طراحی دکوراسیون اتاق خواب

0

امکان دارد همه ما مرتکب اشتباه شویم، اشتباهاتی ساده که در نگاه اول رنگی از خطا به خود ندارند و اغلب زمان زیادی هم برای انجام شدن آنها صرف شده است. برای مثال هنگامی که خانه یا محل کار خود را دکوراسیون می‌کنید به دلیل توجه بیش از حد به بعضی وسایل و نقاط خانه و غفلت از سایر قسمت‌ها، احتمال بروز اشتباه افزایش می‌یابد. البته چندان مأیوس نباشید، حتی متبحرترین طراحان داخلی نیز ممکن است خطا کنند، اما نکاتی وجود دارد که می‌تواند در کاهش این اشتباهات و افزایش رضایت شما از دکوراسیون داخلی مؤثر باشد. با ما همراه باشید تا ۸ اشتباه رایج در دکوراسیون داخلی را با یکدیگر مرور کنیم.

طراحی دکوراسیون اتاق خواب
طراحی دکوراسیون اتاق خواب

تزئین جداگانه هر اتاق

طراحی منحصر به فرد و متفاوت هر یک از اتاق‌ها ایده جالبی به نظر می‌رسد، اما توصیه می‌کنیم که فضای اتاق‌ها را بدون نقطه اشتراک با یکدیگر طراحی نکنید. در واقع شما باید یک سطح مشخص از انسجام را در سراسر دکوراسیون منزل حفظ کنید و فضاها را از طریق رنگ، طرح، نورپردازی یا سایر روش‌ها به یکدیگر پیوند دهید. در واقع طراحی اتاقی با فضای مینیمال در خانه‌ای که از دکوراسیون سنتی و کلاسیک برخوردار است، چندان زیبا نیست. با این وصف اگر به سبکی نظیر کلاسیک علاقه ندارید بهتر است تمام فضای خانه را مطابق با سبک دوست داشتنی خود درآورید. افزون بر این، اتاق‌ها نیز باید در برخی جزئیات نظیر طرح کف‌پوش، رنگ دیوارها، نورپردازی یا دست‌کم سبک اجراشده با یکدیگر نقطه اشتراک داشته باشند تا نظم ایجادشده در فضای منزل حفظ شود.

نقاشی دیوارها پیش از انتخاب مبلمان
نقاشی دیوارها پیش از انتخاب مبلمان

نقاشی دیوارها پیش از انتخاب مبلمان

این مورد یکی از اشتباهات رایجی است که تقریباً در بیشتر خانه ها رخ می‌دهد. ما ابتدا خانه را نقاشی یا کاغذ دیواری می‌کنیم و سپس به دنبال مبلمان و پرده‌ای مناسب با طرح و رنگ دیوارها می‌گردیم. جالب اینکه در هنگام خرید با وسایلی روبرو می‌شویم که موردپسندمان هستند، اما با طرح و رنگ دیوارها سازگاری ندارند. با این وصف ناچاریم دست از علایق خود برداریم و به خرید محصولاتی بپردازیم که کمتر دوستشان داریم. اگرچه رنگ دیوارها از اهمیت بالایی برخوردارند، اما به یاد داشته باشید آنچه ما به‌عنوان ساکنین منزل بیشتر با آن سر و کار داریم، میز و مبل و صندلی‌ها است. نتیجه آنکه توصیه می‌کنیم پیش از نقاشی دیوارها یا استفاده از کاغذ دیواری ابتدا سری به بازار بزنید و رنگ و نقشی که در ذهن دارید را با وسایل موردعلاقه خود تطبیق دهید.

استفاده از مبلمان با اندازه مناسب در فضای نشیمن
استفاده از مبلمان با اندازه مناسب در فضای نشیمن

خرید مبلمان بدون در نظر گرفتن فضا

شما نمی‌توانید از خانه بیرون بروید و بدون ارزیابی و اندازه‌گیری فضای منزل مبلمانی بخرید و در نهایت انتظار رضایت از دکوراسیون داخلی را داشته باشید. چندان فرقی ندارد که قرار است یک مبل خریداری کنید یا یک گلدان؛ هرچه هست هر وسیله ای که به منزل افزوده می‌شود، می‌بایست با سایر اجزای دکوراتیو همخوانی داشته باشد. به‌عنوان مثال در نظر بگیرید که مبلمان موردپسند شما در یک نمایشگاه با فضایی باز و چند برابر منزل شما قرار دارد، در نتیجه معلوم نیست هنگامی که این مبل به منزل شما منتقل می‌شود با ابعاد اتاق نشیمن سازگار باشد و یا با همان چینش نمایشگاه در منزل شما قرار گیرد.

دکوراسیونی با طرح و رنگی یکنواخت

ظاهراً تطبیق کامل تمام اجزای منزل نظیر مبل، صندلی، کف‌پوش و پرده کار چندان مشکلی نیست، اما این موضوع چندان ایده جالبی به نظر نمی‌رسد. در واقع دکوراسیون‌هایی که اجزای آن به هر لحاظ با یکدیگر شباهت دارند، پیامی برای مخاطبان خود ندارد جز اینکه شما خلاقیت و قدرت تخیل زیادی ندارید؛ بنابراین سعی کنید به‌جای دکوراسیونی یکنواخت و خسته‌کننده کمی تنوع را چاشنی طراحی داخلی منزل خود کنید.

تنوع رنگ های متناسب با هم در دکوراسیون
تنوع رنگ های متناسب با هم در دکوراسیون

پیروی از مد

قابل‌درک است که بسیاری از ما تسلیم وسوسه خرید لوازمی مطابق با آخرین مد روز شویم. با این حال، مدها می‌آیند و می‌روند و چندی بعد در کمال تعجب متوجه می‌شوید که نگرش و سلیقه شما دیگر همانند دکوراسیون اجراشده در منزل نیست. با این وصف بهتر است به‌جای پیروی از طرح و رنگ و سبک‌های رایج، به دنبال آن چیزی که واقعاً علاقه دارید و بعضاً سال‌ها آرزوی داشتن آنها را در سر پرورانده‌اید، بروید. بی‌شک در این حالت لذت بیشتری از طراحی داخلی منزل خود خواهید برد.

عدم آزمودن رنگ‌ها پیش از نقاشی دیوارها
عدم آزمودن رنگ‌ها پیش از نقاشی دیوارها

عدم آزمودن رنگ‌ها پیش از نقاشی دیوارها

یکی از اشتباهات بزرگی که ممکن است مرتکب شوید، عدم سنجش تنالیته رنگ‌ها پیش از نقاشی سراسر خانه است. در واقع بهتر است ابتدا بخش کوچکی از منزل نظیر یک دیوار را نقاشی کنید و اطمینان یابید که آیا رنگ اجراشده با آنچه در ذهن داشتید همخوانی دارد یا خیر. افزون بر این، باید میزان نورپردازی را نیز در نظر بگیرید و میزان روشنایی رنگ دیوار را در معرض دو نور طبیعی و مصنوعی بسنجید. این کار دست‌کم باعث می‌شود تا پس از نقاشی تمام دیوارها، از روشنایی بیش از حد یا تاریکی زیاد منزل متعجب نشوید.

افزون بر این، اگرچه استفاده از رنگ‌های موردعلاقه به‌عنوان رنگ غالب ایده جالبی به نظر می‌رسد، اما رنگ‌های خیلی تیره می‌توانند موجب کاهش عمق فضا و ایجاد فضایی پرهیجان شوند. در مقابل، رنگ‌های خیلی روشن اگرچه به عمق فضا می‌افزایند، اما اگر به میزان زیادی استفاده شوند حالتی یکنواخت و کسل‌کننده به محیط می‌بخشند.

انتخاب میز ناهارخوری مناسب با مساحت اتاق
انتخاب میز ناهارخوری مناسب با مساحت اتاق

انتخاب بدون در نظر گرفتن عملکرد

صادقانه بگوییم که در بازار محصولات زیبا و متنوع زیادی وجود دارند که با منزل شما همخوانی ندارند. پیش از خرید مبل، میز، صندلی یا هر عنصر دکوراتیو، بهتر است به کارایی و میزان استفاده خود از آن وسیله دقت کنید. بسیاری از وسایل موجود در بازار اگرچه از ظاهری ظریف برخوردارند و با منازل کوچک همخوانی دارند، اما استحکام کافی برای استفاده طولانی‌مدت ندارند. همچنین در خانه‌های کوچک که تنها قرارگیری یک ست مبلمان در آنها امکان‌پذیر است، باید به‌راحتی محصولات و به‌اندازه زیبایی آنها توجه شود. چه‌بسا محصولاتی که با وجود زیبایی به دلیل داشتن حالتی رسمی،  فاقد راحتی لازم برای نشستن طولانی‌مدت هستند و باید از خرید آنها صرف نظر کنید.

استفاده از مبل تک در دکوراسیون اتاق نشیمن
استفاده از مبل تک در دکوراسیون اتاق نشیمن

استفاده از یک ست کامل مبلمان

هنگامی که شما با قصد خرید مبلمان به بازار می‌روید، قرار نیست حتماً یک ست کامل را خریداری کنید. در حقیقت یکی از نشانه‌های خلاقیت، استفاده  از مبل‌های تک و انطباق آنها با یکدیگر است. از دیگر مزیت‌های این شیوه، خرید مبل در ابعادی متفاوت و به تعداد لازم است، به‌گونه‌ای که به‌جای قرار دادن یک ست کامل در منزل، به تعدادی که مناسب با مساحت اتاق نشیمن است خرید کنید. افزون بر این، در صورت مستعمل شدن یکی از مبل‌ها به‌آسانی می‌توانید آن را با یک مدل جدیدتر جایگزین کنید.

منبع : خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد