خلق جلوه‌های جذاب با قاب عکس

2

شاید نصب قاب عکس بر روی دیوار دغدغه بسیاری از ما نباشد و در دکوراسیون منزل نیز چندان از آنها استفاده نکنیم، اما دیوارها هرقدر هم که با کاغذهای زیبا پوشانده شوند، بازهم به دلیل وسعت زیاد، پس از مدتی حالتی یکنواخت به خود می‌گیرند. این در حالی است که ساختار عمودی دیوار را نمی‌توان همانند سطح زمین با هر وسیله‌ای تزئین کرد و از این رو، قاب عکس ها و تابلوهای نقاشی بزرگ‌ترین عناصر دکوراتیو دیوارها محسوب می‌شوند. در این بین، قاب عکس ها به دلیل خاطرات شیرینی که با خود به همراه دارند، برای افراد لذت‌بخش‌تر هستند؛ اما سؤال مهم برای بسیاری از ما که تاکنون از قاب عکس در دکوراسیون خانه خود استفاده نکرده‌ایم این است که: چگونه با آنها یک جلوه جذاب خلق کنیم؟

خلق جلوه‌های جذاب با قاب عکس
خلق جلوه‌های جذاب با قاب عکس

هر بخش از اتاق نشیمن، از کف تا سقف، به لحاظ دکوراتیو از اهمیت خاصی برخوردار است و جذابیت فضای نشیمن تنها به اسباب و اشیایی مانند مبلمان، میز ناهارخوری و میز عسلی خلاصه نمی‌شود. دیوارها امروزه نقش مهمی در خلق جلوه‌های جذاب در منازل بر عهده دارند. به همین سبب، طراحان دکوراسیون داخلی همواره تلاش می‌کنند تا با استفاده از قاب عکس، از یکنواختی دیوارها بکاهند؛ اما چگونه از قاب عکس های خود در اتاق نشیمن استفاده کنیم؟
معمولاً دکوراسیون‌های اجراشده در خانه‌های ایرانی سبکی شبیه به سنتی یا معاصر دارند. در این‌گونه سبک‌ها تقارن و انطباق خاصی به چشم می‌خورد و ساکنین منازل نیز سعی می‌کنند تا اشیا را به‌صورت جفت و روبروی هم قرار دهند. در نتیجه واضح است که چینش قاب عکس ها در چنین دکوراسیون‌هایی باید از همین اصول تبعیت کند.

متدهای متقارن چینش قاب عکس
متدهای متقارن چینش قاب عکس

خوشبختانه تنوع متدهای متقارن چینش قاب عکس موجب شده تا تعداد قاب عکس ها و یا تفاوت ابعاد آنها با یکدیگر چندان اهمیتی نداشته باشد. در هر حال، ابتدا فرض می‌کنیم که قاب عکس های یک‌شکل و یک اندازه در اختیار داریم؛ در این هنگام چینش‌هایی مانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بهترین شیوه برای نصب آنها بر روی دیوار محسوب می‌شوند. واضح است که این شیوه از نصب قاب عکس، ساده و سازگار با دکوراسیون‌های متقارن، معاصر و کلاسیک است و نیاز به اندازه‌گیری خاصی ندارد. کافی استقاب عکس مرکزی را ابتدا به دیوار نصب کرده و قاب‌های دیگر را با توجه به طول و عرض آن تنظیم کنید.

چینش مربع یا مستطیلی قاب عکس ها

 با این وجود، در بسیاری از مواقع بعید است که تمام قاب عکس های ما از ابعادی یکسان برخوردار باشند. در این صورت، اگر تمام قاب‌ها هم‌شکل باشند (مربع یا مستطیل)، چینش و فاصله میان قاب‌ها باید به شکلی باشد که در مجموع یک مربع یا مستطیل کامل را تشکیل دهند. این شیوه از نصب می‌تواند به شکل متقارن یا نامتقارن باشد که این مقوله به تعداد قاب‌ها، اندازه آنها و سلیقه شما بستگی دارد.

چینش نامتقارن قاب عکس های مستطیلی با ابعاد مختلف

 افزون بر این، گاهی قاب عکس های ما تعداد، شکل‌ و ابعاد مناسبی برای چینش مربع یا مستطیلی ندارند. در چنین مواقعی هرچه تلاش کنید نمی‌توانید از کنار هم قرار دادن قاب‌ها یک مستطیل ایجاد کنید. در این حالت، اگر تمام قاب‌ها مربع و مستطیلی باشد، چینش‌های دیگری مانند آنچه در تصویر می‌بینید، می‌توانند مشکل شما را حل کنند. با توجه به تصویر، قاب‌ها در این حالت به‌طور متقارن یا نامتقارن در کنار هم قرار گرفته‌اند که استفاده از آنها در سبک‌های مختلف دکوراسیون رایج است، اما در دکوراسیون‌های مدرن که تقارن کمتر در آنها دیده می شود، استفاده از طرح‌های نامتقارن می‌تواند با سایر اجزای محیط سازگارتر باشد.

اما نصب قاب عکس در اتاق نشیمن تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود. مشکل هنگامی آغاز می‌شود که ما قاب عکس هایی با فرم دایره‌ای داشته باشیم یا به خرید آنها علاقه داریم. در این مواقع نصب یک قاب دایره‌ای در کنار سایر قاب‌های مستطیلی به یک معضل بزرگ برای ما تبدیل می‌شود؛ اما چاره چیست؟

در دکوراسیون‌های کلاسیک و سنتی که ناچار به رعایت اصل تقارن هستیم، باید قاب عکس دایره‌ای را در مرکز قرار داده و سایر قطعات را در اطراف آن نصف کنیم. با این حال توصیه می‌کنیم که از اجرای طرح‌های مستطیلی بپرهیزید، چرا که از جلوه قاب دایره‌ای می‌کاهند. افزون بر این، امروزه به‌جای استفاده از قاب دایره‌ای، از آینه‌های دکوراتیو مدور نیز در این نوع چینش استفاده می‌شود.

نصب متقارن قاب عکس های مستطیل و دایره ای در دکوراسیون های سنتی و کلاسیک
نصب متقارن قاب عکس های مستطیل و دایره ای در دکوراسیون های سنتی و کلاسیک
نصب نامتقارن قاب عکس های مستطیل و دایره ای در دکوراسیون های سنتی و کلاسیک

 اما سوی دیگر این ماجرا هنگامی است که اتاق نشیمن از دکوراسیونی با سبک مدرن یا مینیمال برخوردار باشد. در این مواقع توصیه می‌کنیم که چندان به استفاده از طرح‌های منظم و متقارن پایبند نباشید؛ البته سادگی این طرح ها می تواند با یک فضای مدرن کمی سازگار باشد، اما در این دکوراسیون ها نه نیازی به رعایت اصل تقارن داریم و نه قاب‌های دایره‌ای جلوه خود را طرح‌های متقارن به‌خوبی نشان می‌دهند. در حقیقت ما از تقارن برای جلب‌توجه بینندگان استفاده می‌کنیم و این در حالی است که اشکال مدور خود به‌تنهایی قادرند نگاه افراد را به خود جلب کنند. با این وصف، در دکوراسیون‌های مدرن دست شما برای نصب قاب عکس های مستطیلی و دایره‌ای باز است و می‌توانید با یک چینش نامنظم نیز، جلوه‌ای زیبا و بدیع در اتاق نشیمن خلق کنید.

نصب قاب عکس در راه پله

 راه‌پله یا دالان خاطرات؟!

برخلاف باور رایج که قاب عکس ها را صرفاً برای اتاق نشیمن یا اتاق خواب مناسب می‌داند، راه‌پله نیز یکی از نقاطی است که می‌توان با استفاده از قاب عکس آن را از غیریکنواختی و بی‌روحی خارج کرد. البته چینش قاب‌ها در راه‌پله کمی با دیوارهای اتاق نشیمن تفاوت دارد و شیب موجود در این قسمت سبب می‌شود تاقاب عکسها نیز در خطی تقریباً موازی با راه‌پله به دیوار نصب کنیم. این چینش می‌تواند به شکل منظم و منطبق و یا نامنظم باشد، که طرح نامنظم بیشتر زمانی استفاده می شود که تعداد قاب عکس ها زیاد باشد. در هر حال به یاد داشته باشید که هنگام نصب قاب عکس در راه‌پله، باید قاب‌های بزرگ را در مرکز و با فاصله از یکدیگر قرار داده و قطعات دیگر را در حواشی آنها نصب کنید.

یک راه ساده برای نصب بی‌دردسر قاب عکس

 یک راه ساده برای نصب بی‌دردسر قاب عکس

به‌منظور نصب صحیح قاب‌ها، بهتر است ابتدا با توجه به سلیقه خود، آنها را بر روی زمین در کنار یکدیگر بچینید و با استفاده از کاغذهای الگوی خیاطی برش‌هایی در اندازه دقیق قاب‌ها ایجاد کنید. سپس با چسباندن موقت آنها به دیوار، از چینش صحیح و فاصله میان قاب‌ها اطمینان حاصل نمایید و پس از آن، قاب‌ها را بر روی همان الگوها نصب کرده و در انتها کاغذهای الگو را از دیوار جدا کنید.

کمی خلاقیت به خرج دهید!

با وجود اینکه اجرای هر یک از طرح‌های معرفی‌شده در این مطلب خلاقیت و سلیقه شما را به رخ می‌کشد، اما می‌توان زیبایی این چینش‌ها را با اجرای چند الگوی ساده به حد کمال رساند. کشیدن طرح‌هایی شبیه به درخت بر روی دیوار و نصب قاب عکس ها بر روی شاخه‌های آن، یک راه ساده و جذاب برای نشان دادن مفهوم خانواده و دلبستگی اعضای آن به یکدیگر است. این روش از نصب قاب عکس در مقایسه با مدل‌های دیگر جدیدتر است و نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. علاوه بر این، اجرای طرح‌های شبیه به ساعت با قاب عکس ها نیز موجب می‌شود تا ساکنین منزل در طول روز، بارها به قاب عکس ها خیره شوند.

ایده های خلاقانه در چینش قاب عکس
ایده های خلاقانه در چینش قاب عکس

جالب آنکه استفاده از این شیوه با دکوراسیون‌های مدرن و معاصر سازگاری دارد و چندان هم به مکان ارتباط ندارد و می‌توانیم آن را در اتاق نشیمن، اتاق خواب و حتی راه‌پله‌ها اجرا کنیم. افزون بر این، استفاده از این روش، شما را ملزم به چینش‌های نامتقارن نمی‌کند و می‌توانید در دکوراسیون‌های معاصر و کلاسیک به‌راحتی از همان چینش‌های متقارن و مستطیلی که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم، استفاده کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد