چند تکنیک برای طراحی دکوراسیون اتاق نوزاد

1

 

برای دکوراسیون  اتاق نوزادان و کودکان گزینه‌های بسیار  متنوعی وجود دارد. تصمیم‌گیری برای خرید هم به سلیقه شما بستگی دارد و هم به میزان بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید. کاغذدیواری به‌روز و مدرن در تمام سبک‌ها و سلیقه‌ها وجود دارد. همچنین به رنگ‌فروشی‌ها که می‌روید می‌توانید از بین هزاران طیف رنگی که وجود دارد رنگ موردنظرتان را انتخاب کنید. وسایل و دکوراسیون اتاق کودک هم روزبه‌روز در بازار تنوع بیشتری می‌یابد. اما دراین‌بین نکته‌ای را باید در نظر بگیرید و آن بودجه‌ی اولیه ایست که برای این دکوراسیون در نظر گرفته‌اید. اگر از ابتدا سقف بودجه خودتان را تعیین کنید راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید که چه نوع جنس رنگ و کاغذدیواری کنید و وسایل اتاق کودک را از چه برند و چه فروشگاهی تهیه کنید.

نکات کلیدی پیرامون دکوراسیون اتاق نوزاد

اتاق نوزاد در درجه‌ی اول باید فضایی آرام باشد. آرامش کودک در هنگام خواب و استراحت؛ غذا خوردن و بازی کردن از اهمیت بالایی برخوردار است. آرامش والدین نیز به همان اندازه دارای اهمیت است. درنتیجه در چیدمان اتاق کودک آرامش کودک و والدین مهم‌ترین اصل می‌باشد و توأمان از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. انتخاب وسایل اتاق باید به‌درستی صورت بگیرد. هر وسیله‌ای که صرفاً جنبه‌ی بصری زیبایی دارد در اتاق جایگاهی ندارد. در انتخاب هر وسیله برای اتاق کودک باید آن را از چند بعد موردبررسی قرار دهید که در ادامه به نکات آن می‌پردازیم. همچنین در انتخاب رنگ دیوار و وسایل و نوع طرح و نقشی که در کاغذ دیوار وجود دارد باید علاوه بر جنسیت نوزاد؛ تأثیراتی که به‌مرور در فضای اتاقش بر روحیات او گذاشته می‌شود را نیز در نظر بگیرید.

نکات کلیدی پیرامون دکوراسیون اتاق نوزاد

در قدم اول دفترچه ای انتخاب کنید و هر نکته ای که مطالعه میکنید  را در آن یادداشت کنید. به این ترتیب ذهن شما برای انتخاب وسایل مورد نیاز و رنگ و طرح آنها سازمان بندی می شود. در قدم بعدی بعد از تهیه ی وسایل خواب و تمام احتیاجات اتاق نوزاد نوبت به چیدمان این وسایل میرسد. در ادامه ی دفترچه ای که تهیه کرده بودید باید نکات کلی که در رابطه با نحوه ی چیدمان نوشتید را مطالعه کنید و با در نظر گرفتن آنها خلاقیت خودتان را پیش بگیرید و شما اتاق را دیزاین کنید. نیاز نیست ریز به ریز مطابق مطالعاتتان پیش بروید. زیرا روحیات شما نیز تاثیر زیادی در فضای رشد کودکتان خواهد داشت. پس توانایی های خودتان را به کار بگیرید.

رنگ ها و نقش ها دنیایش را می سازند!

رنگ های روشن و خنثی، کاغذ دیواری هایی با طرح هایی که حال و هوایی ماجرا جویانه به فضا می بخشند با ترکیبی از نقوش گیاهان و حیوانات و یا کاغذ دیواری های که دارای طرح های هندسی با رنگ های ملایم، یا بلعکس رنگ هایی شارپ و با نشاط هستند، همه و همه دارای جذابیت های بصری می باشند. اما کدام را باید انتخاب کرد؟ اصلا کاغذ دیواری مناسب تر است یا رنگ های روغن و اکرلیک و…؟

اگر فضای اتاقی که برای نوزاد در نظر گرفته اید بزرگ است می توانید تمام دیوار ها را کاغذ دیواری کنید. و یا ترکیبی از کاغذ دیواری و رنگ را امتحان کنید. اگر از ترکیب کاغذ دیواری و رنگ استفاده می کنید، از رنگ های شلوغ و خیره کننده در حجم زیاد استفاده نکنید زیرا به مرور موجب خستگی چشم می شوند. برای رنگ دیوار می توانید از طیف رنگ های به کار رفته در اشکال کاغذ دیواری استفاده کنید و رنگ های ملایم تر و آرامش بخش را انتخاب کنید.

اگر فضایی که برای اتاق نوزاد در نظر گرفته اید چندان بزرگ نیست بهتر است از اینکه تمام دیوارهای اتاق را کاغذ دیواری کنید، صرف نظر کنید. در فضاهای کوچک تر می توانید یک دیوار را برای کاغذ دیواری کردن در نظر بگیرید و سایر دیوار ها را با در نظر گرفتن رنگ های به کار رفته در کاغذ دیواری، رنگ آمیزی کنید.

ترکیب رنگ های سفید و سورمه ای، سبز و کرم، صورتی ملایم و طوسی روشن، سفید و خاکستری و آبی روشن، لیمویی و آبی آسمانی ؛ از ترکیب های پرطرفدار در بین چیدمان های مدرن و امروزی طراحان بزرگ هستند. رنگ سفید و کرم در اتاق به کودک حس امنیت را القا می کنند. رنگ لیمویی فضایی دنج و خودمانی در اتاق ایجاد میکند. آبی ملایم حس آرامش را جاری میکند و رنگ سبز به فضا طراوت و نشاط می بخشد. هرکدام از ترکیب رنگ های پیشنهادی را که انتخاب میکنید این نکته را در نظر داشته باشید که این اصول رنگ شناسی را باید در تمام جزئیات اتاق  به کار ببرید و یک هارمونی ملایم در بین تمامی عناصر اتاق جاری کنید.

نکات کلیدی پیرامون دکوراسیون اتاق نوزاد
نکات کلیدی پیرامون دکوراسیون اتاق نوزاد

وقت شناسایی نقطه ی کانونی ست!

در بیشتر اتاق های که برای نوزادان در نظر گرفته می شود، مرکزیت توجه بر روی تخت نوزاد است. در حالی که گزینه های بسیاری وجود دارند تا به عنوان محور اصلی در چیدمان اتاق قرار بگیرند و به چشم بیایند. یک پنجره ی بزرگ یا یک تابلوی نقاشی و تصویر زیبا بر دیوار می توانند به کلی ریتم همیشگی چیدمان را تغییر بدهند و اجزایی را که به چشم نمی آمدند نمایان تر کنند. همچنین می توان از یک کمد لباس رنگارنگ و یا یک اسباب بازی خیلی بزرگ به عنوان نقطه ی کانونی استفاده کرد.

نکات کلیدی پیرامون دکوراسیون اتاق نوزاد

سقفی اندازه ی قلب من و تو

خودتان را جای نوزادتان بگذارید! وقتی شما مشغول رسیدگی به کارهای روزمره تان هستید و فرزندتان را در تخت یا ننویش قرار داده اید،تمام تصویری که فرزندتان به چشم میبیند سقف اتاقش است. پس چرا به نگاه او کمی جزئیات اضافه نکنید تا او را در اندیشیدن هدایت کند؟ بله، اندیشیدن! نوزادان قابلیت ثبت تصاویر را دارند و در ضمیر ناخودآگاهشان توانایی فکر کردن درباره ی دیده ها و شنیده هایشان را دارا می باشند. رنگ آمیزی سقف اتاق و استفاده از رنگ های ملایم ایده ی بسیار خوبی است. اما می توانید از نقاشی های دیواری که روایت گر داستان هستند و یا از عکس برگردان های کودکانه و شاد استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که باید آرامش را برای فرزندتان فراهم کنید نه اینکه موجب کلافگی و بی قراری او بشوید. پس از رنگ هایی که به مرور موجب نا آرامی و تشویش و هیجان می شوند، استفاده نکنید.

نکات کلیدی پیرامون دکوراسیون اتاق نوزاد
نکات کلیدی پیرامون دکوراسیون اتاق نوزاد

مبادا فضا کم بیاورید!

با داشتن یک نوزاد در خانه هرگز فضای کافی برای وسایل های جانبی او پیدا نمی کنید! پس باید دست به کار شوید و با ایده های خلاقانه شلف ها و قفسه ها و کمد هایی بسازید که هم مقرون به صرفه باشند و هم فضای زیادی را اشغال نکنند. برای نصب این قفسه ها و شلف ها از فضاهایی که کمتر به کار می آیند استفاده کنید. برای مثال می توانید از آویز های پشت در برای جوراب ها و یا لباس های کوچک فرزندتان استفاده کنید.

از قفسه های چوبی دیواری که خودتان می توانید به راحتی بسازید برای قرار دادن کتاب ها و اسباب بازی های دکوری استفاده کنید. از سبد های پارچه ای و حصیری سبک برای قرار دادن اسباب بازی های دم دستی استفاده کنید و آنرا در گوشه ای از اتاق قرار دهید. سعی کنید برای قسمت هایی که در دسترس هستند از جنس های نرم و سبک استفاده کنید، چرا که کودکتان بعد از مدتی راه میفتد و اجسام تیز و زبر نباید در دسترس او قرار گیرند.

منبع : سایت خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد