مد و طراحی و تلیفق آن با دکوراسیون منزل

0

حوزه‌های مختلف طراحی همیشه تاثیری مستقیم بر روی یکدیگر داشته‌اند. یکی از مهمترین دلایل این موضوع پیروی آن‌ها از یک نوع مبانی نظری است. رنگ‌ها و اشکال چه در طراحی یک ساختمان و چه در طراحی یک لباس مفهوم و تاثیری مشابه دارند. به همین علت نمی‌توان منکر تشابهات و تاثیرات حوزه‌های مختلف طراحی باهم شد. در این میان شاید تاثیرات صنعت مد بر طراحی داخلی بسیار بیشتر از دیگران بوده است. البته نمی‌توان گفت که این تاثیرات به‌صورت برعکس نیز امکان‌پذیر نیست اما به علت پیشرو بودن مد بر طراحی داخلی تاثیری که مد و طراحی لباس بر روی طراحی داخلی گذاشته است به مراتب بیشتر بوده است. یکی از دلایلی که موجب پیشرو بودن صنعت مد شده است این حقیقت است که خرید لباس جدید خیلی راحت‌تر از خرید هرساله‌ی مبلمان و اثاثیه‌ی جدید است.

تاثیر صنعت مد بر دکوراسیون داخلی

 امروزه با گسترش شبکه‌های مجازی و محبوبیت وبسایت‌ها در میان مردم این دو صنعت بیش از هرموقعی به هم نزدیک شده‌اند. در وبسایت‌های طراحی مد یا طراحی داخلی شاهد عکس‌های مختلفی از سبک‌های روز هستیم که هم در طراحی داخلی و هم در مد استفاده شده‌اند و با کنار هم قرار دادن این عکس‌ها تاثیر جریان‌های مختلف در میان مردم عادی بیشتر می‌شود.

تاثیر صنعت مد بر دکوراسیون داخلی

 حقیقت این است که سبک هر شخصی مختص به خود او است. سلایق مختلف فردی حتی در انواع و اقسام جریان‌های روز موثر است و این سلیقه موجب می‌شود که سبک و سیاق افراد چه در لباس‌هایی که می‌پوشند و چه در چیدمان خانه‌ی آن‌ها دیده شود. برای مثال دوستی دارم که علاقه‌ی شدیدی به سبک‌های سنتی ایرانی دارد و این علاقه موجب شده نه تنها در انتخاب لباس‌های خود به نوعی از پارچه‌ها یا طراحی‌های ایرانی بهره بگیرد بلکه در چیدمان خانه خود نیز از وسایلی استفاده کند که نمایانگر سبک سنتی است. برای مثال در زمستان‌ها همیشه کرسی کوچکی توی یکی از اتاق‌های خانه به پا می‌کند و از ترمه‌های زیبا بر روی میز ناهارخوری استفاده می‌کند و در آشپزخانه خود ظرف‌های سفالی زیبایی با طرح‌های اسلیمی دارد.

در این مقاله سعی داریم بعضی از جریان‌ها و سبک‌های شرقی که نه تنها در صنعت مد بلکه در طراحی داخلی خانه‌ها نیز وارد شده است را معرفی کنیم. در بخش دوم این مقاله نیز می‌توانید سبک‌های غربی و امروزی‌تری را مشاهده کنید که به تفصیل به شما معرفی می‌شوند.

تاثیر صنعت مد بر دکوراسیون داخلی
 

۱. ناتورالیسم چین و ژاپن:

یکی از ویژگی‌های مهم در فرهنگ‌های شرق دور مانند چین و ژاپن اهمیت طبیعت و طبیعت‌گرایی آن‌ها است. توجه به طبیعت در تمام جنبه‌های زندگی آن‌ها مشهود است. این نکته نه تنها در استفاده‌ی آن‌ها از طیف وسیعی از گیاهان در خوراک‌های خود بلکه از استفاده مستقیم از عناصر طبیعی در انواع هنر‌ها و طراحی‌های آن‌ها قابل دریافت است. استفاده از انواع چوب در خانه‌ها و طرح گل‌های متنوع بر روی ظروف، تابلوهای نقاشی و حتی لباس‌های آن‌ها همه نمایانگر حس طبیعت دوستی این اقوام در تمام دوران‌ها بوده است.

تاثیر صنعت مد بر دکوراسیون داخلی
 

امروزه طبیعت‌گرایی چین و ژاپن در جریان‌های مد در شرق و غرب به وفور دیده می‌شود. کیمونو‌های زیبا با رنگ‌هایی که یادآور زیبایی‌های طبیعت هستند با نقش و نگارهایی از درختان و گل‌های این مناطق حتی در غربی‌ترین مناطق آمریکا هم دیده می‌شوند و این طرح و رنگ‌ها از روی پارچه‌ها بر روی دیوار‌ها و وسایل خانه نیز کشیده شده‌اند.

تاثیر صنعت مد بر دکوراسیون داخلی
 
تاثیر صنعت مد بر دکوراسیون داخلی
 

۲. سبک پر نقش و رنگ هندی:

یکی از ویژگی‌های سبک‌های هندی رنگ‌های شاد و گرم که نمایانگر آب‌و‌هوا و طبیعت گرم هندی است همراه با نقوش متنوع و پر پیچ خم است. این طرح‌ها مانند گیاهان پیچ در پیچی از جنس حنا بر روی دست و پاهای زنان می‌نشیند و بعد با نخ‌های رنگی در لباس‌هایشان تلالو می‌یابد. ظهور این طرح‌ها در طراحی داخلی و مبلمان به سبک هندی نیز فراوان است.

تاثیر صنعت مد بر دکوراسیون داخلی
 
  رنگ و نقش‌های هندی در میان انواع سبک‌های مینیمال و پست مدرن غربی که روحی سرد و خشن دارند و امروزه بسیار رواج پیدا کرده‌اند، می‌تواند گرما و صمیمیت به فضا ببخشد.
تاثیر صنعت مد بر دکوراسیون داخلی
 

۳. نقوش اسلیمی ایرانی:

طراحی داخلی و پوشش ایرانی‌ها دارای تاریخ طولانی است و پشت هر طرح و رنگی مفهوم و فرهنگی نشسته است. ایران سرزمین بزرگی است که در هر گوشه آن نوعی از طرح‌ها و سبک‌ها با توجه به فرهنگ منطقه و آب‌و‌هوا و جغرافیای موجود شکل گرفته و در هنر آن‌ها نمایانگر شده است. اما از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین طرح‌های ایرانی نقوش اسلیمی است که در جای جای ایران استفاده شده است و این نقوش نه تنها در ساختمان‌ها بلکه در داخل خانه‌ها و بر روی وسایل و چیدمان‌های خانه نیز دیده می‌شود و همچنین این نقوش به وفور در پوشش‌های مختلف دیده می‌شود.

تاثیر صنعت مد بر دکوراسیون داخلی
 

 امروزه از این عناصر نه تنها در ایران بلکه در کشور‌های دیگر نیز بهره گرفته می‌شود و سبک خاصی از لباس‌ها را ایجاد کرده است که رنگ و بوی ایرانی دارند و از این نیز فراتر رفته و در خانه‌ها نیز انواع هنرهای ایرانی در دکوراسیون‌ داخلی به چشم می‌آید. فرش‌های ایرانی برای مثال در هر خانه‌ای مایه مباهات است. رنگ‌های خاکی، نارنجی، زرد و آجری که در مناطق کویری ایران دارای استفاده زیادی هستند نیز در صنعت مد و دکوراسیون داخلی متاثر از سبک ایرانی بسیار استفاده می‌شوند. زیور‌آلات فیروزه‌ای در صنعت مد و همچنین ظروف میناکاری و سفالی به رنگ‌های فیروزه‌ای و سبز و نقره‌ای در کنار رنگ‌های گرم سبک ایرانی کنتراستی زیبا ایجاد می‌کنند.

تاثیر صنعت مد بر دکوراسیون داخلی
 

منبع : خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد