” نور آفتاب و استفاده از آن در چیدمان منزل “

0

آینه‌ها معجزه می‌کنند

همه‌ی ما می‌دانیم که خاصیت آینه‌ها این است که موجب انعکاس نور می‌شوند. به‌همین دلیل هر چه‌قدر بیشتر از آینه در دکوراسیون و چیدمان منزل خود استفاده کنیم، می‌توانیم بهره‌ی بیشتری از قدرت نور روز بگیریم. همان‌طور که هنگام قطعی برق، شمع‌ها را جلوی آینه قرار می‌دهیم تا نور آن‌ها بیشتر شود، نور طبیعی خورشید که در طول روز از پنجره‌ها به داخل خانه‌ی ما می‌تابد نیز می‌تواند با وجود آینه‌ها، فضای خانه‌ی ما را روشن‌تر کند. وجود یک آینه‌ی بزرگ در بالای بوفه می‌تواند علاوه بر روشن کردن فضا و بزرگ‌تر نشان دادن آن، به‌‌عنوان یک تزئین‌دیواری نیز استفاده شود. امروزه آینه‌هایی که بدین منظور ساخته می‌شوند در ابعاد و اشکالی مختلفی قابل تهیه هستند. بعضی‌ از آن‌ها شکل‌های ساده‌تری دارند و با قاب‌های بسیار شیک تزئین شده‌اند، برخی دیگر نیز با طراحی‌های جدید خود، در سالن شما فضایی بسیار مدرن ایجاد می‌کنند. البته این تنها راه استفاده از آینه در چیدمان منزل نیست. می‌توانید از مبلمان و وسایلی که در طراحی آن‌ها شیشه و آینه به‌کار رفته‌است نیز استفاده کنید. همچنین امروزه، همان‌طور که در طراحی‌های کلاسیک و قدیمی نیز گه‌گاه مشاهده‌ کرده‌ایم، استفاده از آینه‌کاری برای تزئین سقف نیز بسیار محبوب شده‌است. این آینه‌کاری‌ها سقف اتاق شما را بلند‌تر نشان می‌دهند و تأثیر بیشتری هم در روشن‌تر کردن خانه دارند. همچنین می‌توانید آن‌ها را با چیدمان و طراحی خلاقانه تبدیل به یکی از پر جلوه‌ترین عناصر خانه‌ی خود کنید. برای اتاق‌های خواب می‌توانید از کمد‌هایی که دارای در‌های آینه‌دار هستند استفاده کنید.

چگونه از قدرت نور روز در چیدمان منزل بهره لازم را ببریم
چگونه از قدرت نور روز در چیدمان منزل بهره لازم را ببریم

پرده‌ها مانع ورود نور می‌شوند

شرایط ایده‌آل برای بهره بردن هرچه بیشتر از قدرت نور روز، استفاده‌ از پنجره‌هایی‌ست که پرده‌ای ندارند. چرا که پرده‌ها مانع ورود نور خورشید به خانه‌ی ما می‌شوند. اما این‌کار تقریبا غیر ممکن است. به‌غیر از آن‌که پرده‌ها یکی از عناصری هستند که به‌عنوان تزئین در دکوراسیون خانه‌‌ی ما به‌کار می‌روند، هنگامی که بحث داشتن فضای خصوصی به‌میان می‌آید هم نقش بسیار بزرگی را بازی می‌کنند. در چنین شرایطی برای این‌که میزان بیشتری از نور طبیعی خورشید وارد منزل ما شود، بهتر است که از پرده‌هایی استفاده کنیم که جنس سبک‌تری داشته باشند و در پارچه‌ی آن‌ها رنگ‌‌های ملایم‌تری به‌کار رفته باشد. تور و یا پارچه‌های مثل لینن گزینه‌های بسیار خوبی به‌شمار می‌روند. همچنین می‌توانید از رنگ‌های سفید و یا کرم استفاده کنید. سعی کنید که تا حد امکان پرده‌ها را باز نگه دارید. برای جلوگیری از برهم خوردن حریم خصوصی می‌توانید از کرکره‌ها استفاده کنید. البته رنگ‌ کرکره‌ها نیز می‌تواند در روشنایی خانه تأثیرگزار باشد، به‌همین دلیل بهتر است که رنگ‌های روشن‌تر را ترجیح‌ دهید. تنوع رنگی کرکره‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که آن‌ها را با انواع و اقسام دکوراسیون‌ها هماهنگ کنید. توجه داشته باشید که اگر در خانه‌ی شما پنجره‌ای وجود دارد که به بیرون دید نداشته باشد، بد نیست که از آن بدون نصب کردن پرده استفاده کنید.

چگونه از قدرت نور روز در چیدمان منزل بهره لازم را ببریم
چگونه از قدرت نور روز در چیدمان منزل بهره لازم را ببریم
چگونه از قدرت نور روز در چیدمان منزل بهره لازم را ببریم
چگونه از قدرت نور روز در چیدمان منزل بهره لازم را ببریم
چگونه از قدرت نور روز در چیدمان منزل بهره لازم را ببریم

 خانه‌ای از جنس شیشه

این عنوان به‌نظر من بسیار رویایی رسید. شاید برای شما هم شیشه‌ها نماد پاکی و ظرافت باشند. در این صورت حتما از این راه‌حل لذت خواهید برد. استفاده از شیشه‌ها در چیدمان منزل و دکوراسیون داخلی خانه می‌تواند به ورود بیشتر نور خورشید به درون فضای اتاق‌های شما کمک کند. آن‌ها به‌راحتی می‌توانند نور را از خود عبور دهند و جنسشان باعث می‌شود که جلوی حرکت نور گرفته نشود. سعی کنید از در‌های شیشه‌ای استفاده کنید. در سال‌های کودکی‌ام در خانه‌ای زندگی می‌کردیم که حیاط مجزا داشت. در ورودی منزل ما دارای دو در بود. یکی مثل همه‌ی درهای ورودی آپارتمان‌ها و در دوم از جنس شیشه. در طول روز، وقتی که در خانه حضور داشتیم، در اول را باز می‌گذاشتیم و نور روز از در شیشه‌ای به‌داخل می‌تابید. شما نیز اگر در شرایط مشابهی هستید می‌توانید از همین راه استفاده کنید. در غیر این صورت سعی کنید باقی در‌های خانه‌ را از جنس شیشه انتخاب کنید. در راه‌‌روها، در اتاق‌خواب‌ها. حتی در سرویس بهداشتی نیز می‌توانید از جنس شیشه‌ی مات باشد. همچنین به‌غیر از در‌ها، می‌توانید برای بعضی از مبلمان نیز از شیشه استفاده کنید. به‌‌طور مثال میز‌های جلومبلی و یا عسلی که از جنس شیشه و کروم هستند می‌توانند در روشنایی بخشیدن به‌ خانه‌ی شما نقش بزرگی را ایفا کنند. همچنین بسیار مدرن هستند و فضایی شیک در خانه‌ی شما ایجاد می‌کنند.

چگونه از قدرت نور روز در چیدمان منزل بهره لازم را ببریم

 رنگ‌ها، یاران همیشگی

در همه‌ی بحث‌هایی که درباره‌ی دکوراسیون داخلی وجود دارد، رنگ‌ها نیز نقشی بازی می‌کنند. هنگامی که صحبت از چگونگی بهره بردن بیشتر از قدرن نور راز باشد نیز، می‌توانیم از رنگ‌ها کمک بگیریم. رنگی‌ که برای دیوارها، سقف و یا کف‌پوش منزلتان استفاده می‌کنید، تأثیر به‌سزایی در روشن و یا تیره شدن فضای اتاق دارد. رنگ‌های ملایم‌تر و روشن‌تر، نور را منعکس می‌کنند. بهتر است از رنگ‌های خنثی مثل خاکستری روشن، سفید و یا کرم استفاده کنیم. اگر به‌نظرتان این کار فضای خانه‌ را یک‌نواخت می‌کند، می‌توانید با رنگ‌های تیره‌تر همین تونالیته‌ها فضا را گرم‌تر کنید. به‌طور مثال از قهوه‌ای و یا نخودی برای مبلمان و یا فرش‌های سالن استفاده کنید. البته شاید این سوال پیش بیاید که اگر یک نفر به رنگ‌ تیره برای دیوارها علاقه‌مند باشد، پس چه‌طور می‌تواند هم‌زمان سالنی روشن نیز داشته باشد؟ جواب شما اینجاست. رنگ‌های تیره لزوما فضای خانه‌ی شما را تاریک نمی‌کنند. اما برای جلوگیری از این مسئله باید به نکاتی نیز دقت کنید. به‌طور مثال سعی کنید که فقط یکی از دیوارها را تیره کنید و برای باقی آن‌ها از یک رنگ روشن و ترجیحا کاملا متضاد استفاده کنید. در چنین شرایطی سعی کنید که سقف خانه و کف‌پوش نیز حتما به‌رنگ روشن باشند. برعکس این مورد نیز صادق است. مثلا اگر سقف خانه‌ی شما چوبی‌ست و یا از پارکت‌ یا موکت تیره استفاده می‌کنید، حتما دیوارها را روشن نگه دارید.

چگونه از قدرت نور روز در چیدمان منزل بهره لازم را ببریم

 سقف را به آسمان باز کنید

خیلی از ما همیشه آرزو داشته‌ایم که سقف خانه‌هایمان رو به آسمان باز باشد. طراحان برای آن‌که مشکل کمبود نور را در خانه‌‌های مردم حل کنند، این آرزو را برای کسانی که درخانه های ویلایی زندگی می کنند عملی کرده‌اند. امروزه نورگیر‌های سقفی که انواع و اقسام متفاوتی نیز دارند، می‌توانند مثل پنجره‌هایی که روی سقف قرار گرفته باشند در خانه‌ی ما حضور پیدا کنند و نور روز را وارد فضای منزلمان کنند. آن‌ها یکی از پر کاربردترین عناصری هستند که برای روشن‌تر کردن خانه استفاده می‌شوند. این نورگیرها، انواع طرح‌داری نیز دارند که به‌شکل تابلو‌های نقاشی و یا عکس روی سقف قرار می‌گیرند و به‌ما امکان استفاده‌ی چند منظوره‌شان را می‌دهند. می‌توانیم این نورگیرها را باز و بسته کنیم. تا به‌ میزان دلخواه از قدرت نور روز در فضای خانه استفاده کنیم.

چگونه از قدرت نور روز در چیدمان منزل بهره لازم را ببریم

 قدرت نور روز و جزئیات منزل

چیدمان یک منزل را تک‌تک عناصر آن تشکیل می‌دهند. از درها و پنجره‌ها و دیوار و سقف گرفته تا مبلمان و بالاخره جزئیات آن یا درواقع همان اشیای کوچک‌تر و تزئینی که در گوشه و کنار اتاق‌ها وجود دارند. جزئیات کوچک خانه نیز می‌توانند مثل باقی عناصر در بهره‌بری از قدرت نور روز تأثیرگزار باشند. برای آن‌که خانه‌ی نورانی‌تری در اختیار داشته باشید، علاوه بر رعایت نکاتی که در بالا به‌ آن‌ها اشاره کردیم، بد نیست که کمی هم اشیای تزئینی منزلتان را تغییر دهید. به‌طور مثال سعی کنید از چراغ‌هایی استفاده کنید که در طراحی‌شان از شیشه‌ها و کریستال‌ها استفاده شده‌است. قاب‌‌عکس‌های استیل و فلزی، آباژورهایی که رنگ روشن دارند و یا پایه‌هایشان مثل قاب‌عکس‌ها از جنس فلز است، حتی رنگ تابلو‌ها نیز می‌تواند در تیره یا روشن شدن خانه‌ی شما اثر بگذارد.

منبع : سایت خوگر 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد