نورپردازی چه نقشی در طراحی داخلی دارد؟

1

 

امروزه نورپردازی در طراحی داخلی٬ هنر محسوب می‌شود. اگر این کار به‌درستی انجام شود می‌توان تاثیر آن در زیبایی بیشتر محیط را به خوبی دید. نورپردازی خانه درصورتی‌که کم و یا زیاد باشد معایب زیادی به دنبال خواهد داشت. همچنین روشنایی هر مکانی باید متناسب آن فضا باشد. نوری که به پذیرایی می‌تابد باید با نور اتاق‌خواب و آشپزخانه متفاوت باشد. امکان دارد خانه‌ای از جذابیت چندانی برخورد نباشد اما نورپردازی داخلی آن به‌گونه‌ای باشد که دکوراسیون داخلی را بی‌عیب و نقص نشان دهد. البته عکس این حالت هم ممکن است.

 

تأثیر نورپردازی بر فضا

تأثیر نورپردازی بر فضا

 

خانه جای آرامش و استراحت است. افراد در خانه‌های خود تلویزیون می‌بینند، مطالعه می‌کنند و یا به‌کارهای دیگری می‌پردازند که به نور مناسب احتیاج دارند. نورپردازی این قابلیت را دارد که به فضا ویژگی خاصی ببخشد. مثلاً اتاق را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نشان تر دهد، پذیرایی را دل‌بازترکند یا  با آرامشی که ایجاد می کند دعوت به رخوت و استراحت کند یا حتی سقف را کوتاه تر یا بلندتر نمایان سازد. قبل از انجام نورپردازی باید به نقش روشنایی در مکان آگاه بود. باید از قبل مشخص شود که این مکان برای چه‌کاری استفاده می‌شود و به چه میزان نور احتیاج دارد؟ بایدتوجه کنید که کدامیک از لایه‌های مختلف نورپردازی مانند لوستر از بالا، چراغ مطالعه به‌صورت کارکردی و چراغ دیواری برای ایجاد فضایی هنری مورد نیاز است؟ آیا وسیله ای که برای نورپردازی استفاده می کنید از سویچ کنترل روشنایی برخوردار است؟ آیا منابع تولیدکننده نور با سبک مکان موردنظر هماهنگی دارند؟

 

سوئیچ کنترل میزان روشنایی

رنگ سفید یا زردی که در نورپردازی معمول است نباید به‌تنهایی استفاده شود. نور مهتابی و خورشیدی را در نورپردازی باید به‌صورت ترکیبی به‌کار برد. استفاده‌ی زیاد و یا به‌تنهایی از این نورها علاوه بر آسیب دیدن چشم‌ها باعث می‌شود که اجسام متفاوت‌تر و فضا کوچک‌تر از حالت طبیعی و یا کسل‌کننده دیده شود. بهترین حالت ممکن برای تنظیم میزان روشنایی قرار دادن سوئیچ کنار کلید چراغ است، در این صورت با توجه به نیاز می‌توان درجه‌ی روشنایی را کم یا زیاد کرد.

 

سوئیچ کنترل میزان روشنایی
وسایل نورپردازی

 وسایل نورپردازی

منابع نور را باید در فضای مناسب به کاربرد. چراغ‌های رومیزی یا زمینی باید در مکان‌های استفاده شود که موردنیاز است. لوستر یا چلچراغ، چراغ سقفی، آباژورهای رومیزی یا زمینی٬،لوسترهای دیواری٬ هالوژن‌های توکار و یا LED نمونه‌هایی از تولیدکننده های نور هستند که در دنیای معماری نقش مهمی به عهده‌دارند. نورپردازی خانه را باید با توجه به دکوراسیون داخلی انجام داد. به‌عنوان‌مثال برای خانه‌های سنتی نباید از لوسترها مدرن و یا توکار هالوژن به‌کار برد.

به‌جای آویزان کردن سه لامپ می‌توان از منابع نوری متنوعی استفاده کرد. چراغ‌های پایه‌بلند و آباژور علاوه بر زیبایی٬ روشنایی زیادی را تولید می‌کنند. بهتر است در هر گوشه از منزل از یک منبع نور استفاده شود. به این صورت چشم هم اذیت نمی‌شود.

امروزه استفاده از نورپردازی غیرمستقیم و رو به بالا بسیار رواج دارد. این روش نورپردازی باعث مجلل‌تر شدن فضا می‌شود. این نوع نورپردازی را معمولاً پشت مبلمان٬ گیاهان آپارتمانی و یا بالای تابلوها انجام می‌دهند.

نورپردازی حمام و دستشویی

 نورپردازی حمام و دستشویی

لوستر یا لامپ‌هایی که در فضای خانه استفاده می‌شود باید متناسب با نوع کاربری و فضا باشد. مثلا در حمام و دستشویی  به دلیل رطوبت از لامپ‌های حباب‌دار یا مقاوم دیگری استفاده می‌شود. همچنین در کنار در یا بالای آینه‌ی روشویی می توان لوسترهای دیواری به‌کار برد. نور پردازی روشویی بسیار مهم است زیرا روشنایی بالا و کنار آیینه باعث سهولت کار اصلاح و آرایش می‌شود.

نورپردازی اتاق نشیمن

 نورپردازی اتاق نشیمن

اتاق نشیمن یکی از آن مکان‌هایی است که نورپردازی آن بسیار مهم است. در یک اتاق پذیرایی چهار گوش، باید سه گوشه‌ی آن توسط منبع نور روشن باشد. اتاق پذیرایی از آن مکان‌هایی که می‌توان از چندین وسیله‌ی روشنایی چون آباژور رومیزی، زمینی، هالوژن‌های مخفی و یا لوستر در جهت‌های مختلف استفاده کرد. هرچند مهمترین منبع روشنایی اتاق پذیرایی را باید لوستر تامین کند. خلاقیت در نورپردازی اتاق نشیمن باعث زیباتر شدن دکوراسیون داخلی می شود.

نورپردازی اتاق خواب

 نورپردازی اتاق خواب

اتاق کودک باید پرنور باشد. بهتر است در طول روز پرده‌ها کنار زده شوند و کودکان در نور کافی درس بخوانند، نقاشی بکشند، تکالیفشان را انجام دهند و بازی کنند. روشنایی اتاق کودک بر هوش او تاثیر بسزایی دارد. البته این روشنایی را باید در هنگام خواب کاهش داد.

اتاق خواب جایی است برای استراحت و آرامش. در این مکان بهتر است از نورهای ملایم استفاده کرد. استفاده از نورهای نقطه‌ای در سقف یا دیوار پشت تخت‌خواب می‌تواند آسمان شب را شبیه سازی کند. جهت استفاده از نور بیشتر در اتاق خواب می‌توان از لامپ‌های رشته‌ای به‌کار برد. تعبیه سویچ کنترل برای تغییر میزان روشنایی با توجه به نیاز در اتاق خواب کار بسیار خوبی است. باید در روشنایی اتاق خواب محتاط بود زیرا امکان دارد نور این مکان باعث بدخواب شدن شود.

 

نورپردازی اتاق خواب

نورپردازی آشپزخانه

برای آشپزخانه‌های باز و مدرن امروزی دیگر نورپردازی کلی جوابگو نیست. بلکه باید از لامپ‌های موضعی استفاده کرد. همچنین نورهای مخفی بالای کابینت‌ها باعث می‌شود که سقف آشپزخانه بلندتر به نظر برسد. چراغ‌های آویزانی که در بالای جزیره به کار برده می‌شود باید ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌متر از جزیره بالاتر باشند تا نور به‌صورت متمرکز در فضا پخش شود. نورپردازی قفسه‌های باز و بوفه‌ها جلوه‌ی ویژه‌ای به نمای داخلی خانه می‌دهد. این روشنایی علاوه بر نمایان کردن ظروف داخل بوفه باعث روشن شدن فضا می‌شود. استفاده از لامپ‌های LED در قفسه‌های معلق دکوراسیون داخلی را جذاب‌تر می‌کند

وجود لوستر بالای میز غذا خوری فضا را لوکس می‌کند. امروزه حتی در طراحی داخلی خانه‌هایی که سالن غذا خوری ندارند بالای میز غذا خوری لوستر نصب می‌کنند. تعادل نور و روشنایی در این مکان فضای منحصربه‌فردی را ایجاد می کند. سالن غذاخوری باید نور یک‌دست و یکنواختی داشته باشد.

نورپردازی آشپزخانه
 نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی فضای بیرونی
 

نورپردازی فضای بیرونی

امروزه استفاده از نور در نمای ساختمان و فضاهای بیرونی متداول تر از سابق شده است. تعبیه نور ساده یا رنگی در حیاط جلوه‌ی زیبایی به چشم‌انداز خانه می‌دهد. لامپ‌های نئونی که در نورپردازی نمای ساختمان، لبه‌ی تراس یا پشت بام استفاده می‌شود باید در برابر رطوبت و همچنین دمای متغیر محیط مقاوم باشند. این چراغ‌ها در قاب‌های متحرکی قرار می‌گیرند و جلوه‌ی خاصی به نمای ساختمان می‌دهند.

منبع : خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد