ولز شهری که باید دید، شهری که باید رفت!

0
ولز کمتر از انگلستان توسعه یافته و ثروتمند است‌ اما سرزمینی است که با کیلومترها سرسبزی، خط ساحلی زیبا و مرز سه‌جانبه‌اش گردشگران بسیاری را به‌خود فرا می‌خواند. در این منطقه شما با قلعه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگ مردم ولز آشنا خواهید شد.
گوش خود را به شنیدن آوای گویش‌ مردم تیز کنید؛ زیرا زبان مردم این سرزمین یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های اروپایی است که هنوز زنده است. قدم زدن در کنار قلعه، شمردن گوسفندان مزرعه، بو کردن یک شاخه گل و لذت بردن از آرامشی که در ولز وجود دارد باعث شده گردشگران بسیاری برای بار دوم به این منطقه برگردند.
 ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز
پر جمعیت‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه به آداب و رسوم انگلستان بخش جنوبی ولز است که شخصیت متمایزی دارد. فرهنگ بریتانیایی، پیشینه صنعتی و سنت‌های باستانی، اعتقادات مردم این منطقه آنها را در مقایسه با اسکاتلند و ایرلند متفاوت کرده است. در بخش شمالی و غربی گرچه دیگر معادن زغال سنگ فعال نیستند‌ اما شما می‌توانید شهرهای مستحکمی را بیابید که میراث طبقه کارگری در آنها زنده‌اند و موزه‌ها و تورهای معدن از جذابیت آنها به شمار می‌رود.
در دره‌های پایینی ساحل می‌توانید بندرهای بزرگی را ببینید که زمانی از ولز به تمام دنیا کالا صادر می‌کردند. بندر کاردیف یکی از سرمایه‌های ولز است که باید حتما از آن دیدن کنید. ولز زیبایی‌های بسیاری را در مساحت کوچکی گردهم آورده است که برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به تاریخ جذابیت دارد. ولز در سال‌های اخیر اعتماد به نفس خوبی پیدا کرده است؛ با توجه به رشد هنر به‌ویژه موسیقی و فیلم، این سرزمین توانسته برای خود چهره‌ هنری مستقلی ایجاد کند.ولز با ایجاد نخستین مجلس ملی در سال ۱۹۹۹پس از قرن‌ها توانست روحیه استقلال طلبانه خود را تا حد زیادی تقویت کند. با مشاهده اژدهای قرمز؛ نماد ولز روی پرچم‌هایی که این روزها در هر گوشه‌ای وجود دارد، به عظمت این منطقه پی خواهید برد.
 ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز

تقویم سفر

آب و هوای ولز مشابه بریتانیا است؛ یعنی معتدل است. به‌طور کلی تابستان‌های این منطقه خیلی گرم نیست و زمستان‌ها به جز در نوک قله‌ها سرمای شدیدی پیدا نخواهید کرد. اگر قصد دارید در ساحل قدم بزنید و از تفریحات آبی لذت ببرید تابستان‌ها وقت مناسبی برای سفرتان خواهد بود‌ اما در این زمان به‌دلیل اینکه برتعداد گردشگران افزوده می‌شود باید از قبل برای سفر برنامه‌ریزی کنید. بسیاری از هتل‌ها در تابستان از قبل رزرو شده‌اند. بنابراین اگر با کمی افزایش جمعیت و قیمت روبه‌رو شدید تعجب نکنید.

چگونه برویم؟

روادید گردشگری (ویزای توریستی) کشور انگلستان به افرادی تعلق می‌گیرد که با هدف گردش‌، تفریح ‌ یا دیدار با خانواده به این کشور سفر می‌کنند. با وجود بازگشایی سفارت انگلستان در ایران پس از توافق هسته‌ای برجام، در سال ۱۳۹۴ بخش ارائه خدمات روادید و کنسولی همچنان برای عموم تعطیل است.در هر حال، اولین مرحله برای درخواست روادید تکمیل فرم تقاضای روادید است و بعد از آن با گرفتن وقت ملاقات، به همراه مدارک لازم شامل گذرنامه، شناسنامه، کلیه مدارک پشتیبانی کننده شخصی مانند اسناد مالکیت، مدارک مربوط به اشتغال، صورت‌حساب‌های بانکی و غیره باید به سفارتخانه انگلستان در یکی از کشورهای همسایه مراجعه کرد.  برای پرواز به ولز می‌توانید خطوط هوایی مختلفی مانند ترکیش، قطر، آلیتالیا ‌ یا لوفت هانزا را انتخاب کنید.

جاده‌های دلفریب

با توجه به توسعه تاریخی ولز اکثر مسافران بیشتر از شرق به غرب در حال حرکت هستند تا از شمال به جنوب. این مسیرها توسط جاده و خطوط راه‌آهن به هم متصل شده‌اند. مسافران می‌توانند برای جابه‌جایی در ولز از قطار، اتوبوس، ماشین ‌یا حتی پروازهای داخلی استفاده کنند. با توجه به اینکه جاده‌های این منطقه جاذبه‌های بسیاری دارند، قطار و ماشین می‌توانند گزینه‌های جذاب‌تری باشند. خطوط راه‌آهن این منطقه در اکثر شهرهای بزرگ و نقاط دیدنی توقف دارد و با توجه به بهای ارزانی که دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای ماجراجویان باشد.

جشنواره‌های هیجان

اگر موسیقی، غذا، ورزش و جشن شما را به هیجان می‌آورند، باید سری به ولز بزنید؛ جایی که برای هر کدام از این موارد جشنواره‌های جداگانه‌ای برپا می‌شود. مردم این منطقه خندیدن را به خوبی می‌دانند و همینطور قدر زمان را. به همین دلیل در هر فصلی از سال آیین‌ها و مراسمی برای افزایش نشاط و بزرگداشت سنت‌ها برگزار می‌کنند. در ادامه شما را با بخشی از جشنواره‌های این سرزمین آشنا می‌کنیم تا با توجه به تاریخ سفرتان بتوانید برای حضور در آنها برنامه‌ریزی کنید.
طرفداران راگبی تیم ولز را به خوبی می‌شناسند. شش نسل از مردم این سرزمین راگبی را تجربه کرده‌اند. امروز حرفه‌ای‌گری به همراه تجربه در این تیم کاملا مشهود است. مردم این منطقه به راگبی علاقه زیادی دارند و هنگام مسابقات جو کلی این سرزمین تغییر می‌کند.  جشنواره گل در کاردیف یکی از جشنواره‌های مهم ولز به شمار می‌رود. بهار همراه با نمایشگاه سالانه انجمن باغبانی سلطنتی، زیبایی‌های این منطقه را دوچندان می‌کند. در این نمایشگاه با انواع گیاهان، روش‌های کاشت و باغ‌های نمایشی آشنا خواهید شد. جشنواره ادبیات و هنر در سال ۱۹۸۸آغاز به‌کار کرد و از آن زمان تاکنون با استقبال نویسندگان و متفکران بسیاری روبه‌رو شده است. این جشنواره اخیرا گسترش یافته و موسیقی زنده، بخش کودکان و همچنین بخش بین‌المللی هم به آن افزوده شده است.

هفته ماهی پمبروکشیر(Pembrokeshire) یکی دیگر از جشنواره‌های محلی ولز است که از سال ۱۹۹۹راه‌اندازی و در واقع؛ یک جشنواره غذایی محسوب می‌شود. این جشنواره یکی از معتبرترین جشنواره‌های غذا در بریتانیاست که بیش از ۲۰۰ رویداد ازجمله بازار، موسیقی، سرگرمی و مسابقه را شامل می‌شود.

بهترین مکان اقامت

در ولز تا دل‌تان بخواهد هتل وجود دارد؛ در این منطقه می‌توانید بر حسب سلیقه و بودجه‌تان در یک هتل بین‌المللی، مسافرخانه‌ای‌ با باغی زیبا و یا یک خانه تاریخی مدت زمان اقامت‌تان را بگذرانید.

ستاره باشید

اگر دوست دارید مانند ستاره‌ها با شما برخورد شود و از امکانات لوکسی برخوردار شوید باید سری به هتل سنت دیویدز (The St David’s) بزنید. این هتل با ساختمان قدیمی و نمای خیره کننده‌ای به خلیج کاردیف دارای اسپا، مرکز تناسب اندام و اتاق‌های شیک است. تهویه مطبوع و اینترنت رایگان از دیگر امکانات این هتل است. در اتاق‌هایی که بالکن دارند می‌توانید منظره خیره‌کننده‌ای را ببینید. رستوران این هتل با انواع غذاهای بین‌المللی و محلی آماده پذیرایی از مهمانان است. برای اقامت در این هتل ۵ ستاره باید شبی ۲۰۰دلار بپردازید.

عمارت ویکتوریایی

 ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز
هتل چاتو ریانفا(Château Rhianfa) با ساحل خصوصی و نمای پانورامایی به تنگه، یکی از بهترین هتل‌هایی است که می‌توانید در آن اقامت کنید. این هتل که در یک عمارت ویکتوریایی با ۳ هکتار زمین واقع شده و دارای زمین تنیس، سونا، استخر و ساحلی اختصاصی است. برای اقامت در این هتل باید شبی ۱۸۰دلار بپردازید.

محبوب کودکان

 ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز
هتل استارلینگ کلود (Starling Cloud) بهترین مکان برای کسانی است که با فرزندان‌شان سفر می‌کنند. این هتل مجهز به قسمت اختصاصی بازی کودکان است و رستوران آن غذاهای محلی لذیذی سرو می‌کند. اگر ۱۵دقیقه پیاده‌روی کنید به ایستگاه قطار خواهید رسید و پارکینگ هتل هم رایگان است. اتاق‌های این هتل برای خانواده‌ها مناسب است و شما می‌توانید از اینترنت رایگان در سراسر محوطه استفاده کنید. برای اقامت در این هتل باید شبی ۱۲۰دلار بپردازید.

روستایی و دوستانه

 ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز
هتل ترور آرمز(Trevor Arms) در روستای مرفورد در شمال ولز واقع شده است. اتاق‌های این هتل وسیع است و شما می‌توانید در رستوران زیبای آن انواع غذاهای خانگی و محلی را نوش جان کنید. اتاق‌های هتل ‌دارای تلویزیون، دستگاه قهوه‌ساز و اینترنت رایگان است. در این هتل کفپوش‌های‌ چوبی، دیوارهای آجری و سقف‌هایی که دارای پرتوهای رنگارنگ هستند، شما را با معماری قدیمی این منطقه آشنا خواهند کرد. برای اقامت در این هتل باید شبی ۸۰ دلار بپردازید.

 

برای سفر به ولز دلایل بسیاری دارم که در اینجا تنها به چند مورد آن اشاره می‌کنم.سفر به ولز تا سال‌ها شما را با خود درگیر می‌کند. سفر به ولز تقریبا مترادف با سفر به ایتالیاست. شهر ساحلی پورتمیریون در واقع از روستاهای ایتالیایی الگوبرداری شده و در روزهای آفتابی می‌توانید نمادهای رنگارنگ ساختمان‌های باروک را در آن ببینید و احساس کنید در ایتالیا قدم می‌زنید. دلیل دیگری که باید به آن اشاره کنم سواحل نفسگیر این منطقه است. بسیاری از مردم بریتانیا به بهترین خط ساحلی به این منطقه می‌روند. بهترین ماسه‌های موجود در انگلستان را می‌توانید در این منطقه بیابید. حیات وحش فراوان و متنوع هم یکی دیگر از جاذبه‌های این سرزمین است. در سفر به ولز می‌توانید حیوانات بسیاری را از نزدیک ببینید؛ دلفین‌ها، کوسه‌ها، نهنگ‌ها و انواع ماهی‌ها.
در ولز می‌توانید با یک پوند پول از کوچک‌ترین خانه بریتانیا دیدن کنید. این خانه متعلق به یک کوتوله ماهیگیر بوده که در سال ۱۹۰۰ در آن به تنهایی زندگی می‌کرد. اگر تاکنون سفر با قطار را تجربه نکرده‌اید ولز نظر شما را تغییر خواهد داد؛ خطوط راه‌آهن این سرزمین با چشم‌اندازهای خیره‌کننده هر گردشگری را وسوسه خواهد کرد. کوهنوردی یکی دیگر از تجربیات لذتبخش در این منطقه است. همچنین موج سواری در دره کانوی یک تجربه فراموش نشدنی برای‌تان رقم خواهد زد. اگر در این ورزش مهارت کافی ندارید نگران نباشید، می‌توانید با آموزش‌های ابتدایی این هیجان را به جان بخرید. شمال ولز پایتخت زیپ‌لاین جهان است. در این منطقه می‌توانید یکی از طولانی‌ترین مسافت‌های زیپ‌لاین جهان را با هشت هزار متر کابل تجربه کنید.

خوش به حال پنیر دوستان!

دستور غذایی و سبک آشپزی مردم ولز به تاریخ این سرزمین و مواد غذایی که در منطقه وجود داشته گره خورده است. غذاهای این سرزمین در عین ساده بودن، می‌بایست نیروی کارگری که مشاغل سختی را داشتند سیر می‌کرد. به همین دلیل به‌تدریج فاکتور مقوی بودن هم به خوراک‌های این منطقه افزوده شد. غذاهای سنتی بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ این منطقه محسوب می‌شوند و هنوز هم اهمیت ویژه‌ای دارند. امروز بازارها و رستوران‌های با کیفیتی وجود دارند که فقط به غذاهای سنتی اختصاص دارند. در بخشی از یکی از آهنگ‌های معروف سنتی ولز آمده:« به قدری به من غذا بده که دیگر میلی نداشته باشم» این جمله در واقع فلسفه غذایی این سرزمین را آشکار می‌کند.
بشقاب‌های غذایی در ولز به شکل هنرمندانه‌ای تزئین می‌شود و جشنواره‌های غذایی و رستوران‌های چند ستاره همه نشان از اهمیت غذا در فرهنگ این سرزمین دارد. کوه‌ها و دره‌های سرسبز باعث شده ولز منبعی غنی از مواد غذایی تازه باشد. کشاورزی و ماهیگیری در روستاهای این سرزمین رونق بسیار دارد. پنیر یکی از غذاهای سنتی ولز محسوب می‌شود تا جایی که بشقاب‌های پنیر این سرزمین در دنیا شهرت دارد. شما می‌توانید تخته‌های پنیر را در رستوران‌ها و هتل‌های مختلف سفارش دهید و از طعم‌های متفاوت پنیر این سرزمین شگفت زده شوید.

معروف‌ترین مارک‌های پنیر ولز، تینترن(Tintern)، کارفیلی(Caerphilly) و فنی(Fenni) است که طرفداران پر و پا قرصی دارند. کیک ولز هم یکی از سنت‌های معروف آشپزی این سرزمین است. این کیک پس از نفوذ مهاجران ایتالیایی دراواسط قرن ۱۸و ۱۹به این سرزمین وارد شد و طی سال‌های مختلف با ترکیبات گوناگون، شکل لذیذی پیدا کرده ‌است.

هشت نقطه دیدنی

ولز کوچک‌ترین کشور از جزایر بریتانیا، نقاط بسیاری برای بازدید دارد. در جنوب این سرزمین؛ کاردیف کلانشهری عالی برای کشف نقاط گوناگون این سرزمین به شمار می‌رود. ولز با قلعه‌های پر زرق و برق، ساختمان‌های تاریخی و چشم‌اندازهای زیبا شما را به کاوش می‌خواند. برای گردش در این سرزمین باید برنامه منسجمی از نقاط گردشگری و علایق خودتان داشته باشید تا بتوانید از وقت خود نهایت استفاده را ببرید. با توجه به اینکه هر کدام از این نقاط در بخشی از ولز واقع شده‌اند، می‌توانید براساس برنامه سفر زمان خود را تقسیم کنید و در برخی از شهرها روزهای بیشتری بمانید.

۱:اسنودونیا

ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز

وقتی به ولز فکر می‌کنید احتمالا نام اسنودونیا از خاطرتان خواهد گذشت؛ محدوده زیبایی از کوه‌ها، تپه‌ها و سرزمین‌های سرسبزی که شما را به دنیایی از جاذبه‌های طبیعی می‌برند. منطقه اسنودونیا از ۱۴قله تشکیل شده که مرتفع‌ترین آن اسنودون با تقریبا هزار متر ارتفاع است. وقتی در این منطقه قدم می‌زنید به روشنی پی خواهید برد که چرا این منطقه در افسانه‌های محلی برجسته شده همچنین شاه آرتور که محلی‌ها اصرار دارند، اهل ولز بوده در این محل پرورش یافته است. پارک ملی اسنودونیا یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری این محدوده است.

۲:پارک ملی

 ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز
پارک ملی بریکون بیکونز(Brecon Beacons)یکی از محبوب‌ترین پارک‌های ملی ولز است که زیباترین بخش این منطقه هم به شمار می‌رود. این پارک ملی بهشت کوهنوردانی است که عاشق طبیعت و هیجان هستند. دو رشته کوه سیاه در این پارک وجود دارد که هر کدام حال و هوای متفاوتی دارند. رشته کوه سیاه که از ماسه‌ها و سنگ‌های قرمز رنگ تشکیل شده، از فرسنگ‌ها آن طرف‌تر قابل تشخیص است و همین مانع طبیعی در گذشته برای تشخیص راه مهاجمان و فعالیت‌های‌شان کفایت می‌کرد. در این پارک آبشارها و رود‌های زیادی را کشف خواهید کرد که معروف‌ترین آنها، هنری فالز در کولبرن است.

۳:  پل شیطان

 ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز
گردش یک روزه در پل شیطان که در ۲۰ کیلومتری شهر آبریستویت(Aberystwyth) واقع شده یک گردش لذتبخش خواهد بود. برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که ابتدا سری به سه پل در دهانه ریدول جورج (Rheidol Gorge) بزنید؛ پل‌هایی که قدیمی‌ترین آن به قرن ۱۱برمی‌گردد. از اینجا می‌توانید نخستین نگاه را به رودخانه میناچ(Mynach) بیندازید. بعد از آن سری به فالز نیچر تریل (Falls Nature Trail) بزنید که گرچه کمی پیاده‌روی دارد‌ اما منظره پیش روی‌تان وصف ناپذیر است.

۴:  راه‌آهن تاریخی

ولز زمانی به واسطه معادن و عملیات استخراج آن شهرت داشت به‌خصوص زغال سنگ که هنوز هم در این منطقه استخراج می‌شود. با وجود این اکثر معادن این منطقه امروز بسته شده‌اند، اما راه‌آهن باریکی که زمانی برای انتقال کالا مورد استفاده قرار می‌گرفت امروز کاربرد گردشگری پیدا کرده است. ولز بیش از ۱۰خط راه‌آهن دارد که از میان کوه‌ها، قلعه‌ها و تپه‌های سرسبز عبور می‌کنند و ازجمله لذت‌های سفر به این منطقه سفر با قطار به شمار می‌آیند.

۵:  بزرگ‌ترین قلعه

 ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز
قلعه کرنارفون یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های این منطقه است که توسط پادشاه ادوارد اول در قرن ۱۳ساخته شده است. این قلعه که محل اقامت نخستین پادشاه ولز بوده امروز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های بریتانیا شناخته می‌شود. کرنارفون یکی از برجسته‌ترین و زیباترین قلعه‌های قرون وسطا‌ست که ۱۳برج و دو دروازه دارد.

۶:ساحل آرامش

 ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز
لندودنو بزرگ‌ترین جایگاه ساحلی در ولز به شمار می‌رود. این منطقه تفریحی در سواحل شمال واقع شده و دید کاملی به دریای ایرلند دارد. لندودنو علاوه بر اینکه یک شهر ساحلی با مناظر خیره‌کننده است، مملو از کافه‌ها و مغازه‌هایی است که گردشگران را سرگرم می‌کند. بهترین منظره شهر را می‌توانید در گریت اورمه(Great Orme) ببینید.

۷:  روستای ماهیگیری

 ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز

پورتمیریون(Portmeirion) هتل زیبا و جذابی است که در ساحل پارک اسنودیونی در شمال ولز واقع شده است. این هتل به شکل یک روستای ماهیگیری به سبک ایتالیایی ساخته شده و یکی از جذابیت‌های منطقه به شمار می‌رود. این منطقه که به‌دست کوفی ویلیامز بین سال‌های ۱۹۲۵تا ۱۹۷۵ساخته شده یکی از محبوب‌ترین هتل‌های منطقه هم به شمار می‌رود. در این منطقه می‌توانید به تماشای باغ‌های زیبا، چشمه‌های پر آب و کلیساهای مدرن بروید. در این منطقه فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری فیلمبرداری شده که فیلم زندانی(The Prisoner) یکی از آنهاست.

۸:قلعه کانوی

 ولز؛ سرزمین اژدهای قرمز
قلعه کانوی که در سواحل شمالی ولز واقع شده‌است، فاصله کوتاهی با منچستر دارد. کانوی تقریبا از هر نظر جذابیت‌هایی دارد. نمای خیره کننده، معماری قرون وسطایی و مراکز خرید عالی باعث شده این منطقه مملو از توریست باشد. دیوارهای شهر که ساخته ادوارد اول و مربوط به قرن ۱۳هستند هنوز استحکام خوبی دارند. خانه ایبرتون که خانه بازرگانی در قرن چهاردهم بوده یکی از نخستین ساختمان‌هایی است که در داخل دیوارهای شهر ساخته شده و هنوز بقایای آن باقی است. خانه جذاب دیگر، خانه الیزابت پلاس ماور(Elizabethan Plas Mawr) نام دارد که کوچک‌ترین خانه در بریتانیا به‌حساب می‌آید.
منبع : برترینها
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد