کتابخانه بزرگ در خانه ای کوچک داشته باشیم

0

اگر کارتون زیبای دیو و دلبر را تماشا کرده باشید، میدانید که دیو داستان یککتابخانهی فوق العاده بزرگ به زیباروی قصه، بل، هدیه می دهد. علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی در رویاهای خود، داشتن چنین کتابخانه ی زیبایی را آرزو می کنند.

امروز آنقدر جمعیت زیاده شده است که میبایست برای اسکان افراد، تعداد خانه ها را بالا برد. از این رو، کمتر پیش می آید که آن خانه های قدیمی و البته بسیار بزرگ در سطح شهر پیدا شود که برای هر مقصودی، اتاقی داشتند!

کتابخانه ی بزرگ در خانه ای کوچک
کتابخانه ی بزرگ در خانه ای کوچک

پس تکلیف کتاب دوستان چه می شود؟

چاره ی کار این است که راه کارهایی را بیابید که در فضای کوچک خانه، کتابخانه های بزرگی ایجاد کنید.

اما چگونه؟

جواب این سوال در دست ماست. با ادامه ی مطلب با ما همراه شوید، چرا که به معرفی چند راه کار برای ایجاد یک کتابخانه بزرگ در فضاهای کوچک خواهیم پرداخت.

کتابخانه های بزرگ در خانه های کوچک
کتابخانه های بزرگ در خانه های کوچک

در خانه های کوچک کتابخانه های بزرگ بسازید.

علاوه بر اینکه داشتنکتابخانه ای بزرگکه در آن انواع و اقسام کتاب برای خواندن و مطالعه وجود دارد، بسیار لذت بخش است، کتابخانه می تواند در زیبا سازی فضا و دکوراسیون داخلی نقش بسزایی بازی کند. آیا از خانه ای که با چنین قفسه های زیبا و غنی تزئین شده است، لذت نمیبرید؟

ساخت یک کتابخانه کار سختی نیست، تنها شرط آن، این است که کمی خلاقیت داشته باشید و ذوق و ابتکار! این چند اتاق کوچک به شما نشان می دهند که چگونه می توانید یک کتابخانه ی بزرگ را در فضایی کوچک ایجاد کنید.

کتابخانه در اتاق نشیمن
کتابخانه در اتاق نشیمن

کتابخانه در اتاق نشیمن

آیا می دانید که هر قسمت از خانه، راهروها و اتاق نشیمن می تواند یک کتابخانه ی بزرگ داشته باشد؟ اتاق نشیمنتان را تصور کنید. در پشت مبلمان موجود در این اتاق، قفسه هایی بزنید وکتابخانه ای به سبک انگلیسی ها پدید آورید. درست است که طبقه هایی که در پشت مبل قرار می گیرند، به راحتی قابل دسترس نیستند، اما شما می توانید کتاب هایی را که قبلا بار ها و بارها خوانده اید، در این قسمت قرار دهید. در عوض یک کتابخانه ی بزرگ و زیبا خواهید داشت.

کتابخانه در اتاق غذاخوری
کتابخانه در اتاق غذاخوری

کتابخانه در اتاق غذاخوری

اگر فضای خانه شما به گونه ایست که اتاقی را به غذاخوردن اختصاص داده اید، بسیار خوش شانس هستید، چرا که می توانید کتابخانه ای درآنجا بسازید. جالب است بدانید که اتاق غذاخوری یکی از گزینه های بسیار مناسب برای این کار است. در این اتاق شما می توانید از تمام فضای دیوار برای ساخت یک کتابخانه ی زیبا استفاده کنید. حتی یک کمد طبقه ای، با در شیشه ای و لامپی که درون آن کار شده است، می تواند تبدیل به یک کتابخانه شود.

کتابخانه در اتاق خواب
کتابخانه در اتاق خواب

کتابخانه در اتاق خواب

در نهایت چه کتابخانه ای دنج تر از کتابخانه ای که در اتاق خواب ساخته شده باشد؟ اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که مایلند در تخت خواب کتاب بخوانند، این چیدمان برایشان بهترین است. در این حالت دیگر مجبور نیستید که برای برداشتن کتاب مورد علاقه تان چندان تکان بخورید!

از آنجایی که ساخت یک کتابخانه آن هم با این وسعت هزینه در بردارد، بهتر است قبل از آنکه شروع به کار کنید، به این چند نکته حتما توجه کنید.

افرادی که در جریان ساخت کتابخانه های مختلف قرار گرفته اند، بهترین شیوه ها را، برای اجرای این پروژه می دانند. بنا بر تجربیات برخی از افراد محلی که تصمیم به انجام این کار گرفتند، توجه به این چند نکته پیشنهاد می شود:

قبل از شروع کار این کار ها را کنید
قبل از شروع کار این کار ها را کنید
تحقیق کنید
تحقیق کنید

 ۱. تحقیق کنید.

قبل از شروع هر کاری لازم است تا به مقدار کافی تحقیق کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید. با کمی جست و جو در سایت های مختلف دکوراسیون داخلی، شما می توانید به نکات مهمی دست یابید که می توانند قدم به قدم با متن و عکس راهنماییتان کنند. اگر هم از یک نجار ماهر کمک می خواهید، می توانید با جست و جو از این وبسایت ها، کمی خلاقیت و تنوع را چاشنی کارتان کنید.

راحت باشید و استرس را از خودتان دور کنید
راحت باشید و استرس را از خودتان دور کنید

۲. راحت باشید و استرس را از خودتان دور کنید.

دقت کنید که قرار است بخش بسیار هیجان انگیز و فرهنگی به خانه ی خود اضافه کنید. این کتابخانه وظیفه دارد اطلاعات شما را بالا ببرد، شما را با دنیاهای مختلف آشنا کند و آرامش را به ارمغان آورد. پس اجازه ندهید که مراحل ساخت آن، آرامش را از شما سلب کند و خسته تان کند. این را در نظر باشید که شما قبل از شروع کار، تمام جوانب را در نظر گرفته اید و چیزی از قلم نیفتاده است ( اگر غیر از این است، قبل از اقدام حتما برنامه ریزی کنید و همه چیز را روشن کنید). این را در ذهن داشته باشید که قرار نیست یک اثر هنری خلق کنید، بلکه قرار است جایی برای قرار دادن کتاب های دوست داشتنیتان در محل زندگیتان ایجاد کنید.

حتما عوامل شخصی سازی را در آن رعایت کنید
حتما عوامل شخصی سازی را در آن رعایت کنید

۳. حتما عوامل شخصی سازی را در آن رعایت کنید.

توجه کنید که اینکتابخانهمتعلق به شما و اهل خانه است. پس این شما هستید که باید از نحوه ی قرارگیری آن، رنگ، شکل و البته کتاب هایی که درون آن قرار می گیرد، لذت ببرید. درست است که جست و جو در اینترنت به شما راهنمایی های گسترده ای می دهد و خط فکری شما را مشخص می کند، اما زدن امضای شخصی شما در طراحی و ساخت آن، لذتی بس فراموش نشدنی را به ارمغان خواهد آورد.

از وسایل و منابعی که در اختیار دارید استفاده کنید
از وسایل و منابعی که در اختیار دارید استفاده کنید

۴. از وسایل و منابعی که در اختیار دارید استفاده کنید.

همانطور که گفتیم ساخت یک کتابخانه هزینه دارد. پس برای کاهش این هزینه اگر پیش تر کمدی چوبی ساخته اید و از الوار آن چیزی برایتان باقی مانده است، حتما در ساخت این کتابخانه هم استفاده کنید. این کار هم فضای شما را از تلنبار کردن چوب های بلا استفاده آزاد می کند و هم هزینه های شما را برای خرید وسایل کاهش می دهد.

کمی به جیبتان هم نگاه کنید
کمی به جیبتان هم نگاه کنید

۵. کمی به جیبتان هم نگاه کنید.

قبل از آنکه اقدام به ساخت و یا سفارش کتابخانه کنید، حتما کمی هم به جیبتان نگاه کنید. هزینه ها را برآورد کنید و ببینید که اصلا می توانید دست به چنین کاری بزنید یا اینکه مجبورید به تماشای تصاویر این کتابخانه های زیبا بسنده کنید.

صبوری کنید
صبوری کنید

۶. صبوری کنید.

انجام هر کاری زمان می برد. پس توقع نداشته باشید که خلق یک اثر هر چند ساده، در عرض چند ساعت تمام شود و شما بتوانید به سرعت از آن استفاده کنید. برای خود یک تقویم کاری تهیه کنید. اینگونه علاوه بر اینکه مشخص می کنید که در هر روز چه کارهایی قرار است انجام شود، زمان به اتمام رسیدن پروژه ی خانگی خود را هم خواهید دانست و دقیقه شماری نمی کنید.

از سایر افراد خانواده هم کمک بگیرید
از سایر افراد خانواده هم کمک بگیرید

۷. از سایر افراد خانواده هم کمک بگیرید.

اگر استخدام نجار برای انجام این کار را به کل کنار گذاشته اید و دوست دارید خودتان دست به کار شوید، از همکاری و همدلی اهل خانه کمال استفاده را ببرید. دقت کنید که اگر برای خود شریک های قابل اعتماد و خلاقی دست و پا کنید، می توانید زود تر از موعد مقرر به اهداف خود برسید.

استفاده از لامپ در کتابخانه
استفاده از لامپ در کتابخانه

۸. استفاده از لامپ در کتابخانه
حتما یک لامپ کوچک در قسمتی از این کتابخانه قرار دهید. این کار علاوه بر نور پردازی های لازم و بخشیدن حسی مثبت به کتابخانه، در زمان هایی که چراغ اتاق خاموش است، به شما کمک می کند تا با همان نور ملایم، کتاب خود را بیابید.

شاید تعدادی از افراد وجود کتابخانه، آن هم به این بزرگی را، در خانه نپسندند، اما کتابخانه لحظه به لحظه به شما یادآوری می کند که چه کتاب هایی را خوانده اید و نخوانده اید. این کتاب است که درس های بسیار بزرگی، بدون آنکه مجبور به تجربه ی اتفاق های مختلف باشیم، به ما می دهد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد