جشن هالووین از نگاه طراحان معماری

0

 Halloween  چیست ؟

هالووین یک جشن مسیحیت غربی و بیشتر سنتی می‌باشد که مراسم آن سه شبانه روز ادامه دارد و در شب ۳۱ اکتبر (نهم آبان) برگزار می‌شود. بسیاری از افراد در این شب با چهره‌های نقاشی شده، لباس‌های عجیب و غریب و غیرمرسوم می‌پوشند و کودکان برای قاشق زنی برای جمع‌آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند.
Image result for halloween party

یکی از نمادهای هالووین یک کدوتنبل (یا به لاتین kurbis) است که درون آن را خالی کرده و برای آن چشم و ابرو و دهان به صورتی ترسناک درمی‌آورند و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک می‌دهند.

فعالیت‌های هالووین شامل است:

حضور در صحنه‌های جشن در خیابانها و مراکز شهر با لباس رنگارنگ و عجیب و غرب و چهره‌های ترسناک و نقاشی شده، تزئین، کنده کاری کدو تنبل و روشن کردن شمعی درونش همچو فانوس، آتش بازی، روشن کردن چراغهای کوچک همچو ریسه و سیب بازی «در یک تشت پر از آب چند سیب می‌ریزند و بچه‌ها با دهان باید سیبهای شناور در آب را بیرون بکشند» و بازی‌های فالگیری و غیب گویی و پیش گویی کردن، شوخی و جوک تعریف کردن، بازدید از جاهای خالی از سکنه وترسناک، گفتن داستانهای ترسناک و تماشای فیلم‌های وحشتناک.

Image result for halloween party

در بسیاری از نقاط جهان، مراسم دینی مسیحی اجرا می‌شود، از جمله حضور در مراسم کلیسائی و دعا خوانی با روشن کردن شمع بر سر قبر مردگان، گر چه در جای دیگر بصورت یک جشن سکولار است و جنبه تجاری دارد. برخی از مسیحیان در طول تاریخ در این روزها خوردن گوشت در شب امتناع می‌ورزند، یک سنت در خوردن غذاهای خاص در این روز که به شب زنده داری می‌پردازند، خوردن سیب و سیب زمینی و پن کیک یا کیک روح می‌باشد.

هالووین و معماری

هر ساله این جشن در سه شب متوالی از تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) آغاز می شود و مردم در این سه شب به پوشیدن لباس های عجیب، تزئین منازل و محوطه خانه با کدو تنبل یا المان های ترسناک در بیرون یا داخل منزل، خود را سرگرم می کنند.

Related image
این مناسبت برای معماران و خصوصیات معماری رنگ و بوی دیگری دارد.
سال گذشته بیارکه انگلس از گروه معماری بیگ تصویر جالب و خنده داری از خود منتشر کرد که مانند کینگ کونگ لباس پوشیده و کنار ماکتی آبستره از برج امپایراستیت نیویورک ایستاده بود. این جشن جالب فقط به شخصیت عجیب معماران اختصاص نیافته و در مقیاس های گسترده تری به نمایش در می آید.
Image result for halloween party

مثلا کریستوفر بردوگش و مری پجوس یک خانه قدیمی در فرانسه را توسط پلی استایرن و رنگ به خانه ارواح تبدیل کردند که این ویلا به مکانی برای اقامت توریست ها تبدیل شد. جذاب ترین ویژگی هالووین برای معمارن خانه های هستند. مکان یا طراحی خانه ها نقش عمده ای در این سنت را به جای می آورند که امروزه در صنعت سینما بیشترین نفش را ایفا می کنند.

هالووین و گروه معماری بیگ

هالووین و معماری
هالووین و معماری

هالووین و معماری
هالووین و معماری

بازسازی ویلای هالووین کریستوفر بردوگش و مری پجوس

هالووین و معماری
هالووین و معماری
هالووین و معماری

دکورهای هالووین

هالووین و معماری
هالووین و معماری
هالووین و معماری
هالووین و معماری
هالووین و معماری

تزئین خانه برای جشن هالووین

هالووین و معماری

منبع: ویکی پدیا

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد