خانه ای با رنگ هایی آبی

0
شاید باورتان نشود اما تا مدتهای مدیدی رنگی به نام آبی برای بشر شناخته نشده بود و کلمه ای برای توصیف آن وجود نداشت! تنها حدود صد و پنجاه سال پیش بود که انسان به کمبود یک لغت خاص برای توصیف آسمان و دریا پی برد، و آن گاه بود که رنگ آبی متولد شد! رنگی که امروزه به عنوان محبوب ترین رنگ دنیا شناخته شده است از معروف ترین رنگ های سرد به شمار می رود. این رنگ با خاصیت آرامش بخشی بی نظیر خود تاثیر به سزایی در رها شدن از استرس و فشار ذهنی دارد. به همین دلیل در فنگ شویی و چیدمان علمی منزل بر استفاده از این رنگ تاکید زیادی شده است.
هم چنین آبی بعنوان رنگی نوآورانه و به وجود آورنده ی حس خلاقیت شناخته می شود. این موضوع می تواند دلیل خوبی برای به کار بردن رنگ آبی در منزل و مخصوصا در اتاق کودک و اتاق خواب باشد. هرچند باید در نظر داشت که استفاده ی بیش از حد از این رنگ در سایه ها و شدت رنگ های مختلف می تواند فضا را به سمت سردی و بی روحی هدایت نماید ، پس ایجاد تعادل در استفاده از این رنگ، و ترکیب آن با رنگ های مناسب دیگر نباید نادیده گرفته شود.
خانه ای با تم آبی
خانه ای با تم آبی

شاید باورتان نشود، اما تا مدت‌های مدیدی رنگی به نام آبی برای بشر شناخته‌ نشده بود و کلمه‌ای برای توصیف آن وجود نداشت! تنها حدود صد و پنجاه سال پیش بود که انسان به کمبود یک لغت خاص برای توصیف مناظری نظیر آسمان و دریا پی‌برد، و مدت کمی پس از آن رنگ آبی و یا به عبارتی کلمه‌ی آبی متولد شد! رنگی که امروزه به‌عنوان محبوب‌ترین رنگ دنیا شناخته‌شده است و از معروف‌ترین رنگ‌های سرد به شمار می‌رود. این رنگ با خاصیت آرامش‌بخشی بی‌نظیر خود، تأثیر به‌سزایی در رها شدن از استرس و فشار ذهنی دارد. به همین دلیل در فنگ‌شویی و چیدمان علمی منزل، بر استفاده از این رنگ تأکید زیادی شده است.

هم‌چنین آبی به‌عنوان رنگی نوآورانه و به وجود آورنده‌ی حس خلاقیت شناخته می‌شود. این موضوع می‌تواند دلیل خوبی برای به کار بردن رنگ آبی در منزل و مخصوصاً در اتاق کودک و اتاق‌خواب باشد. هرچند باید در نظر داشت که استفاده‌ی بیش ‌از حد از این رنگ می‌تواند فضا را به سمت سردی و بی‌روحی هدایت نماید. پس ایجاد تعادل در استفاده از این رنگ، و ترکیب آن بارنگ‌های مناسب دیگر نباید نادیده گرفته شود.

تزئینات آبی بر دیوارها
 

تزئینات آبی بر دیوارها

وقتی حرف از تزیین دیوارها می‌زنیم منظورمان پوشاندن تمام سطح دیوار نیست. بر‌خلاف چیزی که امروزه زیاد می بینیم، تزیینات دیوارها الزاماً نباید تند و اغراق‌آمیز باشد. می‌توان تنها با کمی بازی با رنگ‌مایه های مختلف رنگ آبی، استفاده از نقاشی‌های دیواری ساده و مینیمال، مثل چند لکه ابر سفید، چند پرنده‌ی کوچک و… نمایی خاص و دل‌نشین به وجود آورد.
نصب کاغذ دیواری هم یکی دیگر از گزینه‌های پیش روست. کاغذ دیواری‌می‌تواند ساده و یا طرح‌دار باشد؛ اما باید برای انتخاب آن،‌ مبلمان منزل را در نظر بگیریم. یعنی اگر مبلمان ما آبی راه‌راه و یا گل‌دار است، از کاغذ دیواری ساده استفاده کنیم. بالعکس، اگر مبلمان ما ساده و بی نقش و نگار است، دست ما برای کمی اغراق در انتخاب کاغذ دیواری طرح‌دار بازتر است. در انتخاب رنگ‌ها نیز باید دقت داشته باشیم که همه‌ی اجزای دکور و دیوار را تیره، و یا همه‌ی آن‌ها را روشن انتخاب نکنیم.
قفسه‌های دیواری مرحله‌ی پیشرفته‌تری از تزیینات دیوار هستند. می‌توان با نصب یک قفسه با چند قسمت مجزا و قرار دادن تعدادی گلدان، قاب عکس، مجسمه‌ی کوچک، شمع و هر وسیله‌ی تزیینی با یکی از سایه‌روشن‌های رنگ آبی، حال‌و‌هوایی آرام و دل‌نشین به فضا بخشید

مبلمانی به رنگ دریا
 

مبلمانی به رنگ دریا

ست مبل و سرویس ناهارخوری منزل اجزای اصلی و برجسته‌ی منزل به شمار می‌روند. اگر تصمیم دارید مبلمانی با رنگ آبی انتخاب کنید باید به چند نکته‌ی مهم توجه نمایید.
بهتر است که تمام ست مبلمان شما به یکرنگ نباشد. برای مثال می‌توان دو مبل کوچک تک‌نفره‌ی سفید، دو مبل دو نفره به رنگ آبی آسمانی و یک صندلی کنار مبلی سورمه‌ای را به زیباترین نحو ممکن در یک اتاق پذیرایی چید. میز ناهارخوری سفیدرنگ به همراه صندلی‌هایی با تنالیته‌های مختلف آبی هم ترکیب جالبی می‌سازد.
اگر دوست ندارید مبلمان بزرگ منزلتان دارای رنگ آبی باشد، می‌توانید اجسام دکوری فرعی کوچک‌تر را به این رنگ انتخاب کنید. استفاده از اجسام تزیینی نظیر گلدان‌های بلند، ریسه‌های لامپ‌آویز و قفسه‌های چوبی آبی رنگ می‌توانند حس روح‌نوازی به منزل شما ببخشند. به خاطر داشته باشید که حتی کوچک‌ترین جزییات نیز می‌تواند در کنار هم مهم و تأثیرگذار باشند.

پارچه های تاثیر گذار.
 

پارچه های تاثیر گذار

بارها از تأثیر پارچه ها در تزیینات خانه سخن گفته‌ایم. منظور ما از پارچه هرگونه منسوجات مانند رومیزی، پتو، پرده، فرش، کوسن، دیوارکوب‌های بافتنی و … است. این اقلام علاوه بر ترکیب رنگ‌های متفاوت، می‌توانند با دارا بودن بافت‌های خاص و زیبا تأثیر دوچندانی بر جلوه‌ی محیط داشته باشند.
برای ایجاد یک ترکیب آبی زیبا اجباری بر انتخاب مبلمان یا ست ناهارخوری آبی نیست! یکدست مبل سفید با تعدادی کوسن آبی در تنالیته‌های مختلف، به همراه پرده‌ای آبی با کمی اختلاف رنگ، و یک فرش که حتی مقدار اندکی آبی، سبز آبی و یا فیروزه‌ای می‌تواند مراد ما را حاصل نماید.
در انتخاب ست خواب به رنگ آبی باید دقت داشت که محیط را زیاده از حد یکنواخت ننماییم. عدم تنوع رنگی، و وجود مقدار زیادی رنگ یکنواخت در محل خواب، اتاقی که اکثر آدم‌ها بیشترین وقت خود را در آن می‌گذرانند، می‌تواند به‌مرور باعث سردی و کسالت گردد.

رنگهای همنشین

رنگهای همنشین

توصیه‌ی ما همواره این بوده است که در تزیین منزل از یک رنگ اصلی با درصد بالا، و رنگ مکمل آن با درصد پایین تر استفاده شود. گاهی اوقات نیز بجای رنگ مکمل می‌توان از هر رنگی که خود ما ترکیب آن را با رنگ اصلی مورد نظر می‌پسندیم استفاده کنیم.
رنگ زرد مکمل رنگ آبی است. ترکیب این دو رنگ درست همانند ترکیب آرامش و هیجان است. رنگ زرد سردی آبی را خنثی کرده و به آن شور و هیجان می بخشد. درست همانند ترکیب رنگی یک نقاشی که خورشیدی زرد در میان آسمان آبی خودنمایی می‌کند.
ترکیب رنگیف دیگری که بیشتر در تزیین اتاق کودکان و یا نوجوانان میتوان از ان استفاده کرد، ترکیب آبی و صورتی است. تلفیق این دو رنگ مخصوصاً با تنالیته‌ی روشن می‌تواند محیطی دل‌نشین و دوست‌داشتنی برای فرزندانمان به ارمغان بیاورد. البته لازم به ذکر است که این ترکیب ترکیبی موردپسند دخترخانم‌هاست و برای تزیین اتاق پسربچه‌ها بهتر است از ترکیب زرد و لیمویی، و یا زرد و پرتقالی استفاده شود.
ترکیب رنگ آبی و رنگ سفید، موردپسندترین ترکیب برای اتاق پذیرایی و آشپزخانه می‌باشد. این ترکیب در عین سادگی و ظرافت، شیک و کلاسیک است و با سلیقه‌ی اکثر بانوان ایرانی هماهنگی کامل دارد. هم‌چنین از ترکیب آبی و سفید در چیدمان سنتی ایرانی استفاده‌ی زیادی می‌شده. رنگ آبی فیروزه‌ای پرکاربردترین رنگ در آرایه‌گری سنتی اصیل ایرانی بوده است. شاید این موضوع خود دلیل موجهی برای علاقه‌ی دکوراتورهای مدرن، به این رنگ باشد. باکمی خلاقیت در استفاده از رنگ آبی فیروزه‌ای می‌توانید چیدمانی سنتی_مدرن داشته باشید که هیچ‌گاه خسته‌کننده نمی‌شود!

منبع : خوگر
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد