راهنمای خرید مبلمان اداری

0
اگر شما هم تابه‌حال دست اندرکار دکوراسیون اداری یا مسئول خریدمبلمان اداری بوده‌اید می‌دانید که کاری است سهل و ممتنع. سهل ازاین‌جهت که اصلی‌ترین نیازهای شما میز اداری، صندلی اداری، کتابخانه اداری و فایلینگ است که به‌وفور در بازار یافت می‌شود و سخت یا ممتنع ازاین‌جهت که تنوع کالاهای موجود در بازار و تنوع نیازهای کارکنان به‌گونه‌ای است که انتخاب از میان این اقلام را کار سختی می‌کند و مدت‌ها ذهن شمارا درگیر خواهد کرد. در این مطلب سعی می‌کنیم با یادآوری نکاتی در خصوص هریک از این دسته‌های کالایی مبلمان اداری شمارا به انتخاب مناسب نزدیک‌تر کنیم.
انواع صندلی

صندلی اداری

صندلی‌های اداری با تنوع و قیمت‌های گوناگون در بازار عرضه می‌شوند. رایج‌ترین نام‌هایی که در این حوزه خواهید شنید عبارت‌اند از صندلی مدیریتی ، صندلی معاونتی، صندلی کارمندی و کارشناسی، صندلی کنفرانس، صندلی کانتر و صندلی انتظار. اما واقعیت این است که هیچ‌یک از این نام‌ها دربردارنده ویژگی‌های استاندارد و یکسانی نیستند. شاید بهتر باشد شما در هنگام خرید صندلی‌ها را بر اساس ویژگی‌های مورد انتظارتان مورد ارزیابی قرار دهید.

برخی ویژگی‌ها به‌راحتی قابل‌مشاهده‌اند و می‌توانید بر اساس آنها محدوده موردنظر خود را کوچک‌تر کنید. برای مثال انتخاب میان صندلی ثابت یا صندلی چرخ‌دار، صندلی دسته‌دار و بدون دسته، صندلی پشت بلند و پشت کوتاه به‌راحتی امکان‌پذیر است. آنچه که ممکن است قدری گیج‌کننده باشد مکانیزم یا همان مکانیسم صندلی‌هاست. به‌جز صندلی‌های انتظار که معمولاً ثابت هستند و برخی از انواع صندلی کنفرانس تفاوت اصلی سایر صندلی‌های اداری به مکانیزم‌های استفاده‌شده در آن برمی‌گردد. مکانیزم‌هایی که امکان تنظیم ارتفاع صندلی از زمین و گردش نشیمن به حول محور مربوطه را می‌دهند، امکان تنظیم وضعیت پشتی و گاهی تنظیم ارتفاع دسته را فراهم می‌کنند.
صندلی های مدیریتی

صندلی های مدیریتی

صندلی دارای مکانیزم

صندلی دارای مکانیزم

استفاده از مکانیزم برای تنظیم ارتفاع و چرخش صندلی بسیار متداول است و تقریباً تمامی صندلی‌ها مدیریتی، معاونتی، کارمندی و کارشناسی و برخی از صندلی‌های کنفرانس از آن برخوردارند. اما امکان تنظیم پشتی را همه صندلی‌ها ندارند. خوب است بدانید که تنظیم وضعیت پشتی به دو حالت صورت می‌گیرد. یکی با مکانیسم تیلت که کف و پشت باهم و در راستای افق به‌عقب و جلو می‌رود و دیگری با مکانیزم سینکرون که موجب می‌شود بتوانید زاویه میان کف و پشتی را به‌دلخواه تنظیم کنید. صندلی‌های دسته‌داری که از امکان تنظیم ارتفاع دسته برخوردارند نیز معمولا محدود هستند. بهتر است هنگامی‌که قصد خرید یک صندلی رادارید از قبل بدانید برای کدام گروه از کارکنان چه نوع مکانیزمی ضروری است.
نتیجه تصویری برای دکوراسیون اداری
آنچه معمول است این است که برای مدیران از صندلی‌های پشت بلند برخوردار از مکانیزم‌های بیشتر برای تنظیم بخش‌های مختلف استفاده می‌شود و برای سایر کارکنان معمولاً به صندلی‌های پشت کوتاه با مکانیزهای اصلی اکتفا می‌گردد.
مبل های اداری

مبل اداری

برای خریدمبل اداریشما با گزینه‌های متعددی مواجه هستید. مبل اداری را می توان در اتاق مدیریت ، در فضای مدیران میانی و کارشناسانی که نیاز به جلسات متعدد دارند، در فضاهای انتظار شرکت ها، سازمان ها و بانک ها و حتی اخیرا به عنوان بخشی از فضای کار در استارتاپ ها و فضاهای کاری که می خواهند کارکنان لپ تاپ به دستشان گاهی در موقعیت راحت تر و غیر رسمی تری کار کنند استفاده کرد.
نتیجه تصویری برای دکوراسیون اداری
برخی از مبل‌های اداری برای جلسات طولانی مدیران مناسب هستند و فرم و راحتی آنها نزدیک به آن چیزی است که به‌عنوان مبل راحتی در یک فضای نشیمن مورداستفاده قرار می‌گیرد. در برخی دیگر از مبل‌های اداری به جنبه زیبایی بیشتر از راحتی توجه شده و درواقع جزئی از دکوراسیون محیط کار شما محسوب می‌گردند و الحق که به خوبی این وظیفه را انجام می‌دهند. ولی شاید بهتر باشد برای جلسات کوتاه و در فضاهای عمومی شرکت از آنها استفاده کنید.
تصویر مرتبط
برخی از مبل‌های اداری بیشتر نزدیک به صندلی هستند و برای فضاهای کوچک یا فضاهای انتظار و نشیمنی که باید تعداد زیادی را در خود جای بدهد طراحی‌شده‌اند. بهتر است از قبل بدانید که مبل را برای چه فضا و کارکردی می‌خواهید و درضمن‌آنکه نیم‌نگاهی هم به سبک دکوراسیون فضای اداری خود داشته باشید تا زمانی که با تنوع آنها مواجه می‌شوید راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید. مبل‌های اداری کلاسیک و مبل‌های اداری مدرن به‌راحتی قابل‌تشخیص و تفکیک هستند و هر یک حال و هوای خاصی را در محیط ایجاد می‌کنند.
چیدمان مبل اداری

چیدمان مبل اداری

میز اداری

میز اداری

 

وقتی صحبت از میزهای اداری می‌شود نمی‌شود به تنوع بالای آن‌ها توجه نکرد. میزهای اداری برای فضاهای مختلف تعریف‌های متفاوتی دارند. نوع میزی که در فضاهای اداری کلاسیک که معمولاً ادارات و سازمان‌های دولتی را شامل می‌شود مورداستفاده قرار می‌گیرد با نوع میزی که در بسیاری از شرکت‌های خصوصی و به‌خصوص سازمان‌های به‌روز تر نظیر استارتاپ ها مورداستفاده قرار می‌گیرد کاملاً تفاوت دارند. در اولی میزهای اختصاصی غالباً بزرگ با فایل و کشو بیشتر موردتوجه است و در دومی میزهای بسیار ساده و گاهی باقابلیت کارگروهی.
مبلمان صفحه ای
 
خوب است بدانیم که معمول‌ترین نوع میزهای اداری موجود در بازار مبلمان صفحه‌ای است که با استفاده از اوراق چوبی نظیر نئوپان و ام دی اف ساخته می‌شود. ام دی اف تخته فیبر با چگالی متوسط است که به روش خشک تولیدشده و به انواع مختلفی روکش می‌شود و نئوپان فراورده‌ای کامپوزیتی است که از خرده چوب‌هایی نظیر تراشه کارخانه‌های چوب همراه با رزین مصنوعی ساخته می‌شود. معمولاً میزهای نئوپان سبک‌تر و ارزان‌تر هستند و محصولات ام دی اف سنگین‌تر و گران‌تر. بیشتر محصولات بازار اداری ایران دارای روکش ملامینه هستند ولی در برخی محصولات گران‌تر از روکش‌هایی نظیر پلی گلاس یا هایگلاس استفاده می‌شود.
میزهای اداری ازنظر فرم، خطی یا آل هستند و گاهی به آنها میز کنفرانس متصل می‌شود. در دهه های هفتاد و اوایل دهه هشتاد در ایران میزهای مدولار بسیار مورد استقبال قرارگرفته بود که می‌شد با افزودن یا کاهش قطعات میز را به فرم‌های متفاوتی درآورد ولی در حال حاضر از این نوع میز کمتر استفاده می‌شود و تنها در میزهای کنفرانس و میزهای کار گروهی خاصیت مدولار بودن هنوز تا حدودی رعایت می‌شود.
متداول‌ترین نام‌ها در حوزه میز اداری میز مدیریت، میز کارمندی و کارشناسی، میز کنفرانس، میز کارگروهی، میز کامپیوتر و میز کانتر هستند. البته در ادارات میز جلو مبلی و میز عسلی نیز در کنار مبلمان اداریمورداستفاده قرار می‌گیرند.
میز های مدرن
 
میز کنفرانس
 
در هنگام انتخاب و خرید میز کنفرانس بهتر است حواستان باشد به وزن میز دقت کنید. گاهی میزهای کنفرانس بزرگ شمارا با مشکلات زیادی برای جابجایی و نظافت زیر و اطراف مواجه می‌کنند. اگر می‌خواهید از میزهای با ظرفیت بالای دوازده نفر استفاده کنید حتماً دقت کنید که میز به قطعات کوچک‌تر برای جابه‌جایی تقسیم شود.
در انتخاب میز هم همانند مبل سبک طراحی فضای اداری بسیار تعیین‌کننده است که چه نوع میزی استفاده کنید. قبل از اقدام به جستجو و خرید حتماً از سبک فضای اداری موردنظرتان مطمئن شوید. میزها می‌توانند به شما دررسیدن به یک فضای مدرن یا کلاسیک کمک کنند و اگر به این مسئله توجه کافی نداشته باشید فضا را بسیار شلخته و ناهمگون خواهند کرد.
کتابخانه های اداری
 

کتابخانه های اداری

کتابخانه‌های اداری نیز همانند سایر بخش‌هایمبلمان اداریدارای تنوع و کارکردهای متفاوتی هستند. از کردنزا و بوفه بیشتر برای تکمیل ست مبلمان مدیران استفاده می‌شود و معمولاً دکوراتیو تر از کتابخانه‌های معمولی هستند. گاهی در بخش‌هایی از آنها از ویترین و شیشه استفاده‌شده و فضاهایی برای گذاشتن کتاب و اقلام دکوری یا نشان‌ها و تقدیرنامه‌ها در آنها وجود دارد. قاعدتاً کردنزا و بوفه‌ها معمولاً قدری از سایر کتابخانه‌ها گران‌تر هستند.
تصویر مرتبط
در سایر بخش‌های شرکت معمولاً از کتابخانه‌هایی که دارای گنجایش کافی و ارتفاع مناسب میان طبقات برای قرار دادن انواع زونکن و جا مجله ای هستند استفاده می‌شود. این کتابخانه‌ها می‌توانند دارای درب چوبی یا شیشه‌ای یا بدون درب باشند. البته انواع متنوعی از کتابخانه با ترکیب دو یا سه بخش فوق هم یافت می‌شود. قاعدتاً کتابخانه‌ها هم در عرض‌ها و ارتفاع‌های مختلف عرضه می‌شوند. این مسئله به شما این امکان را می دهد که برای هر کارمند یا هر فضایی که کتابخانه انتخاب می کنید از اندازه متناسب استفاده کنید.
کتابخانه و فایلینگ اداری
 گاهی ممکن است برای تکمیل کاربری یک میز یا قرار دادن اقلامی مانند پرینتر و اسکنر نیاز به ساید یا بغل میز داشته باشید. سایدها  هم که در گروه کتابخانه می گنجند و معمولاً دارای چند کشو یا کمدی برای قرار دادن اوراق مرتبط با کاربری آن هستند.
هیچ‌یک از کتابخانه‌های فوق برای بایگانی حرفه‌ای چندان مناسب نیستند و برای این منظور معمولاً از فایل‌های دو، سه یا چهار کشو یا قفسه‌های مخصوص بایگانی که امکانات خاصی برای نگهداری پوشه‌ها هستند استفاده می‌شود. اگرچه که امروزه با اتوماسیون اداری و نگهداری اسناد به‌صورت الکترونیک نیاز به بایگانی فیزیکی روزبه‌روز کمتر می‌شود ولی برای برخی مشاغل مطمئناً هنوز نگهداری فیزیکی اسناد ضروری است.
گاو صندوق

گاو صندوق

اگر انبارش یا نگهداری اسناد و مدارک را جامع‌تر ببینیم گاوصندوق‌ها هم جزو سیستم انبارش یک سازمان به‌حساب می  آیند. گاوصندوق‌های ضد حریق فضایی ایمن برای نگهداری اسناد و اوراق بهادار و مهم یک شرکت فراهم می‌کنند.
ملرومات اداری

ملزومات و لوازم اداری

نیازی به گفتن نیست که انواع ملزومات و لوازم اداری برای تکمیل فضا موردنیاز است. این ملزومات از ست رومیزی مدیریتی تا انواع ست رومیزی کارمندی، کازیه، زیر پایی و انواع سطل را در برمی‌گیرد. در بخش ملزومات نیز توجه به نوع دکوراسیون فضا و نیازهای مشخص کارکنان الزامی است. ناهماهنگی این اجزا با دکوراسیون محیط ممکن است تمام هزینه و زحماتی را که شما برای تجهیز مجموعه به‌کار برده‌اید زیر سؤال ببرد. در فضاهایی با دکوراسیون اداری کلاسیک  بیشتر از اقلام تکمیلی چوبی و چرمی و برای فضاهای مدرن از محصولات فلز یا با نمای فلزی استفاده می‌شود.

اهمیت عاملی به نام قیمت محصول

گاهی شما برای خرید بودجه محدودی در اختیاردارید. حتی اگر بودجه‌تان هم محدود نباشد خرید باقیمت مناسب یک هنر است و برای بسیاری از کسب‌وکارها که دارای حاشیه سود بالایی نیستند ضروری است. پس هنگام خرید به‌تناسب محصول با نیازتان و قیمت مناسب آن دقت کنید. معمولاً اگر محصولات دارای برند معتبر را می‌خرید می‌توانید خیلی راحت از صحیح بودن قیمت اطمینان حاصل کنید. این محصولات از سوی تولیدکننده باقیمت مشخص یکسان برای مشتری نهایی در سراسر کشور عرضه می‌شوند. پس از طریق یک منبع موثق دارای قیمت‌های روز قبل از خرید قیمت را چک کنید. کلیه محصولات در سایت خوگر دارای قیمت فروش تولیدکننده هستند و شما می‌توانید چه از سایت خرید می‌کنید چه به هردلیلی مایل به خرید از مکان‌های نزدیک به خود هستید با مراجعه به سایت از قیمت خرید محصول اطمینان حاصل کنید. گاهی قیمت بالاتر یک محصول از دیگری به دلیل کیفیت‌های خاصی است که ممکن است مورد نیاز شما نباشد. در بسیاری از شرایط یک میز نئوپان همان کارایی میز ام دی اف را خواهد داشت و شاید لزومی نداشته باشد شما قیمت بیشتری برای میز دوم بپردازید. پس می‌توانید در خرید خود روی گزینه‌ها و کیفیت‌های اصلی متمرکز باشید و بهترین کالای منطبق با نیاز خود را خریداری کنید.

تجهیزات صوتی و تصویری

در بسیاری از فضاهای اداری به‌خصوص فضاهای بزرگ نیاز به امکانات صوتی و تصویری ویژه احساس می‌شود. انواع آمپلی فایر و بلندگو در محیط‌های اداری مورداستفاده قرار می‌گیرند و در بسیاری از اتاق‌های کنفرانس نیاز به میکروفن کنفرانس برای استفاده شرکت‌کنندگان در جلسات احساس می‌شود. انواع برد هوشمند نیز امروزه در اتاق‌های جلسات کاربرد دارند.
منبع : خوگر
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد