارند به‌عنوان مثال چوب چون از جنس طبیعت است سخت، نمای مصنوعی و سرمای فلز را ندارد. به هنر چیدمان محیط باید بیشتر دقت کرد. همه ی این‌ها با استفاده از مهارت های دکوراسیون داخلی امکان پذیر است. در انتخاب طرح و رنگ وسایل باید حواستان باشد که انتخاب هایتان موجب بی نظمی و آشفتگی نشود و همواره راحتی و آسایش و آرامشی که درخانه انتظار می رود مد نظرتان باشد.

منبع : سایت خوگر 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد