“چهار دلیل که باعث می‌شود فرش اتاقتان را دوست نداشته باشید”

0

فرش اتاق خود را دوست ندارید؛ از بودن در اتاق خود لذت نمی‌برید؛ اتاق خود را فضایی تاریک و بسته می‌بینید. کودکانی دارید که با وجود سن کم از اتاق خود بیزارند. در پذیرایی، اتاق نشیمن یا حتی آشپزخانه بازی می‌کنند اما در اتاق خود آرام و قرار ندارند. در واقع مشکل شما نیستید بلکه مشکل از انتخاب نادرستی است که در روز نخست انجام دادید. در این نوشتار تلاش می‌کنیم تا چهار انتخاب نادرست درباره طرح، رنگ، جنس و اندازه فرش اتاق خواب که ممکن است مرتکب شوید را عنوان کنیم.

چهار دلیل که باعث می‌شود فرش اتاقتان را دوست نداشته باشید

نشستن بر روی فرشی با بافت زبر و سخت

در اتاق‌هایی که افراد معمولاً برای انجام کارهای خود ناچارند بر روی زمین بنشینند یا برای اتاق کودکان که اغلب بر روی زمین ‌بازی می‌کنند و حتی برای فرزندان نوپا که به‌تازگی راه رفتن را آموخته‌اند موکت پوششی مناسب برای کف محسوب نمی‌شود و گاه خطراتی نیز با خود به همراه دارد. برای این افراد اتاقی با یک فرش نرم و پرزدار محیطی مطلوب به حساب می‌آید که می‌توانند ساعت‌ها وقت خود را در آنجا بگذرانند. پس اگر هنگام نشستن یا حتی راه رفتن در اتاق خود از سختی و زبری پوشش زیر پای خود ناراضی هستید چندان عجیب نیست که بیشتر کارهای خود را در پذیرایی یا اتاق نشیمن انجام می‌دهید.

از سوی دیگر فرش‌های پرزدار مشکلاتی با خود به همراه دارند. این فرش‌ها به دلیل تماس بیشتر با کف پا یا کفش و دمپایی سریع‌تر از نمونه‌های دیگر کثیف می‌شوند. شستن برخی از این فرش‌ها نیز یا ممکن نیست و یا موجب جدا شدن الیاف آنها می‌شود. همچنین فرش‌هایی با پرزهای بلند در اتاق‌هایی کوچک فضا را بسته‌تر جلوه داده و فاصله کف تا سقف اتاق را کوتاه‌تر نشان می‌دهند. با این وصف برای اتاق‌های بزرگ که استفاده از چندین فرش امکان‌پذیر است می‌توان یکی از فرش‌ها را پرزدار انتخاب کرد تا محیطی برای نشستن یا بازی کردن افراد ایجاد شود. در اتاق‌های کوچک و پر رفت و آمد نیز یا از موکت‌های پرزدار و قابل شستشو استفاده کنید و یا فرش‌های ماشینی با بافت سنتی و گره دار را انتخاب نمایید.

چهار دلیل که باعث می‌شود فرش اتاقتان را دوست نداشته باشید

کدام فرش برای کدام سبک؟

یکی از دلایل دوست نداشتن فرش اتاق عدم تناسب طرح آن با سبک دکوراسیون اجراشده در اتاق است. برای مثال هنگامی‌که از سبک مدرن برای طراحی اتاق خود استفاده کرده‌اید فرشی که در آن نقش و نگارهای فراوان و رنگ‌های گرم و تیره موج می‌زند هرقدر هم که زیبا و نفیس باشد باز هم به زیبایی و جلوه اتاق شما ضربه خواهد زد. در دکوراسیون مدرن اساس طراحی و چیدمان بر سادگی، خلوتی و دوری از پیچیدگی استوار می‌شود. این شیوه به بزرگ جلوه دادن اتاق به‌خصوص در منازل امروزی که با کمبود مساحت مواجه‌اند کمک می‌کند. همچنین انتخاب فرش‌هایی با طرح سنتی که اغلب از تقارن در طول و عرض برخوردارند برای قرارگیری در دکوراسیون مدرن که بر مبنای تعادل شکل می‌گیرد و از تقارن دوری می‌کند یک تضاد و عدم تناسب غیرجذاب را رقم می‌زند. معمولاً در اتاق‌هایی با دکوراسیون‌های مدرن از فرش‌هایی ساده، با بافتی نرم و بدون طرح استفاده می‌شود.

در دکوراسیون‌های معاصر که در بیشتر خانه‌های امروزی مشاهده می‌شود وجود حجم‌های ساده و خطوط شفاف و روشن جزو ثابت طرح‌های اجراشده محسوب می‌گردد. حال در چنین چیدمانی استفاده از یک فرش مدرن و بدون هیچ طرح و نقشی که بیشتر شبیه به موکت می‌ماند برخلاف تصور رایج زیبایی چندانی خلق نمی‌کند!

حتی هنگامی‌که از دکوراسیون سنتی یا کلاسیک برای اتاق خواب استفاده می‌کنید نیز باید دقت کنید. در طرح‌های سنتی استفاده از پارچه‌هایی با طرح‌های پیچیده برای رو تختی، پرده، کاغذ دیواری و مبل تک بسیار رایج است. از سوی دیگر فرشی که انتخاب می‌کنید باید از طرحی هماهنگ با سایر نقش‌های اجراشده در اتاق برخوردار باشد. فرشی با نقش‌های زیر در اتاقی که مملو از طرح و نقش‌های درشت و برجسته است ناهماهنگی ایجاد می‌کند.

چهار دلیل که باعث می‌شود فرش اتاقتان را دوست نداشته باشید

فرشی با اندازه نامناسب

شاید تعجب کنید اما اندازه یک فرش بر بزرگ یا کوچک جلوه دادن اتاق شما مؤثر است. اگر اتاق خود را به دلیل فضای بسته آن دوست ندارید و علت آن را هم دقیقاً نمی‌دانید بهتر است کمی به زیر پای خود نگاه کنید. فرش قرارگرفته در دکوراسیون اتاق شما چه اندازه است؟

هیچ‌کس به فرشی که تا نیمه در زیر اسباب و وسایل مختلف پنهان شده علاقه ندارد اما اشتباه نکنید؛ اگر فرشی که انتخاب کرده‌اید بیش از اندازه کوچک باشد موجب می‌شود تا اتاق بیش از آنچه هست کوچک به نظر رسد. این کمی با تصورات عموم مردم متفاوت است چراکه سال‌هاست در خانه‌های مختلف مردم از فرش‌های کوچک برای اتاق‌های بزرگ و کوچک استفاده می‌کنند. اندازه یک فرش باید به‌گونه‌ای باشد که حاشیه آن از وسایل اطراف فاصله چندانی نگیرد!

از سوی دیگر افراد بسیاری را پیدا می‌کنید که ترجیح می‌دهند از یک فرش بزرگ برای اتاق خود استفاده کنند. شاید هزینه بزرگ‌ترین دلیل این انتخاب باشد اما طراحان داخلی معمولاً برای یک اتاق بزرگ استفاده از چند فرش کوچک را توصیه می‌کنند. اگرچه این کار در ظاهر از هزینه بالاتری برخوردار است اما شستشو، جابجایی و تغییر فرش‌ها را ساده‌تر می‌کند. پس فرش‌هایی در اندازه و تعداد مناسب خریداری کنید تا از ماندن در اتاق خود لذت ببرید.

اما برای اتاق کوچک چه کنیم؟ روش‌هایی که برای اتاق‌های بزرگ استفاده می‌شود چندان کارایی برای فضاهای کوچک و بسته ندارند. در یک اتاق کوچک نیز استفاده از فرشی بزرگ یا به کار بردن پوشش‌های متفاوت با رنگ‌های مجزا اتاق را کوچک‌تر نیز جلوه می‌دهد. در اتاق‌های کوچک معمولاً فضایی چندانی برای جای دادن یک فرش وجود ندارد در نتیجه استفاده از یک فرش کوچک که تنها فضای خالی کف اتاق را پر کند بهترین گزینه محسوب می‌شود.

چهار دلیل که باعث می‌شود فرش اتاقتان را دوست نداشته باشید

اتاقی با رنگ‌های ناهماهنگ

ساعت‌ها در یک اتاق تاریک و کوچک قرار گرفتن چه حسی دارد؟ این دقیقاً کاری است که فرش‌ها با اتاق شما می‌کنند تا از اتاق خود فراری باشید. جدا از طرحی که برای فرش انتخاب می‌کنید و سازگاری آن با سبک دکوراسیون اتاق خواب، رنگ‌های به کار رفته در فرش نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. عده‌ای به‌اشتباه تصور می‌کنند که تمام اجزا و لوازم یک اتاق از دیوار و سقف و تخت گرفته تا فرش و کمد باید از رنگ‌هایی نزدیک به هم انتخاب شوند در حالی که این کار علاوه بر ایجاد یکنواختی در اتاق خواب، گاه موجب دلگیری و کاهش عمق فضا می‌شود. در اتاق‌هایی که دیوارهایی به رنگ تیره دارد انتخاب فرشی همرنگ با دیوار، محیط را تیره و تاریک می‌کند.

اگر از رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی در اتاق خود استفاده کرده‌اید، انتخاب فرشی به رنگ خنثی یا سرد می‌تواند به تعادل بیشتر اتاق کمک کند و از تأثیرات منفی رنگ‌های گرم بکاهد. همچنین فرش‌هایی با رنگ روشن به دلبازتر شدن محیط کمک می‌کنند. در یک اتاق با رنگ سرد مثل آبی نیز فرشی با رنگ غالب سبز یا زرد می‌تواند توازن را به اتاق شما بازگرداند. با وجود اینکه در اتاق‌هایی با رنگ تیره استفاده از فرش‌های روشن توصیه می‌شود اما به یاد داشته باشید که فرش‌هایی با رنگ خنثی نظیر کرم یا سفید به‌سرعت کثیف شده و تغییر رنگ می‌دهند. معمولاً اگر ناچار به استفاده از فرشی با رنگ خنثی هستید خاکستری می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

از دیگر سو، در اتاق‌هایی با دیوارهای روشن، انتخاب فرشی به رنگ تیره می‌تواند فضایی دنج و صمیمی برایتان خلق کند تا ساعت‌ها بتوانید در آن با دوستان یا اعضای خانواده خود به گفتگو بپردازید. به‌کارگیری فرش‌هایی سنتی ایرانی یا گلیم‌هایی با رنگ گرم در فضایی با دیوارهایی بی‌روح و سرد آرامش‌بخش خواهد بود.

منبع : سایت خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد