نظم و هارمونی در دکوراسیون منزل

0

 

هیچ کسی نیست که از نظم و پاکیزگی بدش بیاید! یک خانه و اتاق منظم حس دلپذیری به انسان القا می‌کند و باعث راحتی بیشتر در فضا می‌شود. اما ایجاد چنین نظمی آنطور هم که به نظر می‌آید راحت نیست. خانه‌های امروزی آنقدر بزرگ نیستند و فضای کافی برای قرار دادن وسایل در خود را ندارند. با این اوصاف چاره چیست؟

سازماندهی خانه
سازماندهی خانه و وسایل آن می‌تواند موجب راحت‌تر، کارآمدتر و حتی دلپذیرتر شدن فعالیت‌های روزمره‌ی شما بشود. سازماندهی خانه لازم نیست خیلی سخت و وقت‌گیر باشد، تنها کافی است کمی از وقتتان را برای ایجاد محیطی منظم، آرام و تازه بگذارید. در ادامه به شما راه‌حل‌هایی برای سازماندهی هرچه بهتر وسایل برای ایجاد نظم و هارمونی در خانه پیشنهاد می‌کنیم.
سازماندهی خانه

۱. ایجاد لیست کارها

شاید به نظرتان این بخش خیلی مهم نباشد اما اولین و مهمترین قدم شاید همین لیست داشتن است. با ایجاد لیستی از کارهایی که لازم است برای سازماندهی خانه خود در هر روز انجام دهید نه تنها از تعداد کارهای خود و زمانبندی کافی برای آن‌ها مطلع می شوید، بلکه به نوعی ذهن خود را هم سازماندهی می‌کنید. مطمئن باشید یک لیست برنامه شما را در انجام کارهایتان حسابی جلو می‌اندازد.

سازماندهی خانه

۲. دور ریختن اضافات: جنگ با مصرف‌گرایی

یکی دیگر از مهمترین مراحل در سازماندهی یک خانه این است که سعی کنید بار اضافات خانه را کم کنید. اگر خانه‌ی شما کوچک است و به اندازه کافی فضا برای قرار دادن وسایلتان ندارد شاید بهتر است اول وسایلتان را کم کنید! این کار در ابتدا به نظر سخت می‌رسد اما وقتی خودتان را مجبور به این کار کنید و ببینید که چقدر اضافات در خانه خود دارید که با دور ریختن آن‌ها فضای خانه‌تان کاملا باز می‌شود خودتان هم خوشحال می‌شوید. برای مثال وسایل داخل یک کابینت را خالی کنید. اگر می‌بینید از یک وسیله چندین عدد دارید و تنها از یکی از آن‌ها استفاده می‌کنید اضافات آن را حذف کنید. مطمئن باشید افراد دیگری هستند که با استفاده از این وسایل زندگی لذت بخش تری خواهند داشت و شما از این بخشش خود خشنود خواهید شد.

سازماندهی خانه

۳. سازماندهی اتاق به اتاق

سازماندهی و نظم دادن به خانه کاری هیجان‌انگیز است. آنقدر که آدم دلش می‌خواهد همه جا را یکباره منظم کند. برای همین دل و روده‌ی کمد‌های اتاق و کابینت‌های توی آش‍‍پزخانه را توی یک روز بیرون می‌ریزیم تا همه را باهم مرتب کنیم! خب نتیجه از همین حالا مشخص است. وقتی همه چیز را وسط خانه بریزی نه تنها کلی از انرژی‌ات هدر می‌رود، بلکه آشفتگی کاری که انجام داده‌اید چنان زیاد است که تمام هیجانتان فرو کش می‌کند و بعد می‌مانید که چطور همه این جمعه‌بازار را از وسط خانه جمع کنید! بهترین راه برای سازماندهی صحیح خانه این است که اتاق به اتاق عمل کنید و با تمام شدن هر اتاق سراغ اتاق بعدی بروید. در این صورت نه تنها در زمانی کمتر همه جا را منظم می‌کنید بلکه از نتیجه کار خود نیز لذت می‌برید.

سازماندهی خانه

در ادامه نکاتی مربوط به سازماندهی هر بخش خانه را به شما ارائه می‌دهیم که می‌تواند در هرچه منظم‌تر کردن خانه شما مفید واقع شود.

سازماندهی آشپزخانه
سازماندهی آشپزخانه
  • آش‍‍پزخانه

برای سازماندهی آشپزخانه خود بهتر است ابتدا با یخچال شروع کنید. خوراکی‌هایی که تاریخ مصرفشان گذشته است را دور بریزید. انواع خوراکی‌ها و میوه‌ها را با قرار دادن در ظرف‌های در بسته‌ی مرتب در یخچال قرار دهید تا دسترسی به هرچیزی آسان صورت بگیرد. موادی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را دم دست و موادی مانند ترشی‌هایی که دیر به دیر سراغشان می‌روید را در پشت دیگر وسایل قرار دهید.

سازماندهی آشپزخانه
سازماندهی آشپزخانه ادن صحیح وسایل در کابینت‌ها نیز بخش اساسی در منظم کردن و سازماندهی آشپزخانه است. برای هرچیزی جایی مشخص پیدا کنید. وسایلی که ندرتا از آن‌ها استفاده می‌کنید را در یک کابینت که دسترسی به آن سخت‌تر از بقیه است قرار دهید. داخل کابینت‌ها و کشوهای آشپزخانه را پارتیشن‌بندی کنید تا موجب منظم‌تر شدن هرچه بیشتر وسایل‌تان شوید.

شما حتی می‌توانید از در کابینت‌ها و یا دیواره‌ی خارجی آن‌ها برای آویزان کردن وسایلی که قابل آویزان کردن هستند استفاده کنید. این راه حل به‌خصوص برای کسانی که فضای کافی در آشپزخانه خود برای وسایلشان ندارند مفید است تا بتوانند از فضاهای مرده بهترین بهره‌وری را داشته باشند.

سازماندهی آشپزخانه
سازماندهی آشپزخانه
سازماندهی حمام و توالت
سازماندهی حمام و توالت
  • حمام و توالت

یکی از چیزهایی که بسیاری آن را در کابینت‌های موجود در توالت و حمام خود نگه‌داری می‌کنند دارو‌ها و قرص‌ها است. سازماندهی داروها فضای زیادی برای شما باز می‌کند. زیرا که در خانه هرکسی تعداد زیادی دارو وجود دارد که نه تنها خود شخص نمی‌داند برای چه چیزی مفید است بلکه تاریخ مصرف آن‌ها هم گذشته و می‌توانند بسیار مضر باشند. پس از جداکردن موارد ذکر شده. داروهای خود را در یک جعبه پلاستیکی دردار قرار دهید. همچنین سعی کنید برای وسایل بهداشتی و آرایشی، حوله‌ها و همینطور دستمال توالت از وسایل ذخیره‌سازی مثل انواع جعبه‌های منظم و … استفاده کنید.

سازماندهی اتاق نشیمن
سازماندهی اتاق نشیمن
  • اتاق نشیمن

اتاق نشیمن از مهمترین بخش‌های خانه است. در این فضا از مهمانان خود پذیرایی می‌کنید و اکثر اوقات روز را در کنار خانواده در آن می‌گذرانید. پس نظم و سازماندهی اتاق نشیمن از اهمیت بالایی قرار دارد. سعی کنید از شلوغ کردن این فضا بپرهیزید. وسایلی که ربطی به نشیمن ندارند را سرجای خود بگذارید. کتاب‌ها، بالش، لوازم بازی کودکان و … چیزهایی هستند که به علت استفاده بسیاری که از فضای نشیمن می‌شود در آن به وفور دیده می‌شوند. اما اگر می‌خواهید نشیمنی مرتب و زیبا داشته باشید سعی کنید این نوع وسایل را سر جای اصلی خود قرار بدهید.

سازماندهی اتاق نشیمن
سازماندهی اتاق نشیمن

استفاده از قفسه‌های عمودی در اتاق نشیمن بسیار مفید است. این قفسه‌ها به این علت که بلند و عمودی هستند فضای کمی اشغال می‌کنند و مکان کافی برای قرار دادن وسایلی چون سی دی و دی وی دی‌ها و … ایجاد می‌کنند. سعی کنید دیسک‌های خود را درون یک جعبه دسته‌بندی و سپس در قفسه‌های عمودی قرار دهید تا زیبا و منظم‌تر باشند.

سازماندهی اتاق نشیمن
سازماندهی اتاق نشیمن

میز جلو مبلی همانطور که در مقاله‌ی “میز جلو مبلی عنصری ساده ولی مهم در دکوراسیون منزل” درباره اهمیت آن توضیح دادیم، یکی از وسایلی است که نه تنها توجه زیادی به خود جلب می‌کند، بلکه یک عنصر همه کاره است. اما این همه کاره بودن موجب آشفتگی نیز می‌شود. به گونه‌ای که انواع و اقسام اشیاء بی ربط را می‌توان بر روی آن دید. به همین علت سازماندهی این میز را در خانه دست کم نگیرید.

سازماندهی اتاق کودک
سازماندهی اتاق کودک
  • اتاق کودک

شاید هیچ جای خانه به اندازه‌ی اتاق بچه‌ها به سرعت و شدت به هم نریزد. هر روز جمع کردن وسایل بازی بچه‌ها کار سختی است. پس باید راه حلی برای راحتی این کار پیدا کرد که  بتوان در زمانی کوتاه و به راحت‌ترین شکل، تمام این به هم ریختگی‌ها را جمع کرد. در این میان باز هم جعبه‌ها می‌توانند به داد شما برسند. با ریختن اسباب‌بازی‌ها در جعبه‌های مختلف و دسته‌بندی آن‌ها کارتان خیلی راحت می‌شود. به این شکل نه تنها اتاق را جمع کرده‌اید و به آن نظم و سازماندهی داده‌اید، بلکه در وقت خود هم صرفه‌جویی کرده‌اید. همچنین با مشخص کردن هر دسته از وسایل کودکتان او هم می‌تواند تنها جعبه‌ی مربوط به وسایلی که مورد نیازش است را بیرون بیاورد.

منبع خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد