جایگاه کتابخانه در دکوراسیون منزل

0

 

وجود یک کتابخانه در دکوراسیون منزل هنوز هم از مواردی است که بیشتر ما به آن علاقه داریم. برای بسیاری از دوستداران کتاب قرار دادن این اشیای با ارزش در کمدها و کارتن‌ها اصلاً جذاب و دوست‌داشتنی نیست. با این وجود، محدودیت فضای خانه‌ها به‌خصوص در محیط آپارتمانی از یک سو و نگرش نادرست بسیاری از ما به مقوله زیبایی و جذابیت در دکوراسیون داخلی از سوی دیگر موجب می‌شود تا فضای مناسبی برای قرار دادن یک کتابخانه در منزل پیدا نکنیم. حال یک سؤالی که پیش می‌آید این است که بهترین جای کتابخانه در دکوراسیون منزل کجاست؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال را بیابید.

کتابخانه در دکوراسیون خانه

 بیشتر ما به کتابخانه علاقه داریم اما جالب اینجاست که در کمتر خانه‌ای یک کتابخانه زیبا و در خور توجه مشاهده می‌کنیم. یکی از دلایل دور ماندن ما از این وسیله پرکاربرد نگرش نادرست ما به مقوله زیبایی است. عده‌ای تصور می‌کنند که کتابخانه باید در یک اتاق مجزا (با عنوان اتاق مطالعه) قرار گیرد، برخی دیگر نیز که این نگرش را ندارند در اتاق کوچک خود فضایی برای قرار دادن یک کتابخانه پیدا نمی‌کنند. از سوی دیگر جمع کثیری از افراد نه‌تنها تصوری از جای دادن یک کتابخانه در اتاق نشیمن یا پذیرایی ندارند بلکه حتی آن را فاقد زیبایی و ناسازگار با دکوراسیون اجراشده در خانه می‌دانند.

هنگامی‌که از این افراد علت این نگرش را جویا می‌شویم پاسخ‌های یکسانی دریافت می‌کنیم. برای بسیاری از افراد دکوراسیون در اشیای گران‌قیمت شیشه‌ای یا فلزی و مبلمان و صندلی‌های خوش‌فرم خلاصه می‌شود. این دسته معمولاً برای زیبایی محیط زندگی خود ناچارند پول زیادی خرج کنند و مجسمه‌ها، آباژور و قاب عکس‌های گران‌قیمتی خریداری کنند. حال آنکه می‌توان از همان کتاب‌هایی که در کمدها و کارتن‌های انباری خاک می‌خورند به‌عنوان اجزای دکوراتیو استفاده کرد و از همه مهم‌تر به آنها دسترسی داشت.

برای درک نادرستی این دیدگاه رایج کافی است تا نام کتابخانه را به فارسی یا انگلیسی در اینترنت جستجو کنید و تا با تصاویری زیبا و دل‌نشین مواجه شوید. در واقع می‌توان با اطمینان گفت که کتابخانه را در هر فضایی که علاقه دارید می‌توانید ایجاد کنید. افزون بر این قرار هم نیست که کتابخانه همواره ظاهری همسان با آنچه در تصور دارید داشته باشد!

جای کتابخانه در دکوراسیون منزل

 در منازل کوچک نخستین محدودیتی که برای افزودن لوازم جدید داریم کمبود فضا است اما برای ایجاد یک کتابخانه کافی است کمی خلاق باشید. برای مثال اگر یک راه پله در منزل خود دارید به‌راحتی می‌توانید با فضای بدون استفاده آن یک کتابخانه جذاب و دوست‌داشتنی خلق کنید و یک بخش بی‌روح و انرژی از منزل خود را به کانون توجه دوستان و مهمانان خود بدل نمایید.

ایجاذ کتابخانه در فضاهای پرت خانه

 در اتاق‌های کوچک و یا حتی محیط نشیمن خانه همیشه قرار نیست فضایی برای قرار گرفتن یک کتابخانه بر زمین وجود داشته باشد. در چنین مواقعی می‌توانید با نصب طبقات چوبی یا باکس‌های دیواری ساده و ارزان‌قیمت هم مکان مناسبی برای کتاب‌های خود ایجاد کنید و هم به دیوارهای یکنواخت و بی‌روح اتاق خود جلوه‌ای بدیع ببخشید.

کتابخانه های دیواری

 طراحان حتی برای افرادی که در محیط اطراف خود و حتی روی دیوارها نیز مکانی برای نصب کتابخانه پیدا نمی‌کنند نیز طرح‌های جالبی ارائه می‌کنند. صندلی‌هایی که هم مکانی برای نشستن شما محسوب می‌شوند و هم فضایی برای قرار دادن کتاب‌های مورد علاقه‌تان فراهم می‌کنند! با این وصف، ظاهراً داشتن یک کتابخانه دیگر یک رؤیا یا آرزو محسوب نمی‌شود.

استفاده از مبلمان برای جا دادن کتابها

 با وجود اینکه عده‌ای تصور می‌کنند نصب کتابخانه در اتاق نشیمن و پذیرایی یک ناسازگاری و عدم تطابق در دکوراسیون منزل ایجاد می‌کند اما طرح‌های دکوراتیوی وجود دارد که جز با کتاب جلوه خود را به‌خوبی نشان نمی‌دهد. بیایید کمی به گذشته بازگردیم. در خانه‌های قدیمی طاقچه‌ها جز جدانشدنی از فضای نشیمن محسوب می‌شدند که عمدتاً به کتاب و قاب عکس اختصاص داشتند؛ اما سال‌هاست که دیگر در خانه‌های امروزی به‌خصوص منازلی با دکوراسیون مدرن طاقچه‌ها را مشاهده نمی‌کنید. با این وجود طی سال‌های اخیر طرح‌های دکوراتیو ساده و غالباً چوبی روانه بازار شده‌اند که به‌راحتی نصب می‌شوند تا هم فضای مورد نیاز برای قرار دادن کتاب‌های شما ایجاد کنند و هم زیبایی پذیرایی و نشیمن منزل شما را تکمیل نمایند. این طرح‌ها به دلیل سادگی و استفاده از خطوط ساده و بدون پیچیدگی، به طرز جالبی با دکوراسیون‌های مدرن سازگاری دارند.

انواع کتابخانه دیواری

 همچنین می‌توان از فضای اطراف تلویزیون نیز برای نصب کتابخانه‌های بزرگ و کوچک و قرار دادن کتاب‌ها و سایر اشیای دکوراتیو استفاده کرد چراکه ما معمولاً به موازات میز تلویزیون مبل، میز یا صندلی قرار نمی‌دهیم و این بخش از منزل تقریباً بدون استفاده باقی می‌ماند. در نتیجه نصب کتابخانه در این قسمت نه‌تنها فضای مفید بیشتری اشغال نمی‌کند بلکه دیوار پشت میز تلویزیون را نیز از یکنواختی خارج می‌کند.

کتابخانه درکنار یا بالای تلویزیون

 اگر دوست دارید که کودکتان همچون شما در سنین بزرگسالی به کتاب علاقه داشته باشد لزومی به اجبار و سختگیری نیست. تنها کافی است آنها در فضایی زیبا مملو از کتاب‌های جذاب و مصور قرار دهید تا این علاقه رفته رفته در آنها شکل بگیرد. یکی از راه‌های ایجاد این فضا، نصب کتابخانه‌های کوچک و در دسترس در اتاق خواب آنهاست به گونه‌ای که کمترین فضای ممکن را اشغال کند. معمولاً فضای خالی و اطراف تختخواب کودکان محیط مناسبی برای طبقه‌بندی و استفاده بهینه محسوب می‌شود.

کتابخانه در اتاق کودک و نوجوان

 افزون بر تمام موارد فوق اگر در منزل خود اتاقی بدون استفاده دارید بهتر است به‌جای در نظر گرفتن آن به‌عنوان اتاق مهمان، بخشی از این فضا را به علایق خود اختصاص دهید و یک اتاق مطالعه کوچک و دوست‌داشتنی در آن ایجاد کنید. برای این کار تنها کافی است یکی از دیوارها را طبقه‌بندی کنید و یک مبل یا صندلی نرم و راحت نیز در گوشه‌ای از آن قرار دهید.
با نگاهی به عکس‌های فوق درمی‌یابیم که امروزه مکان مشخصی در دکوراسیون منزل برای کتابخانه وجود ندارند و ساکنین هر خانه می‌بایست با توجه به فضایی که در اختیار دارند محیطی مناسب برای نصب آن انتخاب کنند. همچنین دریافتیم که کتابخانه‌ها برخلاف گذشته دیگر ساختاری یکسان و کلیشه‌ای ندارند و طراحان می‌کوشند تا از آنها، طرح‌هایی دکوراتیو و سازگار با سایر اجزای منزل خلق کنند.

منبع : خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد